Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Stavba letadlové lodě Queen Elizabeth zdárně pokračuje

Datum přidání 26.03.2014    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 19 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Pouze 100 dní zbývá do dne, kdy královna Alžběta II. pokřtí novou chloubu Královského námořnictva – obří letadlovou loď Queen Elizabeth. Loď se v současnosti staví v loděnicích Rosyth ve Skotsku.

HMS Queen Elizabeth (R08)

Foto: HMS Queen Elizabeth (R08) / BAE Systems

 

Bez navigace v mobilu ani ránu

Nejnovější informace o stavbě letadlové lodi HMS Queen Elizabeth přinesli reportéři britských novin Daily Mirror, kteří rozestavěnou loď navštívili. Podle jejich svědectví je loď tak obrovská, že dělníci potřebují speciální navigační aplikaci v mobilu, aby se mohli na lodi orientovat.

 

Použití mobilní aplikace je naprostou novinkou. Podle projektových manažerů aplikace pomáhá efektivnějšímu pohybu v lodním bludišti 3013 oddělení a kajut. Systém údajně už ušetřil 1,25 milionů liber za nepromarněné člověkohodiny práce.

 

Přišel jsem s tímhle nápadem poté, když jsem nemohl zjistit, kde se nacházím,“ říká Steven Brown, manažer pro systémovou integraci a iniciátor navigační aplikace. „Je to aplikace, která snímá štítky (QR kódy – pozn. redakce) umístěné po celé lodi. Systém funguje a je možné, že ho námořnictvo bude využívat, až vyrazí s lodí na moře.“

 

Video: Reportáž z návštěvy rozestavěné lodě přinesli také reportéří The Telegraph. / YouTube

 

Tisíce tun oceli a tisíce kilometrů kabeláže

Ztratit se je velmi snadné, neboť rozměry lodi jsou skutečně impozantní. Na délku HMS Queen Elizabeth měří 260 metrů a na šířku 70 metrů. Plně naložená loď má ponor 11 metrů. S výtlakem 70 600 tun se řadí k největším letadlovým lodím dneška. Daňové poplatníky Velké Británie loď přijde na přibližně 3 miliardy liber (98 miliard Kč).

 

Loď se buduje od roku 2009 a počtem zapojených pracovníků připomíná tak trochu stavbu pyramidy. V několika loděnicích, kde se vyráběly jednotlivé celky lodě, se do práce zapojilo 10 000 dělníků.

 

Pracovníci svařili více než 40 000 tun oceli a položili 3100 kilometrů kabeláže. Na své si přijdou také natěrači, kteře musí nanést „námořní šeď“ na plochu 1,5 milionů metrů čtverečních.

 

Letová paluba o ploše dvou fotbalových hřišť dělí loď na spodní a horní paluby. Na letové palubě se nacházejí dvě kontrolní věže – jedna pro ovládání lodě, druhá pro řízení leteckého provozu. Pod letovou palubou se nachází deset podlaží s hangáry, muničním skladem, kajutami, atd.

 

HMS Queen Elizabeth (R08)Foto: Řez lodí HMS Queen Elizabeth (R08). Klikni pro větší obrázek.  / Navy News

 

Pokrokově je řešená manipulace a dodávka munice. Manipulace se střelivem a municí bude prováděna pomocí paletového mechanizovaného systému. Munice se od zásobníku ke zbraním (letadla, kanóny) pohybuje po kolejích vodorovným i svislým směrem skrze celou loď. Člověk je potřebný pouze pro nakládku a vykládku munice.

 

Pohyb palet je řízen z centrálního střediska. Díky tomuto systému se zrychlí dodávky munice a redukuje se počet lidí z posádky nutných pro tuto práci.

 

Elektrárna na moři

Dosah lodě téměř 13 000 kilometrů (7000 námořních mil). Na cestě do svého cíle dokáže HMS Queen Elizabeth urazit denně přes 900 kilometrů (500 námořních mil). O pohon a výrobu elektrické energie se stará dvojice plynových turbín Rolls-Royce Marine Trent MT30 o výkonu 2×36 MW.

 

Turbíny vyrábějí skrze generátory elektrickou energii pro dvojicí obřích elektromotorů o výkonu 2×20 MW. Ty pak pohánějí dvojici lodních šroubů. Hlavním plynovým turbínám sekunduje několik menších diesel-generátorů.

 

Video: HMS Queen Elizabeth (R08) / YouTube

 

Obrovské energetické požadavky lodě však kladou nároky na přístavy, kde je loď připojená na klasickou rozvodnou síť. Zastupitelé domovského přístavu Portsmouth již oznámili, že je nutná stavba nové elektrárny. V opačném případě mohou energetické požadavky obřích lodí pozhasínat všechny světla v přístavu.

 

Křest loďě HMS Queen Elizabeth proběhne 6. července letošního roku. Posádka se nalodí v květnu 2016 a na přelomu roku 2016/2017 se očekává zařazení lodě do výzbroje Kralovského námořnictva. Sesterská loď Prince of Walls pak dorazí s 20 měsíčním odstupem.

 

Po svém dokončení loď pojme až 36 stíhacích letounů F-35B Lightning II s krátkým vzletem a přistáním STVOL (Short Take-Off Vertical Landing). Vzhledem ke zpoždění s výrobou stíhaček F-35 se však může loď dočkat všech svých letadel až před rokem 2020.

 

Britové jsou na své nové letadlové lodě patřičně hrdi. Není divu, podle dostupných parametrů se má jednat o nejmodernější a nejpokročilejší letadlové lodě dneška. "HMS Queen Elizabeth je průkopnická a velmi odlišná od jakékoliv jiné letadlové lodě na světě,“ říká kapitán Královského námořnictva Simon Petitt .

 

Zdroj: Daily Mirror

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
vojáček v záloze Datum: 17.04.2014 Čas: 15:57

Musím říci, že mě článek poněkud zklamal. Přinesl pár čísel, ale jakým způsobem? Místo údaje o rychlosti, úsporné a plné v uzlech, přinesl jakýsi údaj o tom, jakou vzdálenost urazí za den. Sorry, kámo, já jsem na matematiku nikdy zatížený nebyl.

To je jedna věc. Druhá věc spočívá v informaci, k čemu Britové takovou loď vůbec stavěli, jakými úkoly ji chtějí pověřit, jaké lodě budou jejími taktickými protivníky. Je známo, že předchozí třída britských letadlových lodí, s výtlakem mírně přes 20.000 tun, byly stavěny jako centrum protiponorkového operačního svazu v severním Atlantiku. Koneckonců, Královské námořnictvo bylo v té době protionorkovou silou. Tomu odpovídala konstrukce lodě a na ní umístěná letecká technika.

Dnes sledujeme nárůst výtlaku oproti předchozí třídě na trojnásobek. Velitelská věž nemá být jen jedna, nýbrž hned dvě, což by naznačovalo, že lodě mají plnit funkci velitelských lodí pro celé flotily a pro mnohem složitější operace než dosud, například výsadkové. Znamená to snad, že Britové opouštějí čistě protiponorkovou námořní doktrínu? A má současná britská vláda vůbec nějakou strategickou představu, ví co chce?

Vyřazení Harrierů z výzbroje námořního letectva, v čase Libyjské krize a vyřazení lehkých letadlových lodí, prozatím bez náhrady. Co si o tom máme myslet? Je možné, že dvoji letadlových lodí třídy Queen Elizabeth má být pouze jakýmsi předstupněm před stavbou ještě větších lodí, výtlakem na úrovni posledních jednotek třídy Nimitz. Hádám, nevím to. Ale kdo to ví a kdo nám to poví, abychom nebyli hloupí a věděli, kam dnešní Britská říše směřuje?

avatar
Vanguard Datum: 31.03.2014 Čas: 22:16

Španělé sice vyřadili Principe de Asturias, ale pořídili si Juana Carlose I., což je něco mezi výsadkovou a letadlovou lodí.

avatar
Jakub Mareš Datum: 31.03.2014 Čas: 17:13

no původně měl být klasicky využíván, ale briti v rámci úspor chtěli jeho výrobu zrušit. nakonec přišli na to, že finančně než platit pokuty se jim vyplatí loď postavit a případně prodat.

avatar
D.i.p Datum: 28.03.2014 Čas: 21:23

Myslím, že Britové tvrdí od začátku, že Prince of Walls má být pouze v záloze.

avatar
Poryv Datum: 28.03.2014 Čas: 13:06

Žádné katapulty nebudou. V Británii byl kolem toho zmatek. Pořád se hledalo jak ušetřit a když byla loď rozestavěná, tak někdo přišel s tím, že provoz F-35C by vyšel levněji, jenže to by znamenalo výrazně a draze překonstruovat nosič na katapulty a vývoj F-35B by pro Brity ztratil smysl. Nemluvě o tom, že se na vývoji podílí (tuším) hlavní měrou a navíc určitě hrozilo penále ze strany výrobce za zrušení kontraktu, ztráta pracovních míst...
Zajímavé je, že taková velmoc jako Francie je schopna nakoupit a provozovat jen jednu relativně malou letadlovou loď. Je dost možné, jak už tady bylo zmíňeno, že Britové budou rovněž mít pouze jedno akceschopné plavidlo.
Pak vyvstává otázka, nakolik je provoz letadlové lodě otázkou politické prestiže.

avatar
mattea Datum: 28.03.2014 Čas: 10:26

Jura99: podle anglické wiki mají mít obě lodě této třídy CATOBAR systém.

avatar
Jura99 Datum: 28.03.2014 Čas: 08:23

Neví někdo, jestli Queen Elisabeth předělají na start pomocí katapultů nebo katapultem bude vybaven (možná) pouze Princ of Wales ? Ten skokaňák na obrázku a absence úhlové paluby svědčí pouze o STOVL. Pak jsou ale "hádky" o to, jestli to bude největší LL loď (podle výtlaku) po amerických zbytečné, protože bez katapultu nebude provoz plnohodnotný (provoz těžších nebo výzbrojí plně naložených letadel). Mimo Američanů má katapult francouzská Charles de Gaulle a snad ho bude mít Prince of Wales. A možná nás překvapí Číňani a Rusové, až se ukáže, co staví nebo co chystají stavět.

avatar
Jura99 Datum: 28.03.2014 Čas: 08:11

Left: to musí být omyl, to údajné vyřazení Charles de Gaulle v 2015-18. Loď je celkem nová (2001) v daných letech má projít generálkou. Jediné co je fakt, že Francouzi mají pouze jednu LL, takže v době generálky budou bez letadlovky ve službě.

avatar
mattea Datum: 27.03.2014 Čas: 22:45

Left: briti chtěli stavbu 2. lodě zrušit, ale po spočítání sankcí zjistili, že bude levnější ji dostavět. V tuhle chvíli s ní do budoucna moc nepočítají, o jejím osudu rozhodne až další "hlavní přezkoumání obranné strategie" v roce 2015 (major strategic defence review).

avatar
Left Datum: 27.03.2014 Čas: 22:18

HMS Queen Elizabeth je náhrada za poslední britskou letadlovku HMS Illustrious z třídy Invincible, která má výtlak jen cca 22 000 tun, což je oproti 71 000 tun u královny Alžběty malinká lodička.
Dřívě měla Royal Navy 3 letadlovky z třídy Invincible - již zmíněný Illustrious, Invincible a vlajkovou loď celého námořnictva Ark Royal.

BTW nevíte někdo, jak to nakonec bude s tím sdílení letadlových lodí mezi Francií a Británií? Francii bude totiž končit poslední letadlovka Charles De Gaulle prý mezi 2015-2018 a rozpracovaný projekt PA2 na novou letadlovku Francouzi Bílou knihu z roku 2013 ukončili s tím, že žádná nová letadlovka už nebude...

To to dopadne - Francouzi nebudou mít žádnou letadlovku, Amíci snižují z 13 na 11 a výhledově na 9, Britové budou mít alespoň ty 2. Italové snad něco ještě mají. A nikdo další v NATO s letadlovkou, pokud se nemýlím, není.

avatar
Vrata Datum: 27.03.2014 Čas: 14:51

Anandhel: tak mala zase neni -
USS Wasp: 40500 tun, cca 40 letadel (vcetne vrtulniku), maximalne (snad) 20 Harrieru.
HMS Queen Elizabeth: 70600 tun, letadla (dle tohoto clanku) az 36 ks F-35.
USS Nimitz: cca 102000 tun, cca 85-90 letadel (vcetne vrtulniku).
USS Gerald Ford (nova US letadlovka ve vystavbe): cca 100000 tun, cca +75 letadel.
Podle mne je Queen Elizabet nejvetsi na svete po US lodich. Anglicky predchudce mel cca 20000 tun.

avatar
mattea Datum: 27.03.2014 Čas: 14:46

RiMr: briti tam mívali víc oceli a pancíře, vydrželi víc zásahů. Co se děl týče, tak na tom jsou podobně. V současnosti bych řekl, že US naplácá víc letadel na malej prostor, a nebude mít tolik dělících příček o větší tloušťce. Už jen zvětšením manipulačního prostoru ubývá možností pro chyby, na což podle mě UK spoléhá víc. Ani na jedné z lodí jsem osobně nikdy nebyl, dokonce jsem se nikdy na žádné ocelové lodi neplavil. Ber to proto s rezervou...

avatar
mattea Datum: 27.03.2014 Čas: 14:40

RiMr: abych jen neplácal vodu a doložil to čísly:
USS Yorktown (CV-5) při 246x33m a 20100tn vezla 90 letadel,
HMS Ark Royal (91) při 243x34m a 22000tn vezla 60-72 letadel.

avatar
RiMr71 Datum: 27.03.2014 Čas: 14:36

Mattea: - odolnosti jakého druhu? Lodní konstrukce? Jakože vydrží horší moře? Nebo bojová poškození - dvouplášťový trup, pancéřování trupu vč. paluby? Nebo "odolností" proti útoku ve smyslu většího množství (nejen) obranné hlavňové a raketové výzbroje (jako třeba ruské letadlové křižníky), takže není dost místa na eroplány a příslušné zabezpení?

avatar
mattea Datum: 27.03.2014 Čas: 14:23

RiMr71: při porovnání druhoválečných letadlovek HMS a USN mají při stejných rozměrech ty americké více letadel - to je na úkor odolnosti, kterou měli právě HMS vyšší. Předpokládám, že podobný rozdíl v UK a US doktríně jsou dodnes.

arr