Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Stíhačka KFX: Jižní Korea a Indonésie společně

Datum přidání 10.10.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 6 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Jižní Korea a Indonésie podepsaly dohodu o společném vývoji stíhačky 4,5 generace pracovně nazývané KFX (Korean Fighter Experimental). Informaci o podpisu přinesla před pár dny korejská vládní agentura pro zbrojní projekty DAPA (Defense Acquisition Program Administration).

Foto: Pro stíhačku KFX se zvažovalo několik konstrukčních řešení. Nakonec zvítězila klasická konstrukce podobající se stíhačce F-35 Lightning II. / blog.naver.com/unmp

Foto: Pro stíhačku KFX se zvažovalo několik konstrukčních řešení. Nakonec zvítězila klasická konstrukce podobající se stíhačce F-35 Lightning II. / blog.naver.com/unmp

 

Smlouvu o společném vývoji víceúčelové stíhačky KFX podepsali v indonéském městě Surabaya jihokorejský velvyslanec v Indonésii Cho Tai-young a indonésky ministr obrany Purnomo Yusgiantoro. Smlouva o společném vývoji navozuje na dvě smlouvy o porozumění MoU (Memorandum of Understanding) stvrzené podpisy obou stran v roce 2010 a 2011.

 

Hlavní roli v projektu hraje Jižní Korea, Indonésie je hlavní partner. V podobném duchu jsou rozděleny i finanční náklady na výzkum a vývoj. Jižní Korea zaplatí 80 %, Indonésie 20 % nákladů za vývoj.

 

V roce 2010 se odhadovaly náklady na vývoj stíhačky KFX na 5 miliard dolarů. Ještě v letošním roce to bylo 7,5 miliardy dolarů. Podepsaná smlouva nyní hovoří o 8 miliardách dolarů (172 miliard Kč).

 

Koordinátorem na korejské straně je letecké společnost KAI (Korea Aerospace Industries). Dřívější tiskové zprávy popisují KFX jako jednosedadlový, dvoumotorový letoun schopný plnit celé spektrum úkolu. KFX získá prvky stealth s možností nést část zbraní ve vnitřních zbraňových šachtách.

 

V současné době plánuje Jižní Korea odebrat 250 letounů KFX. V Korejském vojenském letectvu nahradí letité letouny F-4E Phantom, F-5E Tiger II a v budoucnu i F-16C/D 30+ a KF-16C/D Block 52/52+. Indonéské letectvo přislíbilo odebrat až 80 strojů. Na světovém trhu je pak podle Sung-Younga, výkonného ředitele firmy KAI, poptávka po 600 letounech typu KFX.

 

Důležitým partnerem při vývoji se stane americký Lockheed Martin. V rámci dlouhodobého modernizačního projektu si jihokorejské letectvo v minulém roce objednalo 40 stíhaček F-35A Lightning II. Součástí smlouvy je i transfer technologií, které Jihokorejci využijí při stavbě stíhačky KFX.

 

Ostatně podobně Korejci postupovali při nákupu stíhaček KF-16C/D Block 52/52+. Americké technologie ze stíhaček F-16 Jižní Korea zužitkovala při vývoji lehké stíhačky T-50 Golden Eagle.

 

Prázdná hmotnost stíhačky KFX je vypočítaná na 10 900 kg a maximální startovací na 24 000 kg. Například F-35A má prázdnou hmotnost 13 200 kg a maximální vzletovou 31 800 kg.

 

Drak stíhačky, zbraně a elektroniku dodají v maximální možné míře jihokorejské a indonéské podniky. Počítá se s instalací radaru typu AESA (Active Electronically Scanned Array), infračerveného čidla IRST (Iinfra-Red Search and Track), elektro-optického zaměřovacího čidla a datalinku.

 

Část výzbroje (např. dvě střely vzduch-vzduch) bude umístěná ve vnitřních zbraňových šachtách – například při záchytných stealth misích proti narušitelům. Trup a křídla získají deset závěsných bodů pro hlavní výzbroj.

 

Jiným příběhem jsou proudové motory. S vlastním vývojem tak komplikované technologie Jižní Korea ani Indonésie nepočítá. KFX využije dvojici evropských motorů EJ200 nebo amerických GE F414 (2×90~97,7 kN po přídavném spalování).

 

Pokud půjde vše podle plánů, prototyp KFX vzlétne v roce 2020. Jižní Korea získá objednané letouny mezi roky 2023 až 2030.

 

Zdroj: IHS Janes, Jakarta Post

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
D.i.p Datum: 14.10.2014 Čas: 18:57

Jorlas: Vím jak to funguje. Proto jsem zmínil i tu miniaturizaci.
Jen uvažuji, že pokud bude stealth letoun odhalen za včasu, tak ztrácí onu jedinou výhodu a už mu jen zbývají všechna ta konstrukční omezení, co si stealth vyžádal. Letoun, jenž je na stejné generační úrovni bez stealth se zaměřením na letové vlastnosti, výkon, výzbroj pak musí mít navrch.
Ono to samozřejmě není zatím, tak jednoduché.

avatar
Jorlas Datum: 14.10.2014 Čas: 13:26

D.i.p neviditelná stíhačka neexistuje je to jen "novinářský" výraz. Tato technologie pouze snižuje radarový odraz. Takže Standardní stíhačku na radaru uvidíte 500km daleko "neviditelnou" třebas 50km daleko. Vzdušné souboje mají probíhat za hranicí viditelnosti. Což v tomto případě znamená, že na staré typy stíhaček letí protiletecké rakety a ony nemohou útok opětovat. Musí manévrovat, vypalovat klamné cíle a v té době se "neviditelná" stíhačka přiblíží ve výhodné pozici (druhá strana manévruje) a odpaluje další várku raket. Samozřejmě SAAB má výhodu jelikož dělá "malá" letadla a tedy menší radarový odraz.

avatar
J.D. Datum: 13.10.2014 Čas: 22:05

D.i.p
souhlas a pokud vím tak už dávno vědí jak takový "neviditelný" letoun najít takže je to už teď vyhazování peněz z okna, je to pěkné ale pomalu už nefunkční, tedy pokud se ty radary rozšíří což asi s nástupem všech těch stealth v šech těch armádách asi stejně brzi nastane, a pak bude asi SAAB vysmátej že nemusel utrácet :D anebo taky ne je to jen moje úvaha

avatar
D.i.p Datum: 13.10.2014 Čas: 21:27

Jsem zvědav jestli a kdy někdo dojde k závěru, že stealth technologie bude brzo z velké části překonaná a že je lepší vyvíjet non-stealth letoun 5. generace zaměřený na aerodynamiku a letové vlastnosti a třeba i minimalizaci. Zatím tenhle směr vidím tak trochu u SAABu, ale to je spíš tím, že si vývoj stealth nemůže dovolit.

avatar
J.D. Datum: 11.10.2014 Čas: 10:10

Mattea:
V současné době plánuje Jižní Korea odebrat 250 letounů KFX. V Korejském vojenském letectvu nahradí letité letouny F-4E Phantom, F-5E Tiger II a v budoucnu i F-16C/D 30+ a KF-16C/D Block 52/52+.....

myslim že na tohle jim ta hračka bude stačit bohatě a až v BUDOUCNU přijdou na řadu f-16 což může bejt až za 20 let

avatar
mattea Datum: 10.10.2014 Čas: 17:21

Ze článku jsem vyrozuměl, že už mají KF-16C/D Block50/52+ (jaká je to generace?) a mají objednané F35 Lightening II - proč tedy chtějí vyvíjet stroj 4,5. generace, namísto nákupu většího počtu F35 nebo vývoje něčeho pokročilejšího?

arr