Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Státní zkoušky ruského bitevního vrtulníku Mi-28NM

Datum přidání 28.02.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 19 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V letošním roce započnou státní zkoušky ruského bitevního vrtulníku Mi-28NM, vylepšené verze Mi-28N Night Hunter. Mi-28NM oproti verzi “N” nabízí především výkonější motory, lepší situační povědomí posádky a možnost použít nejnovější generaci přesných zbraní.

Foto: Mi-28NM na letišiti Moskevského vrtulníkového závodu M. L. Mila. /  russianplanes.net / Alexey

 

První vzlet ruského bitevního vrtulníku Mi-28 se uskutečnil v roce 1982. Dílem technických potíží, dílem nedostatků financí, byl vrtulník Mi-28 (resp. Mi-28N) zaveden do výzbroje ruské armády až v roce 2009. Mi-28 navíc musel v ruské armádě soutěžit s konkurenčním typem Ka-50/52 - nakonec ruská armáda rozhodla o zavedení obou typů.


V současné době ruské letectvo provozuje (podle zprávy World Air Forces 2016) 81 vrtulníků Mi-28 a dalších 14 strojů čeká na dodání. Od roku 2009 ruské letectvo přišlo o čtyři Mi-28 při nehodách a jeden Mi-28 byl v roce 2016 ztracen v Sýrii - podle vyšetřování chybou pilota.


Bitevník Mi-28 prodělal dlouhý a obtížný vývoj, proto část jeho systémů zastaralo dříve, než vrtulník vstoupil do výzbroje. Od roku 2009 proto začal vývoj modernizované verze Mi-28NM. V podstatě jde o stroj se systémy určené pro Mi-28N, které ale nebyly v době zavádění Mi-28N dostatečně technicky vyzrálé.


První let Mi-28NM se uskutečnil v červenci minulého roku. Později v letošním roce začnou státní zkoušky Mi-28NM. Do výzbroje Mi-28NM poputuje nejdříve v roce 2018. Na verzi Mi-28NM postupně přejdou všechny vrtulníky Mi-28N ruského letectva.


Mi-28NM dostane nové ruské turbohřídelové motory VK-2500P (nebo VK-2500PS). V této souvislosti je dobré připomenout, že současné vrtulníky Mi-28 používají motory Klimov TVZ-117 - ty jsou sice ruské konstrukce, ale vyráběla je ukrajinská firma Motor Sič.  


Po událostech na Krymu a Donbasu Ukrajina s Ruskem přerušila všechny vojenské obchody. Otázkou tak je, kolik vrtulníků Mi-28N ruského letectva (resp. všech ruských vrtulníků, které používají ukrajinské motory TVZ-117) je skutečně bojeschopných kvůli chybějícím dodávkám dílů. Problémem je samozřejmě dodávka náhradních dílů.


Od roku 2016 proto všechny nově vyráběné vrtulníky Mi-28N získaly motory VK-2500. Stejné motory (případně novější VK-2500P) dostanou všechny nově vyráběné ruské vojenské vrtulníky, jako Mi-8/17, Mi-24/35, Ka-50 a Ka-27/29/31/32. Motory VK-2500 (VK-2500P) získají postupně i vrtulníky zavedené v ruské armádě.

 

Video: Na verzi Mi-28NM budou přestavěny všechny stroje Mi-28N. / YouTube

  

Rusové kvůli novým motorům VK-2500 staví novou továrnu u Moskvy. Rychlost sériové výroby - tedy rychlost, s jakou jsou rusové schopni dodávat motory vrtulníkům - je ale nejasná.

 

Bitevní vrtulník Mi-28NM je první stroj vybavený novými motory VK-2500P. Motory dokáží poskytnout max výkon 2060 kW (nouzový režim, max 2,5 min) a standardní (při vzletu) 1840 kW (2500 hp). Měrná spotřeba paliva je maximálně 0,21 kg/hp.h. - tedy 525 litrů paliva za hodinu letu.

 

Díky výkonnějšímu motoru a novými listům hlavního rotoru vzrostla u Mi-28NM o 13 % cestovní rychlost (na 300 km/h) a o 10 % maximální rychlost (na 370 km/h).

 

Klíčovým novým senzorem se stane radar N025 (360°) ukryty v kulovém radomu nad hlavním rotorem. Radar dokáže skenovat okolí v několika pásmech současně, což se pozitivně projevilo jak v přesnosti určování pozici cílů, tak překážek v přízemním letu.

 

Foto: Mi-28NM; větší foto / Григорий Ш. / russianplanes.net přes ROSTEC

 

Verze “NM” získá nový systém řízení, který ve spojitosti s novými senzory umožní přistávat “na slepo”. Notně také ulehčí pilotování vrtulníku.

 

Důležitou změnou je umístění prvků řízení do přední kabiny, podobně jako u cvičně-bojového stroje Mi-28UB. Nově tak kontrolu nad strojem může převzít střelec/operátor zbraňových systémů sedící v přední kabině.

 

Mi-28NM získal vylepšený elektro-optický zaměřovacího systém OPS-28M Tor-M a elektro-optický navigační systému SMS-550 pod upravenou špicí trupu. Opropti Mi-28N verze “NM” postrádá klasický čumák - radom antény rádiové naváděcí jednotky protitankových řízených střel (PTŘS).

 

Vrtulník MI-28NM půjde nově vybavit řízenými raketami vzduch-země s poloaktivním laserovým navedením Ugroza (modifikace 80 mm neřízených raket typu S-8) a PTŘS s kombinovaným poloaktivním radiolokačním/laserovým navedením 9M123 raketového kompletu typu 9K123 Chrizantema. Dosah 9M123 je 400 m až 6000 m. PTŘS Chrizantema (9M123, 9M123F) mohou mít tandemovou kumulativní nebo termobarickou hlavici.

 

Případným zájemcům bude vrtulník MI-28NM nabízen v exportní verzi Mi-28EM. V současné době exportní stroje Mi-28NE provozuje Irák a Alžírsko, o Mi-28NE projevuje zájem i Pákistán

 

Zdroj: TASS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
rasto12 Datum: 03.03.2017 Čas: 02:39

"A z tohto obrazkou si stale myslim, ze mizerny, ked vezmem do uvahy, ze pred pilotom este troni zameriavac "

Určite je mizerný, ale...tu sa bavíme o tom, že priorita je posádka. Malé okná a silné "sklo". Na čo tam majú tie viaceré a viac spektrálne kamery pre let ? U M-ka sa bavíme o novej helme s displejom.

"Problém je asi v tom, že Rusi stále zaostávajú vo vývoji kompozitných materiálov. Zaostávajú aj vo výrobe z kompozitných materiálov. "
Poprosím o zdroj. Zaujíma ma ten od roku 2004.


"Západ má stále ešte náskok aj vo výpočetných technológiach. " Poprosím o zdroj s porovnaním od roku 2013 do súčastnosti tzn. od doby kedy sú zavádzané nové systémy a skúšané.
Tie roky som dal schválne, lebo napr. procesory sa od tej doby v Rusku značne pohli a to , že sa pohli znamená, že si ich aj MO začalo zavádzať. Neveríte ? Pozriete sdelanounas.ru

Na nete sú aj videá zo zameriavačov Milov a Apachov. Viete ich sem dať ? Videl som jedno rozmazané Mi-28N s použitím strely proti idúcemu autu na cca 4 Km.

"Rusi to nemôžu uťahať so Západom a USA v šírke nových technológii. " No a preto tu rozoberáme radikálne modernizovaný Ruský Mi-28NM a nie stroj z EU.

"Teda americkým, alebo západným projektantom a konštruktérom sa oveľa lepšie zavádzajú nové sofistikované zbrane, tvary lebo majú oveľa väčší náskok v kompozitných materiálov a oveľa väčší výber. Taktiež do drakov, trupov rakiet, lietadiel a vrtuľníkov môžu zavádzať stále ešte lepšiu vypočetnú techniku, senzory. "

To fakt ? Fakt sme až tak dobrí ? Čo sa nové prinieslo vo vrtuľníkoch vrámci EU za posledných 5 rokov ? Ja len preto, že Rusko zaviedlo Ka-52 a k nim nový Vichr a idú na Hermes. Čo máme my ? Mil nebude na starých Atakách ?

"Musia ísť na to dosť asymetrickí. Spoliehať sa na technickú vynaliezavosť, aerodynamiku, či niečo odšpehovať, odkopírovať podobne ako Čína. " Daj kde Rusko kopíruje západ ? Poprosím daj. A buď sám sebou.

"Rusi dosť meškajú celkovo v zavádzaní svojich najnovších vyvinutých zbrani.
Viem že majú ekonomické problémy, Západné embarga, otriasol ich nečakaný pokles svetových cien ropy. " Pokles cien ropy otriasol aj USA a čo je horšie tak aj USA hlavných odberateľov zbraní v oblasti Perzského zálivu .

Armata, Kurganec, PAK,...sú super systémy, ale sú to zbrane budúcnosti a aj tak ich v MO RF brali , ich zavádzanie riešili hlavne médiá. Bolo prehliadané, že sa s nimi uvažuje až po 2020.V súčastnosti sa riešia nové Buky-M3, Pancíre, S-300V4, S-400, radary, REB, BPL, ....

avatar
Blake Datum: 02.03.2017 Čas: 10:17

Morgan

jasne, pocas dopredneho letu to je zrejme postacujuce, ja som mal skor na mysli pristavanie. Nemyslim si, ze by to malo nejak dramaticky ovplyvnit sluzbu toho stroja, vacsinu svojej zivotnosti budu aj tak pristavat na dostatocne rozlahlych plochach a za pomoci pristrojov a keby aj nie, ten vyhlad z boku vyzera dostatocne pre vytvorenie predstavy o priestore, do ktoreho dosada. Ide cisto o moju zvedavost, ze aky je z toho dopredny vyhlad vo vise.

A z tohto obrazkou si stale myslim, ze mizerny, ked vezmem do uvahy, ze pred pilotom este troni zameriavac
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/fb/db/01/fbdb0195aa56d2e913a55979edc4642d.jpg

avatar
Luky Datum: 02.03.2017 Čas: 09:00

Jo, však Tiger měl 80% kompozitů myslím už v základu. Je to prostě koncepce 90tých let, kdežto Apache i Havok jsou z konce sedumdesátek.

Bych řekl, že se v něm odráží Comanche koncept.
Jinak i Rheinmetall dělá pancéřování pro Tigery :
http://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/systems_and_products/protection_systems/protection_systems_air/

Rheinmetall Chempro provides light weight protection for helicopters based e.g. on composite material. The protection components can include the cockpit protection, floor protection, side protection, lateral protection, seat protection and protection of other vital parts. Projects like for the NH 90 and Tiger were realized according to STANAG 4569 and customer specifications.

Ty Kanaďani to možná montují Australským Tigerům, ale to jen hádám, zas tak moc mě to nezajímá.

avatar
Tonotime Datum: 01.03.2017 Čas: 16:43

O čom sa menej hovorí sú kompozitné materiály...
Niektorým sa trup ruského vrtuľníku oproti americkým Apache nepozdáva.
Problém je asi v tom, že Rusi stále zaostávajú vo vývoji kompozitných materiálov. Zaostávajú aj vo výrobe z kompozitných materiálov.
Na wiki sa píše napríklad...Dalšími zástupci jsou kompozity z vláken uhlíkových a aramidových, ze kterých se vyrábějí extrémně pevné a lehké díly pro konstrukce letadel a raket, užití mají i v automobilovém průmyslu a v ozbrojených složkách (neprůstřelné vesty).
Niektoré kompozity asi aj v USA prísne utajujú.
Západ má stále ešte náskok aj vo výpočetných technológiach.
Teda americkým, alebo západným projektantom a konštruktérom sa oveľa lepšie zavádzajú nové sofistikované zbrane, tvary lebo majú oveľa väčší náskok v kompozitných materiálov a oveľa väčší výber. Taktiež do drakov, trupov rakiet, lietadiel a vrtuľníkov môžu zavádzať stále ešte lepšiu vypočetnú techniku, senzory.
Rusi to nemôžu uťahať so Západom a USA v šírke nových technológii.
Musia ísť na to dosť asymetrickí. Spoliehať sa na technickú vynaliezavosť, aerodynamiku, či niečo odšpehovať, odkopírovať podobne ako Čína.
Rusi dosť meškajú celkovo v zavádzaní svojich najnovších vyvinutých zbrani.
Viem že majú ekonomické problémy, Západné embarga, otriasol ich nečakaný pokles svetových cien ropy. Ale aj tak ma celkom zaráža, že niektoré celkom výkonné zbrane pomaly zavádzajú, prezbrojuju. Minulý rok som sa tu dohadoval, o veľkom sklze výroby a zavádzania tankov Armaty do Ruskej armády - pýchy ruskej armády.
Celkovo registrujem pomalé zavádzanie nových revolučných ruských techník vo viacerých smerov. Putin a spol nie sú až tak blbí.
Možno že čakajú na dokončenie utajeného vývoja nových typov kompozitov. A ešte nevedia presne nakoľko sa im tie nové typy kompozitov uplatnia na nových typoch zbraní. Nakoľko im bude šlapať kvantum výroby a kvality nových kompozitov.
Napríklad konštrukcia Su-35S je z 80% vyrobená zo zliatín Al-Li a zvyšných 20% predstavujú kompozitné materiály.

avatar
KOLT Datum: 01.03.2017 Čas: 12:35

Luky, ty evropské voňavky bylo myšleno na civilní, militarizované stroje, jak je zmínil RiMr. S Tygrem problém nemám. A mně se líbí i mnohé ty voňavky, ale o tom to není.

Jen jsem prostě chtěl říct, že mi design moc nesedí a celá helikoptéra mi přijde vzhledově nedotažená, díky čemuž vypadá jak smontovaná někde v garáži. Kdyby to byl prototyp určený pro testy systémů, proč ne. Ale jako produkční stroj nic moc. A vzhled sice nelétá, nicméně prodává...

avatar
Luky Datum: 01.03.2017 Čas: 10:49

sami jste voňavky - když bude řeč o F-35, bude pro vás STEALTH na prvním místě a vždy nejdůležitější....ale že je evropský Tiger agilní STEALTH mašina, enormě obratná, umí loping i negativní géčka, má skvělý poměr kilowaty ku váze (který se navíc stále zlepšuje), perfektní senzorické vybavení i ozkoušené zbraňové systémy, tak to je samozřejmě k ničemu - navíc co chtěli, tak odolává 23mm a to další není takový problém dopancéřovat dle potřeby(on už je taky rok 2017 a ne 2003) :
http://www.eodc.ca/break-through-in-material-development-for-ballistic-protection/

za to určitě může česká wiki a zmínka o sklech...hlavně že ta nepotopitelná Cobra má boky z nějakýho polykarbonátu a střelce v Afgánu sundali ruční zbraní....asi protože se o Viperovi říká, že je odolný, tak si kroužil kolem ručníkáře...

avatar
KOLT Datum: 01.03.2017 Čas: 09:58

madrabbit, přesně tak. Nesrovnávám Mi-28 s evropskými voňavkami, ale s plnokrevnými bitevníky, tzn. Ka-52 a Apache. Oba mají design jednoznačně účelový, nicméně vypadají "kompaktně", člověk nemá dojem, že jsou sestaveny z toho, co Ivan (Bob, Franta...) našel v garáži...

avatar
vlasto Datum: 01.03.2017 Čas: 09:13

O tej ruskej modrej farbe nahodou nemate nejake info? Natieraju tym stihacky a aj tu to tomu vrtulniku napatlali na brucho. To je nejaka odskusana specialna farba, co stazuje identifikaciu proti nebu? Lebo mne to pride ako cirkusova farba, ktoru musi byt vidiet z desiatich kilometrov. Resp. mozno chceli zladit farbu s trickom toho typka, co na fotke stoji dole druhy zlava :D

avatar
madrabbit Datum: 01.03.2017 Čas: 09:07

Ono vzhled asi není to nejdůležitější z hlediska funkčnosti, ale když s tím chcete dělat i PýÁr, tak by trochu elegance neškodilo. Přijde mi to, že na původní desgin nalepili co se zrovna dalo a nenamáhali se zapracovat to tak, aby to bylo součástí draku. jasně, na funkci rostlináře to vliv nemá, ale působí to hodně "uspěchaným" dojmem.

avatar
Cpt. Morgan Datum: 01.03.2017 Čas: 01:26

Mne sa nezda, ze by bol vyhlad z kokpitov nejako zly, ved vrtulnik je pri beznom lete nakloneny nosom dole a na videu vidno (0:16), ze vyhlad dopredu bude pri beznom lete pod uhlom aj do cca. -20°. A
j pri vyrovnani pozdlznej osi je vidiet, ze rovina od oci pilota cez spodny okraj celneho skla je pod jemne zapornym uhlom.
Prekryty kabiny su ovela mensia "klietka" ako napr. pri AH-64, a tym padom aj mensie okna mozu poskytovat podobny vyhlad, lebo ich okraje su v mensej vzdialenosti od hlavy. Uhly svetlosti mozu byt kludne podobne, ale to je tazko posudit, pokial si do tych strojov clovek nesadne a neodskusa. Slo by to s 360 kamerou z miesta pilota, ale nevidel som na webe take zabery.

Pripajam sa k nazoru, ze dizajn je cisto strojovy, mechanisticky a bez zbytocnych prikras. Po zuby ozbrojena, silna lietajuca pancierova pevnost. Niekoho to vyrusuje, podla mna to prave akcentuje surovu silu a energiu celeho komplexu. Taky Eurocopter, alebo Rooivalk mi trochu pripominaju polnohospodarske stroje.

goo.gl/4xqXsI

goo.gl/aBxs0M

avatar
RiMr71 Datum: 28.02.2017 Čas: 23:20

Ale tak mě určitě nikdo nebude považovat za milovníka Ruska a ruských mužiků ale ten mixér se mi líbí. Ryze účelný design, rozhodně účelnější a funkčnější než ty evropské militarizované civilní voňavky...

avatar
Pepin Nešpor Datum: 28.02.2017 Čas: 22:11

Kolt asi tak!

avatar
darkstyle Datum: 28.02.2017 Čas: 21:41

Pepos
Pomer cena vykon je ako v com..

Napriklad islander oproti ametickemu protejsku je 4x drahsi; zlozitejsi a ma len cca o 100km vatsi dolet a aj to nie vsetky verzie striel, je neohrabanejsi, nema balisticku ochranu a je extremne nepresny v porovnani s usa..

Info vid clanok nad tymto

avatar
KOLT Datum: 28.02.2017 Čas: 21:04

Také se omlouvám. Vím, že vzhled nelétá, ale tohle je prostě tak hnusné éro, že mi to nedá. Vypadá, jak kdyby seřízli pod úhlem čumák z Hinda a namontovali kokpit z Apache. Když to srovnám s Kamovem, tak ten vede na celé čáře – koncepčně, technicky i vzhledově. Ale chápu, že jednak potřebovali podpořit Mil, jednak jsou Mi-28 levnější než Ka-52.

avatar
Pepin Nešpor Datum: 28.02.2017 Čas: 12:38

Omlouvam se, ale toje tak hnusny vrtulniky! Piloti musi mit katastrofalni vyhled (i v dnesni dobe vizualni prehled je k necemu dobry a potrebny) ty senzory jak bradavice a takzvany radon radar nad rotor em pochybuji o kvalite pac neverim, ze vyresili na trvalo velke problemy s vybracemi, ktere meli dosud vsechny verze.

arr