TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Datum přidání 10.12.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 61 komentářů    autor autor: Redakce AN

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) německé armádě (Bundeswehr). Tyto stroje budou využívat speciální německé vojenské síly Kommando Spezialkräfte (KSK) v Lupheimu. 

H-145M

Foto: H145M / Airbus

 

Bundeswehr, jeden z prvních zákazníků využívajících H145M, si objednal 15 těchto vrtulníků. "Svými špičkovými technologiemi, vynikajícím výkonem a skutečnou víceúčelovostí H145M odpovídá náročným požadavkům našich zákazníků působících v současných vojenských misích," uvedl Wolfgang Schoder, generální ředitel společnosti Airbus Helicopters pro Německo.

 

"Jsme velice hrdí na to, že jsme tyto stroje předali v domluveném termínu a rozpočtu. Od prvního podpisu až po dodávku uplynuly pouhé dva roky. Projekt je ukázkovým příkladem úspěšné spolupráce mezi Bundeswehrem, úřady a průmyslovým podnikem," dodal Schoder.

 

H145M je vojenská verze civilní H145, která přišla na trh v létě roku 2014 a nedávno dosáhla milníku 10 tisíc letových hodin u vlastníků. S maximální vzletovou hmotností 3,7 tuny mohou být H145M využívány v široké škále vojenských operací včetně obsluhy, průzkumné činnosti, pátrání a záchranných manévrů a evakuace.

 

H-145MFoto: Prostor posádky H145M. / Airbus

 

H145M nově vlastněná Bundeswehrem (LUF SOF) je vybavena lanovým systémem pro vojáky, nákladními háky, zdvižnými zařízeními, dveřními závěsy pro zbraně, balistickou ochranou a elektronickým systémem protiopatření a nabízí tak nové možnosti pro speciální operace jednotek KSK.

 

Vrtulník byl navržen pro noční i denní mise, stejně jako pro lety v nepříznivých povětrnostních podmínkách a složitém terénu. Jeho vybavení zahrnuje helmu s průhledovým displejem, či samotěsnící zásobovací nádrž. H145 je poháněn dvojicí motorů Turbomeca Arriel 2E s digitálním kontrolním systémem (FADEC).

 

H-145MFoto: Přístrojová deska H145M. / Airbus

 

Zásluhou nízké hlukové stopy je H145 nejtišším vrtulníkem ve své třídě. Začátkem tohoto roku se Bundeswehr se společností Airbus Helicopters dohodl na sedmileté komplexní spolupráci a servisní spolupráci. Odpovědnost Airbus Helicopters zahrnuje správu údržby a oprav strojů, dodávky materiálu a udržování letové způsobilosti.

 

"Tato smlouva o plném servisu strojů je oblíbenou a osvědčenou odpovědí na armádní nároky na optimální dostupnost, spolehlivost a připravenost vrtulníkové flotily. Zajišťuje potřebnou úroveň samostatnosti jednotek KSK v krizových a válečných operacích, a to právě díky osvědčené praxi světové civilní flotily H145," řekl Wolfgang Schoder.

 

H145M využívá robustnost, nízké provozní náklady a zejména vysokou operační dostupnosti řady H145 a navíc je vybaven digitální letovou soupravou Helionix® včetně čtyřosého autopilota vyvinutého společností Airbus Helicopters.

 

Video: Předání H145M německé armádě. / YouTube

 

Helionix® významně podporuje pilota během mise inteligentním poskytováním podstatných informací, a tak jej zbavuje zbytečné zátěže. Shrnuje příslušné letové parametry na jediné obrazovce a umožňuje tak intuitivní řízení letu, čímž optimalizuje situační povědomí v kokpitu a zvyšuje bezpečnost letu.

 

Řada vrtulníků H145 dokazuje své hodnoty svým zákazníkům po mnoho let. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů příbuzného modelu UH-72A Lakota pro užitkové a přípravné mise. Všechny tyto stroje byly dodány v termínu a v rámci smluveného rozpočtu. UH-72A dosahuje míry operační dostupnosti v průměru přes 94 procent.

 

Zdroj: Airbus Helicopters

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 23.12.2015 Čas: 13:01

Tak výborně. Bitevníci do žita hozeni nejsou, jen stále zůstává paže napřažena... :)

avatar
petres Datum: 23.12.2015 Čas: 12:42

Ještě doplním citací odstavce, který určuje směr budování armády, a který přiznám se mne potěšil.

"Ukazuje se, že délka rozhodovacích procesů, následná generace sil a jejich teritoriální přeskupení může vést k nutnosti vedení obrany země samostatně po dobu i několika měsíců. Proto bude AČR budována jako vyvážená, budou tedy rovnoměrně rozvíjeny schopnosti všech jejich druhů vojsk."

avatar
petres Datum: 23.12.2015 Čas: 12:34

Tak KVAČR spatřila světlo světa a zde pasáž týkající je letectva:
(vyplývá z ní např. že se v roce 2024 zhodnotí potřeba čistě bitevních vrtulníků "vzhledem k jejich nezastupitelné úloze při podpoře pozemních sil. ")

3.2.2. Vzdušné síly
Vzdušné síly budou tvořeny taktickým, vrtulníkovým a dopravním letectvem, vojskem pozemní protivzdušné obrany a silami a prostředky velení, řízení a průzkumu.
Taktické letectvo, jako součást bojových sil k udržení vzdušné nadvlády, zajistí schopnost obrany vzdušného prostoru ČR v rámci integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO (NATINAMDS), národního posilového systému protivzdušné obrany ČR a přímou leteckou podporu úkolových uskupení pozemních sil ve dne i v noci. Bude zajištěna schopnost létání s využitím systému nočního vidění.
Nadzvukové taktické letectvo získáním schopnosti provádět údery na pozemní cíle přesně naváděnou municí za všech povětrnostních podmínek, ve dne a v noci rozšíří zásadním způsobem možnosti působení taktického letectva proti pozemním cílům, jak samostatně, tak i v součinnosti s pozemními silami. Zachová si schopnost nasazovat úkolová uskupení v síle taktického roje k plnění úkolů „Air Policing“ ve vzdušném prostoru NATO mimo území ČR bez rotace. Bude rozvinuta schopnost oboustranné utajované a datové komunikace pomocí standardizovaných protokolů s pozemními i vzdušnými středisky řízení a velení. Nejpozději do roku 2025 rozhodnout o dalším pronájmu nebo akvizici nadzvukových letounů.
Podzvukové taktické letectvo se v budoucnu zaměří především na letecký výcvik v použití proti pozemním i vzdušným cílům. Používáním přesně naváděné munice rozšíří své možnosti podpory pozemních operací. Výcvik taktického letectva bude i v následujícím období zabezpečen letouny L-39 a L-159.
Vrtulníkové letectvo plnící úkoly bojové podpory bude mít schopnost provádět přímou leteckou podporu ve prospěch úkolových uskupení pozemních sil. Bitevní vrtulníky Mi-24/35 budou nahrazeny víceúčelovými vrtulníky se schopností působení ve dne i v noci a za ztížených meteorologických podmínek, ničení malorozměrných obrněných cílů přesně naváděnou municí. Dojde tak k navýšení bojových schopností vrtulníkového letectva ve prospěch pozemních sil, speciálních sil, velení a řízení, vzdušného průzkumu za použití optoelektronických průzkumných prostředků a zapojení do operací pátrací a záchranné služby v bojových podmínkách. Schopnost působit ve prospěch národního posilového systému protivzdušné obrany ČR zůstane zachována. Vrtulníkové letectvo v rámci plnění úkolů bojového zabezpečení udrží schopnost přepravy osob a materiálu ve prospěch BÚU pozemních sil dokončením projektu modernizace vrtulníků Mi-171Š.
Dosažením počátečních operačních schopností leteckého odřadu speciálních operací bude zabezpečena schopnost letecké podpory jednotek speciálních sil. I nadále bude zabezpečena schopnost plnit úkoly ve prospěch AČR, policie ČR, IZS se zajištěním služeb letecké záchranné služby a letecké pátrací a záchranné služby vrtulníky W-3A Sokol. Před ukončením technické životnosti vrtulníků Mi-8/17 bude rozhodnuto o jejich náhradě.
Přestože je zámyslem dále provozovat do celkového ukončení životního cyklu i vrtulníky ruské provenience (především Mi-171Š), nelze vzhledem k vývoji bezpečnostní situace vyloučit nutnost jejich náhrady s cílem snížit závislost na Ruské federaci. Navíc bude nutno do roku 2024 rozhodnout o potřebě pořízení bitevních vrtulníků vzhledem k jejich nezastupitelné úloze při podpoře pozemních sil.
Dopravní letectvo udrží schopnost přepravy osob a transportu materiálu pouze na krátké a střední vzdálenosti. Strategická vzdušná přeprava bude zabezpečována účastí v mezinárodních programech. Schopnost přepravy materiálu větších objemů do prostorů operací však bude v dlouhodobé perspektivě rozšířena. Souběžné plnění dalších úkolů (přeprava ústavních a vládních činitelů ČR, zdravotnický taktický odsun raněných a nemocných a zdravotnický strategický odsun raněných a nemocných) bude bez rozšíření stávajících schopností i nadále omezeno. Letouny JAK-40 budou nahrazeny v závislosti na ukončení jejich provozu typem schopným rozšířit přepravní kapacity ve prospěch pozemních sil.
Pozemní protivzdušná obrana udrží schopnost podílet se na obraně vzdušného prostoru ČR. K podpoře pozemních sil do úrovně BÚU dojde k rozšíření nasaditelných schopností protivzdušné obrany velmi krátkého dosahu. Postupně budou rozvíjeny schopnosti protivzdušné obrany krátkého a středního dosahu. Pozemní protivzdušná obrana získá schopnost působit proti raketové, dělostřelecké a minometné palbě.
Schopnosti ničení vzdušných cílů nad 100 km a protiraketové obrany budou rozvíjeny ve spolupráci s NATO.
Zastaralé protiletadlové raketové systémy ruské výroby budou postupně nahrazeny. Radiotechnické vojsko zabezpečí i nadále nepřerušené radiolokační pokrytí vzdušného prostoru ve výškách od 3 do 30 km. Rozšíří schopnost radiolokačního pokrytí pod 3 km pořízením mobilních 3D radiolokátorů18 (MADR) v nepřetržitém provozu a odolných proti rušení. I nadále budou využívány schopnosti vzdušného průzkumu systému AWACS. Bude rozvinuta schopnost oboustranné utajované a datové komunikace pomocí standardizovaných protokolů. Služba řízení letového provozu a letecká radionavigační služba udrží schopnost poskytovat letové provozní služby vojenskému a civilnímu letovému provozu ve stanovených částech vzdušného prostoru ČR. Právními předpisy bude upraveno poskytování letových navigačních služeb v období vojenských a nevojenských krizí. Další rozvoj této schopnosti bude respektovat principy „jednotného evropského nebe“. Udržení schopnosti přehledových služeb bude zajištěno obměnou letištní radiolokační techniky. Bude rozšířena schopnost předsunutých leteckých návodčích v oblasti přímé letecké podpory ve prospěch pozemních sil.

avatar
davidecek Datum: 17.12.2015 Čas: 10:36

H145M ma dobrou vyzbroj

avatar
Drake Datum: 15.12.2015 Čas: 21:26

to RiMr71

ano H145M má též dvouokruhovou hydraulickou soustavu a už v civilní variantě dokáže 30 minut letět bez olejové náplně v reduktoru......

avatar
Luky Datum: 15.12.2015 Čas: 18:57

Dokáže Venom "viset" na jeden motor?
--------------
hele proč třeba vůbec existuje nějaký AH-6, proč se xakru všechno nenahrazujou Venomem...dyk je to tak boží..a vykouzlíš si Kobru, když potřebuješ..

avatar
Luky Datum: 15.12.2015 Čas: 18:44

proč by se někdo měl přít s vašimi reklamními výtahy?

u ECečka taky najdete tohle:
Contributing to its survivability are self-sealing fuel tanks, ballistic protection and infrared suppressor, along with crashworthiness designed into the fuselage and seats.

Hlavně že Amíci všechno nahrazují Venomem, protože ten je prostě nejlepší, žejo páni "konstruktéři".

avatar
Zemak Datum: 15.12.2015 Čas: 16:20

A pro ty které by to mohlo případně zajímat, jaký je rozdíl mezi vojenskou a civilní mašinou:

http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/p010302.pdf

avatar
Zemak Datum: 15.12.2015 Čas: 16:16

to RiMr71: Bingo, lépe bych to nenapsal. Ještě bych použil jednu glosu "panebože nestřílejte vždyť jsou tady lidi".

avatar
RiMr71 Datum: 15.12.2015 Čas: 11:07

Díky!
"jinak trup a pohon odpovídá zcela civilní verzi"

...takže stačí "ochcat" něčím s 7,62 prostor motoru nebo ocas a s velkou pravděpodobností je vymalováno...

Tak nevím, jestli má jít o stroj do případného konfliktu a ne jen na Dny NATO, tož se mi to prostě jeví jako měkký cíl... K čemu je dobré, když je posádka chráněná, když stejně zařvou po poškození pohonné jednotky, reduktoru atd...?
Mě se ten mixér líbí, je elegantní, tichý, výkonný, obratný.... ale je to zkrátka voňavka...
Ale třeba se mýlím a Bell UH-1Y Venom je (ne)pancéřovaná stejně.
Vidím tam aspoň toto:
• DUAL HYDRAULICS
• DUAL TANDEM ACTUATORS
• 4 DC POWER SOURCES
• BALLISTICALLY TOLERANT DESIGN
• SELF-SEALING FUEL SYSTEM
• bearingless main rotor system and tail rotor

The rotors can sustain a 23mm round direct hit The rotor design has eliminated all bearings, hinges and rotor-mounted vibration absorbers.

Vydrží H145 dva hity do rotoru ze Šilky? Já nevím, třeba jo? Zajímá to někoho?

Má H145 zálohovanou hydrauliku a další systémy? Třeba jo, já nevím, nenašel jsem to.. Zdá se, že to nikoho nezajímá, zdá se, že hlavní parametr je aby to nebylo z ameriky a aby to bylo "hezké a moderní".

Máme těch paragánů pár, tak jim kupme něco, co jim zvýší šance na přežití na bojišti...

Jak mi říkal jeden kamarád na střelnici "jo, čezeta se mi líbí mnohem víc, je krásná, ale do války si vezmu toho hnusného Glocka"..

avatar
Drake Datum: 14.12.2015 Čas: 20:19

Oprava - keramických panelů...........noťas, malý klávesy a velký prsty:D

avatar
Drake Datum: 14.12.2015 Čas: 20:17

CerVus
H145M umí řs HOT3, pouzdra s 20mm kanonem M621nebo 12,7mm kulometem, bloky 70mm neřízených raket (do budoucna se počítá i s integrací jejich laserem naváděné varianty) na dvou závěsnících s nosností 250kg každý. V prostoru posádky je příprava pro instalaci dvou 7,62mm kulometů FN MAG 58 door gunnerů. Pancéřování je ve formě odnímatelných jeramických panelů v podlaze a bocích kabiny, pancéřové sedačky pilotů a samosvorné nádrže, jinak trup a pohon odpovídá zcela civilní verzi.

Zdroj LaK 12/2015

avatar
CerVus Datum: 14.12.2015 Čas: 18:33

kazd: Díky. Ono by bylo divné, kdyby to nešlo pokud to v USA už nabízeli.

avatar
mu7705 Datum: 14.12.2015 Čas: 18:06

Jednou z velice zajímavých vlastností vrtulníků s tímto typem vyrovnávacího rotoru je velice nízký hluk. Bydlím na příletové trase k nemocnici a létá nám tu EC-135 T2 a mnohdy jej zporozuji až když je u nás. Jiné vrtulníky s klasickým vyrovnávacím rotorem jdou slyšet výrazně dříve.
Ohledně Bellu, tak jen doplním, že Bell má v Praze na Ruzyni své středisko, takže nemusí nutně využívat pro servis AH/UH-1 kapacity LOM.
Co se týká Mi-171, tak to bylo nedávno oficiálně potvrzeno, že havarovaný vrtulník ze Španělska je na odpis. Jelikož se s modernizací dalšího stroje finančně nepočítalo, tak je otázkou jestli a zda se k ní přistoupí. Než by to prošlo schvalováním, tak bude rok v háji a další rok minimálně na modernizaci jiného stroje do úrovně havarované mašiny. Tj. cca 2 roky Pokud by se v témže horizontu pořídily již nové vrtulníky, což je v plánu, tak je otázka, nakolik by modernizace další Mi-171 měla smysl. Na druhou stranu byly na nejvyšší stupeň modernizovány jen 3 stroje, takže jeden chybějící pro provoz docela bude chybět.

avatar
kazd Datum: 14.12.2015 Čas: 17:52

https://www.youtube.com/watch?v=5-QJSPt3pPc

pan Kohn říká v čase 5.00 , že ten jejich systém umí vše vzduch, země, laserem navaděné...

arr