Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Stíhačka F-35A je připravena na boj a ukazuje svaly

Datum přidání 04.09.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 5 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V tomto měsíci první dvě letky amerického letectva (USAF) obdrží letadla F-35A Lightning II v konfiguraci "Block 3F", která je nutná pro dosažení plných operačních schopností FOC (Full Operational Capability). Letouny díky nové verzi softwaru Block 3F mohou používat nejnovější typy zbraní a vést plnohodnotný boj vzduch-země a vzduch-vzduch.

Foto: F-35 odhazuje laserem naváděnou pumu Paveway; větší foto / US Air Force

 

První F-35A s nejnovějším softwarem Block 3F získá začátkem záři 34. stíhací letka “Rude Rams” (34th Fighter Squadron) ze základny Hill z Utahu a také hlavní 461. testovací letka (461st Flight Test Squadron) USAF na základě Luke v Arizoně. Obě letky dosáhnou FOC v roce 2018. 


Americké letectvo dosáhlo s F-35 počáteční bojové připravenosti IOC (Initial Operational Capability) v srpnu 2016. 34. stíhací letka (z 388. stíhacího křídla) měla v té době 15 letounů F-35A se software Block 3i.

 

V příštím roce letka dosáhne plného stavu – 24 letadel F-35A. Do roku 2019 se na F-35A přezbrojí celé 388. stíhací křídlo se třemi letkami (75 letounů F-35). Přezbrojování už také zahájila 419. stíhací letka (ze 466 záložního leteckého křídla) na utažské základně Hill.


Dodejme, že IOC označuje deklarovaný stav určených schopností daného zbrojního systému – v podstatě nám říká, že daný zbraňový systém je připravený pro bojové použití.


Podle reportu F-35 Initial Operational Capability pro americký Kongres IOC dosáhne ta letka USAF, která má minimálně 12 bojeschopných F-35A, dostatečný počet pilotů i pozemního personálu.


Po dosažení IOC musí celá letka F-35A v řádu dní od vydání rozkazu být schopna naplánovat a s pomocí tankovacích letounů zrealizovat přelet na libovolnou zámořskou operační základnu a tam vést ustálenou bojovou činnost. Logistické týmy musí (opět v řádu dní od vydání rozkazu) být schopni připravit k leteckému přesunu veškerý materiál a personál nutný k zabezpečení bojového provozů na 30 až 120 dní (přesné číslo nebylo zveřejněno). To zahrnuje i munici na minimálně 7 dní souvislé bojové činnosti.


Podobný report pro FOC nebyl vydán, takže není jasné, jaké všechny schopnosti letka má mít. S verzí Block 3F má ale F-35A být schopna provádět všechny úkoly FOC – minimálně plnohodnotnou blízkou leteckou podporu (Close Air Support), přehrazování bojiště (Air Interdiction / Deep Air Support), potlačování/ničení protivzdušné obrany (SEAD/DEAD), vedení boje vzduch-vzduch, vést rádioelektronický boj, zajišťovat zpravodajské, sledovací a průzkumné úkoly, atd.

 

FOC ale nedefinuje jen typ mise, ale také kolik konkrétních vzletů za období musí být letka schopná vygenerovat. Z toho pak vyplývají požadavky na počet letounů (zřejmě min 20 v letce), počet personálu, náhradní díly, palivo nebo munici. Přesná podoba FOC, jak bylo výše uvedeno, ale nebyla zveřejněna.

 

Foto: Testování zbraní u 461. testovací letky / YouTube


Software verze Block 3F umožní využívat všechny schopnosti stíhačky F-35, včetně použití nejnovějších zbraní – jde mimo jiné o střely vzduch-vzduch AIM-9X a AIM-120C7 AMRAAM, o pumy vzduch-země GBU-12 Paveway II, GBU-31 JDAM, GBU-39 SDB nebo AGM-154 JSOW. Zaměřovací systémy F-35 dokáží také poprvé použít palubní kanón ráže 25 mm.


Připomeňme, že F-35 nese střely vzduch-vzduch AIM-9X pouze na dvou krajních pylonech na křídlech – tedy nikoliv ve vnitřní zbraňové šachtě.


Tímto softwarem ale zlepšování nekončí – jako u všech letounů v minulosti, i v případě F-35 budou na základě provozních zkušeností vyvíjeny neustále dokonalejší softwary, které dokáží lépe využít schopnosti letounu.


Pentagon také začíná pomalu nasazovat F-35 do operací po celém světě. Minulý týden se F-35 vůbec poprvé zapojily do “bojové akce” – v rámci ukázky síly (show of force) stíhačky F-35B americké námořní pěchoty a bombardéry B-1B Lancer provedly let a cvičný odhoz pum JDAM nad vzdušným prostorem Jižní Koreje.

 

Video: Ukázku síly předvedly F-35B, B-1B a jihokorejské stíhačky F-15. / YouTube


Bombardéry B-1B odstartovaly z americké základny na tichomořském ostrově Guam, stíhačky F-35B vzlétly z americké základny Iwakuni v Japonsku. F-35B se zapojily do demonstračního letu, i když jsou vybaveny ještě starším softwarem a námořní pěchota u svých F-35B deklarovala dosažení “pouze” počátečních operačních schopností IOC (Initial Operation Capability).


Začátkem 20. let 21. století má v Pacifiku operovat více než sto letadel F-35, nejen amerického letectva, námořní pěchoty a námořnictva, ale také F-35 vzdušných sil Japonska a Jižní Koreje.


Další a další uživatelé také přinášejí své prvotní zkušenosti s provozem letounu. Velmi kladně se o F-35 vyjádřil generálmajor Amir Eshel, odstupující velitel izraelských vzdušných sil (IAF). Eshel byl ve funkci pět let, vedl jednání izraelské strany o nákupu F-35 a také se mnohokrát v letadle proletěl.


“Ne všechno je perfektní,” uvedl Eshel pro izraelské noviny Haaretz. “Některé věci se naučíte jen za pochodu. To se děje s každým novým letadlem. Když vystoupáte s letadlem ze základny Nevatim (základna IAF - pozn. red.), nemůžete tomu uvěřit. Když vystoupáte do výšky 5000 stop (1524 m - pozn. red.), máte celý Střední východ ve svém kokpitu. Je neuvěřitelné, co vše vidíte. Americký pilot, který k nám přišel, neměl takové zkušenosti, protože lítal jen v Arizoně a Floridě. Tedy ale mohl vidět Střední východ jako bojovou zónu. Hrozby, různí hráči, vše vidíte na krátkou i dlouhou vzdálenost. Teprve poté pochopíte obrovský potenciál tohoto stroje. Viděli jsme to na vlastní oči.”

 

OPRAVA: Zmiňované letky dosáhnou FOC až v roce 2018, nikoliv nyní. V tomto měsící dostanou pouze první F-35 v konfiguraci pro FOC.


Zdroj: Popular Mechanics

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 05.09.2017 Čas: 11:34

alea206: na planu mit mix f35c a sh se nic nezmenilo, cvn po +2020 budou mit dve letky f35 a dve sh + dasi stroje.

ani boeing se uz nesnazi sh block 3 promovat jako neco co muze f35 nahradit, ale doplnit.

avatar
Iceman8241 Datum: 04.09.2017 Čas: 16:03

F-35A obdrží upgrade software na Block 3F, nikoliv letadla.

avatar
alea206 Datum: 04.09.2017 Čas: 15:21

Mate nekdo prehled o ton jak se vyviji aktivita stricka Donalda ohledne nahrazeni casti namornich F-35 za F-18 ASH?

avatar
Flader Datum: 04.09.2017 Čas: 14:40

Poliaci chcú všetko, len neviem kde na to zoberú peniaze.

avatar
RiMr71 Datum: 04.09.2017 Čas: 13:09

Jsem moc zvědavý, jestli ti Poláci do nich opravdu půjdou...

arr