Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Letecká technika

Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

Datum přidání 05.04.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 407 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), ve středu odsouhlasila potenciální prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 slovenskému letectvu.

Foto: F-16C Fighting Falcon z 77. bojové perutě; větší foto; ilustrační foto / US Air Force 

 

Bratislava zatím o budoucnosti svého stíhacího letectva nerozhodla. Nicméně podle webu Defense News není neobvykle, aby americké ministerstvo zahraničí (z důvodu urychlení celé akvizice) rozhodlo dopředu o potenciálním prodeji. Například v roce 2015 DSCA schválila prodej vrtulníků Black Hawk (za cca 250 milionů euro) na Slovensko ještě před uzavřením tendru.


DSCA souhlasilo s prodejem až 14 stíhaček F-16 Block 70/72 na Slovensko v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší. 

 

„Vnímejte prosím schválení nákupu nových stíhaček pro Slovenskou republiku Kongresem [následuje po schválení DSCA - pozn. red.] Spojených států amerických pouze jako formální akt. Následně vznikne konkrétní nabídka, kterou naše ministerstvo důkladně vyhodnotí a porovná. Máme vyčleněny finanční prostředky na modernizaci Ozbrojených sil SR, do které bychom se měli vejít,“ uvedl nový slovenský premiér Peter Pellegrini.

 

Součástí balíčku je až 16 motorů General Electric F110 nebo Pratt & Whitney F100, 16 radiolokátorů APG-83 AESA a související velmi komplexní provozní, logistické, výcvikové vybavení nebo pilotní výstroj. Potenciální prodej zahrnuje i 30 raket středního doletu AIM-120C7 AMRAAM, 100 raket krátkého doletu AIM-9X Sidewinder a až 150 kitů JDAM pro satelitem naváděné pumy a 400 „hloupých“ pum MK-82 nebo BLU-111 (pro kity JDAM). Dodejme, že jeden kit JDAM stojí 25 000 dolarů, AMRAAM cca 400 000 dolarů a AIM-9X 600 000 dolarů a puma Mk.82 více než 2000 dolarů.


„Slovensko těmito letadly hodlá nahradit stávající flotilu stíhaček MiG-29,“ uvádí DSCA. „Současné slovenské stíhačky nejsou interoperabilní s americkými nebo regionálními spojenci. Nákup F-16 poskytne Slovensku schopnosti letounů čtvrté generace, které jsou interoperabilní se Spojenými státy a NATO.“


Slovenské letectvo se již několik let snaží najít náhradu za 12 stíhacích letounů MiG-29. Rusové dokonce nabízeli nejnovější MiGy, což ale Bratislava kategoricky odmítla. Mezi hlavní kandidáty patří F-16 a švédská stíhačka JAS-39 Gripen od firmy SAAB. Za pozornost stojí, že oba dva letouny jsou hlavními soupeři i u obřího indického tendru, což může mít z politického hlediska jistý význam.

 

Infografika: F-16 Block 70/72 / Lockheed Martin


O vítězi může teoreticky rozhodnout prohlášení slovenské vlády ze srpna 2017, ve kterém se Bratislava zavázala nakupovat především evropské zbraně. Nicméně podle informací Deníku N se však se švédskou nabídkou již nepočítá. Vyjednávači ministerstva, v čele s generálem Danielem Zmekem, údajně vážně jednají jen s Američany.

 

Bratislava plánovala za nákup 14 víceúčelových stíhaček vydat maximálně 1,32 miliardy dolarů. První stíhačky chce Slovensko získat před koncem roku 2019, kdy končí životnost MiGů-29. V opačném případě budou muset převzít ochranu nad slovenským vzdušným prostorem letouny NATO, resp. české Gripeny díky v lednu podepsané dohodě o společné ochraně vzdušného prostoru.

 

Nyní slovenský ministr obrany a jeho tým budou porovnávat švédskou a americkou nabídku a následně doporučí slovenské vládě vítězné řešení. Slovenská vláda následně rozhodne o vítězi.


Kongres USA bude v nejbližších dnech [viz vyjádření Pellegriniho v úvodu - pozn. red.] na základě požadavku slovenského ministerstva obrany schvalovat nabídku na nákup stíhacích letounů F-16 pro Slovenskou republiku, uvedla mluvčí slovenského ministerstva obrany Danka Capáková.


Původně se mělo o vítězi rozhodnout již v záři minulého roku, ale ministr Gajdoš si vzal dalších šest měsíců pro konečné rozhodnutí.

 

Video: F-16 Block a F-16V Viper získají i zbrusu nový kokpit. / YouTube


F-16 Block 70 je nejmodernější verze F-16 a je často volně zaměňována s verzí F-16V, ostatně přídomkem „V“  je označen i Block 70 přímo ve zprávě DSCA. Technologicky jde o stejné letouny, ale označení F-16 Block 70 získají nově vyrobené stíhačky a  F-16V Viper je modernizační program současných F-16.


V obou případech je kličovou technologií špičkový radar APG-83 od firmy Northrop Grumman. APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z radaru APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. Podle tiskových materiálů Northrop Grumman radary APG-81 a APG-83 mají z 95 % stejnou konstrukci.


Radar APG-83 (oproti starším radarům F-16) kromě vyššího výkonu, odolnosti proti elektronickému rušení a nižší ceny, nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat současně v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch.

 

Zjednodušeně řečeno – APG-83 dokáže objevit, sledovat a identifikovat mnohem rychleji větší počet cílů na mnohem větší vzdálenosti. Radar má také schopnost detailního mapování země, což umožňuje přesnou identifikaci pozemních cílů (tanky, BVP, atd.).

 

Zdroj: Dennik NDefense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Flader Datum: 19.04.2018 Čas: 13:05

Tu je info od nášho MOSR:

http://www.mosr.sk/41721-sk/slovensko-dostalo-ponuku-na-modernizaciu-leteckych-zakladni-zo-strany-usa/

avatar
sgtlk Datum: 19.04.2018 Čas: 12:58

https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/469682-usa-nabizeji-slovakum-penize-na-modernizaci-zakladen-vychod-nato-ma-vic-budit-respekt.html

avatar
hurvo Datum: 17.04.2018 Čas: 19:18

je pekne ze pan v tom clanku ani raz neklamal, ale vysledok je aj tak rovnaky. obhajit neobhajitelne rozhodnutia a pochvalit nepouzitelne vyrobky.

avatar
Jura99 Datum: 17.04.2018 Čas: 17:57

Alpacino36: i kdyby byl 2A42 dokonce lepší (jako že není), tak na nově zaváděném vozidle armády NATO nemá ani nějakým omylem co dělat. Je to sovětská ráže, sovětská munice, a jak známo, dnešní Rusko je potenciální nepřítel.

avatar
PavolR Datum: 17.04.2018 Čas: 09:11

Alpacino36:
Ten článok nepriniesol nič nové, iba to, čo sa tu v diskusiách už x-krát premlelo.

avatar
Alpacino36 Datum: 17.04.2018 Čas: 08:38

Nie on obhajuje to ze za tu cenu to neprinesie az taky posun vpred aby stalo zato prejst na bushmaster. A myslim ze je to správne rozhodnutie pokial sa kanón aj munícia vyrába na slovensku. A aj tak pochybujem ze by OSSR vôbec niekedy použili programovateľnú muníciu pri terajšom stave financii. Ale som zvedavý čo prinesú, ked spomínal prechod na vacsiu ráž.

avatar
Jura99 Datum: 16.04.2018 Čas: 08:13

Ten článek obhajuje 2A42 kvůli ceně, že Bushmaster je "výrazně dražší". Tak by mě jen zajímalo, jestli se ta nižší cena projeví na pořizovací ceně vozidla nebo jestli skončí rozpuštěná v marži dodavatele (tedy že cena vozidla bude stejná jako by byla s Bushmasterem). Argument, že 2A42 používá víc států NATO je na odborníka pozoruhodný, spíš bychom rádi věděli, který stát NATO zavádí ruský kanon do zcela nového vozidla.

avatar
Flader Datum: 14.04.2018 Čas: 16:54

škoda, ten nevyšiel ten článok skôr.

https://www.mod.gov.sk/obrana-042018/

avatar
Alpacino36 Datum: 14.04.2018 Čas: 11:53

Inak len tak mimo tému, v aprílovej Obrane casopise je dobrý článok o turre30 a preco práve 2A42 kanon.

avatar
Flader Datum: 13.04.2018 Čas: 21:22

Dosť vecí je povytrhávaných z kontextu. Stačí si len pozrie´t tlačové správy ministerstva alebo ich nalistovať na TASR.

avatar
PavolR Datum: 13.04.2018 Čas: 19:25

Len tak pre zaujímavosť - súhrn všetkého o čoho modernizácii už bolo rozhodnuté:
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/465851-minister-gajdos-predlozi-vlade-modernizacne-armadne-projekty-za-miliardy/

Z plánovaných 7,2 miliard to doteraz zhltlo ešte iba necelú polovicu, čiže by malo ešte ostávať aspoň 3,5 miliard na tanky, BVP a pod. ...

avatar
niko Datum: 12.04.2018 Čas: 10:15

Jura99: Lenze takto to na Slovensku (a ani v CR) nefunguje. Akonahle by sme kupili F 16 A/B, politici by brali celu vec za uzavretu. Lietadla su kupene, okienko na programovom vyhlaseni odfajknute. A OS SR by lietali dalsich 20-30 rokov na starych F 16 A/B. Nakup nejakeho stihaca 5 generacie by ich v case krizy, ktore urcite pride nezaujimal. Mozeme byt na Slovensku vlastne velmi radi, ze politici konecne po tolkych rokoch vahania nasli odvahu a nemale peniaze zainvestovat do letectva. S trochou stastia, ak opozicia dovoli a hadam aj prispenim prezidenta sa to podari dotiahnut do konca.

avatar
Jura99 Datum: 12.04.2018 Čas: 09:57

KOLT: i když vypustím Švédy, stále se nabízí několik kombinací, pokud budu mířit k nákupu F-35 ještě před uplynutím životnosti nových F-16V (30-40let). Např. koupit olétané F-16A/B s životností ca15let a po jejich vyřazení nahradit zcela F-35 nebo vzít jen 6-8ks F-16V (na airpolicing a udržení schopnosti stačí) a F-35 pak vzít 12ks (místo 8 jak píšete). Je to jen můj názor, ale myslím si, že se chystá nákup něčeho, čehož vlastnosti se nevyužijí a jen odsaje hromadu peněz. Utratit peníze "když jsou" totiž není žádný kumšt, ani to neznamená, že se utrácí správně.

avatar
KOLT Datum: 12.04.2018 Čas: 09:07

Jura, ale prd ;-) Ta cena není oproti jiným strojům 4+ gen nijak velká, i ty Gripeny C/D jsou obdobně drahé (a ačkoliv někteří nebudou souhlasit, tak F-16 70/72 je rozhodně schopnější letoun než Gripen C/D). Pravda je, že asi obecně není nejlepší doba na nákup nových letadel, nicméně, jak píše, Flader, letadla jsou potřeba a peníze na ně jsou, za deset let být nemusí. Takže je lepší teď koupit F-16 (stále má modernizační potenciál) než se snažit provozovat dalších 15 let Mig-29. Koneckonců, pokud ty peníze za 15 let budou, může se dokoupit třeba 8 ks F-35, což by pohromadě s 12-14 ks F-16 tvořilo velmi schopné letectvo (nicméně tomu moc nevěřím, že by se povedlo, ani v SR ani v ČR). Ale i F-16 budou za 15 let stále schopné stroje, minimálně proti většině potenciálních protivníků (snad jen kdyby Turecko dostalo F-35, mohl by být problém). Jak píše Clanek, dokud nebude masově zavedená Su-57, jsou stroje 4. generace stále standardem u všech našich pravděpodobných protivníků.

avatar
Clanek Datum: 12.04.2018 Čas: 08:37

@Jura
Toliko teorie, realita ale bude v evrope vypadat dost jinak. 5gen budou mit jen mensi staty co je nakupuji jiz dnes + treba italie hlavne jako palubni letoun, ale evropa se svych EF, Rafale ani Gripenu E/F zbavovat pristi 3 dekady jiste nebude (ba naopak, zvlaste pokud se treba v DE zavede Typhoon i v utocne konfiguraci, nahrazujici Tornada).
Samozrejme, ze kazdy s 5th gen bude mit naskok, ale dokud na Su-57 masove (to sluvko "masove" je tam dulezite) nepresedla Rusko, nejspis nas neceka ani "masovy" vyvoj budouci generace evropskych stroju (nebudeme pod tlakem), coz zase povede k tomu, ze jak moralni tak realna zivotnost 4+ stroju urcite nebude jen o pristich 15 letech a bude se dale prodluzovat. A v tomhle ma F-16V spis naskok, nez ze by byla za zenitem.

PS: Ano, taky bych rad videl F-35, treba ze zacatku jen v 8 kusech a dalsi dokupovat az bude 1) nizsi cena a 2) piloti zvladnou zakladni AA schopnosti.

arr