Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Události

Španělský Eurofighter nad Estonskem omylem odpálil střelu AMRAAM

Datum přidání 08.08.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 47 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Španělská stíhačka Eurofighter Typhoon při cvičném letu nad Estonskem nechtěně odpálila střelu vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile). Jak došlo k nechtěnému použití zbraně v hodnotě několika stovek tisíc dolarů je záhadou – nabízí se vážné selhání zbraňového systému nebo vážné selhání pilota.  

Foto: Španělské Eurofightery; větší foto / Ejército del Aire

Foto: Španělské Eurofightery; větší foto / Ejército del Aire

 

Incident se stal během mise Baltic Air Policing, v rámci které alianční letouny Estonsku, Lotyšsku a Litvě poskytují základní ochranu vzdušného prostoru (air policing).


Baltic Air Policing obnáší zejména pohotovostní vzlety proti narušitelům vzdušného prostoru a letounům (často se jedná o civilní nebo dopravní letadla), které z nějakého důvodu přestanou komunikovat se střediskem řízení letového provozu. Vzhledem k povaze těchto úkolů jsou požadavky na používané letouny jasné – nadzvuková rychlost a střely vzduch-vzduch.


Šest španělských stíhaček Eurofighter dorazilo do Pobaltí v květnu 2018. Letouny zajišťují misi Baltic Air Policing společně s portugalskými stíhačkami F-16AM a francouzskými Mirage 2000-5.


Podle dostupných zpráv k nehodě došlo 7. srpna 2018 v 15:44. Španělská stíhačka Eurofighter ve vzdušném prostoru Estonska v letové hladině 6000 m severním až severozápadním směrem omylem odpálila střelu AMRAAM. Po incidentu byly všechny španělské Eurofightery poslány na domovskou základnu v Litvě.


Nehoda se stala při leteckém nácviku pohotovostní rychlé reakce QRA (Quick Reaction Alert), kdy musí pohotovostní letouny rychle vzlétnout k narušiteli a navést ho na letiště nebo vyvést z prostoru zájmu. Cvičení se účastnily také francouzské stíhačky Mirage 2000-5.


Střela byla naposledy spatřena 40 km severně od města Tartu. AMRAAM je vybavena autodestrukčním systém, ale není jasné, zda fungoval správně.


Podle posledních zpráv trosky střely již objevila estonská armáda. „Kolem poledne jsme objevili možnou přistávací plochu rakety a nepřímé důkazy ukazují, že se raketa nalézá právě tam. Odborníci obranných sil jsou na místě. Pravděpodobnost je 95 %, že chybějící raketa byla nalezena, ačkoli její klíčové části ještě nemáme v rukou,“ uvedl dnes plukovník Riivo Valge, velitel estonského letectva.


AMRAAM měří na délku 3,7 m, váží 152 kg a nese bojovou hlavici o hmotnosti 18 až 22 kg. Dolet střely je více než 100 km.


Samozřejmě největší záhadou je, jak mohlo k nechtěnému odpalu střely za několik stovek tisíc dolarů dojít. Zbraňový systém každého moderního letounu má několik bezpečnostních pojistek, aby nemohlo dojít k nechtěnému výstřelu. Pokud je na vině technika, muselo dojít k naprostému selhání celého zbraňového systému stíhačky Eurofighter.


Další možností je chyba pilota. V tom případě ale pilot musel „nechtěně“ aktivovat hlavní zbraňový systém, vybrat příslušnou střelu a zmačknout spoušť. Nemluvě o tom, že pilot musí o takovém kroku informovat velitelství. Stíhačky v misi Baltic Air Policing mají samozřejmě ostré zbraně, ale použití zbraní se řídí přísnými pravidly zapojení do boje.


Nicméně díky detailním letovým záznamům a hlasové komunikaci se přesný průběh celého incidentu brzy dozvíme.


V každém případě se jedná o zcela neobyčejnou událost a o trapný moment nejen pro Alianci, ale především pro Španělsko, které se svými výdaji na obranu ve výši 0,86 % HDP patří mezi nejhorší v Alianci. Ještě trapnější nebo nebezpečnější by bylo, kdyby střela AMRAAM dopadla na ruské území, které je vzdáleno od místa incidentu pouze 50 km.


 

Zdroj: The Drive, Postimees

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
logik Datum: 11.08.2018 Čas: 14:34

kolt: Tak to Ok, ale debata začala právě od toho, že zas NATO provokuje Rusko, protože létá blízko hranic. Jestli se v tomdle s Fenrim shodnem, tak se omlouvám, v tom případě to platí jen na Neda.

TF_HU: Vždyť píšu, že to jde. Ale v okamžiku, kdy jen radar má dosah 150km+, tak těžko nacvičíš na malém prostoru vyhledání cíle, protože cíl Ti bude svítit na radaru od začátku.
Můžeš nějak omezovat výkon radaru a podobný vopičárny, ale nikdy to nebude tak realistické cvičení, jako když navodíš reálný podmínky. A to není jediný případ, kdy se hodí více prostoru, viz např.:
https://www.wearethemighty.com/articles/this-is-the-air-forces-massive-training-exercise-in-alaska
"We can go faster here than any blue force has ever trained, almost to Mach 2 to show the pilots what it's like if the enemy were to do use that as one of its tactics ....."
Jasně, šlo o red flag, takže dost velké cvičení, něco takového se v pobaltí nedělá, ale v některých zmiňovaných případech (viz citace) počet "banditů" roli nehraje, ten velký prostor nad Alijaškou evidentně umožnil cvičit něco, co se jinde cvičí blbě...

flanker: Obávám se, že se nedozvíme, jestli to byla technická chyba či zkrat pilota, nebo systémové selhání. Svým způsobem to až tak roli nehraje: v letectví se zpravidla systém nastavuje tak, aby systém zabránil i těm zkratům a technickým chybám, takže se jednak tyto kategorie prolínají, jednak, i když by šlo opravdu o "jednorázovou chybu", stejně se na to nezřídka reaguje úpravou systému, aby se taková chyba do budoucna vyloučila.

Jestli je to ostuda - těžko říct. Vždycky, když spadne letadlo nebo se stane něco takovýho, je to trochu ostuda. Na druhou stranu se takové věci dějí v každém letectvu. IMHO se o opravdové ostudě dá mluvit v okamžiku, kdy je těch incidentů více: pak to jednoznačně ukazuje na systémový problém. (ale to, že jich více není systémový problém nevylučuje - vždycky je to otázka štěstí/smůly).

avatar
flanker.jirka Datum: 11.08.2018 Čas: 11:29

TF_HU: airpolicing na baltu je mezinárodní záležitost, pokud by šlo selhání systémové, tak je to prostě ostuda. Procedury od kontaktu po odpálení ostré rakety v mírovém stavu jsou dost obsáhlé, proto bych byl moc rád, aby to byla pouze "technická závada"
...přece jen mít nad sebou systém s chybami v takových procedurách by nebylo moc uklidňující

avatar
flanker.jirka Datum: 11.08.2018 Čas: 11:27

KOLT: ale že jim to jde :-D

avatar
KOLT Datum: 11.08.2018 Čas: 09:03

logik, ale fenri hned na začátku psal, že je podle něj v pořádky, když stát cvičí u své hranice s jiným státem, tedy když využívá ke cvičení celé své svrchované území. A v tomhle je konzistentní, protože to tvrdí vždy, když se podobná debata rozjede. Od něj nářky na to, jak NATO provokuje Rusko cvičením BÚU ve východním Polsku, fakt číst nebudete. Podle mě na sebe reagujete fakt už přehnaně (oba), se na to vyse*te...

avatar
TF_HU Datum: 11.08.2018 Čas: 08:59

logik

Da se letat a pusobit i v malem prostoru. Podivejte se do manualu, jak vypada takovy KillBox...

avatar
TF_HU Datum: 11.08.2018 Čas: 08:58

...stat se muze...proc by to mela byt ostuda cele Aliance, nebo systemu PVO NATINAMDS? Chyba se stala, vysetri se a lidi se pouci. Bezny postup.

avatar
logik Datum: 11.08.2018 Čas: 00:39

fenri:
- Ano, EFT může létat nad mořem. Ale prostě výcvik nad mořem je pro piloty rizikovější a tedy pokud je možnost výcviku (pro zásah nad pevninou) nad pevninou, není důvod létat nad mořem a riziko zvyšovat.

- Ano, zatáčka při 4G je 12km. Ovšem 4G už jaksi není běžný poloměr zatáčky, zbytečně to zatěžuje pilota, ničí drak letounu a dělá z cvičení "nerealistickou opičárnu". Obzvlášť, když by se mělo letadlo točit jak křeček na kolotoči, aby se náhodou nepřiblížilo k Rusku.

- Ano, migům s radarem s dosahem 20km na rutiní lety stačilo hřiště s hranou skoro 150km, nikoli 100km jak tvrdíš (120 km je to čistě nad Turnov, plus je třeba počítat nějaké poloměry zatáček). Jak velké hřiště potřebuje podstatně výkonnější EFT s podstatně větším doletem a s dosahem radaru 150km? Jen dosah radaru zvětšuje hřiště na 300km....

A to se furt bavíme o základním rutinním letu, nikoli o větším cvičení, kdy je samozřejmě pár minut přímého letu dosti málo... Už i s Migy se ale také běžně lítalo třeba Žatec - Parbubice - Plzeň, což je na délku přes 200km.... Přidej dosah Captoru a už Ti nestačí Estonsko na dýlku ani s ostrovama - a to šlo o rutinní cvičení zachycení cíle, nikoli o nějaké větší cvičení, které potřebuje hřiště ještě podstatně větší....


Ano, samozřejmě, jsou státy, které nemají dostatek vlastní souše, a tak musí upravovat cvičení tak, aby se vešly, popř. musí své piloty vystavovat většímu riziku při výcviku nad mořem. Proč by toto ale mělo dělat Estonsko, když může využít svoji souš? Je snad východ Estonska Ruské území, že tam nesmí Estonsko cvičit?

Obzlášť vynikne Váš nestejný metr v okamžiku, kdy v jiných debatách Vám nepřijde nic špatného na tom, když Rusko - ač má území více než dost - provádí statisícová cvičení kousek za hranicemi sousedních států. Ale jedno letadlo v 3/4 pevninského Estonska směrem k hranicím je špatně, ač Estonsko narozdíl od Ruska nemůže přesunout cvičení jinam, aniž by to mělo podstatné nevýhody či rizika.

===

A btw, slušné je, když někdo uvede nepravdivý či zavádějící údaj (ta šířka Estonska je prostě neokecatelná, dokonce ses ji ani ty nesnažil okecat), se omluvit, a ne urážet....

avatar
KOLT Datum: 11.08.2018 Čas: 00:09

fenri, logik, co když vy dva na sebe prostě přestanete reagovat? Protože to je fakt utrpení to sledovat. I kdybyste oba říkali to samé, stejně si budete nadávat do dementů...

avatar
fenri Datum: 10.08.2018 Čas: 20:21

A ano, vím že IAF občas cvičí v USA, ale jde o zlomek výcviku, kdyby mě někdo chtěl brát za slovo.
Jen pro zajímavost žatecké MiGy běžné létaly že Žatce, osolily to na maximum a nad Trutnovem už zase točily jih. Cca 100 km. Takový běžný, cvičný profil.

avatar
fenri Datum: 10.08.2018 Čas: 20:09

Logik: od kdy Eurofighter nemůže létat cca 10-20km nad mořem a nad velkými ostrovy? Zvláště nad regionem, kde se ruské stíhačky ochomitají hlavně od moře? Může Eurofighter vůbec preletět řeku? Trénovat záchyt ruských letadel, co přiletaji v Pobaltí většinou od Baltu a bát se rizika nad mořem je takové o ničem, ne? A od kdy nestačí k výcviku plocha cca o 1/5 větší, než celý Izrael?
Můžete nám ve své nekonečné moudrosti říci, jak cvičí IAF? A jak cvičí letadla Taiwanu? V ČLR?
Mimochodem letadlo se při 2400 km/h a necelých 4G otočí na cca 12km poloměru. Tak tu neházejte desítkami km. A troufnu si říct, že :
A.) tam 2400 km/h nelítají
B.) využívají při tréningu vzdušný prostor i sousedních pobaltských státu, takže ten prostor je ve skutečnosti násobně větší
C.) lítají i nad ostrovy, zátokami, mořem, rybníky ba i kalužemi

Vy osočujte někoho z demagogie, hňupe.

avatar
flanker.jirka Datum: 10.08.2018 Čas: 16:46

Zajímavé by bylo se dozvědět více, zda měl pilot vůbec sepnuty zbraně a locknutý nějaký cíl, klidně mohlo jít o podobný omyl, při kterém polský Mig 21 v roce 1970 sestřelil omylem SU 7 při prověrce polského PVOS, tehdy pilot skočil do mašiny v domění, že pod křídly jsou cvičné střely a jehle ony to byly ostré, následně potom vyráběli v polsku hromadně cedulky "samolot uzbrojony" a dávali to na žebřík při každém podvěšení ostré munice.
https://www.valka.cz/10807-Cajky-a-sestrely-mezi-spojenci

...tajně doufám, že tento případ byl technickým problémem, v opačném případě by to byla velká ostuda celého systému NATINAMDS.

avatar
logik Datum: 10.08.2018 Čas: 14:27

fenri:
zas slušná dávka demagogie. Estonsko je sice vysoké 220km - ale pouze u hranic s Ruskem. Na přímořské straně má výšku jen 150km. Na délku má sice 320km, ovšem z toho je více než 100km nad mořem a ostrovy, kde je cvičení rizikovější (v případě poruchy letadla) a kde panují jiné atmosférické podmínky než nad pevninou. Takže ve výsledku s Nedem chceš, aby Estonci cvičili na prostoru 150km na 150km, aby se náhodou nepřiblížili k hranici Ruska.

To fakt chceš tvrdit, že se dá reálně cvičit na takto malém prostoru, když jen zatáčka v supersonické rychlosti při rozumných Gčkách má poloměr třeba deset kilometrů, na maximálce Eurofighteru násobně více, kdy těch 150km v supersonické rychlosti EFT přeletí za 5minut (na maximálce ještě rychleji) a dnešní radary maj běžnou detekční vzdálenost i více než těch 150km? V okamžiku, kdy je třeba cvičit reálné mise, které běžně trvají několik hodin a kde má jít např. i o vyhledávání protivníka či cíle v cílové oblasti????

Jo, cvičit vzlet a přistání by tam šlo, ale tady se bavíme o armádním výcviku a tvrdit, že to území stačí na cvičení reálných bojových situací je prostě nesmysl. Na to nestačí ani celé Estonsko včetně příhraničí s Ruskem a veškerými jeho výsostnými vodami. I tak bude cvičení podstatně omezeno prostorovými možnostmi Estonska.

==

Jinak nevím, co se na tom hledá, prostě lidská chyba či chyba techniky (dost možná kombinace obojího), která se občas stává, a zrovna se stala na blbym místě, s tím s Tebou souhlasím.

avatar
skelet Datum: 10.08.2018 Čas: 13:58

Střelby nad Baltem byly rozepsány v LK v 90.letech.

avatar
raziel87 Datum: 10.08.2018 Čas: 13:26

*další stroje v roji, ne v rohu - pitomá t9 a malej display :/

avatar
raziel87 Datum: 10.08.2018 Čas: 13:25

2 Skelet

Nepleteš, jsem na mobilu, tak nemůžu pohodlně googlovat. Těch případů bylo víc. Nad Astrachaňi minimálně 2x. Pilot musel ven, r-60 explodovala okamžitě po odpalu, další stroje v rohu poškozené, ale vlastními silami se dostali zpět. Ty vzpomínky ČSLA pilotů jsou obsáhle rozepsané na nějakém CZ webu, pamatuji že ten web měl vizualizaci allá první weby (sakra oldschoolovej look fontů, rozložení textu na stránce)

arr