Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Stealth útočný bombardér F-117 definitivně končí

Datum přidání 22.09.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 11 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (US Air Force) se rozhodlo definitivně vyřadit z výzbroje všech 52 útočných bombardérů Lockheed F-117 Nighthawk, které se proslavily především během operace Pouštní bouře v roce 1991.

Foto: Lockheed F-117 Nighthawk (2002); větší foto / Public Domain 

 

První prototyp F-117 vzlétl v roce 1981 a zařazení do služby se F-117 dočkal v roce 1983, ale letectvo existenci letounu popíralo až do roku 1988. Ač má F-117 ve jméně “F” jako “Fighter”, ve skutečnosti jde o útočný letoun/stíhací bombardér bez kanónové výzbroje schopný použít pouze pumy s koncovým navedením.


Vzniklo pět testovacích YF-117 a celkově 59 F-117 letectvo zavedlo do výzbroje. Kromě operace Pouštní bouře se F-117 aktivně zapojily do akcí během operací v Panamě, Iráku, Jugoslávii a Afghánistánu.


Obecně koncepce stealth letounů vznikla v 70. letech na základě přijaté strategické obranné koncepce Ozbrojených sil Spojených států – Druhé kompenzační strategie SOS (Second Offset Strategy). Cílem SOS bylo zvýšit schopnosti lépe čelit vojskům Varšavského paktu, aniž by se musel snižovat práh použití jaderných zbraní, respektive zvyšovat jejich množství a aby zároveň nezmizelo věrohodné odstrašení.

 

Výsledky SOS byly plně odhaleny až po pádu Berlínské zdi především v První válce v Perském zálivu. Výsledkem často utajovaného výzkumu a vývoje na základě vypracované strategie byla přesně naváděná munice (Paveway), technologie stealth (např. F-117 a bombardér B-2 Spirit) umožňující proniknout nepozorovaně nepřátelskou obranu atd.

 

Šlo o technologie, které zajišťovaly nadřazenost americkým silám na bojišti proti podobně silnému konvenčnímu nepříteli, konkrétně proti Sovětskému svazu. Z výzkumu a vývoje přelomu 70. a 80. let Spojené státy těžily po celá 90. léta i na počátku nového tisíciletí. V současné době Pentagon pracuje na nové Třetí kompenzační strategii TOS (Third Offset Strategy).


Stealth bombardéry F-117 měly ve velkých nadmořských výškách proniknout skrze pokročilou vzdušnou obranu Sovětského svazu a ničit hodnotné cíle pumami Paveway s laserovým navedením.


Letectvo z aktivní služby vyřadilo zbývajících 52 bombardérů F-117 v roce 2008. Letectvo si ale letouny ponechalo ve výzbroji a pravidelně s nimi provádělo nad Nevadskou pouští testovací lety, aby byly v případě války “vysoké intenzity” připraveny pro opětovné zavedení do služby.


Avšak podle zrovna schváleného Zákona schvalující národní obranu NDAA (National Defense Authorization Act) pro rok 2017 všechny F-117 budou rychlostí čtyři kusy ročně vyřazeny z výzbroje. Avšak takovou rychlostí, pokud se nic nezmění, vyřazování z výzbroje potrvá 14 let a poslední F-117 zůstanou ve výzbroji amerického letectva ještě v roce 2030.


Video: F-117 na letecké show v roce 2001. / YouTube

 

“Museli jsme udržovat všechny F-117 jako létající rezervu dokud nám NDAA 17 nedal povolení vyřadit je z výzbroje,” uvedl pro Military.com nejmenovaný důstojník, obeznámený s programem. “Jakmile něco máme, Kongres nás nenechá, abychom se toho zbavili najednou, ale ve fázích, abychom si udrželi záložní inventář, chcete-li uložená hlavní letadla nebo létající rezervu.”

 

Otázky ohledně F-117 se objevily znovu minulý týden, kdy při “utajované” letecké nehodě v Nevadě zemřel podplukovník  Eric Schultz. K nehodě došlo 100 km severozápadně od letecké základny Nellis.

 

Původně média informovala, že pilot havaroval ve stíhačce F-35 Lightning II, to ale v sobotu dementoval náčelník štábu letectva generál David Goldfein. "Určitě mohu říct, že to nebyl F-35," uvedl Goldfein. Oficiálně ale typ ztraceného letadla nebyl oficiálně oznámen.

 

Dodejme, že právě nastupující víceúčelové stíhačky páté generace F-35 Lightning, které jsou de facto svým hlavním posláním především útočnými letouny a stíhacími bombardéry, pohodlně převezmou všechny úkoly F-117. Již v roce 2008 ale mohly úkoly F-117 převzít částečně stíhačky F-22A, které na pozemní cíle dokáží shazovat satelitem naváděné pumy JDAM.

 

Zdroj: DefenseTech

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
jobr23 Datum: 06.10.2017 Čas: 15:43

Shania: Určitě víš, že minimální podpora F-117 skončila po jeho sestřelu nad Srbskem. Sami Američané to dnes uvádí jako značné podcenění. Další jeho lety vždy pečlivě hlídali systémem AWACS. Dále jej ve vzdálenosti s odstupem větším než 30 km hlídali doprovodné stíhačky. Dokonce přiznávají, že nad Srbskem jej i poté hladce detekovali a dokonce museli sestřelit Mig-29, který na ni byl naváděn, aby jim sestřelil další. Ono to s tou proklamovanou nesnadně detekovanou neviditelností až tak slavné nebylo. Třeba naše radary. Toho Srbského koumáka, který věděl jak na ně údajně našli. Byla na něho vypsána odměna.

avatar
Shania Datum: 23.09.2017 Čas: 09:34

Trener: Podpora F117 byla určitě nutná, první utok zahrnoval otevření koridoru zničením přehledového radaru, které provedli apache.

Nutnost mít EA stroje zalezí na hrozbe a jak moc dobře je naplánována trasa. Ale mít podporu EA strojů je vždy výhoda, i u moderních strojů jako F-35/F-22, ty mají výborné ISR, takže dokáží lepe najit mobilní hrozby, vyhnout se jim, potlačit je a nebo si podporu udělat sami.

F117 byla uplně slepá vůči mobilním/neobjeveným hrozbám které nebyli zahrnuty už při plánování trasy, jediný senzor co mohl pilota varovat byli jeho oči.

Přes to podpora pro F-117 byla naprosto minimální ve srovnání s tím co vyžadovali formace konvenčních strojů.

avatar
Trener Datum: 23.09.2017 Čas: 08:51

Shania: takže někdy to bylo bez podpory, někdy zas s podporou EF-111A? Otázkou je, jak nutná byla ta podpora.

avatar
liberal shark Datum: 23.09.2017 Čas: 06:57

Málokterý stroj v historii přinesl takový technologický pokrok a byl v praxi tak úspěšný jako F-117. Ale nemá smysl ho dále provozovat paralelně s F-35.

avatar
Shania Datum: 22.09.2017 Čas: 22:18

Trener: učinnost byla výborná a zdaleka překonalo to se od stroje očekávalo (počítalo se se ztrátami), vzhledem k tomu jak málo ztrát ty stroje utrpěli při stovkách náletu nad silně bráněné cíle. Obzvlášť když to byla glorifikovaná křižující střela závislá na předem naplánované trase a pilot tam byl v podstatě jen operátor zbraní.

Jedna přežila blízké setkání s dvěma mig-29 nad irakem, které přeletěli 30m na ní a nevšimli si ji.

Druhá přežila nálet se zapnutými potkávacími světly nad Bagdadem (pak zavedli hlavní spínač který pojmenovali podle tohoto pilota), kde po ní šli všechny AAA v dosahu.

V jugině jedna proletěla uprostřed souboje F-15 s mig-29 atd.

avatar
Trener Datum: 22.09.2017 Čas: 21:06

Co zhodnocení jejich účinnosti? Viz. podpora od EF-111A nad Irákem.

avatar
CerVus Datum: 22.09.2017 Čas: 14:18

Superme: 117 je moc sofistikovaná a drahá na provoz, aby přežila v moderní armádě. Navíc je ji snadné zastoupit. U 52 je to něco jiného. To je létající náklaďák, který je schopný několikrát obletět zemi a při tom vykonávat různé úkoly.
117 v podstatě jen půjde pod drn za svým námořním bratříčkem, který tam na ní u pěkných pár let čeká.

avatar
Superme Datum: 22.09.2017 Čas: 14:07

Je velká škoda, že takhle F-117 dopadla. Přeci jenom - taková B-52 poprvé vzlétla v roce 1955 a po mnoha modernizacích léta dodnes. Navíc tohle musí být technologicky mnohem lepší stroj a v případě modernizace by to naprosto vyhovovalo.

avatar
ujo Marek Datum: 22.09.2017 Čas: 13:51

fascinujúci stroj, pamätám sa ako dieťa, ked som ho prvý krát videl, pripadal mi ako ufo...a to som ešte nemal poňatia aký to bol high tech unikát na svoju dobu...odchádza s ním jedna éra, odchádza legenda

avatar
Clanek Datum: 22.09.2017 Čas: 13:14

L-39 je exponat ktery uz jinou nez muzejni hodnotu pro nikoho mit nebude. O F-117 bych to tak jiste nerekl, precijen do ted neni jediny dalsi stat co by stealth technologii zvladl na urovni USA a risknout venovani "muzejniho exponatu" do vychodni evropy, to si american netroufne.
Coz je skoda, je to pro me letadlo ktere symbolizovalo jednu (kratkou) eru a muzeum i u nas bych jej moc pral. Snad kolem toho roku 2030 :)

avatar
lemkin Datum: 22.09.2017 Čas: 11:57

V muzeu Kbely by jim to určitě slušelo........, na oplátku jim můžeme poslat L-39 z LOM až je nahradí NG. Nebo třeba věnovat ty naše L410 a nakoupit si nové :-)

arr