Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Stíhačky F-35 Lightning II pro italské letectvo

Datum přidání 28.12.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 45 komentářů    autor autor: Michael Myklín

První dvě stíhačky páté generace F-35A byly doručeny italskému letectvu a jde tak o první kusy těchto letounů vyrobené mimo Spojené státy, které jsou v operačním stavu. Dodán byl také první ze dvou průzkumných letadel G-550 Conformal Airborne Early Warning (CAEW) od izraelské firma Israel Aerospace Industries (IAI).

Foto: První italská F-35 v doprovdu italských stíhaček Eurofighter a tankovacího letadla KC767 při letu přes Atlantik; ilustrační foto; větší foto / Public Domain

 

Dvě stíhačky F-35A, které byly sestaveny a dokončeny v závodě v severoitalském Cameri, se 12. prosince přesunuly (pilotovány italskými piloty) na leteckou základnu Amendola na jihovýchodě Itálie, kde se připojily k nově vzniklé 13. letce 32. perutě italského letectva. Ve stejný den se svých prvních strojů F-35I „Adir“ dočkal i Izrael.

 

Zatímco Nizozemci, Britové a Izraelci z dodání svých prvních stíhaček udělali významné mediální události, italské letectvo se v tomto ohledu drží při zemi a své dosavadní úspěchy příliš neprezentuje. Podle Davida Cenciottiho z The Avionist jsou to však právě Italové, kteří během své přípravy na zavedení stíhaček F-35 dosáhli úctyhodných výsledků.


Příkladem může být italské prvenství v podobě prvního transatlantického letu F-35 vůbec, který se uskutečnil v únoru 2016. Byl to také italský vzdušný tanker, Boeing KC-767A, který jako první letoun svého druhu, zároveň neprovozovaný Spojenými státy, získal certifikaci k tankování stíhaček F-35 za letu.

 

Itálie má na svědomí rovněž výrobu prvních F-35 mimo Spojené státy. Právě v Itálii se totiž nachází jedna ze tří montážních linek na světě, kde se F-35 produkují (další jsou ve Spojených státech v Texasu a v Japonsku). Závod Final Assembly and CheckOut (FACO) se nachází v Cameri na severozápadě země, kde má zbrojní průmysl dlouhou tradici.


Právě FACO pro Itálii představuje stěžejní součást jejich zapojení do programu F-35 Lightning II. Italové doufají, že jejich FACO bude sloužit jako středisko údržby pro letouny F-35 evropských států, což by jim umožnilo získat zpět alespoň část investic, které byly do celého podniku kolem F-35 vloženy. Jen náklady na továrnu v Cameri se pohybovaly kolem jedné miliardy EUR.

 

Video: Montáž stíhaček v italském závodě. Test první vyrobené F-35 v roce 2015. / YouTube

 

Pokud v Evropě nevznikne žádné další podobné zařízení, plán se Italům může velmi vyplatit, jelikož během 15 let by na starém kontinentu mohlo sloužit přes 500 F-35 v různých verzích, nehledě na modernizační programy v horizontu dalších desítek let. V Cameri se navíc nebudou vyrábět letadla pouze pro Italy, ale také pro Nizozemce, kteří chtějí nahradit své stárnoucí F-16.


Po Spojeném Království je Itálie druhým největším zahraničním účastníkem na programu vývoje Lockheed Martin F-35 Lightning II. Na vývoj letounu přišpěla miliardu EUR a spolu s Nizozemskem (800 milionů EUR) patři do tzv. druhé úrovně mezinárodní účasti.


Itálie plánuje pořízení 60 F-35A a 30 F-35B. 15 kusů verze B (s krátkým vzletem a kolmým přistáním) je určeno pro italské námořnictvo a jeho letadlovou loď Cavour. Italské letectvo chce novými F-35A nahradit stárnoucí Panavia Tornado a Alenia-Embraer AMX a F-35B nastoupí na místo AV-8B Harrier II.

Dále si italské letectvo udržuje letku 83 stíhaček 4,5 generace Eurofighter Typhoon, které jsou primárně určeny k ochraně italského vzdušného prostoru. Dalších 13 letounů je objednaných.


Itálie tento týden také získala první ze dvou průzkumných letounů G-550 CAEW od IAI. CAEW je systém včasného varování a letecké kontroly (podobně jako AWACS), který byl vyvinut ELTA Systems, dceřinou společností IAI. Stejná firma se spolu s předním českým výrobcem radarů RETIA podílí na vývoji radaru protivzdušné obrany.


Itálie si od IAI rovněž objednala průzkumný satelit OPSAT 3000, který by se měl na oběžnou dráhu dostat v průběhu příštího roku. OPSAT je považován za jakýsi záskok, dokud nebude dokončen italský průzkumný satelit OpSIS.


Zdroj: Defense-update, Jane´s

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Larry Datum: 01.01.2017 Čas: 19:14

To Marthy:
Zaujal mě váš topic:

"Marthy Datum: 30.12.2016 Čas: 22:19

Taky jsem věřil že třeba zabezpečení US průzkumných dronů bude téměř nepřekonatelné,ale potom Iránci dokázali nad dronem který "zabloudil"nad jejich území převzít kontrolu a přistát s nim,to mě dost překvapilo.To stejné dokázali Rusáci na Krymem,no to se už i dalo čekat,ale je divné že se to daří i kambajnistům na Ukrajině,museli mít ve škole skvělé radioamatérské kroužky,holt asi dobrej oddíl :D ......."

Přečtěte si link na takový bolševický plátek a ztratíte iluze...předpokládám že AJ vám nečiní problémy:
http://www.wsj.com/articles/SB126102247889095011

O co jde: Ani Skygrabber nemusíte kupovat, pokud ho cracknete :-))
jde o to, že v zabavených ntb se našli naprosto stejné snímky bojiště jaké měli k dispozici američtí velitelé. A tak se začalo zjišťovat, proč, co, kdo a kdy.
Celý problém byl v tom, že datový tok nebyl kryptován jakýmkoliv způsobem.
---------
ad: skvělé radioamatérské kroužky
Víte, existují příkazy a nařízení ministra obrany RF. jedním z nich je i rozkaz kterým ukládá spolupráci velitelů posádek s místními radioamatérskými krožky. Mají je všemožně podporovat (třeba poskytují klubové prostory v domech armády)
zároveń vojáky důrazně upozorňuje že i při radioamatérské činnosti platí platí zásady ochrany služebního a státního tajemství. Pokud znáte alespoň základy RJ.
http://afaru.ru/?section=doc
Naprosto stejně podporují letecké modeláře, motoristy atd....
--------------
Tedy česky: Vychovávají si budoucí odborníky, tak aby se jim děti a mládež neváleli
bezprizorně na ulici, neholdovali alkoholu a drogám.
Snaží se je vést k odpovědnosti, povinnostem, hrdosti a oddanosti vlasti.
---------------
Marthy, vy jste idealista. Nemám Vám to za zlé, ale ještě se s tím dá snad něco dělat.......

avatar
Larry Datum: 01.01.2017 Čas: 18:34

to KOLT.
Víte co to je kolego "být na dně"??
Prezident republiky vždy byl a je vrchním velitelem ozbrojených sil.
A te´d si představte, když byl velitelem jistý zneuznaný dramatik, alkoholik tak v r. 1990 vzkázal veřejně "na adresu vojáků z povolání":
" zelené mozky, které zahodili rudé knížky" Divím se dnešní generalitě. Téměř bez výjimky členové KSČ, si měli po tomhle sdělení "svého šéfa" vpálit kuli do svých hlav.
:-)))
je zajímavé jak se dnes mlčí a nikdo nechce ani slyšet........

avatar
KOLT Datum: 01.01.2017 Čas: 11:41

"...zrušeno s poukazem, že to je militarismus..." Ntvl, to můžou rovnou zrušit tu armádu celou, ta je taky militarismus!

avatar
Larry Datum: 01.01.2017 Čas: 10:16

To JirkaM.
Nejsem odborník na pozemní vojsko a výzbroj, ale,
dělostřelecký radiolokátor musí mít poměrně velký výkon a velice citlivý přijímač.
Odrazná plocha dělostřeleckého náboje je velice malá.
Potřebujete zjistit azimut, odkud jde střelba a vzdálenost.
Samozřejmě střela jde po klasické balistícké křivce. Radar provede řadu měření (čím více, tím lépe) a podle matematického algoritmu lze dopočítat vzdálenost.
Ve vlastních mapových podkladech lze určit profil terému mezi palebnou jednotkou a nepřítelem. Tohle není nic složitého a třeba mobilní operátoři s profilem terénu pracují denně. (radar může být jinde nežli palebná jednotka)
Dělostřelci pokud vím potřebují i tzv. náměr, ale tohle získají výpočtem. Na rozdíl od LaPVO nepotřebují znát rychlost cíle (střely)
Na to nejsou potřeba výkonné servery.
Jenže změřená a spočítaná data potřebujete v v reálném čase a určitém formátu předat z Arthura do palebného systému. A to je problém protože ShKH 77 Dana nic takového neumí. Na obou stranách by si data museli předávat vojáci a případně přepočítávat což je zdlouhavé a zdržuje.
I nepřítel totiž bude mít mobilní systém "vystřel a uteč"
Osobně jsem se podílel na vývoji a zkoušce střeleckého lokátoru pro jednu brněnskou firmu. Výsledky byli rozdílné. Záleželo nejenom na ráži která se měřila (velikost odrazné plochy, ale i kmitočtu kterým se měřil. Lidově řečeno, záleží co máte na konci vlnovodu za jednotku)
Ani bych se nedivil, kdyby výrobci munice se pokoušeli vyrobit plášť střely z kompozitních materiálů. Dnes je velké množství materiálů které vlastnostmi nahradí železo či ocel. A proč ne kompozit s wolframovou špičkou????
Aktuální trendy vývoje vám ale nikde nikdo na web nenapíše.

K tomu pořadovému kroku, to byla otázka asi jednoho roku někdy v r.1990.
Vezměte v úvahu, že voják musel a byl přezkušován u osobní zbraně zvládnout "rozborku a sborku"
Sa-58 v časovém limitu. To bylo v r. 1992 zrušeno s poukazem, že to je militarismus ale někdy v r.2009 jsem se s tím setkal znovu. A věřím, že jsou dnes normy i na Brena.
Ad: BKO je to jak píše flanker.jirka.
Pokud si zadáte "Bílá kniha obrany" do vyhledavače, z webu MO si ji můžete stáhnout v kompletním znění. Sestaveno někdy v r.2011a odpovídá tehdejším podmínkám. Dnes je situace a tedy i realita jiná. Je to takové docela "dobrodružné čtení" a vím jak čas lépe prožít.

avatar
flanker.jirka Datum: 31.12.2016 Čas: 18:34

Larry: jeden koncepční krok za druhým :-) BKO měli raději tisknout na rolích savého papíru, aby byla užitečná.

avatar
JirkaM Datum: 31.12.2016 Čas: 18:06

Larry: " Tohle je ovšem NE-schopnost dělostřelectva AČR" - tak jsem si naivně myslel (protože o tom houby vím), že sledovat radarem odkud se střílí a palubu opětovat téměř v reálném čase už dneska umí všichni. Někde jsem četl, že Číňani tohle zvládali dělat Vietnamcům v 80tých letech a Rusové kvůli tomu zvažovali dvouhlavňovou Mstu, aby zvládli během chvilky vystřelit co nejvíc krát a pak hned někam popojet.

Fakt by to naši nezvládli? To ty Arthury nejsou provozu, nebo je problém někde jinde?

"Jinak mohu poreferovat jak tehdejší ministr Dobrovský zrušil pořadový krok." ale mě v roce 1999 ještě pochodovat nutili. Možná se ta informace do Přerova nedostala.

A co je prosím BKO?

avatar
Larry Datum: 31.12.2016 Čas: 16:31

"u nás" znamená v naší společnosti, kde pracuji.
Znám to, nemusíte mne poučovat. PVOS neboli Protivzdušná obrana státu ( sytémy SA-2, SA-3 a ve prospěch PVOS drželi hotovost i letecké pluky) bylo plošné pokrytí prostory účinného působe jednotlivých prostředků PVOS.
Některé PÚP (prostory účinného působení) se musely nad strategickými aglomeracemi i x násobně překrývat (např. Ostrava, Brno, Praha...)
Docházelo ke koordinaci s PVO PV ( typicky SA-6 .....) z důvodu předávání cílů určených k ničení.
Někdy v r. 1990 začal program, "Integrace LaPVOS s PVO PV" což mělo za následek postupnou likvidaci PVOS. Počáteční myšlenka byla vynikající.
PVO PV by se zbavilo podřízeností "pancéřových divizíů. Např. náš plik byl v podřízenosti 2 divize PVOS Brno. U PVOS se kladli vysoké požadavky na odbornost. Což bylo dobře. Ve školách se měli vojáci naučit "bigošárnu"
Jenže v druhé polovině 80let jakýsi dobře známý pan Jakeš podepsal akt přístupu a spolupráce s OBSE. To znamenalo že nebude do 50ti kilometrů od st. hranice dislokováno jediné armádní letiště. V té době jsme si jako mladí vojáci speciálně po r. 89 uvědomovali že to je konec let. plukům 5. Líně. 11.Žatec (alias Korea)
9. Bechyně, 1. Planá u Č.B.. Čekali jsem i "konec LKNA" Kupodivu přežili shodou náhod a s řadou omezení (bouřková činnost, st. hranice, JE Dukovany )
Do toho se postupně rušili komponenty (palebné oddíly) SA-2/SA3. Probíhala reorganizace a redislokace. Přežíval SA-6 s poukazem na mobilitu a možnost modernizace. To bylo ofiko zdůvodnění....
Mnohdy neplánovaně a neodborně. kde-jaký laik kafral do armády. Stačilo když "noví spojenci" vyjádřili "přání" a už se děli věci...........
Např. "spojaři se umyli a otočili antény ze směru Moskva na směr Brusel" :-)))
A tak museli vyklidit vojska REBu své posty na západní hranici a byli odveleny na Moravu do "dostatečné vzdálenosti" (až na pár vyjímek)
Dalším přelomem byl r.1993 kdy "nová koncepce AČR" v souladu s dohodou se spojenci byla nastavena tak, že na západ od Prahy ke st. hranici nebude jediné vojenské letiště. kolik jich na západ od Prahy najdete??? (LKLN v podstatě jaxi tolerovali kvůli SAR, nicméně tam není bojový pluk či základna)
Jinak mohu poreferovat jak tehdejší ministr Dobrovský zrušil pořadový krok.
To není echt joke. To je pravda, které se smáli od Atlantiku po Moskvu.
A smál by se Napoleon, Kutuzov, Bismarck, Hitler i Stalin.
A zrovna ten samý pan Dobrovský se podílel na tvorbě dokumentu "Bílá kniha"
což je dnes naštěstí významově už jen cár papíru.....
Jinak svého času existovala VDZ neboli Vojenská Družstevní Záložna. Samozřejmě krachovala. V jejím čele stál jistý judr. Mahdalíček, který taktéž "radil v Bílé knize jak na to.... to musí být důvěryhodnost sama.
Zajímavé byli i preference pasivních systémů (PSS). podle BKO se měli utlumovat z druhé strany jsme měli být lídry techniky pasivních systémů v NATO.
Potom mě ujistil jeden uz obchodníků ERA že "BKO už naštěstí neplatí" :-)))

avatar
flanker.jirka Datum: 31.12.2016 Čas: 15:32

Larry: kde je to "u nás?"
Zkratka PVOS je už historií, tento druh vojska byl bez náhrady zrušen, jestliže jste znal jeho strukturu, tak asi to dokážete srovnat s tím co všechno dnes už (ne)má armáda k dispozici.

avatar
Larry Datum: 31.12.2016 Čas: 14:30

To flanker.jirka:
"Larry: takový plat pro elektromechanika je spíše nástupní než zaběhnutý, alej půjde o to v které době to bylo, civilní firmy se musí chovat ekonomicky a neplatit si člověka jen tabulkově, za to že se vyspí v práci, konkurence je těžká a vzhledem k tomu předpokládám, že jako elektrotechnicky vzdělaný, pokud za něco stál, tak utekl třeba do Škodovky, kde se platí mnohem lépe."
------
Děkuji pěkně...U nás je nástupní plat elektromechanika 20k + příplatky dle druhu práce a ZP a nezanedbatelné benefity.
Vnitrofiremním vzděláváním a přezkušováním do 2 let 28k + benefity. Já si nestěžuji :-)))
Dnes mohu publikovat a zveřejňovat fakta z oblasti LaPVOS , ke kterým lze logicky dojít , ovšem to znamená znát základy.
------------------------------------------------------------------------
To Marthy:
"Další příklad,ohledně navigačních družit,nedávno o tom byl článek tady v AN.No jinde jsem četl strategii Ruské armády proti systému GPS v eventuálním konfliktu s NATO,psali tam že by se nezaměřily na fyzické ničení navigačních satelitů,levnější a efektivnější je jejich zarušení a nebo nabourání se do něj,do jejich programu. "
Vzpomeňte na historii mořeplavby. Ve středověku se pro orientaci používal přístroj zvaný sextant. To nemělo nic společného se sexem... :-))
Nicméně plulo se podle postavení hvězd.
Jeden ruský koncern postavil navigační přístroje pro let podle hvězd. inspirovali se sextantem. Ten přístroj funguje i ve dne. Hvězdy svítí stále, jen v jiném světelném spektru. Hvězdný systém je odolný proti EW a REB tak "trochu jinak" než GPS/Glonass/Beidou atd.....
--------------------------------------------
"Jen jako zajímavost uvedu taktiku ruského dělostřelectva v případném konfliktu se schopným nepřítelem-jako první se dělá radiotechnický průzkum bojiště,pokusí se odhalit a zarušit,programově napadnout či zničit veškeré komunikační prostředky a dělostřelecké radary,teprve potom dělostřelectvo zahájí palbu na enemy jednotky.
Chci tím říct,že v moderním konfliktu by měl obrovský,možná i rozhodující vliv radiotechnický boj.Bohužel o efektivitě REB prostředků a o odolnosti techniky proti nim je jen málo informací,relevantně prakticky téměř nic."

Proč taktiku ruského dělostřelectva?? víte k čemu má dělostřelecká brigáda v Jincích lokátor "Arthur" 2ks?? k tomu, aby zjistili souřadnice, odkud je vedena nepřátelská palba. pokud by byl systém funkční, jsou automaticky schopny předat data vlastním palebným prostředkům a vést odvetnou palbu. Tohle je ovšem NE-schopnost dělostřelectva AČR.
Víte k čemu vyráběla firma ERA systém BORAP???
A nakonec nikdo nezveřejní data o svých systémech REB EW jedno jak to nazvete.
Zmiňujete ukrajinskou armádu. Uvědomte si že to není Hi-Tech armáda, ale na zarušení jejich systémů není potřeba ani tak sofistikovaný systém jako je Krasucha. Viděl jste někdy systém REBu Kolčuga?? "Špičkový výrobek" ukrajinské elektroniky. :-)))
Dnes se radioelektronický průzkum kmitočtového spektra již dělá technologií SDR
(Software defined radio) lze ji vyzkoušet, je pro testování dosažitelná za opravdu levný peníz
---------------------------------------------
To KOLT:
"pro flanker.jirka: Moc mi není jasné, co v tomto případě myslíte tím otevřená. Pokud to, že přijímá data od ostatních strojů, pak ano, jisté risiko tu je. Nicméně protivníky by musel mít k disposici minimálně stroj, který je s F-35 schopný komunikovat, což si představit snadno lze. Pak by musel buď znát "kódy" nebo je nějak "hacknout", což už je o poznání složitější. Skoro bych řekl, že jako u většiny kybernetických útoků by hlavní slovo mělo "sociální inženýrství", v tomto případě výzvědné služby a jejich schopnost získat patřičné informace. Lámání kódů jak u Enigmy by se asi nekonalo."

Dnes je požadavkem minimální informační podpora pro letadla ze země.
Nepleťte sociální inženýrství známé z internetu (ano i to bylo původně vyvinuté jako vojenská síť.) Armádní sítě jsou naprosto jiné. Buď speciální jednoúčelové nebo založené na známých OS. Pokud chcete jakoukoliv armádní síť fyzicky propojit s internetem, takhle přemýšlí jen hlupák. Potom lze uvažovat o sociálním inženýrství, virech atd....
V AČR a samozřejmě ve všech armádách je zakázáno fyzické i virtuální propojení uzavřených systémů sítí s internetem a nesmíte připojit jakékoliv neevidované medium (flash disc....atd..)
Podle mých zjištění se na to v AČR ale i OSSR dost kašle....
Jsou země, kde za takové jednání vojáků a civilních pracovníků MO jsou kriminály případně absolutní trest za vlastizradu (RF, ČLR....)
Možná i tak "poděkovali" polský zpravodajci bývalému kolegovi plk. Stefanu Zielonkovi. :-(((

avatar
flanker.jirka Datum: 31.12.2016 Čas: 12:12

Shania, KOLT, Marthy:

Nejrůznějším způsobům "hackování" nebo manipulacím se neubrání nikdo. A nemusíme chodit daleko, stačí se podívat na toto:
http://www.bbc.com/news/technology-28583283

a dát si to do souvislosti s tímto:
http://www.armadninoviny.cz/armada-cr-ziska-izraelske-radiolokatory-elm-2084.html

avatar
Shania Datum: 31.12.2016 Čas: 00:36

Prectete si tohle, pro predstavu s cim USAF pocita a na co uz par let cvici

http://arstechnica.com/information-technology/2015/09/air-force-fighters-will-carry-laser-cannons-cyber-weapons-by-2020/

"...Hacking planes out of the sky
Gen. Carlisle also talked about how offensive cyberwarfare capabilities are an important part of the future combat approach of the Air Force—a vision put forward in the Air Force’s recently released Future Operating Concept. “It’s not about just putting warheads on foreheads,” he said at ASC this week. “If we can use cyber to deny adversary aircraft the ability to take off, that will change the game.”

The Air Force has been looking at ways to conduct cyber attacks against adversaries’ networks from flying aircraft—either from drones or from manned aircraft, injecting attacks into radio and wireless networks that could disable or confuse enemy systems. Those capabilities have already been tested and could soon be fielded.

During a press roundtable, Air Force Major General Burke “Ed” Wilson, the commander of the 24th Air Force (the Air Force’s communications and cyberwarfare force) and of Air Forces Cyber, talked about the ways the Air Force is looking to combine “non-kinetic options into the kinetic fight…bringing together the power of the air, space, cyber, ISR [Intelligence, Surveillance and Reconnaissance] and EW [Electronic Warfare] domains.”

Wilson said that the Air Force has conducted tests “where we asked the question, what if we—instead of jamming a target—put a tool on an aircraft that allowed us to touch a target with cyber? And yes, we can touch a target from an air-enabled network.”

The Air Force Future Operating Concept, a document that envisions how the Air Force will fight 20 years from now, presents the idea of offensive and defensive cyber-operators being integrated into joint command operations centers, using both air-based and other networks to try to disable enemy weapons systems, sensors, and support systems. It also anticipates that future enemies will do the same, attacking both commercial and military networks both for strategic and tactical purposes.

That has been a major part of why the Air Force has tried to tack hard toward cyberwarfare capabilities over the past 10 years, even putting weapons system designations on some of its network capabilities. And over the past few years, the Air Force has integrated cyberwarfare into its annual Red Flag war game, along with planning for space warfare (defending satellite networks and taking out adversaries’ satellite systems).

While Wilson said that cyber had been integrated into Red Flag for several years, Carlisle said that this past year was the first time the Air Force included cyber as a major aspect of Red Flag. “It took us 11 years,” Carlisle noted during his presentation at ASC. “We have to move faster than that—we have got to take advantage of this warfighting domain. Our adversaries have a huge capability here, and we have to be able to root them out in the same way we do in the physical domain.”"

avatar
Marthy Datum: 31.12.2016 Čas: 00:35

Tady jsem o tom zachyceném dronu v Iránu našel nějaký článek.Podle toho jak jsem to pochopil zachycení sofistikovaného dronu je velice složité,ale proveditelné.Mimo to pamatuju že byly i snímky toho dronu,dokonce USA žádali jeho vrácení..a taky Irán začal vyrábět své drony,na základě toho ukořistěného tak mám za to že je to pravda.
http://michsvoboda.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=311114

avatar
KOLT Datum: 31.12.2016 Čas: 00:11

pro flanker.jirka: Tak určitě ;-) Jen si nejsem jistý, jak bude vypadat ten přístup k úpravám. Tzn. jak moc otevřená platforma v tomto smyslu vlastně F-35 je. Pokud to je formou zásuvných modulů, které musí být kupříkladu nahrány pomocí speciálního HW/SW a po drátě (což by mi přišlo poměrně logické), tak bych se toho až tak moc nebál. Rozhodně ne toho, že někdo pomocí bezdrátové komunikace převezme kontrolu nad řízením stroje. Leda, že by tam někdo předem, na zemi, nahrál patřičný malware.

avatar
KOLT Datum: 31.12.2016 Čas: 00:07

pro Marthy: Jenže my nevíme, zda nad dronem Íránci či Rusové či Komajnysty převzali kontrolu. Ve většině případů to spíše vypadá, že jen zarušili komunikaci. Čímž netvrdím, že to není možné. Ale z toho mála, co vím o šifrování komunikace, mi vyplývá, že pokud to nedělal vysloveně amatér (asi jako já :-) ), není šance v reálném čase cokoliv hacknout.

Mmchd, o "radioelektronických" schopnostech Kombajnystů mám vysoké mínění... vůbec bych je nepodceňoval.

avatar
flanker.jirka Datum: 30.12.2016 Čas: 22:20

KOLT: z velké části jste si odpověděl sám, ale způsobu je dnes mnohem více, F 35 je určen pro export, tak že jeho SW může být mnohem více ohrožen, už jen tím, že i jednotliví zákazníci budou mit přístup a potenciál i k úpravám. Oproti F 22 tak bude více možností k nabourání se.

arr