TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Stealth motorka pro speciální operace

Datum přidání 17.04.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 7 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké ministerstvo obrany schválilo finanční prostředky na vývoj stealth motorky pro speciální jednotky. Předností motorky se stane hybridní pohonná jednotka kombinující spalovací a bezhlučný elektrický motor.

Foto: Vojenská elektromotorka Zero MMX. / Zero Motorcycle

Foto: Vojenská elektromotorka Zero MMX; ilustrační foto / Zero Motorcycle

 

Vývoj stealth motorky koordinuje americká vojenská agentura DARPA. Stavbu motorky dostala na starost kalifornská firma BRD Motorcycles. Hybridní pohonnou jednotku pak dodá Logos Technologies.

 

Cíl projektu je jednoduchý. Při speciálních operacích jednotky operují často skrytě a v utajení. Americká komunita speciálních jednotek si proto vyžádala vývoj motorky, která operátorům umožní rychlý bezhlučný pohyb.

 

Pro konstrukci podobné motorky se nabízí použít čistý elektrický pohon. Ostatně americká armáda již vlastní několik kusů elektrických motorek Zero MMX. Bohužel achillovou patou elektrických dopravních strojů je malá kapacita baterií. Při jízdě v terénu na maximální výkon vydrží baterie Zero MMX jen na 35 minut jízdy.

 

Řešení nabízejí hybridní pohonné jednotky, nejčastěji kombinující spalovací a elektrický motor. Stále platí (a ještě nějakou dobu platit bude), že využitelná objemová hustota energie benzínu je několikanásobně větší než energie obsažená v baterii.

 

Spalovací motor lze používat všude tam, kde bezhlučná jízda není potřeba. Při jízdě do/z cílové oblasti lze naopak využít bezhlučný elektrický motor.

 

Hybridní motocykl lze navíc využít jako generátor elektrické energie. Vojáci se čím dál častěji spoléhají na systémy využívající elektrickou energii. Kromě klasických elektronických přístrojů to mohou být i malé elektrické bezpilotní drony.

 

„Tiché, lehké a robustní vozidlo, s pohonem všech kol a s rozšířeným dojezdem může podpořit operace amerických expedičních a speciálních jednotek v extrémních terénních podmínkách nebo odepřeném prostředí,“ říká Wade Pulliam, manažer pokročilých konceptů v Loga Technologies.

 

Pullian naznačil další přednost hybridního nebo elektrického motocyklu. Elektromotory hybridní motorky najdeme v nábojích obou kol – motorka tak může v případě potřeby využít pohon obou kol.

 

Není určeno žádné datum ukončení vývoje nebo dokonce zavedení stealth motorky do výzbroje. Jelikož však jsou všechny technologie již dávno k dispozci, půjde o nedalekou budoucnost.

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 18.04.2014 Čas: 11:27

Peter:

To neni zase pravda - hybrid o TOLIK slozitejsi neni a ujedes s nim delsi trasu na stejne mnozstvi benzinu. Coz se muze pruzkumnikum hodit.

Take je z hlediska nosnosti a rychlosti jedno, jestli vezes dvacetikilove stineni motoru, nebo dvacetikilovy sekundarni motor se zdrojem.

A nakonec ta predstava pohonu na obe kola - to bude asi dost vyhodne v terenu. Mnohem vyhodnejsi, nez co by poskytoval bezny motor a stineni.

avatar
Peter Datum: 17.04.2014 Čas: 19:23

Spalovací motor má větší dojezd ale je hlučný a viditelný na termovizi, proč nepoužijí vhodné izolace motoru a výfuku proti hluku a teplu od motoru.
Chlazení by dělalo problém, díky izolaci by se přehříval motor, to by se nedalo vyřešit vzduchovým chladičem pokud tu mluvíme o technologii stealth.
Ani vodní chlazení, při pouštních misích by se motor rychle zavařil.
Možná by se dalo chlazení motoru vyřešit kombinací těchto chlazení a chlazeni na principu chemických chladících sáčků.
Tento hybridní pohon motorky zero MMX je příliš složitý a s aktuálními parametry pro vojáka na bojišti nejspíš nevyužitelný.

avatar
Deutschmann Datum: 17.04.2014 Čas: 16:04

Jan Grohmann:
Elektromotor vydává jen trochu tepla, ten mi starosti nedělá, ale spalovací motor pokud není nějak obalený září jako Las Vegas.

avatar
Jan Grohmann Datum: 17.04.2014 Čas: 15:44

Deutschmann: co se týče termovize, právě elektromotory moc tepla nevydávají.

avatar
Deutschmann Datum: 17.04.2014 Čas: 15:34

U této motorky slovem Stealth myslí že bude tichá a nebude mít plochy které odráží světlo (takže matná barva), maximálně bude mít motor udělaný tak aby nebyl moc termovizí vidět. Nic jiného nemá smysl.

avatar
hurvo Datum: 17.04.2014 Čas: 15:29

mozno mude mat talos na sebe quantum stealth, guy cramer nedavno ohlasil ze zverejni v dohladnej dobe civilnu variantu tejto latky, tak uvidime ci to bol hoax alebo nie.

avatar
pepe420 Datum: 17.04.2014 Čas: 15:04

V současné době je stealth hodně "in", máme tady stealth torpédoborce, stealth bombardéry, stealth drony, stealth stíhače a dokonce i stealth tank (polský PL-01). Už chybí jen stealth uniformy, ikdyž kdo ví, jaký nátěr na sobě ponese oblek TALOS :-)

arr