Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Stíhací letoun Gripen E odpálil první rakety

Datum přidání 01.11.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 39 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Gripen E úspěšně dokončil první testy, které mají ověřit jeho schopnost uvolnit a odpálit vnější náklad. Testy proběhly v říjnu 2018 na střelnici Vidsel Test Range na severu Švédska.

Foto: Zkušební odpal střely IRIS-T; větší foto / SAAB

 

Letecké zkoušky, provedené prvním testovacím letounem Gripen E (označení 39-8), zahrnovaly odhození jedné externí palivové nádrže a odpálení rakety vzduch-vzduch IRIS-T (Infra Red Imaging System Tail/Thrust Vector-Controlled).

 

Německá střela IRIS-T je zbraní vzduch-vzduch krátkého dosahu s infračerveným naváděním, s měnitelným vektorem tahu raketového motoru a s vysokou obratností, která umožňuje manévry s rychlostí do 60° za sekundu s přetížením až 60 g. Dolet střely je 25 km.

 

„Z pohledu pilota je létání s externím nákladem, jako jsou palivové nádrže a rakety, velmi důležité pro hodnocení toho, jak se letadlo chová, když je tímto nákladem vybaveno. Tento test nám také umožnil zhodnotit, jaký efekt má na letoun odhození a odpálení nákladu. Zlatým hřebem bylo samozřejmě stisknutí spouště a následné sledování toho, jak raketa vyrazí vpřed. Zároveň nás to posouvá blíže k přípravě letounu pro operační využití,“ uvádí Marcus Wandt, testovací pilot letounů Gripen ve společnosti Saab.

 

“Těší mě, když vidím, že výkon i chování letounu odpovídá našim očekáváním, což je důkazem chytrého designu a špičkového strojírenství společnosti Saab. Program běží podle plánu a úspěšně pokračuje směrem k dodání strojů našim švédským a brazilským zákazníkům,“ říká Jonas Hjelm, senior viceprezident a ředitel divize Aeronautics společnosti Saab.

 

Tyto testy jsou posledními kroky v rámci programu leteckých testů letounu Gripen E, kterým předcházely červencové testy podvozku a jsou součástí prací na integraci zbraňových systémů.

 

Foto: Odhoz centrální palivové nádrže; větší foto / SAAB

 

Gripen E je schopen pojmout zbraně pro všechny typy misí, ať už při ničení vzdušných, pozemních nebo hladinových cílů. Letoun dokáže používat nejmodernější výzbroj, jako zmíněnou střelu krátkého dosahu IRIS-T nebo dlouhého dosahu Meteor. Zásadní předností je také schopnost používat novou generaci malých přesných pum GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II). Gripen E by na čtyřech závěsnících mohl pohodlně přenášet až 16 pum SDB II, které dokáží bodově ničit statické i pohyblivé cíle (obrněnou techniku), a to za každého počasí, i proti aktivně se bránícímu se protivníkovi (dýmová clona, GPS rušení, atd.).

 

“Gripen E je také schopen nést moduly a senzory pro průzkumné a speciální mise. Letoun je navržen tak, aby umožňoval rychlou integraci různých zbraní, což dává letectvu široké spektrum operačních schopností. Napomáhá tomu i flexibilní architektura avionických systémů letounu,“ dočteme se ve vydané tiskové zprávě.

 

Letouny Gripen E prozatím objednalo pro své letectvo Brazílie a Švédsko s termínem dodání prvních letadel v příštím roce. Brazílie zatím závazně objednala 28 stíhaček se zájmem získat dalších 72 letadel (vyráběných ale již v Brazílii) a Švédsko 60 letounů Gripen E (s opcí na dalších deset letadel).

 

Video: Gripen E získá jedinný víceúčelový displej, podobně jako letouny F-35. / YouTube

 

Také v České republice zaznívají hlasy o vybudování další stíhací letky Vzdušných sil Armády České republiky. Pravděpodobně je ve hře nákup deseti stíhaček Gripen C/D v nejnovějším softwarovém standardu MS20. Počet stíhaček Gripen v českém letectvu by tak stoupl na 24. Jde o stejný počet Gripenů, které chtěla Praha nakoupit v roce 2006. Finance na nákup ale tehdy „ukradla“ obří povodeň.

 

V každém případě Gripeny českého letectva nedávno přešly na nový softwarový standard MS20, který mimo jiné letounům umožní používat zbraně vzduch-země. Výzbroj českých Gripenů tvoří nyní zhruba stovka střel AIM-9M Sidewinder, 24 střel středního doletu AIM-120C-5 AMRAAM a v příštím roce české Gripeny obdrží zhruba 200 přesných pum Paveway.

 

Gripen E měří na délku 15,2, rozpětí křídel má 8,6 m a má maximální startovací hmotnost 16 500 kg, což je téměř dvakrát méně, než v případě F-35A Lightning II. Gripen E dokáže na deseti závěsných bodech přepravit externí náklad až do hmotnosti 6000 kg.

 

Zdroj: SAAB

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jara Datum: 13.11.2018 Čas: 21:30

Tak byly dokončeny vojskové zkoušky značkovacích kontejnerů na českých gripenech, další schopnost našeho letectva, tak teď už jen dokoupit stroje pro druhou letku a dále pokračovat ve výstavbě vzdušných sil

avatar
Laci Datum: 08.11.2018 Čas: 19:36

Moc nechápu jednu věc a není to poprvé, co si toho všímám.
Na všech reklamních prospektech a všem možným byl vždy Gripen E zobrazován s tim klasickým kulovým IRST pouzdrem na pravé straně čumáku před kokpitem. Když se ale podívám na Gripen E v reálu (například švédského letectva), tak tam žádnou IRST "bradavici" nemá..
Ví někdo proč? Jde vůbec nějak s jistotou rozpoznat Gripen C/D od E/F?

avatar
Jirosi Datum: 05.11.2018 Čas: 21:07

Scoty: Stejných je cca 30% dílů. Ale nás asi nezajímá, že klíč M8 na C/D půjde použít na šrouby a matice M8 na E/F. To nebudou ty hlavní částky. Ty podstatné části co se servisují nejdráž "motor, radar, atd." prostě vyměnily. Tedy ať jsme zaplatily za přípravek na servis motoru je nám to k prdu. Motor bude jiný. I když postup demontáže z letadla může být stejný.

To že se tam servisují L-159 je asi zbytečná informace, když s C/D nesdílí žádné díly.
Pokud tam mají třeba společné zvedáky, tak ty jsou snad univerzální na jakýkoliv tip. Limitem je jen hmotnost, dosah. Tedy asi nic co by muselo zůstat ladem.

avatar
Scotty Datum: 05.11.2018 Čas: 20:55

Jirosi
Vždycky jsem to bral jako součást čáslavské základny. Pokud vím v hangárech kde se opravují Gripeny se dělají i L159 takže servisní zázemí je nejspíš České.
Předpokládám že sami Švédové budou požadovat aby maximum zázemí pro C/D bylo použitelné i pro E/F. Samozřejmě změn je na E celá řada od motoru po radar. Takže kolik toho bude reálně použitelné těžko říct.

avatar
Jirosi Datum: 05.11.2018 Čas: 20:26

Scoty: A je naše nebo Švédů, tedy sklad dílu je 100 Švédské strany. A jaká je jeho cena po letech užívání, kolik by z toho bylo použitelné pro E/F.

avatar
Scotty Datum: 05.11.2018 Čas: 19:55

Jirosi
Nemáte pravdu, v Čáslavi je vybudované zázemí pro údržbu a opravy Gripenů. Snad si nemyslíte že s každou závadou musí bít Gripen odeslán do Švédska?
Ve skutečnosti v je u nás vybudované zázemí zajišťuje opravy i údržbu a to až po "velkou" revizi po 200 letových hodinách.

avatar
Jirosi Datum: 04.11.2018 Čas: 17:49

Jara: Mám jednu malou otázku, a ten váš plán počítá se zrušením ministerstva sociálních věcí nebo zdravotnictv?

Gripen C/D se dá údajně modernizovat na E/F 30% dílů je schodných. Otázkou o jak kritické díly se jedná a jakou úsporu by to poskytlo. Ale mi Gripeny nemáme, tedy ani si je nemůžeme nechat modernizovat.
CR v podstatě žádné zázemí pro Gripen nemá, všechny opravy řeší Švédové. To, že část jich místo Švédských zaměstnanců, čeští opravdu nedává žádný důvod investovat Miliardy.

Ona ta F-35 sice vypadá jako vlhký sen. Nákup není problém volné kapacity jsou. Cena nákupní padá dle předpokladů. Ano vyskytují se kritické chyby, ale zatím sem si nevšiml. Že by nebyli odstraněny v relativně krátkém čase. Tedy letadlo má podporu a sypou se od něj peníze. Cena náhradních dílů za hubičku nebude, ale kusová výroba u Gripenu může znamenat to samé.

Ono, když se podíváme zpětně. Tak podobný status měla F-16. Zkusme se zamyslet zda bylo lepší si v 70-80.letech lepší koupit si Viggen nebo Falcona. Stroj co zaštiťuje USAF, nebo maloseriový stíhač.

avatar
Jara Datum: 03.11.2018 Čas: 19:00

Priorita pro naše letectvo není doufat v “přiblblou” F35, k čemu nám její potenciál k úderu na pozemní cile, průzkum atd. Bla bla asi bude? Máme 12 strojů pro air policing, vlastně ani žádné opravdové letectvo, které by bylo schopné udržet nadvládu ve vzduchu nebo útočit kdesi na pozemní cíle nemáme a hlavní prioritou pro naší Republiku tedy musí být budování letectva v počtu min tří letek( absultní minimum, ideál 4-5letek)pak můžem budovat schopnosti atd. ....... nákup + 10 strojů C/D a odkup stávajících, jejich dozbrojení a upgrade je tedy daleko smysluplnejší než nákup 12 F35 kdy budou nasaditelné tak 4 stroje pro air policing, jejich schopnosti jsou nám v současné chvíli k ničemu zejména v počtu 4 aktivních/ nasaditelných kusů,
Vybudovat letectvo na strojích Gripen C/D a už ted se snažit zapojit do programu evropského stíhače, který by se zaváděl do opravdového fungujícího letectva se všemi schopnostmi moderních vzdušných sil a samozřejmě zavádět ho v počtu okolo 50 ks, to už bu pro vstupenku do programu mohlo stačit.....

avatar
Luky Datum: 02.11.2018 Čas: 20:45

možná u vás v Luleå
:-D

avatar
Shania Datum: 02.11.2018 Čas: 20:20

Luky: zrovna Gripen nedostatkem marketingu fakt netrpi :D

avatar
KOLT Datum: 02.11.2018 Čas: 10:33

Miroslav, opakujete stokrát vyvrácený nesmysl. F-35 je normálně k prodeji. Ani USAF nemá tolik peněz, aby obměnila celou flotilu najednou, poslední nakupované stroje mají být v třicátých letech.... Pokud bychom v roce 2025 objednali F-35, v roce 2029 budou v pohodě v operačním nasazení.

avatar
Rase Datum: 02.11.2018 Čas: 09:43

Miroslav:
Belgie se taky nijak nepodílela na vývoji F-35, přesto není problém aby si je mohli koupit. Rovněž to nevypadá že by museli čekat až budou mít všechny stroje ostatní, to samé cena není nějaká přepálená. Pokud jde o zájem USA, tak si myslím že ČR (i SR atd.) není na horší úrovni než zmíněná Belgie.
Gripeny u nás asi budou sloužit i po vypršení pronájmu, ale jejich životnost má nějaký ten limit, tak nečekejme že budou sloužit i v roce 2050 nebo tak něco. Přeci jen byly vyrobené v 90. letech. I když tedy ty Gripeny C/D odkoupíme nebo nějak prodloužíme pronájem, dřív nebo později budeme muset začít hledat jejich náhradu. Pokud to bude E/F nebo F-35 je v celku jedno, oboje to jsou dobré stroje. Alternativ moc není (snad ještě F-16V)

avatar
Luky Datum: 02.11.2018 Čas: 09:04

Základní problém evropských mašin (techniky obecně) je v tom, že kolem všeho nedělají tolik caviků a fanklubů jako v Emerice - prostě je navrhnou, postaví, fungují, vylepšují.

Tady jsou lidi schopní prohlašovat, že Gripen E je na papíře a on přitom odpaluje zbraně. Budou tady psát o RCS F-35 velikosti komára a ta ho klidně může mít půl metru čtverečního (nebo víc)....kde kdo si sedne ze sensor fusion F-35, o které se ví z několika prezentačních stále omílaných videí, ale u Gripce se nekouknou ani na stránky výrobce. Legendy a PR skazky, ale půlka floty Lajtyngu odstavená....k tomu světem letí pohádky o kosmírném dosahu Amraamu od lidí, co nemají šajnu o AA boji a reálném dosahu střel, ale umí přečíst vygůglenou hodnotu. A pak v podstatě neodbouratelné klišé o "hračkách" na "air policing", vzniklé tisíckrát omletým nesmyslem - jen proto, že není americký nebo ruský, protože jen oni umí správně "chlapácká" letadla. A víme jak jednoduché a bezpečné je zopakovat 100x ommletou frázi...

Výsledkem je pocit o nezamknutelné F-35 v souboji na kanony, ale je zajímavé, že v tom Dejwmanově odkazu se píše něco o exportní F-35 s RCS 0,25 m2 (pravděpodobně ta nej, tj. čelní?), kterou by AESA Gripenu dala na cca 50+Km (bude prý i upgrade pro CD?). Akorát pisatel opět propadl iluzi o 180km účinném dostřelu Amraamu D a tím pádem mu zaměření na 50-60km nestačí, protože mu připadá, že je to v polovičním dosahu Aim-120D. Člověk by řekl, chytrej kluk, akorát nemá tucha o čem píše.

avatar
Miroslav Datum: 01.11.2018 Čas: 22:57

Nepredpokladám, že by ČR v dohľadnej dobe prezbrojila na F-35. Dôvodov je hneď niekoľko:

1/ F-35 nie je produktom len USA. Na vývoji F-35 sa podieľalo množstvo štátov ktoré majú prednosť pred ostatnými záujemcami
2/ USAF plánuje prezbrojenie F-35 vo veľkom rozsahu. To znamená stovky az tisíce strojov (vraj ich má byť +2000). Nemyslím, že by USA malo záujem predávať F-35 do zahraničia na úkor USAF. Čakacia doba bude zrejme dlhá.
3/ USA budú prednostne predávať F-35 tam, kde majú politický záujem (Japonsko, JK, Izrael, možno Taiwan alebo SA)
4/ Súčasné Gripeny myslím už švédi späť chcieť nebudú. Skôr sa budú snažiť vám ich odpredať za zostatkovú cenu a tým podporiť predaj ďalších nových Gripenov.
5/ V tej chvíli ako ČR odkúpi Gripeny a zaviaže sa odobrať ďalšie je status qou zabetónované na 30 rokov

avatar
logik Datum: 01.11.2018 Čas: 22:44

flanker.jirka: Přesně todle si myslelo Řecko.... Silná armáda, dluhy kam se podíváš - a jak dopadlo....

arr