TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Stíhačka 6. generace od Northrop Grumman

Datum přidání 22.01.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 34 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká společnost Northrop Grumman se plánuje zúčastnit jako hlavní dodavatel vývoje stíhačky 6. generace pro americké letectvo (U.S. Air Force) a námořnictvo (U.S. Navy). Letectvo začíná pracovat na zcela nové generaci bojových letadel v rámci programu F-X a námořnictvo v rámci programu F/A-XX.

Foto: V roce 1997 McDonnell Douglas úspěšně otestoval „bezocasý“ experimentální letoun X-36. Jde o předobraz stíhaček 6. generace? /  McDonnell Douglas

Foto: V roce 1997 McDonnell Douglas (Boeing) úspěšně otestoval „bezocasý“ experimentální letoun X-36. Jde o předobraz stíhaček 6. generace? Podle Northrop Grumman zřejmě ano. /  McDonnell Douglas

 

Informaci o zahájení vývojových prací na nové generaci stíhacích letadel oznámil Tom Vice, prezident letecké divize v Northrop Grumman. „Northrop Grumman se zúčastní soutěže na stíhačky nové generace," uvedl Vice s tím, že za tímto účelem ve firmě vznikla již speciální pracovní skupina.

 

Northrop Grumman patří společně s Lockheed Martin, Boeing a BAE Systems mezi hlavní dodavatelé zbraňových systémů Ozbrojeným silám Spojených států. Northrop Grumman dodal americkým ozbrojeným silám například strategický bombardér B-2 Spirit, průzkumný E-8C Joint STARS, bezpilotní RQ-4 Global Hawk nebo cvičný T-38 Talon.


Čistokrevný stíhací letoun však firma již několik desetiletí nevyvíjela. Posledními velkými programy byl v 60. až 70. letech vývoj a výroba lehkých stíhacích a útočných letadel Northrop F-5 Freedom Fighter, Grumman A-6 Intruder a především námořních Grumman F-14 Tomcat.


Současným americkým hegemonem ve vývoji a výrobě stíhacích letadel je se stroji F-35 Lightning II a F-22 Raptor Lockheed Martin. Druhým v pořadí je Boeing, který se stále snaží udržet výrobu stíhaček F/A-18 Hornet, resp. nejnovějšího provedení F/A-18E/F Super Hornet.


Northrop Grumman působí pro obě výše jmenované firmy jako důležitý subdodavatel. Vývoj vlastního stíhacího letounu po téměř 50. letech je však poměrně agresivní krok.


Vývoj stíhacího letadla je nesmírně komplikovaná a dlouhá záležitost. I když se zavádí v současné době letadla 5. generace do výzbroje, je nutné začít s vývojem nové generace již nyní. Podle plukovníka Toma Coglitora z Air Combat Command projdou programy F-X a námořní F/X-AA milníkem „A" (Miliesone A) v roce 2018.

 

Vývojové programy amerického ministerstva obrany mají tři základní dělící milníky – milestone A , milestone B a milestone C. Při překročení prvního milníku je již vyjasněn koncept nového systému (letadla) a také použité technologie – začínají se detailněji rozpracovávat jednotlivé technologie a také možné alternativy. Po překročení milníku „B" začíná samotný vývoj technologií (letadla). Po milníku „C" začíná výroba a dodávky nových zbraňových systémů.


Podoba letadla 6. generace zatím samozřejmě není známá. Několik rysů konstrukce je však možné určit již nyní. Nová generace stíhacích letadel nebude mít klasické ocasní plochy, alespoň podle současných představ Northrop Grumman. Typickým příkladem takových letadel je strategický bombardér B-2 Spirit.


„Dnes nevidíte žádné nadzvukové letouny bez ocasních ploch," vysvětluje Vice. „Proč? Protože to je velmi těžké! Ale uvažujte a pokročilých výpočtech, velmi vysoké rychlosti zpracování dat a nových materiálech – to je důvod proč je náš výzkum tak důležitý a co nám umožní vyvinout stíhačku nové generace v příštích 20. letech."


Mezi hlavní výhody bezocasých letadel patří nižší aerodynamický odpor a dobré charakteristiky „stealth".


Vice dále uvedl, že nová generace stíhaček bude velmi pravděpodobně volitelně bezpilotní nebo pilotovaná. Ale na upřesnění koncepce letadel 6. generace se dočkáme (snad) až v roce 2018.

 

Zdroj: DefenseNews

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 23.01.2015 Čas: 11:13

To letadlo na obrázku vypadá jak zmrzlé kuře.

avatar
KOLT Datum: 23.01.2015 Čas: 10:15

Charlie: Myslím, že jste to dobře vystihl. Ještě bych si dovolil doplnit, že výhoda F-35 daná jeho zapojením do "informačního systému bojiště" je opět plně využitelná jen v případě USA a dalšími několika málo dobře vybavenými státy. Pro ostatní to moc velkou výhodou nebude, pokud mu informace neposkytne někdo z těch lépe vybavených spojenců. Tím se pochopitelně exportní potenciál stroje dále snižuje.

avatar
Charlie Datum: 23.01.2015 Čas: 08:18

Ono rozčarování z F-35 u některých partnerů je celkem pochopitelné - F-35 tak, jak byl na začátku prezentován, měl být víceúčelový stíhací/útočný letoun, který měl nahradit pokročilejší verze F-16, zavedený v mnoha letectvech napříč světem. Měl být levný, nenáročný na údržbu, schopný čelit moderním stíhačkám protivníka s tím, že je díky moderní konstrukci, stealth a elektronice překoná.

Nyní se začíná ukazovat, že jeho vlastnosti se v průbehu vývoje, zaměřeného zejména na VTOL/STOVL verzi pro marínu a Brity natolik "zkompromisovaly", že ta F-16 možná bude ve většině parametrů lepší - narozdíl od Američanů totiž většina uživatelů nebude mít na druhý sofistikovaný stroj, určený k vybojování vzdušné nadvlády. A když se tito uživatelé dívají kolem sebe, čím může disponovat protivník, vidí relativně lacino nakoupené těžké stíhací letouny vycházející ze Su-27, které tento drahý, o 40 let mladší stroj stále ve většině parametrů (nebo těch týkajících se vzdušného boje) překonávají. Otázky ohledně vhodnosti výběru jsou tedy na místě, zejména v atmosféře, kdy prohlášením Lockheedu už nikdo moc nevěří.

Že se nyní již začínají hledat směry pro vývoj další generace letounů je normální, funguje to tak vždy, zejména když je tu takový tlak na zvýšení sofistikovanosti. Spousta prototypů X je navíc jen zkušebních, jejich výrobce zkouší, jestli mu nějaké technologie budou fungovat v praxi. Navíc - Američané jsou si jistě vědomi všech problémů současné 5. generace svých letounů a mohou chtít urychlit vývoj jejich následovníků, minimálně proto, aby při modernizacích mohli použít novější technologie. Navíc tu je cenná zkušenost z vývoje a výroby obou těchto typů a obě zainteresované složky se nejspíš budou chtít vyhnout průšvihům, které se v jejich průběhu staly.

PAK-FA totiž vstoupí do výzbroje možná mnohem později a možná nebude ani tak výkonný jako F-22, ale to ani nepotřebuje - stačí mu, když bude mnohem levnější. Hlavním protivníkem totiž nebude F-22 (Rusko s Amerikou pravděpodobně do "horké" války nevstoupí), ale F-35, a na tu nejspíš stačí už deriváty Su-27. Navíc PAK-FA má výhodu právě v své opožděnosti - vcelku dobře ví, co bude v nejbližších dekádách jeho protivníkem, jak postupovala konkuence v průběhu vývoje svých typů, může použít špionáž k získání citlivých informací...

Pro fanoušky letectví, zklamané z "vyřazovací dekády", kdy výzbroj opustily výkonné studenoválečné typy (R.I.P. Corsairy, Intrudery, Tomcaty, Aardwarky), většinou bez náhrady, a letecký park řádně prořídl, tak začíná blýskat na lepší časy.

avatar
KOLT Datum: 22.01.2015 Čas: 22:44

strikehawk: A vaše tvrzení: "X-47B je dron chápete ? Ne stíhačka." je podpořené čím? Proč by dron nemohl být stíhačka? Zvlášť, když se u stíhaček 6. generace předpokládá možnost bezpilotní verse.

avatar
strikehawk Datum: 22.01.2015 Čas: 22:09

Arccos

Odfiltrujte si 2 nebo 3 parametry vázané na stíhací roli a dostanete stejně znepokojivy výsledek. Navíc drtivá většina budoucích uživatelů a partnerů programu uvažuje s používáním i v primárně stíhací roli (konkrétně Austrálie)

Vaš podnět je i částečně irelevantni protože článek hodnoti příslušnost F-35 ke kategorii letadel 5.generace podle kritérií obecně stanovených a typickych prave pro tuto generaci nikoliv schopnosti jako stíhacího letadla

avatar
strikehawk Datum: 22.01.2015 Čas: 21:56

A propo rad poskytnou další argumenty podpořené i americkými zdroji jakmile Todomatch uvede alespoň jeden smysluplny podnět.

Zvasty typu ze AK je kopie Stg (z příspěvku Todomatch pod jinou diskusí) nelze brát vůbec vážně a je to cilena provokace nebo totální neznalost.

avatar
strikehawk Datum: 22.01.2015 Čas: 21:42

KOLT

Argumenty říkáte? Dal jsem odkaz na konkrétní srovnání z pera renomovaného odborníka a reakce? Je zde nějaká smysluplna reakce, protiargument, zpochybnění toho či onoho parametrů? Todomatch s mokrym hadrem na hlavě googluje a filtruje foto. Kdyby níže uvedení věnovali stejnou porci času přečtení alespoň jedné studie, zjistili by, ze rozbory jsou psany čisté z australského pohledu a jejich geopolitické situace a případným protivníkům. Je nasnadě, ze většina sousedů Austrálie má zavedeny pokročilé derivaty Su-27, které tento zdroj považuje za hrozbu australské národní bezpečnosti .

avatar
KOLT Datum: 22.01.2015 Čas: 19:23

strikehawk: Co takhle zkusit ostatní míň urážet a radši se soustředit na argumenty.

avatar
mattea Datum: 22.01.2015 Čas: 18:27

Todomach: ať už mi obrázky říkají cokoliv, uložil jsem pochybnost a až příště budu pročítat auspower.net, budu na to nahlížet i z nového úhlu pohledu. :)

avatar
Deortc Datum: 22.01.2015 Čas: 17:50

Ad. X-47B - omlouvám se za nepřesnost. X-47B vyrábí Northrop Grumman.
Boeing má svůj vlastní vývoj, vyvíjí dron "Phantom Ray" založený na prototypu X-45C.
Jak jsem se dočetl, v obou případech se má jednat o bezpilotní útočná a snad i stíhací letadla vybavená umělou inteligencí - na rozdíl od současných dronů tedy nebudou přímo ovládána nějakým operátorem, ale pouze dostanou zadání, které se následně budou snažit splnit - konkrétní detaily provedení už si ta éra rozhodnou sama.
Amíci se tím zabývají už velmi dlouho - např. ten zmíněný prototyp X-45 je starý už cca. 13 let.
Nevím jak vám, ale mě tohle zní jako letadla 6.generace.

avatar
mattea Datum: 22.01.2015 Čas: 17:45

Todomach: zkusil jsem vyfiltrovat veškeré obrázky z ausairpower a nepřijde mi, že by drtivě převládaly fotky ruské techniky a ty západní pak byly nějak nelichotivé. images.google.com -> vyhledat:* site:ausairpower.net

avatar
Todomatch Datum: 22.01.2015 Čas: 17:37

to RiMr71: Co by, tradiční machorka.

avatar
Arccos Datum: 22.01.2015 Čas: 17:37

I kdyby ta tabulka na ausairpower ukazovala cokoliv, tak to nemá žádnou hodnotu. Předvádí totiž obvyklou a oblíbenou chybu - srovnává F-35 s letadly úplně jiné kategorie. Zatímco všchny ostatní stroje jsou určené pro vybojování vzdušné nadvlády, F-35 k tomu určená není a nikdy neměla být.
Příště ji zas někdo může srovnávat se strategickými bombardéry, to taky vyjdou hezká, příjemně se hodící čísla...

avatar
RiMr71 Datum: 22.01.2015 Čas: 17:34

To strikehawk: co to máte za matroš, já chcu taky!

avatar
Deortc Datum: 22.01.2015 Čas: 17:29

to "strikehawk": Dron je obecný název pro bezpilotní letadlo, jakéhokoliv typu - pokud je bezpilotní, je to dron, takže i stíhačka 6.generace je dronem, pokud v ní nesedí pilot. ;-)

arr