Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Stealth - chiméra nebo strategická výhoda?

Datum přidání 26.08.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 116 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Před několika dny ruský generálplukovník Igor Maltsev, bývalý náčelník štábu ruské protivzdušné obrany (PVO), označil technologii stealth jako “papírovou chiméru.” Rusko však investuje miliardy dolarů do vývoje stealth stíhačky T-50 a stealth bombardéru PAK-DA. Jak je to tedy s technologii "stealth"?

Foto: F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force

 

Mediální přestřelky

V současné době řada zemí vývíjí nejen stealth letadel, ale i "neviditelné" střely. Američané zavádějí stíhačku F-35 a připravují vývoj bombardéru B-21. Čína pracuje hned na dvojici stealth stíhaček - Chengdu J-20 a menší Shenyang J-31.

 

Rusko zase vyvíjí stíhačku Suchoj T-50, strategický bombardér PAK-DA a zavedlo do výzbroje stealth rakety vzduch-země Ch-101/102.


Přesto ruská média pravidelně informují o zbytečnosti technologie stealth, resp. o zranitelnosti stealth letadel vůči ruským systémům PVO. Naopak podle amerických médií stealth výrazně zvyšuje šance v boji proti PVO protivníka.

 

Například podle magazínu National Interest současné ruské komplety S-300 i S-400 nemají dostatečnou přesnost, aby dokázaly efektivně bojovat proti stíhačkám F-22A Raptor a F-35 Lightning II. Jinak řečeno - dle amerických médií ztráty ruské PVO budou vyšší, než ztráty mezi americkými letadly.


“Ani dnes ruské nebo čínské systémy neřeší tento problém (zaměření stealth letadel - pozn. red.). Je ale jasné, že v průběhu doby technologie stealth přestává být výhodou,” dočteme se v inkrimovaném článku na National Interest.


Na druhé straně ruská Gazeta.ru oslovila v reakci na americký článek bývalé velitele ruské PVO. Podle generálplukovníka Vladímira Litvinova v záloze, bývalého zástupce šéfa ruské PVO, jsou závěry amerických autorů “amatérské a politicky motivované.”


Připomeňme, že cílem stealth je zmást zaměřovací radar proleteckých raket PVO. Zaměřovací radary (pracující v určirém kmitočtovém pásmu) mají velkou přesnost, ale malý dosah. Naopak přehledové radary dokáží stealth letoun odhalit, ale nemají dostatečnou přesnost - nedokáží na letadlo navést raketu.


“Autoři zřejmě neznají principy přiblížení rakety k cíli. Raketa má dálkové povelové navádění, plus infračervené, optické a další systémy navedení. Možná je signál slabý, ale raketa se stále točí správným směrem (proti letounu - pozn. red.) - reaguje na teplo,” vysvětluje Litvinov. “Raketa nezasáhne cíl přímo. Bojová hlavice v přesné vzdálenosti exploduje - rovnoměrně rozptýlený mrak fragmentů je poté vržen proti cíli.”


“Je to politika, která nás má oslabit a ovlivnit trh se zbraněmi. Podobné články mohou ovlivnit zahraniční armády. Tyto články nejsou určeny nám, ale těm, kteří kupují zbraně z Ruska,” myslí si zase generálplukovník Maltsev


Rusko:”Stealth je k ničemu. Máme stealth stíhačku T-50.”

Podle Dave Majumdara z National Interest je navádění na dálku rakety poměrně běžné, ale v současné době žádná raketa kompletů S-300 nebo S-400 nemá optický nebo infračervený zaměřovací senzor. Rakety S-300/S-400 se navádějí výhradně pomocí vlastních aktivních radarů nebo pomocí dálkového povelového navádění (raketa je řízená povely ze země).


Je samozřejmě možné raketu kombinující radar a infračervený senzor vyvinout - to si ale mimo jiné vyžádá značné finance a také nesnadné testování (je nutno otestovat, že raketa skutečně dokáže zaměřit teplo F-22 a F-35). Infračervené a optické senzory mají navíc omezený dosah a lze je pasivně i aktivně rušit.


Nicméně i podle některých západních expertů, jako plukovníka Michaela Pietrucha, bývalého instruktora elektronického boje v americkém letectvu, lze stealth letouny zaměřit novou generací radarů s dlouhým dosahem.


Majumdara oslovil několik nejmenovaných expertů z amerického letectva. Podle nich stealth letouny mají jednoduše převahu nad současnými prostředky PVO. Na druhou stranu přiznávají, že vývoj nové generace radarů není vyloučen - vše to je ale o taktice nasazení, která má zásadní vliv na výsledek boje.


Při zvažování úspěšnosti ruské PVO vůči stealth letounům nelze přemýšlet šablonovitě - do hry vstoupí cela řada dalších systémů, např. letouny a prostředky elektronického boje (EA-18G Growler), nebo letadla určená pro boj s PVO (F-16CJ/DJ).


Na konec se vtírá opět otázka: "Proč tedy Rusové a Číňané vyvíjejí vlastní stealth letadla a rakety, pokud je stealth k ničemu?" Nebo snad opravdu platí závěr ruského autora Alexandra Sardurioho, že vývoj stíhačky T-50 (ale i F-22) je pouze mrhání penězi?

 

Zdroj: Gazeta.ru, National Interest

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Henrich7 Datum: 10.11.2016 Čas: 08:38

To bude tiež nejaká propaganda. Inak by samotní Rusi,ale aj iné veľmoci nevrážali peniaze do stíhačiek a lietadiel so stealth technológiou. A porovnávať F117 s F22alebo F35 je riadne od veci. Tak ako už bolo napísane,dnešné stroje majú okrem stealth technilogie aj veľkú schopnosť detekcie a rušenia na veľkú vzdialenosť,prepojenosť nielen medzi sebou ale aj s ostatnými bojovými prostriedkami v dosahu. Takže to sa porovnava neporovnateľné.

avatar
Tesil Datum: 31.08.2016 Čas: 20:06

Pro jj284b Neviditelný letoun je běžně užívaný ekvivalent pro technologii STEALTH,alespoň v češtině.Tyto letouny byly i přes zmíněné nedostatky určitě vyspělejší než systémy PVO v Jugoslávii,pouze toto jsem chtěl říci.

avatar
StandaBlabol Datum: 30.08.2016 Čas: 13:15

to Shania,

Díky za zajímavý článek o R-77. Já myslel, jak těch našich cca. 20 AMRAAMů není směšně málo. A teď čtu, že jsme dlouhé roky měli víc raket s aktivním radarovým naváděním, než celé Rusko...

avatar
KOLT Datum: 30.08.2016 Čas: 09:30

pro fenri: Jasné a souhlas. Já to bral hlavně z pohledu onoho incidentu Su-24 a F-22, který tady Marthy tak vehementně popíral. U něj asi není sporu, že se tak klidně odehrát mohl. A samozřejmě nemusel.

avatar
Shania Datum: 30.08.2016 Čas: 09:09

Další detaily o stavu R-77

http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/russias-best-military-aircraft-not-armed-the-best-aircraft-17487

Další detaily k tomu incidentu... Proč S-300/400 nijak nepomůže v detekci...Incident se syrskými su 24 byl 450km od Khmeimim a jak už jsem psal, i kdyby na tu vzdálenost radar dokázal něco najít, tak díky horám neuvidí nic co letí pod 10km....

avatar
jj284b Datum: 30.08.2016 Čas: 00:29

a este jeden maly detail z incidentu: Pilot sa vyjadril ze “I followed him around for all three of his loops,” one of the pilots told Michaels. “He didn’t appear to have any idea I was there.”

z coho vyplyva ze ta Su-24 neletela rovno ale trikrat si to nad oblastou odkruzila.. takze tolko k Marthyho teorii..

avatar
jj284b Datum: 29.08.2016 Čas: 21:57

Tesil: ona ta F117 zasa nebola ziaden vykryk techniky.. ako pise Shania, nemala ani len RWR, takze o tom ze ju niekto zameriava, nemala ani potuchy.. navyse ten stroj preletel cez ich radarovu poziciu (o ktorej ani netusil, lebo nemal ako) takze sa im na radare objavil - STEALTH nie je neviditelnost, zvycajne to znamena ze znizi dosah radaru na cca 1/10, takze radar ktory vedel detekovat klasicke stihacky na 100km, F117 detekoval na 10km...

pripad F117 v Srbsku ukazal slabinu konstrukcie F117, slabinu, ktoru dnesne STEALTH stihacky uz nemaju.. STEALTH nie je jedina vlastnost 5.gen strojov.. senzorova vybavenost, schopnost detekovat ziarenie z okolia a vyhodnocovanie signalov je dnes na vysokej urovni.. dnes sa uz nestane aby si takymto strojom preletel priamo nad radarom bez toho aby si o nom vedel a radar ta snimal.. dnes prave ze 5.gen stroje vdaka zachytavaniu signalov a vdaka palubnym pocitacom trianguluju polohu pozemneho radaru v realnom case...

Takze do rovnakej situacie ako ta F117, by sa dnes uz F35 ci F22 nedostala.. piloti maju ovela lepsiu predstavu o tom co sa okolo nich deje...

avatar
Tesil Datum: 29.08.2016 Čas: 20:29

Při humanitárním bombardování Jugoslávie byl sestřelen neviditelný letoun zastaralým systémem PVO.Jeden oficiálně,několik se vrátilo na základny poškozených,tedy údajně.Takže S-400 nebude asi bez šance.

avatar
Irving Datum: 29.08.2016 Čas: 20:15

No, jestli jsou podobne historky pravdive se mozna brzy dozvime od tureckych pilotu, pokud proti nim budou muset piloti USAF taky vzletat, kdyz budou ohrozovat jejich vojaky pridelene k YPG. Nejak se to v te Syrii zamotava - spojenec je spojenec jenom pred rekou, za rekou uz to neplati, vladni armada je v pohode kdyz utoci na IS, ale uz ne tak v pohode kdyz utoci na Al-Kajdu a vubec ne pohode, kdyz utoci na kohokoliv jineho a co si myslet o Turcich a jejich spojencich, to asi nevi ani sami Americani... V anglictine na to maji takovy pekny vyraz - shitstorm....

avatar
tom75 Datum: 29.08.2016 Čas: 19:14

Shania
Dik za vysvetleni

avatar
Shania Datum: 29.08.2016 Čas: 16:32

tom75: F-117 nemá žádné spojení s okolím, případně jen na velmi krátké vzdálenosti, nemá ani RWR. Tenkrát stealth a anteny nešli moc dohromady.

Látají na autopilota podle předem připravené trasy. Pilot koukal na displej, protože hledal cíl (jeho hlavní náplň práce).

avatar
tom75 Datum: 29.08.2016 Čas: 16:10

Shania
Jen mi je divne ze ten pilot o tech migach nic netusil a to tam meli amici avacsi ????
Sem laik kdyz je to blbost beru zpet

avatar
Shania Datum: 29.08.2016 Čas: 15:49

Tenhle příběh si nemůžu odpustit sem nedat, zkraceně cz:

při jednom z náletů (samozřejmě že v noci) pilot F117 hledel se klonenou hlavou na displej IRADS a hledal svůj cíl. Když tu najednou přes něj přeletěl stín (světla v kabině ztlumená na minimum) a když se podíval nahoru, uviděl dva migy 29 30-40m nad ním (přeletěli ho z prava do leva). Byli tak blízko, že mohl viděl Irácké piloty v jejich osvětlených kokpitech. Nevšimli si ho, tak pokračoval dál na svůj cíl.

--------------

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=22&t=52250&p=351684#p351684

It's indeed amazing what we've done, and where we've now come, when it comes to stealth. The 117 was revolutionary. But like with anything, has been surpassed by technology, both in stealth technology as well as in enemy defenses. However the groundwork laid down by that program, and what it has enabled us to have today in the F-35, is nothing short of amazing. And we still don't likely know the true extent of the capabilities of the F-35 and how effective it can truly be. Heck, when the B-2 and F-22 came out, they were remarkable in comparison to the 117. The 117 is maybe around 25% as capable as the F-35 is turning out to be, and may even turn out to be less as time goes on. But the 117 saw its day, and by the time of its retirement, it had served well, and it was time. Threats surpassing its capabilities to manage, as well as maintenance man hours per flight hour that were rivaling the F-111; coupled with the F-22 coming online, made for its final sundown.

For the guys that went downtown in '91, it was indeed a heck of a time, for no one truly knew if "this stealth crap" actually worked. Sure, there was testing and some numbers and even going against some older gen threat systems, but actual war and actual employment is something else altogether. Most of our ground instructors were guys from the black days of the program, early-mid 80s and who did the '91 war. Some of the stories were nothing short of amazing. Such as one guy headed into his target. In the 117, the pilot spends alot of time heads down in the IRADS when getting close to the target area, in order to acquire, ID, and track the target and eventually the DMPI. Cruising in, all lights are off, and the cockpit lighting is dimmed down to nearly nothing. In fact, much of the light you get at this time is terrestrial lighting off of stars, the moon, etc, depending on the illum level of that particular night. There was a little bit this night, and this particular pilot was heads down doing his his target search, with the jet on autopilot and flying it's preplanned routing. What little illumination there was in the surrounding space, all of a sudden seemed to turn to a shadow, and the pilot looks up. Just as he looks up, he sees two Iraqi MiG-29s about 100 ft above him, crossing right to left as he passes nearly underneath them by 100 or so feet. So close that he could see the Iraqi pilots in their cockpits illuminated by their cockpit lighting. Bouncing in their wake, he continued on his northerly heading, as they disappeared into the darkness on their westbound heading. Assuming the MiGs were searching air-air, they didn't detect the 117 and were unaware of the near midair; which in itself would be an unfortunate way to lose a 117. The 117 force made a very good showing, but after about a week or so, their job was done. Same with OIF in 2003. Once the door was kicked in and the IADS taken down, there wasn't any need for the 117s with their limited and specialized capabilities, and high maintenance requirements. Now with the F-35 and its wealth of capabilities, that will no longer be the case. It will be very interesting to see where this capability grows to.

avatar
fenri Datum: 29.08.2016 Čas: 15:35

Jde mi o to, že se tu operuje (někde v začátcích této předlouhé diskuze) s tím, že F-22 si létají po Syrii jak je napadne a Rusové o nich nic netuší ( a dál se s tím operuje během diskuze jako s faktem). De facto totéž říká i článeček postovaný Shaniou. Přijde mi to jako hodně zajímavé a silné tvrzení, které by prostě chtělo ozdrojovat. Nicvíc, nicmíň. Důkaz? No, když se objeví na Sputniku článek, že neviditelný ruský bombardér si létá nad USA, jak ho napadne, asi to nebude brát nikdo vážně, že? Tohle je na škále pravděpodobnosti sice mnohem blíže k realitě, ale je to jen verbální tvrzení, které je těžké brát jako fakt. Přecijenom způsobů, jak se dopátrat mašiny typu F-22 nad relativně malým územím je víc, i když všechny komplikované.
Pokud mi v této diskuzi něco neuniklo (jakože je to možné, nečetl jsem celé), tak se operuje vlastně jen s tím, že se F-22 zezadu přiblížila k syrskému Su-24 (což není nic pozoruhodného) a s obecným tvrzením v článku od shanii, že si F-22 může v Syrii dělat co chce a nikdo o něm neví. A je to v článku, který je jasně lobistický pro F-22. To samozřejmě nevylučuje možnost, že je to pravda, ale jistá skepse je na místě. Tak mě zajímá, zda máme i jiné příběhy, jiné strany (Izrael?) video, snímek...

avatar
KOLT Datum: 29.08.2016 Čas: 14:27

pro fenri: On někdo tvrdí, že létají Su-35 za zadkem? To už by docela zavánělo průserem. Jedna věc je vyhrožova Syřanům, jiná Rusům. Ti ovšem mají dost rozumu, aby se vyhli americkým silám na zemi. Ani jedna strana si nepřeje konflikt.

Ono je to těžké, jaký důkaz by to měl být? Pokud nebudou Ruská letadla reagovat na blízkost Raptorů, může to znamenat, že o nich neví, ale stejně dobře to může znamenat, že se tak jen tváří, nebo ještě něco jiného. Pokud reagovat budou, zas to může mít víc důvodů (S-400 je skutečně vidí, USAF jim řekla o svých operacích, F-22 se úmyslně demaskují...). Prostě nic než vyjádření se asi v brzké době nedovíme.

S tím Mig-21 máte samozřejmě pravdu, ale vysvětlujte to některým...

arr