TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Stealth hybridní motorky pro americké speciální jednotky

Datum přidání 31.05.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká vojenská agentura DARPA vyvíjí dvě verze terénních motorek pro americké speciální jednotky. Motorky Silent Hawk a Nightmare jsou hybridní stroje, které mohou jezdit na elektrickou energii nebo dokonce fungovat jako malé pojízdné elektrárny.

Foto: Nightmare (Noční můra) od LSA Autonomy. / LSA Autonomy

 

Výzkumná agentura pro pokročilé obranné projekty DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) spustila vývoj stealth hybridních motorek v roce 2014. V současnosti jsou vyrobeny dva testovací prototypy - Silent Hawk od firmy Logos a technicky podobný, ale výkonnější Nightmare od firmy LSA Autonomy.

 

Logos jako výchozí motorku pro svůj stroj zvolila čistě elektrickou motorku RedShift MX firmy Alta Motor. O motorce Nightmare od LSA Autonomy je informací méně. 

 

Obě motorky však sdílejí podobnou technologii pohonu. Spalovací motor přes generátor poskytuje energii elektrickým motorům ukrytým v nábojích předního a zadního kola nebo dobíjí palubní lithium-iontové baterie.

 

Spalovací motor dokáže jezdit na standardní vojenské palivo JP-8, letecké Jet A-1, klasický benzín nebo propan. Podle Alexe Dzwilla, inženýra firmy Logos, motorka dokáže teoreticky fungovat také na různé oleje.

 

Klíčovou vlastností je schopnost tiché jízdy. Motorka Silent Hawk se zapnutým spalovacím motorem dosahuje hlasitosti cca 80 decibelů. V tichém stealth módu, kdy elektrické motory čerpají energii z palubních li-ion baterií, dosahuje hlasitost motorky 55 decibelů - hlasitost běžného rozhovoru.

 

Spalovací motor Silent Hawku poskytuje výkon 30 kW a interní nádrže s palivem postačují na cestu dlouhou 270 km. Údaje o výkonu spalovacího motoru a dojezdu Nightmare nejsou k dispozici.

Foto: Silent Hawk (Tichý jestřáb) / Logos

 

"Vyrobili baterii s vysokou hustotou energie... má aktivní chlazení, které zajistí, že i když dojde k selhání jednoho článku, nedojde ke zničení celé baterie. Baterie zůstane v provozu," zdůraznil význam bezpečnosti baterií Dzwill. Jde údajně o stejnou technologii, kterou najdeme v elektromobilech Tesla.

 

Silent Hawk váží necelých 160 kg, Nightmare přes 180 kg. Motorka Silent Hawk v předním náboji ukrývá motor o výkonu 13 kW, v zadním 7,5 kW. Výkonnější Nightmare pohání přední motor o výkonu 17 kW a zadní o výkonu 13,5 kW.

 

Velkou devizou motorek je schopnost pohánět externí elektrické přístroje - jako komunikační systémy, počítače, senzory, (infračervené) osvětlení nebo dobíjet nejrůznější baterie. Motorka má dostatek elektrického výkonu pro zajištění provozu malého pozorovacího nebo bojového stanoviště.

 

Motorky uvidíme nejčastěji v rukou operátorů speciálních jednotek. Stroje lze pohodlně umístit do vrtulníků, včetně středních UH-60 Black Hawk. Při přiblížení k cíli dokáže motorka přepnut do tichého elektrického módu. Elektrický motor navíc vyniká menší infračervenou stopou než spalovací motor.

 

Bližší technické podrobnosti o motorkách nejsou známy, například dojezd v čistě elektrickém módu. Vzhledem k současné úrovni technologie baterek se však dojezd na elektřinu bude počítat v jednotkách desítek kilometrů.

 

Zdroj: Defense One

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
TheCornell Datum: 02.06.2016 Čas: 11:23

ikari: Ta motorka, co jsem pochopil z článku, používá i normální spalovací motor.

avatar
ikari Datum: 01.06.2016 Čas: 17:13

v clanku je psano, ze obe motorky jsou pohaneny elektromotory v nabojich kol ... proc maji oba concept arty retez k zadnimu kolu? (jinak u toho Nightmaru jsou ty elektromotory hezky videt, ale u Silent Hawku naboje kol vypadaji dost poddimenzovane na to aby se tam dovnitr vesly - ja vim jenom concept arty, ale stejne mi to pripada trochu zvlastni)

avatar
Hromdoškopek Datum: 31.05.2016 Čas: 22:13

to jsou metody válčení... ale nemuselo by to být špatné

arr