Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Stíhací bombardér Su-34 nahradí bitevníky Su-25?

Datum přidání 08.11.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 14 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle Viktora Bonadareva, bývalého velitele ruského letectva a současného předsedy výboru Rady Ruské federace, Rusko zvažuje vývoj jednomístné varianty stíhacího bombardéru Su-34 (v kódu NATO “Fullback”), která nahradí bitevní/útočné Su-25 “Frogfoot”.

Foto: Su-34; větší foto / Oleg V. Belyakov; CC BY-SA 3.0

 

Bitevník Su-25 je určen k ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek. Su-25 je ruské alter ego amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt II.


Ruské letectvo provozuje papírově 275 letadel Su-25. Je však otázkou, kolik Su-25 je skutečně bojeschopných nebo letu schopných. Podle současných plánů všechny Su-25 zůstanou ve výzbroji letectva minimálně do roku 2020.


Do konce letošního roku ruské letectvo obdrží prvních tucet modernizovaných Su-25SM3. Pokud si letectvo bitevníky Su-25 ponechá i v příštím desetiletí, bude přestavba na standard Su-25SM3 dále pokračovat.


Středobodem modernizace Su-25SM3 je nový elektro-optický zaměřovací systém (v nose letadla) SOLT-25 s detekčním dosahem 8 km. SOLT-25 v sobě sdružuje TV kameru (s 16-ti násobným zoomem), infračervený senzor a laserový dálkoměr/značkovač. Výrazným zlepšením prošly i obranné systémy letadla.

 

Ruské letectvo zvažuje řadu možností, jak zajistit přímou leteckou podporu pozemních jednotek. Jak bylo uvedeno výše, letectvo pravděpodobně část Su-25 modernizuje na standard “SM3” a ponechá si je ve výzbroji minimálně do roku 2030


Dlužno dodat, že v únoru ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov oznámil ukončení sériové výroby Su-25. Podle Manturova náhradou Su-25 bude lehký cvičný/bojový letoun Jak-130. 

 

Podle názoru (není jasné, zda pouze osobního) Bondareva má být nástupcem Su-25 naopak jednomístná verze stíhacího bombardéru Su-34.

 

Tento postoj není nový. Již v roce 2016 nezávislý francouzský vojenský analytik Valentin Vasilescu na webu Voltairenet.org uvedl, že ruští odborníci zvažují nahradit Su-25 právě Su-34. "Bitevní" Su-34 má mít schopnost operovat v prostředí protivzdušné obrany (PVO) krátkého dosahu a získat pancéřování kabiny, motorů, palivových nádrží a dalších klíčových částí. Vasilescu odhadl hmotnost pancéřování na 800 až 1000 kg. Stejná hmotnostní úspora přitom může být dosažena právě odstraněním operátora zbraňových systémů z kokpitu Su-34.

 

“Můj názor je, že nové bitevní letadlo by mělo být vyrobeno na základě Su-34. Jedná se o skvělé letadlo. Má skvělou manévrovatelnost, unese osm tun munice, oproti čtyřem tunám nesených Su-25. Má skvělé vlastnosti… věřím, že je jednoduší a snadnější navrhnout kokpit pro jednoho pilota a vše ostatní nechat tak, jak je,” uvedl pro ruskou tiskovou agenturu TASS Bondarev s tím, že nový letoun má mít stejné motory jako Su-34.

 

Video: Su-25SM3 / YouTube

 

“Bitevní letadlo bude vždy potřebné. Su-25 jsou modernizovány na verzi Su-25SM3. Má velmi spolehlivý drak a obrovský modernizační a údržbový potenciál. Věřím, že bude létat dalších 10 až 15 let. Samozřejmě je budeme muset nakonec nahradit a v současné době je zvažována řada možností,” řekl Bondarev.


Podle ruské tiskové agentury TASS mají počáteční koncepční práce na novém bitevním/útočném letadle, využívající základ stíhacího bombardéru Su-34, začít v příštím roce.


Nabízí se však otázka smysluplnosti takového kroku. Od bitevního/útočného letoun se očekávají především operace v nízkých výškách při nízkých rychlostech. Su-34 je určen pro dalekonosné operace ve středních a velkých výškách. Navíc Rusové již provozují jednomístné víceúčelové stroje Su-35S, které mají schopnost provádět údery na pozemní cíle.

 

Na druhou stranu, také Spojené státy postupně nahradí bitevníky A-10 (létající při nízkých rychlostech v malých výškách) za víceúčelové F-35 Lightning II. Hlavním důvodem je skutečnost, že pomalé a nízko letící letouny, jako je A-10 nebo Su-25, jsou lehce zranitelné kanónovou i raketovou PVO krátkého dosahu.

 

Video: Su-34 / YouTube

 

Rusové (dle proklamací Bondareva) tak možná plánují vyvinout jednomístný Su-34, který bude plnit podobné spektrum úkolů, jako americký F-35.


Jak připomíná web National Interest, je skutečně možné, že Bondarev, který již není v aktivní službě, prostě vyjadřoval jen svůj osobní názor. Dle Dave Majumdara, autora článku na National Interest, ruské zdroje naznačily, že rozhodování v Rusku má na starosti pouze výkonná moc (prezident, vláda) a připomínky legislativního oddělení (kde působí Bondarev) by neměly být brány vážně.

 

Není tedy jasné, zda si ruské letectvo ponechá modernizované Su-25, nahradí je lehkými Jak-130 nebo stíhacími bombardéry Su-34. Uvažuje se dokonce o vývoji nového bitevního/útočného letadla v rámci programu Šeršeň-EP (pravděpodobně na platformě Su-25).   


Je však jisté, že Su-34 po roce 2020 nahradí všechny taktické bombardéry Su-24 "Fencer". Ruské letectvo již v minulém roce vyřadilo všechny Su-24 původních verzí a do roku 2020 vyřadí novější Su-24M/M2. Úkoly Su-24 pak převezmou Su-34 a bitevníky Su-25M/M3. V současné době ruské letectvo papírově provozuje 140 Su-24M/M2 a 79 Su-24MR (průzkumná verze).


Ruské ministerstvo obrany podepsalo první kontrakt na dodávku Su-34 v roce 2008 a letectvo plánuje odebrat 150 až 200 těchto letounů. Su-34 má bojový dolet (s podvěšenou výzbroji) 1100 km a unese až osm tun munice. Maximální rychlost je 1,8 M. V případě použití tří palivových nádrží se Su-34 udrží ve vzduchu až osm hodin.

 

Zdroj: TASS

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
kazd Datum: 09.11.2017 Čas: 09:50

já osobně spíš sázím velmi velkou vzdálenost značkovače nebo značkovače v podobě pidi dronu.
Velmi dobré povědomí o situaci na bojišti dostanu za pár let i ze stroje v pozici nad 10 000 m a nebo satelitu. Značkovač pak může být malá mrška v ceně pár dolarů a na jedno použití.
Takže většinu práce provedu bez fyzického návodčího.

avatar
Charlie Datum: 09.11.2017 Čas: 09:13

Jen taková malá poznámka k CAS - jak už tu bylo hodněkrát omíláno (zejména v diskuzích pod F-35) dneska se CAS dělá (na západě) tak, že návodčí zažádá o úder, označí cíl, defakto i může vybrat munici, pošle obrázek pilotovi a ten někde přeletí (ani nemusí moc manévrovat, moderní bomby doplachtí fakt daleko) a odhodí bombu, která se pomocí GPS/Laseru/whatever navede přesně na tu boudu z hoven/pickupa/velblouda...

Celá takhle koncepce je uplně super, když máte absolutní vzdušnou nadvládu, dostatek letadel ve vzduchu nebo v pohotovosti, protivník nemá PVO, máte relativně dost času na to udělat celý to kolečko, ale HLAVNĚ - máte toho návodčího. Jistě nemusím říkat, že to je kruciální element s dlouhým a drahým výcvikem a dosti komplikovaným nádobíčkem.

Jenže těhle návodčích je málo i teď a ve větším konfliktu jich bude kritickej nedostatek. Proto existuje i něco, čemu se říká Close Combat Support - to je víceméně to co je vidět z hodně filmů v Namu nebo i v druhé válce, velitel pozemní jednotky zavolá cokoliv co je zrovna nahoře, žekne tomu souřadnice a kde se nachází cíl (ta řada stromů na kraji lesa) a pilot si ho musí dohledat a zaútočit na něj, přičemž se můžou udělat i nějaký opravy (dobrý, při druhým náletu to hoďte víc doprava). nemáte návodčího, nemáte čas na dlouhý kolečko schvalování skrz pět stupňů velení, nemáte prostředky an precizní zaměřování každýho jednotlivýho znízda odporu.

Tohle je ovšem přesně ta úloha, ve který se zjistilo že stíhací bombardéry strácí - jsou tak rychlý, že piloti nemají dost času vyhledat malej cíl na zemi. Dá se to pak řešit návodčími (takhle fungují OA-10 a fungovaly tak třebas Bronca - lítají pomalu v prostoru nasazení a říkají rychlým klukům jak co kam shodit) nebo tím, že pro tyhle typy misí vyvinete pomalý letadlo s dobrou manévrovatelností a protože se logicky motá pomalu a nízko nad bojištěm, musí bejt i odolný, protože prostě určitě něco schytá.

Nechá se argumentovat že to je dneska zbytečný, protože když poletím v pěti kilometrech a budu si cíle vybírat pomocí FLIRu, tak se nemusím trdlit v dosahu blízký PVO, jenže zase - tohle funguje u hadrohlavů, kteří se na víc než ZPU nebo Strelu nezmůžou, ale jakmile bude mít protivník za zadkem vojskovou PVO, tak se i z toho lítání v pěti kilákách stává docela adrenalinovej zážitek.

Takže za mě - obě strany budou nakonec dotlačený k vývoji něčeho plnohodnotně bitevního, koneckonců tohle kolečku tu už jedno bylo (bitevníky se vyřadily, zavedly se sexy stíhací bombardéry a pak se zjistilo, že ty bitevníky jaksi chybí). Možná to bude (volitelně) bezosádkový nebo se zvolí jinej přístup, ale určitě se pro full scale konflikt bez takového éra neobejdou. A určitě bude lítání s tím rizikovější než třebas v High-tech stíhačce, jenže ti grunti na zemi jsou na tom pořád hůř...

avatar
Grull Datum: 09.11.2017 Čas: 09:00

Tak ono jde o to, že na ručníky to takhle stačí. V případě, že by se šlo lítat někam, kde budou k dispozici MANPADy (o alespoň průměrné PVO ani nemluvím), tak to už bude jinný kafe a tam pak buď rychlost nebo A-10/Su-25. Nějací prckové na bázy cvičných letadel tam nebudou mít šanci.

avatar
Miroslav Datum: 09.11.2017 Čas: 07:16

A jednomiestná verzia SU-34 sa bude volať SU-35 :-)

avatar
Lukyi Datum: 09.11.2017 Čas: 07:11

A co raději oživit program SU39 ...vylepšit ho k dnešním standardům + hromadně zavést nějaký bitevní dron ?

avatar
dusan Datum: 08.11.2017 Čas: 17:10

To je nemožné ...

Su-25 či A-10 boli od počiatku navrhované ako útočné stroje, ktoré sú schopné absorbovať značná poškodenia a teda sa nejedná len o pancierovanie, ale o rozmiestnenie agregátov, zálohovanie a pod.

Okrem toho by to bolo super drahé ... a na modernom bojisku taký stroj tak či tak je už len opancierovaným dinosaurom .... neprežije.

Na asymetrické konflikty, prípadne pomocné úlohy na "hluchých" miestach bojiska sú lepšie drony či lacnejšie stroje odvodené od cvičných.

avatar
Argonaut.CZ Datum: 08.11.2017 Čas: 17:06

Vypadlo mi cislo, Su34

avatar
Argonaut.CZ Datum: 08.11.2017 Čas: 17:05

Byla doba, kdy se veskera kanonova vyzbroj nahrazovala raketami. Proc ne, ale ta cena, takze dnes se zase vraci kanony. Na blizkou podporu, pokud nebudou drony, zadne Su svou velikosti neni. Nejde ani o nosnost. Kolikrat potrebujete na blizkou podporu vysypat 8t bomb nebo raket. Prejde vlna a zase se tato letadla vrati. Bude stacit, kdyz drony pujde ovladnout a bude potreba rozhodovani cloveka primo na miste.

avatar
Sanyo Datum: 08.11.2017 Čas: 17:02

Trochu nechápu požadavek na jednomístný stroj. Není přeci lepší, aby se pilot soustředil čistě na ovládání stroje a druhý člen ovládal zbraně? Nějak si nedovedu představit jak za špatného počasí toto provádí pouze jeden člověk.

avatar
Sokrates Datum: 08.11.2017 Čas: 16:09

Je tiež celkom pravdepodobné, že si Rusko bude chcieť zachovať spôsobilosti, ktoré takýto taktický bombardér poskytuje, na všetkých fungujúcich základniach.
Do dnešného dňa sa podarilo prezbrojiť na Su-34 dve kompletné letky vo Voroneži, tri v Morozovsku a dve v Churbe.
Rusi však prevádzkujú Su-24 v útočnej verzii v Mončegorsku, Gvardejskoje,Čeľabinsku a niečo budú chcieť mať určite stále dislokované v Sýrii.
V prieskumnej verzii majú nejaké letky ešte v Šatalove a Marinovke.
Takže takých 60 - 70 lietadiel bude nutné minimum na zachovanie doterajších spôsobilostí.

avatar
Sokrates Datum: 08.11.2017 Čas: 15:53

El Duderino: Na základe dostupných údajov sa nezdá, že by Rusi nahrádzali v pomere 1:1, keďže od roku 2014, kedy zaviedli Su-34, klesol počet Su-24 z 280 na 140. Z toho by sa dalo usudzovať, že nahradili 140 strojov Su-24 takmer stovkou nových Su-34. Takže predpokladám, že budú objednávať ešte ďalších cca 70 kusov, ak to rozpočet umožní.

avatar
El Duderino Datum: 08.11.2017 Čas: 15:35

@ Sokrates
Asi predpokladate, ze SU-24 budu nahradene v pomere 1:1. To je ale nerealne, a nie len z dovodu vyrobnych kapacit. Proste budu musiet nadalej znizovat pocty, a nebude sa to tykat len SU-24 /25, ale vo vacsej ci mensej miere vsetkych typov zavedenych za cias ZSSR - od Mi-24 po TU-22M3.

avatar
Robaizz Datum: 08.11.2017 Čas: 15:24

Moc nerozumím tomu, jak chtějí vyvíjet jednomístnou Su-34 ? Jako nemají Su-27 , 30, 35? :D

Jinak každopádně Su-34 je úžasný stroj, téměř dokonalý frontový bombardér...
Velmi mi imponuje svými možnostmi, kdy může být vybaven municí vzduch-země i vzduch-vzduch a případně se tak směle postavit nepřátelským stíhačům (logicky asi nikoliv nejnabušenějším západním letadlům).

Ovšem nemyslím si, že by tento letoun byl vhodný pro přímou blízkou podporu pozemních sil... Na to mají rusové lepší prostředky a nemusejí nic vyvíjet...takový KA-52 nebo již zmíněný Jak-130....
K ničení pozemních a obrněných cílů rovněž dobře poslouží i MiG-35..

avatar
Sokrates Datum: 08.11.2017 Čas: 15:19

Škoda, že Rusi nezrealizovali vývoj útočného lietadla na báze Jaku-130. To lietadlo by určite malo potenciál nahradiť Su-25.
Inak, vyradenie všetkých Su-24M/M2 do roku 2020 je málo pravdepodobné. Ak by malo byť tých 140 lietadiel nahradených Su-34, tak to Suchoj nestíha vyrobiť ani zďaleka. Ako je uvedené v článku nižšie, na základe poslednej objednávky získa ruské letectvo do roku 2020 už len 30 bombardérov Su-34.
http://www.leteckymagazin.sk/l/rusko-prezbrojilo-dalsi-pluk-na-frontove-bombardery-su-34/
To určite nebude stačiť na zámenu 140 kusov Su-24. Aj v prípade podpísania ďalšej objednávky na Su-34 zaberie prezbrojenie z Su-24 ešte pekných pár rokov.

arr