TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Stíhačky F-16V Viper pro Jižní Koreu

Datum přidání 24.11.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 25 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma Lockheed Martin modernizuje flotilu jihokorejských stíhaček F-16 podle standardu F-16V Viper. Cena obřího kontraktu dosahuje 1,2 miliardy dolarů.

Foto: Jihokorejská stíhačka F-16C. / Public Domain

 

Letectvo Jižní Koreje ROKAF (Republic of Korea Air Force) se opírá o 60 výkonných víceúčelových stíhacích letadel F-15K Eagle a především o 169 stíhaček F-16 Fighting Falcon. Jižní Korea sice v roce 2014 objednala 40 stíhaček F-35 Lightning II, ale vzhledem k pomalým dodávkám, stíhačky F-15/F-16 zůstanou páteří jihokorejského letectva i v příštím desetiletí.

 

Jižní Korea, podobně jako další země východní a jihovýchodní Asie, přitom čelí rostoucí vojenské síle Číny, která pracuje na vlastních moderních stealth stíhačkách J-20 a J-31. Zejména výkonný J-20 může naklonit vojenskou rovnováhu v oblasti směrem k Číně.


Jižní Korea proto pověřila firmu Lockheed Martin modernizací 134 stíhaček F-16 podle standardu F-16V Viper. Hlavním středobodem modernizace je instalace radaru APG-83 s aktivním elektronickým snímáním (AESA) od firmy Northrop Grumman.


“Velice si ceníme důvěry, kterou do nás Korejská republika vložila s touto smlouvou,” říká Susan Ouzts, viceprezidentka programu F-16 ve firmě Lockheed Martin. “Tato modernizace je kritickou součástí národní obrany Jižní Koreje a podtrhuje závazek firmy Lockheed Martin plně zajišťovat životní cyklus F-16, od výroby, až po celoživotní podporu.”


APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z radaru APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. Podle tiskových materiálů Northrop Grumman radary APG-81 a APG-83 mají z 95 % stejnou konstrukci.


Radar APG-83 (oproti starším radarům F-16) kromě vyššího výkonu, odolnosti proti elektronickému rušení a nižší ceny, nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat současně v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch.

 

Foto: Kokpit F-16V Viper s velkým centrálním displejem; větší foto / Elbit Systems

 

Instalace radaru APG-83 nevyžaduje žádné úpravy draku stíhačky F-16. Podle Northrop Grumman přináší SABR „podstatný skok ve schopnostech skrze radarové technologie stíhaček páté generace.”

 

APG-83 vyniká větším dosahem při vyhledávání, sledování a zaměřování cílů, je mnohem přesnější v režimu mapování terénu i v režimech navádění zbraní vzduch-vzduch/vzduch-země a současně pilotovi poskytuje lepší situační povědomí.

 

Kromě nového radaru dostanou jihokorejské F-16 novou avioniku, novou vysokorychlostní sběrnici pro zpracování dat a také nový kokpit - tomu bude dominovat centrální velkoformátový displej. Další technické detaily modernizace jihokorejských F-16 nebyly uveřejněny.

 

Video: Americká F-16C na letecké základně Nellis AFB amerického letectva během cvičení Red Flag; ilustrační video / YouTube

 

Nicméně jednotková cena modernizovaného F-16 je 9 milionů dolarů, což dává přibližnou představu o rozsahu úprav. Samozřejmě část peněz z kontraktu půjde do nového pozemního zabezpečení, náhradních dílů, obslužných a servisních nástrojů, školení, atd. atd. 

 

V současné době po celém světě léta 4570 stíhaček F-16. Výroba nástupce F-16 - stíhaček F-35 - při plné sériové výrobě nepřesáhne 110 strojů ročně. Velká část zákazníků proto F-35 získá nejdříve po roce 2020, navíc si ale řada států nákup F-35 jednoduše nebude moci dovolit.

 

Jednotková cena poslední verze F-16 se pohybuje kolem 40 milionů dolarů (cena pouze za holé letadlo). Pokud máme věřit číslům Lockheedu, tak pořizovací/provozní cena dvou nejnovějších F-16 odpovídá pořizovací/provozní ceně jednoho F-35 - při stejném počtu letových hodin ročně.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
cejkis Datum: 28.11.2016 Čas: 22:24

F22 je možné znovu začít vyrábět. Škoda, že na to nejde vsadit :-)

avatar
jj284b Datum: 26.11.2016 Čas: 10:49

cejkis: F-22 sa nevyraba takze na export nie je co uvolnovat...

avatar
cejkis Datum: 25.11.2016 Čas: 20:32

Všichni čekají na to, až Trump uvolní export F22.

avatar
logik Datum: 25.11.2016 Čas: 11:50

Větší nosnost jsem myslel v nestealth konfiguraci. Ale máš pravdu, že kdybych se rozhodoval, tak pošlu radši dvě stealth letadla, než jedno "viditelné" - a tam už F15 výhodu nemá.

Co jsem teď hledal přesnější čísla, tak např. podle
http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a251854.pdf
stačí, aby se pod F15 pověsil LANTIRN (pod pro létání v noci u terénu) a dolet už je menší, než u F35, takže F15 bude mít výhodu nad F35 jen při těch "nejhloupějších misích", pro které by ale stačila E verze a nebyla by potřeba SE.

Tak dík za korekci.

avatar
Shania Datum: 25.11.2016 Čas: 11:12

logik: SE ve stealth konfiguraci (unese 4 rakety, možná se tam nedají navěsit bomby) nema větší nosnost a obětuje CFT, z CFT se totiž stavají pumovnice...
F-35A má dvojnasobnou vydrž jako F-15C s dvěma nádržemi.

SE by neměl ani ty přídavné nádrže, ale byl by zase v čisté konfiguraci. Tohle pomůže max rychlosti a letovým vlastnostem.

Aby měl SE větší dolet jak F-35, musí mít relativně lehkou vyzbroj, CFT + EFT.



Další věc je, že SE neexistuje, nikdo těch pár miliard usd na vývoj a par let nedá. Izrael to ví, jim jde převážně o modernizace stávající flotily na nejnovější verzi, protože F-15 budou provozovat ještě dlouho.

avatar
logik Datum: 25.11.2016 Čas: 10:55

Marthy: Zaprve seš totálně mimo v tom, že JK nepočítá s válkou proti Číně (respektive že nebuduje armádu i proti ní).

Za druhé, rusko dělá námluvy se SK (už s ní mělo i pořádat vojesnká cvičení), takže vyloučená dodávka nějaké té S400 (třeba i potajmu) není - popř. licencování, aby to nebylo očividné. Ona je otázka, kolik ze systému KN-06 je Korejského původu a kolik Ruského. Což nás dostává k druhému omylu:
SK má poměrně velké množství pozemních AA prostředků - právě proto, že nemá nijak vyspělé letectvo (byť má Mig29, proti kterým se VLO hodí). Zmiňovaná KN-06 je pravděpodobně +- na úrovni S300. A vzhledem k zaměření vojenského vývoje v SK na raketové technologie se dají čekat vývoje dalších prostředků. Takže jejich PVO zas tak zastaralá, jak si myslíš, není.

Cervus: To, proč chtěli Izraelci F15-SE má podle mne jeden podstatný důvod. Izrael chce mít letadla schopná doručit podstatné množství dárků na velkou vzdálenost. Na to se Silent-Eagle hodí lépe, přecijenom nosnost má větší než F35 a v současné době má i více certifikované munice.
Navíc Izraelci jich mají nějaký počet F15 v provozu. Imho jednak nechtěli sázet vše na jednu kartu (F35 normálně dál kupují, tady šlo o další letadla nad rámec předtím dohodnutých), jednak chtějí navýšit schopnosti dálkového bombardování, jednak mají asi i zájem si pořádně osahat novou verzi F15, a to z několika důvodů:
- podobnou mají saudové
- jestli by se nevyplatil nějaký upgrade Izraelských F15
- popř. jestli by něco z vylepšení nešlo udělat "doma"

avatar
Shania Datum: 25.11.2016 Čas: 10:48

damik: o žádných dogfightech se tam nemluví.

Víme tohle: F-35 letěli 88 sorties (misí, pokud se nepletu, jedna sortie=jeden stroj)
Cvičení se účastnilo 7 F-35A (myslím že lítali po dvojicích), F-15E a F-16
F-15E jako agresoři spolu s pokročilou IADS nedokázali sestřelit a nebo zastavit jedinou F-35 (nebylo upřesněno, jestli byli nějaké ztráty vs IADS)

Shodili 16 GBU-12 s 94% úspěšností, pokud to budeme brát tak že, každy stroj nesl 1-2 bomby, z celkového počtu sortie je to jen 6-12 je klidně možné, že tohle byli živé/cvičné a pro zbytek ukolu byli použity simulované).
F-35 plnili tyto ukoly: SEAD (potlačení PVO), Air Interdiction (hloubkové nalety), DCA a OCA (defenzivní a ofenzivní boj proti letadlům nepřítele), CAS.

F-35 určite kooperovali s F-16, vzhledem k OCA a DCA misím, došlo přímo k boji mezi F-16, F-35 vs F-15E a ne jen že je obešli.
V případě F-35 ale pochybuji, že šlo o dogfigt.

avatar
damik Datum: 25.11.2016 Čas: 10:20

Ono se tomu ani nechce verit ale asi fakt ta 5th generace ma neco do sebe ...

https://theaviationist.com/2016/06/27/f-15e-strike-eagles-unable-to-shoot-down-the-f-35s-in-8-dogfights-during-simulated-deployment/

F-15E Strike Eagles unable to shoot down the F-35s in 8 dogfights during simulated deployment

avatar
Kozlus Datum: 25.11.2016 Čas: 09:55

Nejsem si jistej, jestli se v tomhle da brat postoj Izraele proti F-35 uplne vazne, protoze je velmi pravdepodobne, ze to cele byl jen tanecek za ucelem navyseni te pomoci.

avatar
CerVus Datum: 25.11.2016 Čas: 09:16

Tak koukám, že nakonec Izreal dosáhl svého. Sice se nejedná o F15SE ale je to blízko. V září k ním bylo přímo z aktivní služby (to se doposud nestalo) převeleno 10 F15D a navíc jim bylo nabídnuto 178 uzemněných F15C a D. Vše zdarma mimo schválený balíček oficiální pomoci ze kterého se pořizují F35.
O verzi SE měli prý zájem i z toho důvodu, že by na ni po zpětném vývoji přestavěli většinu svých strojů. Ostatně i ty nově dodané F15 projdou úpravou do podoby Ra'am.

avatar
CerVus Datum: 25.11.2016 Čas: 08:40

Ono "nadřazenost " f35 krásně dokládá fakt, že je loni Israel odmítal a požadoval místo nich dvě letky F15SE jako kompenzaci za kroky Obamovi administrativy vůči Íránu. To, že na ně nakonec přistoupili byl jen důsledek extrémní lobby že strany Lockheedu. Nakonec si alespoň Izraelci prosadili alespoň větší počet f35 než jim bylo nabízeno.
A pokud stát, který ty letouny opravdu používá a který se i podílí na vývoji preferuje "obstarozni " letoun, tak je prostě něco špatně.

avatar
Charlie Datum: 25.11.2016 Čas: 08:10

Lidičky nezapomínejte, že kromě pořizovací ceny letounu tu máte i náklady na logistický zabezpečení. Pro stát, který už F-16 má, je pořízení dalších mnohem levnější (protože už má vybudovaný zázemí) než koupě jiného typu (třeba i se stejnou jednotkovou cenou za letoun), pro který by musel všechno znovu budovat.

Na smetení severokorejskýho letectva by nejspíš stačily i naše Gripce.

avatar
Marthy Datum: 25.11.2016 Čas: 07:43

Nejdůležitější ale je k čemu se budou Korejské F-16V nebo F-35 využívat,oni určitě nepočítají s nějakou válkou proti Číně nebo Rusku.Ty letadla mají chránit J.Koreu proti KLDR,a ti nemají S-400,jejich letectvo a PVO je zoufale zastaralé..Tu prorazí celkem snadno F-35 stejně jako F-16V,takže hádám že Korejcům půjde hodně o takové věci jako nákladnost letu,kolik bojových letů za den je průměrně schopen ten či ten letoun provézt,kolik %letky bude průměrně akceschopné a podobně.

avatar
logik Datum: 25.11.2016 Čas: 00:30

jirkaM: a kromě software tu máš i limity draku, např. F35 má radarovou anténu s průměrem 700mm, zatímco F16 jen 650. F16 modernizovaná stejnou technologií jako F35 tedy bez velkého zásahu do draku bude mít vždy horší radar. Totéž se týká doletu bez podvěsů (podvěsy podstatně limitují výkony letadla a zvětšují RCS) atd...

avatar
logik Datum: 25.11.2016 Čas: 00:00

JirkaM:
1) Pokud tam dáš stejný přístroje do F16, tak bude dražší, než F35. Ani současná verze F16 (která o tolik levnější není) schopností F35 nedosahuje.

2) I tak by zvládla polovinu toho, co F35, protože přesně jak píšou v článku - zatímco F16 bude bojovat v prostředí s S400 jen s velkejma obtížema, F35 bude moci díky většímu combat radiusu si volit lepší (delší) cestu skrz a zároveň díky VLO vlastnosti bude schopna se k této PVO přiblížit na menší vzdálenost.

arr