TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Srbské transportéry Larar II pro Pákistán

Datum přidání 22.06.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 21 komentářů    autor autor: Václav Kopecký

Podle informací zpravodajského portálu defence-blog.com prodalo Srbsko 12 transportérů Lazar II domácí konstrukce neznámému kupci. Nicméně se dá předpokládat, že zákazníkem je Pákistán, který o stroje Lazar II projevil zájem již dříve.

Srđan Popović

Foto: Lazar 8x8; větší foto / Srđan Popović; CC BY-SA 4.0

 

Skvělý poměr výkon/cena

Pákistán se o vozidla Lazar II zajímá od roku 2014, kdy objednal tři stroje na testování. Tyto vozidla byla dodána v prosinci loňského roku a dá se předpokládat, že prošla armádními zkouškami.


Podle dostupných informací plánoval Pákistán nakoupit vozidla Lazar II pro policii a armádu. Objevily se také informace naznačující, že Islamabád by v případě úspěšných vojskových zkoušek usiloval o  licenční výrobu v Pákistánu.


Pro zavedení vozidel Lazar II do pákistánské armády mluví zejména příznivý poměr ceny a výkonu. Lazar II je zhruba o polovinu až dvě třetiny levnější než podobné západní typy.  


Obrněná vozidla Lazar II vyrábí srbská zbrojovka Yugoimport SDPR ve své pobočce ve městě Velika Plana. První prototyp vozidla byl představen poprvé v roce 2013 na vojenské výstavě v Bělehradě.

 

Lazar II

Ideově Lazar II vychází ze svého předchůdce vozidla Lazar, který spadá do kategorie MRAP (Mine Resistant Ambush Protected Vehicle). Nové osmikolové vozidlo Lazar II v sobě spojuje prvky ze strojů MRAP a MRAV (Multirole Armoured Vehicle), tedy klasických obrněných transportérů jako jsou finská Patria, rakouský Pandur II nebo švýcarská Piranha.


Lazar II lze upravit jako velitelské vozidlo, ambulance, vyprošťovací a dílenské vozidlo, nosič minometu, protitankových střel, jako platforma pro systémy protivzdušné obrany, atd.

 

Video: Srbský Lazar II v akci. / YouTube


Vozidla pojme desetičlenný výsadek a základní obsluhu tvoří dvoučlenná posádka ve složení velitel a řidič. V případě instalace větší věže je posádka rozšířená o střelce a počet členů výsadku klesne na devět.


Výsadek do vozidla vstupuje přes zadní sklápěcí rampu, ve které jsou instalovány dvoje dveře pro případ nouzového opuštění vozidla. Posádka má k dispozici poklopy ve střeše vozidla a jedny dveře v levé přední části stroje. Další dva poklopy jsou ve střeše nad prostorem výsadku.


Motor je umístěn v pravé přední části. Na každé straně vozidla je také pět okének krytých neprůstřelným sklem a stejný počet střílen, které umožňují vést výsadku palbu z vozidla vlastními zbraněmi. Dvě okýnka a střílny jsou také v zadní rampě.

 

Balistická ochrana

Čelní balistická ochrana vozidla v základu odolá munici ráže 12,7×99 mm. Boky, střecha a záď vozidla mají odolnost STANAG Level III (odolnost proti munici ráže 7,62×54 mm na vzdálenost 30 m).

 

Na přání zákazníka je možné balistickou ochranu zvýšit pomocí přídavného pancéřování až na úroveň STANAG Level V (odolnost proti munici ráže 25 mm APDS-T na vzdálenost 500m) v přední části vozidla  a Level IV (odolnost proti munici ráže 14,5×114 mm na vzdálenost 200 m) na zbylých částech stroje.


Na vozidlo je také možné instalovat mříže SLAT, které chrání před kumulativními hlavicemi z pancéřovek.


Lazar II má dvouvrstvou spodní část korby tvarovanou do písmene V, což zlepšuje odolnost vozidla proti výbuchům min a nástražným výbušným systémům (IED). Dodatečné pancéřování je také pod sedačkami osádky a výsadku, které jsou uchycené u stropu, aby snížily následky výbuchu pod vozidlem.

 

Foto: Balistická okna sice oslabují boční ochranu, ale naopak výrazně posílují situační povědomí posádky; větší foto /Srđan Popović; CC BY-SA 3.0

 Foto: Balistická okna sice oslabují boční ochranu, ale výrazně posílují situační povědomí posádky; větší foto /Srđan Popović; CC BY-SA 3.0

 

Vozidlo má protiminovou ochranu na úrovni NATO STANAG 4569 Level IIA v případě výbuchu pod kolem vozidla a Level IIB pod korbou (což odpovídá výbuchu miny o hmotnosti 6 kg). Protiminovou ochranu ale lze zvýšit až na Level III (ekvivalent výbuchu miny o hmotnosti 8 kg pod kolem anebo trupem vozidla).

 

Vozidlo pohánění šestiválcový turbodieselový motor Cummins ISM500 o výkonu 370 kW (500 koňských sil). Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd 800 km. Lazar II má délku 7,82 m, šířku 2,85 m a výšku 2,32 m. Hmotnost dosahuje 28 tun.  


Ruská stopa

Zajímavostí je, že Lazar 2 využívá poměrně hodně součástek z ruských nákladních automobilů KamAZ, zatímco Lazar 1 využíval zase součástky jugoslávského nákladního automobilu TAM-150.

 

Mezi další výbavu vozidla patří pneumatiky "runflat", systém centrálního huštění pneumatik, filtroventilační systém zajišťující ochranu před zbraněmi hromadného ničení, laserový dálkoměr, denní a noční pozorovací přístroje a kamery snímající okolí vozidla v rozsahu 360°.


Výzbroj vozidla se liší podle verze. Dosud bylo vozidlo viděno s dálkově ovládanou zbraňovou stanicí s kulometem ráže 7,62 mm nebo věží s rychloplaným kanónem.


Výzbroj této věže tvoří kulomet ráže 7,62 mm, automatický kanón Zastava M86 ráže 30 mm s kadencí 550-650 za minutu a modernizované protitankové střely 9M14-2 Maljutka 2 (v kódu NATO AT-3D Sagger D) ve verzích 2T a 2F. Na věži jsou instalovány také výmetnice dýmových granátů.

 

Zdroj: Defence Blog

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
stirling Datum: 27.06.2016 Čas: 10:50

Srbové to mají podobně jako Rusové, hodně chtějí zbrojit, ale narozdíl od RF na to nemají skoro žádné peníze tak něco dělají, ale je to nedomyšlené, viz slabá protiminová ochrana v základu v době kdy každý se snaží v této oblasti. Okénka a dveře po stranách spíše ukazují na nějaký mrap či policejní vozidlo u moderních ot to praticky nenajdete. A podvozek je klasika žebřík náklaďák viz jak mu tam zůstane viset to kolo ve vzduchu, myslím, že když vezmu takový titus tak možná nevypadá jako ot, ale užitou hodnotu bude mít lepší...
Zepředu to ale vypadá pěkně.

avatar
Larry Datum: 26.06.2016 Čas: 09:21

Nejsem odborník na pozemní techniku. Z mých osobních zkušeností a poznatků
si dovolím napsat, že nejblíže je pravdě "černí díra" (situaci na Balkáně znám poměrně dobře)
Lazar 2 si najde své místo na zbrojním trhu ve světě. A teď si představte, že by se spojili ve vývoji a výrobě třeba se SVOS Přelouč.
Vyvýjet speciální armádní systémy a komponenty si může dovolit z ekonomických důvodů jen pár států ve světě.
Zrovna mám na stole na testování jakýsi black box firmy Flex radio. není to nic jiného než radiostanice původně vyvinutá pro US army signal corps.
Lze to koupit na trhu, jako brandované pro jistou firmu ovšem si jiným SW..
Systémy armádního ŘLP jsou HW systémy naprosto shodné jako civilní. v AČR nazvané Sektor v civilu Letvis. jedna firma. rozdíl je v SW.
Vozidlo Land Rover nebo Tatra 810 si můžete také koupit, ale bez některých speciálních nástaveb.
---------------
Vždy to je o tom, kdo a kolik vývoj a výrobu spec. systémů pro armády zaplatí.

avatar
hurvo Datum: 25.06.2016 Čas: 15:57

preco rozdychat, nech sa im dari. Podobne vozidlo sme uz vyvinuli > OT-64.
Zvacsili BOV , nastokli to na rusky podvozok a dali tam vezicku a civilne bezpecnostne kamery. To iste by sa dalo spravit s OT-64 a mas rovnaky vysledok. Ale vo vysledku je to nanic, a srbi maju pred sebou este dlhu cestu.
Z tohoto vozidla dycha amaterizmus podobne ako z sakala a turry 30, Windows vo vezicke, bezpecnostne kamery pouzite na vozidle, nezmyselne konstrukcne riesenia zbytocne znizujuce hodnotu stroja.... presne ako u nas.

avatar
black hole Datum: 25.06.2016 Čas: 09:29

hurvo: Srbi ktorí majú mnohonásobne nižšie HDP ako Slovensko a Česká republika majú vehikel s ktorým trocha prerazili do sveta. a ty to pomaly nemôžeš rozdýchať mne osobne sa to vozidlo páči a bol by som rád keby sa aj u nás niečo také vyvinulo.Nehľadiac na klady a zápory tejto konštrukcie. Stačí mi aký je stav techniky v našej armáde.

avatar
Strategist Datum: 24.06.2016 Čas: 17:51

Tento týden přibylo nějak málo článků asi se ve světě toho moc neděje.

avatar
hurvo Datum: 24.06.2016 Čas: 13:36

lazar mi pridada ze podobne ako sakal alebo bren , nahradza kvalitu efektnym dizajnom ako filmova kulisa.
tie dvierka na cele vozidla, u vodica, lamely na pravej strane na vyfuku, vsak to je nezmysel, rovnako ako maljutky a ta nadrz medzi kolesami.

Dobry pokus, mozno lazar IV alebo V.


zimbio co keby si sa vratil naspat do kremla a nastokol sa namiesto cervenej hviezdy na tu cibulu na vezi,

avatar
stirling Datum: 24.06.2016 Čas: 11:10

Arassuil: odolnost proti 30 mm je podle STANAG 4569 už level 6 a to má málo ot, vlastně nevím o žádném kolovém co by to měl v základu. a bude jich i málo co se snadno takto rozšíří...

avatar
KYRYS Datum: 23.06.2016 Čas: 17:23

KóĎA - Áno, stovky takých ako píšete vy a desiatky takých ako píšem ja.

avatar
KYRYS Datum: 23.06.2016 Čas: 17:22

gaunt :-)

avatar
gaunt Datum: 23.06.2016 Čas: 15:20

KYRYS: "Predstavte si Jamesa Camerona, ako vyjadruje uznanie anglickým hooligans za mlátenie ľudí pred zápasom!?" - Myslíte toho režiséra? Proč by to dělal. On není Angličan.

avatar
KóĎA Datum: 23.06.2016 Čas: 15:14

Karys: s temi vojaky a policisty v civilu jste myslim vedle. Rusti chuligani maji do vypitych muziku povetsinou daleko. Casto sveho "konicka" vnimaji jako zdravy zivotni styl (kdyz primhourime oci nad uzivanim anabolik) - posilovna, bojove sporty atd. A ze to bylo z jejich strany organizovane? Maji v tom velkou praxi, internet je plny jejich dostavenicek.

avatar
KYRYS Datum: 23.06.2016 Čas: 14:42

Šak pre takých ako zimbio bolo vystúpenie desiatok starostlivo vybraných ruských fízlov a vojakov v civile (vyšportovaní a celý deň triezvi) proti anglickým fanúšikom (tuční a ožratí ako prasce) určené. Vyvolať na západe strach a dojem prevahy "ruského človeka"!

Keď to Francúzom došlo, vybrali ich priam v hoteli a v autobusoch a odlifrovali z ľudskej spoločnosti späť k životu vo voľnej prírode. Proti francúzskej policii - rovný s rovným - už iba plakali a sťažovali sa do Moskvy a Putin a Lavrov hrozili päsťami a vyjadrovali im podporu. Predstavte si Jamesa Camerona, ako vyjadruje uznanie anglickým hooligans za mlátenie ľudí pred zápasom!?

avatar
Pepa Datum: 23.06.2016 Čas: 14:07

Ta cena není problém, udělá se nástavba na podvozek nákladního auta, bude to cca o 0.5m vyšší, ale cena bude někde jinde.


Balistická ochrana je v základu větší než u našeho Panduru, takže spíš nadstandard.

avatar
Strategist Datum: 23.06.2016 Čas: 13:38

to Arassuil: jo díky, asi máte pravdu, je to hlavně v té elektronice a tak, což toto asi nebude mít tak vymakané jako jiné západní stroje. A s tím pancířem taky nevím přesně jaké jsou standarty takže díky za informaci.

avatar
Luky Datum: 23.06.2016 Čas: 13:27

Mě docela překvapilo, že někdo dnes řeší evoluci Maljutky....nebo je to nějaký modernizační kit pro 50 let staré zásoby?

arr