TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Stealth F/A-18E/F Super Hornet

Datum přidání 30.08.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Vývoj nových letadel je časově a finančně náročnou záležitostí, což vidíme "v přímém přenosu" u stíhačky F-35 Lightning II. Jednou z možností, jak lze udržovat letecké síly moderní, je právě modernizace stávající techniky, čehož je zářným příkladem stíhačka F/A-18E/F Super Hornet alias Advanced Super Hornet.

Advanced Super Hornet

Foto: Modernizovaný F/A-18E Super Hornet alias Advanced Super Hornet / Boeing

 

Firmy Boeing a Northrop Grumman společně pracují na rozšíření bojových kapacit stíhaček F/A-18E/F Super Hornet. Modernizované "superhornety" nazývané též Advanced Super Hornet podstupují v současné době sérii leteckých testů.

 

Modernizace se týká především konformních palivových nádrží CFT (Conformal Fuel Tanks) a uzavřených zbraňových pouzdrech EWP (Enclosed Weapons Pod). Advanced Super Hornet díky tomu disponuje nejen větším doletem, ale i menší radarovou stopou.

 

Konformní palivové nádrže CFT o objemu 1600 litrů jsou umístěny na horní spojnici mezi křídlem a trupem. Palivo v nádržích prodlužuje dolet stíhačky Super Hornet o 480 km (celkový dolet 2826 km).

 

Advanced Super HornetFoto: Advanced Super Hornet / Boeing

 

Inženýři si rovněž dali značnou práci s aerodynamickou čistotou CFT-nádrží. Do rychlosti Mach 0,6 je celkový aerodynamický odpor letadla dokonce menší a do Mach 0,84 odpovídá "čisté" verzi F/A-18E/F Super Hornet. Nádrže zvětšují aerodynamický odpor letadla až při těsně pod- a nadzvukových rychlostech.

 

Opravdovým technickým bonbonkem je vnější stealth zbraňové pouzdro EWP, které se umísťuje na zbraňový závěsník pod trup letounu. Zda se počítá i s umístění pod křídla, nám není známo.

 

Stealth pouzdro dokáže pojmout zbraňové systémy až do hmotnosti 1179 kilogramů. Uvnitř se nachází dostatek prostoru například pro dvě protiletadlové střely středního dosahu AIM-120 AMRAAM, dvě laserem naváděné bomby Paveway nebo až šest bomb malého průměru SDB.

 

Video: Advanced Super Hornet v akci / Boeing

 

Zbraně pod křídly bývají obvykle zdrojem velké radarové stopy letounu. Podle výsledku testů, vykazuje Super Hornet vybavený EWP pouzdrem až o 50 % nižší radarovou odrazivost než klasický Super Hornet se zbraněmi nacházejícími se pod křídly.

 

Pakliže projeví zákazníci zájem, jsou pro stíhačku Advanced Super Hornet k dispozici též modernizovaný kokpit s jediným velkým informačním displejem a infračervený průzkumný senzor IRIST (Infrared Search and Track) pod hranatým pouzdrem pod kabinou, jenž dokáže detekovat tepelné signály několik desítek kilometrů daleko.  

 

Výrobce motoru General Electrics pak ve spolupráci s firmou Boeing nabízí modernizované motory F414-GE-400, které se vyznačují až o 3 % menší spotřebou paliva při 20% nárůstu výkonu.

 

Tuto modernizaci financují z vlastních zdrojů firmy Boeing a Northrop Grumman. Uvedená vylepšení jsou volitelnou součástí modernizačního balíčku Advanced Super Hornet. Výrobci jsou přesvědčeni, že takto modernizovaný Super Hornet bude držet krok s ostatními letadly až do roku 2030.

 

Zdroj: Boeing, Defense Update, AIN Online

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
2luky2 Datum: 04.09.2013 Čas: 16:17

Na tejto stranke su 4x AIM-120.... i keď to nie je original fotka
http://snafu-solomon.blogspot.sk/2013/08/f-18-pod-carry-weapons-graphic.html

avatar
Jorlas Datum: 02.09.2013 Čas: 14:26

2 střelyAIM-120 AMRAAM se mi zdájí hodně limitující.

avatar
kubo4747 Datum: 01.09.2013 Čas: 10:45

Európske štáty by radšej mali podľa mňa rozmýšlať nad stihačkami Typhoon prípadne Ruské Miggy a z viac účelových lietadiel nad Gripenmi alebo Suchojmi.

avatar
Raptor Datum: 31.08.2013 Čas: 19:29

To snad ne,že by F-35 byla výkonnější jak F/A-18E/F SH. Rusku velmi pečlivě sledují vývoj F-35 ,a vypočetli sice zhruba, ale nebude až tak moc lišít letové výkonny F-35. Max.stoupavost 220-250 m/s, trvalá manévrovatelnost 17-21st/sekundu, okamžitá 24st/s.
F/A-18SH manévrovatelnost trvalou 17-19st/sekundu, okamžitou kolem 40 st/sek, což mnohem lepší jak Rafale31st/sek, nebo SU-35-okamžitá 36 st/sekundu.
Modernizovaný SH je kritizován stoupenci F-35 , že může v kontejneru mít jen
2 PLŘS-stíhačka F35 má možnost umístit v trupu 4 PLŘS.

avatar
Bodie Datum: 31.08.2013 Čas: 18:17

Neuvažovali i inženýři od Boeingu a NG o narovnání křídelních závěsníků? Super Hornet je má totiž vychýlené o několik stupňů mimo osu letadla a pravě konstrukce křídla společně se závěsníky a slabšími motory způsobovala, že dřívější verze F-18 E/F rychle ztrácely v utažených zatáčkách rychlost. Enclosed Weapons Pod je sice hezká věc, ale při klasickém dogfightu by byl nejspíš okamžitě odhozen. Jinak o Super Hornetu je výborný článek na Palba.cz

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=4174

avatar
Matesaax Datum: 31.08.2013 Čas: 18:14

Je zajímavé,že evropské státy,které používají americké letouny o Horneta nejeví zájem,ale o předražený F-35 ano.Jistý zájem sice projevilo Dánsko,ale otázka je,zda se stejně nepřikloní k F-35.Je jasné,že F-35 je modernější a výkonnější letoun plný nových technologií,ale myslím,že země jako Norsko,Nizozemí či třeba Belgie takový letoun ani nepotřebují.

arr