Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

Datum přidání 18.05.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 88 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací zpravodajské agentury Reuters ale Berlín požádal Spojené státy o utajované informace o schopnostech stíhaček F-35. Berlín chce pochopit všechny technologické možnosti F-35 - poté případně přijmout rozhodnutí, zda stíhačky F-35 nakoupí.

Foto: F-35A Lightning II; větší foto / US Air Force 

 

Německé letectvo se v současné době opírá především o 125 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon, 64 úderných/útočných letadel Tornado IDS a 29 letadel pro průzkum a vedení rádioelektronického boje Tornado ECR. 

 

Německé stíhačky Tornado zůstanou ve výzbroji minimálně do roku 2025. Německo tak již nyní musí začít hledat adekvátní náhradu, aby dokázalo plynule přejít na nový typ a neztratilo své schopnosti.


Zastoupit Tornada mohou stroje Eurofighter. Současné německé stíhačky Eurofighter však mají jen omezené možnosti používat zbraně vzduch-země. Německo plánuje Eurofightery vylepšit na verzi Phase 3 Enhacement (P3E), která dovoluje použití nejmodernější výzbroje vzduch-země (Paveway IV, Brimstone 2, KEPD 350) i střely vzduch-vzduch Meteor.


Součástí vylepšení P3E je instalace radaru Captor E-Scan (AESA), který umožní vést simultánně boj vzduch-vzduch i vzduch-země. Podle agentury Reuters ale německý program P3E nabírá zpoždění a není jasné, zda budou německé Eurofightery na tuto verzi vylepšeny.


Na pozadí problémů s letouny Eurofighter a nutností najít náhradu za letadla Tornado se Německo začíná zajímat o stíhačky F-35 Lightning II. Ty jsou primárně určeny pro vedení boje vzduch-země (náhrada za Tornado IDS) ale díky svému bohatému elektronickému vybavení i k vedení radioelektronického boje (náhrada za Tornado ECR).


Agentura Reuters měla šanci nahlédnout do žádosti zaslaném Berlínem do Washingtonu. Stojí v ní, že německé ministerstvo obrany provede “na konci letošního roku hloubkové hodnocení dostupných řešení na trhu, včetně stíhaček F-35."


V polovině roku 2018 německé letectvo dokončí podrobnou analýzu všech dostupných řešení (tedy především F-35 vs. Eurofighter) a následně Berlín přijme politické rozhodnutí, která bojová letadla nakoupí.


“Abychom pochopili nejmodernější technologie F-35, německé letectvo požádalo o informace o utajovaných schopnostech F-35 a speciálně o schopnostech senzorového vybavení, informačního managementu a operačních schopnostech,” cituje agentura Reuters žádost zaslánou německou vládou do Washingtonu.


Případný nákup F-35 jistě zvedne v Německu vlnu nevole, protože významná část stíhaček Eurofighter vzniká právě Německu. Zájem Berlína je o to více překvapující, protože v Německu sídlí mezinárodní firma Eurofighter Jagdflugzeug, která vyrábí stíhačky Eurofighter a nabízí je i zahraničním zájemcům - konkuruje tedy právě stíhačkám F-35.


Pro nákup F-35 ale mluví problémy s integrací zbraní vzduch-země do Eurofighterů a klesající cena F-35 - ta si již nezadá s cenou stíhačky Eurofighter a v budoucnu má dále poklesnout. 


Navíc němečtí klíčoví spojenci - Velká Británie, Nizozemsko, Norsko, Itálie, Dánsko a Turecko, již stíhačky F-35 objednali. O nákup F-35 uvažuje také Belgie, Švýcarsko, Finsko, Řecko, Polsko, Španělsko a dokonce Rumunsko.


Principálně může Německo nakoupit několik desítek stíhaček F-35A Lightning (verze s klasickým startem a přistáním) jako náhradu za letouny Tornado IDS a Tornado ECR.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Henrich7 Datum: 01.07.2017 Čas: 17:10

No z typov ktoré sa aktuálne vyrábajú môže Tornádo najlepšie nahradiť práve F35. Eurofightery už majú ,takže vedia porovnať. Myslím že nieje o čom!

avatar
strikehawk Datum: 02.06.2017 Čas: 17:08

Nevím jaký technický problém znemožňuje vyvinout čistě protizemní verzi třeba i v dvoumístném uspořádání a integrovat plnou škálu výzbroje. Typhoon je lepší stíhací platforma než F-35 a byl by lepší i v úderné verzi a má stále velký vývojový potenciál. Pravděpodobně bych si tedy tipnul, že se jedná o politický ústupek jak snížit nepopulární obchodní přebytek, který každoročně činí desítky miliard USD Německa ve vztahu k USA a otupit tak hrot kritiky ze strany nové US administrativy. Pro Německo není problém koupit za 10 miliard USA 5 až 6 letek ale nic víc než politiku bych zatím nehledal.

avatar
KOLT Datum: 02.06.2017 Čas: 15:44

Nezapomínejte na to, že obratnost v nízkých rychlostech a výškách nic nevypovídá o obratnosti v bojových podmínkách ;-)

avatar
Shania Datum: 02.06.2017 Čas: 14:19

A ted uz i Polaci:

http://www.defensenews.com/articles/poland-to-buy-5th-gen-fighter-jets-around-2025

avatar
Shania Datum: 02.06.2017 Čas: 11:30

Cant climb, cant turn...

Nácvik na Paris airshow:

https://www.youtube.com/watch?v=9FPHi8Mq7Ds

Takže se můžeme těšit na parádní display a ukázku obratnosti F35A v 3i konfiguraci.

avatar
Shania Datum: 01.06.2017 Čas: 15:44

Mají tam starou helmu:D

avatar
Olivav Datum: 01.06.2017 Čas: 15:11

Shania,

nemohu si to odpustit. Larry dal odkaz u letadlovky na to, že bude Top Gun 2 a tady jeden fanda vyrobil trailer :)

https://www.youtube.com/watch?v=x1YZEvuVPoI

Tom Cruise a F-35

;-)

avatar
Shania Datum: 01.06.2017 Čas: 10:15

DOTE E je veřejná (to ze skoro kazdorocne predcasne unikne je z politických důvodů ) - před slyšením senátu), pár příspěvků níž máš okomentované pdf z 2015 a i ty starší jsou dostupné.

DOTE E report 2015 okomentovaný SMSgt Mac

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=22527

Jeho blog:
http://elementsofpower.blogspot.cz/2016/11/pentagon-top-tester-tests-nothing-but.html

Tam když budeš hrabat, najdeš nejen zajímavé technické články, ale i ty politické, jak pracují lidi napojení na reformatory z POGO atd.

-----
Tady máš všechny reporty DOTE, F-35 je pod DOD.

http://www.dote.osd.mil/annual-report/index.html

avatar
Olivav Datum: 01.06.2017 Čas: 09:30

Shania,

no řekl bych, že se nakonec shodneme :)

Jak jsem se snažil naznačit, tak okolo 2020 bude z F-35 pěkné éro v tom "bloku" 4.1

Jo a s tím stelth, že ho i jiní cpou alespoň v omezené míře všude s tebou pně souhlasím. Myslí, že Su-27 kdy z RCS 30m2 to stáhli na 3m2 u Su-35 díky kompozitům atd o něčem svědčí a Jas-39 Grippen san se nepletu tak verze NGS se taky snaží o maximu v rámci možností. Jo i těch pár sekund je k něčemu a v těch rychlostech je pár sekund docela kus cesty :)

Dík ze ten článek s tou opravou. Fakt zajímavé.

Bylo by zajímavé, kdyby každý rok unikla DOTE E zpráva, aby byl vidět pokrok v dolaďování F-35.

avatar
Shania Datum: 31.05.2017 Čas: 13:32

Co se ještě týká dostupnosti, tak např. USAF je jedno jakou dostupnost bude mít Italie a nebo USMC. Dostupnost ve velké míře vždy závisí na tom kolik peněz je k dispozici pro udržbu, v tomto aspektu bude mít F-35 aspon globální zásobování a ALIS, takže ceny náhradních dílů a dostupnost někde jinde než stroje s menší produkc ía rozšířením a vůbec nemluvě o starších typech, kde výroba některých komponentů už prakticky neexistuje.

To proč dostupnost u F-35 je téma, protože aby jsi to měl v kontextu, před rokem byl velká problém se stabilitou softwaru 3i, tohle se jim podařilo vyřešit do IOC USAF. Bogdan o tom mluví v jednom z těch videi co jsem ti předtím dal.

Další faktor je, že dostupnost prvních serii je nižší (některé snad nejsou ani na verzi 2b a 3i), při jejich provozu se přišlo na mnoho problémových částí, které byl i pak později vyměněny za lepší atd, jednotky provozující starší verzi ALIS mají nižší dostupnost a větší náklady. Tyhle starší stroje možná dostanou mody na 3F, ale pokud ano, tak později, pravděpodobně zůstanou u výcvikových jednotek. A i stroje s 3F a nejnovější verzí ALIS mají dost prostoru na zlepšení.

------------
Problém s izolaci: problém byl zjištěn v září 2016. Postihlo to 57 F-35A,
13 operačních USAF, 2 norské a 42 strojů v produkci.

Tady je unikátní pohled jakým způsobem problém řešili u operačních strojů

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23754

USAF které tak odpadla velká část operačních strojů, chybějící sorties řešila tak, že zbylé stroje látali až 3x denně. V listopadu byli operační stroje opraveny a v prosinci se problém vyřešil i na výrobní lince.

----

Podle toho co vidím já, tak program probíhal téměř tak jak odhadli v 2011 při restrukturalizaci programu, ty pány jsou časově někde jinde nez byl původní odhad na začátku programu a cena je taky vyšší, ale je taky třeba říct, že ani doba, cena a požadavky neodpovídali tomu co bylo reálné.

koncem roku se začnou chrlit stroje ve verzi 3F a po finálních testech rozjedou sériovou výrobu, vokolo 2020 začne být dostupné verze 4.1 atd, půlka verzí z bloku 4 bude jen nový software. F-35 tak budou mít mnohem kratší modernizační cyklus, místo aby dostali MLU. tohle samozřejmě bude stát víc peněz, nové schopnosti nebudou zadarmo, ale flotila bude v mnohem lepší formě čelit aktuálním hrozbám než kdy předtím.

---

Co se týká T-50, stávají motor je naprosto dostačující i s ním to bude výborné letadlo. Ale to je to poslední s čím ten program má problém.

A když už jsme u něj, tak i s horším rcs než F-35/F-22, bude sakra problém pro všechny 4gen stroje. Proč si myslíš, že ty novější 4gen mají investice v redukci rcs, protože i pár sekund, které ti oddálí detekci představují velkou výhodu...

avatar
Olivav Datum: 30.05.2017 Čas: 12:38

Shania,

ta dostupnost 67% není špatná to nemá F-22 ani jiné éro, ale problém je v tom, že chtějí dosáhnout 80% pokud se nepletu a tam zatím nejsou.

Já to DOTE E nevidím jako něco co říká, že to letadlo je křáp, ale spíše to říká je tu hodně práce a v některých parametrech zaostáváme za deklarovaným. O tom ty reporty jsou ne?

No a dle údajů to vapdaá, že se na deklarované paramtry dostat chtějí ale bude to trochu později :)

Já v tom porblém nevidím. Pochop, že jen nesdílím ten hype okolo toho letadla. To je tak přepálená medializace okolo, že je to jako střelím od boku jako zápas Sparta-Slávia a jedni se neshodnou s druhými :) a novináři jedni i druzí přilévají do kotle za jednu či druhou stranu.

Asi tak.

avatar
Shania Datum: 30.05.2017 Čas: 11:09

Olivav: ok, tak ne F-35, ale jeji pilot to bude vědět, stačí se podívat na letadlo pře EOTS a hned uvidis co nese... To jestli samotný system tohle bude moc vyhodnotit nevím a ani jsme to tak nemyslel.

Co se týče dostupnosti, tak nevím proč v tom hledáš problém, je snad rozdíl mezi testovací, cvičnou a operační flotilou.

Podle JPO, v jejich odpovědi senatu na DOTE E reportu uvadí pro celou flotilu F-35A: The F-35A availability rate would have been 67.1% if it weren't for the PAO insulation corrections.

https://www.reddit.com/r/F35Lightning/comments/63xks0/bogdan_opening_statement_containing_jpo_response/

víc později.

avatar
Olivav Datum: 30.05.2017 Čas: 10:41

Např. F-35 bude vědět pravděpodobně i co SU-35 nese za zbraně :)

Tohle /níže) je zatím taky spíše sen než budou mít ten kód vychytaný a navíc databáze jak jsi sám později přiznal nemají úplné. Jinak ty lopatky budou mít budoucí hrozby pro F-35 taky skryté:
Už na začátku jsem měl říct, že čistá data ze všech senzoru jsou do fusion engine, který je pak teprve zpracovává a využívá k tomu rozsáhle knihovny hrozeb (až stovky parametrů).


Tady:
Co se týká té nízké dostupnosti... samozřejmě, když vezmeš celou flotilu, kde jak píšou je problém zejména u prvních serii, tak ti vyjde nízké číslo.
Když budeš počítat operační stroje tak bude zase vysoké... takže když měli na red flagu 90% a v na cvičení v evropě to samé, tak do tho nepočítají celou flotilu... Jaka by pak byla např dostupnost hornetů:) naprosto tragicka pro celou flotilu, u nasazených jednotek bude ok.

Co to mění na faktu, že vybrali pár kusů a na nich to vypadalo super. Celková čísla jsou jinde. Blbé PR nic víc nic míň (PS: PR dělá i konkurence :) )

No nevím:
To že nezvýraznil problém s chlazením je protože nebyl uplně blbej:D problém vyřešili dávno před vydáním reportu.... a problém byl na straně dodavatele, což ovlivnilo jen část strojů.

- myslíš, že to vyřešili omezením lokací kde může F-35 létat tak jak to bylo v reportu?
- apropo datum objevení problému spalivem je August 2016 ten report je za rok 2016!!!!!

REPORT JE ZA ROK 2016 PROTO JE O NĚM V NI A JINDE ZM9NKA AŽ V ROCE 2017

Chápeš to?

Sensor fusion nefunguje jak má, chlazení je problém, strukturální problémy, let transsonickou rychlostí nic moc, kanon naprd, ALIS nic moc, provozuschopných ej cca 40-60% letadel atd... To vše nevyřešili ani omylem Jsou tam data pro odhat vyřešní mnohých problémů od 2018-2020

Vtip je v tom, že se o tom letadle pořád píše a je to snůška reality i fikce - normální smrtelník nemá šanci rozeznat kecy od reality a je to jen o tom čemu chceš věřit. Uznávám, že já jsem spíše pesimista. A musím asi poupravit i svůj včerejší odhad o T-50 :) Natrefil jsem na text, že nové motory asi nebudou ani 2018 ale až 2020. To jen dokazuje komplikovanost takového projektu jako je F-35.

Ono jak se mi to letadlo nelíbilo vzhledem, tak díky tomu jak jsi mi neustále oponoval a já si načetl více informací (né tolik co ty) tak je to fakt zajímavé a docela i pěkné letadlo. Co mě mrzí je, že se nelze nic moc dočíst o konkurenci. Např p T-50 se objevilo jen pár věcí jako že mají další prototyp v jiných barvách a že museli vyměnit palubní počítač neb ten strý nestačil atd... moc toho není. A upřímně nestraním ani jedněm ani druhým, ale F-35 potřebuje ještě čas tak minimálně cca do 2020.

To o tom, že více než polovinu chyb odstranili jsem psal. Rok stará informace neí až tak stará. Něco hold nevyřešíš rychle. To je jen zbožné přání.

Pokud bude další report za rok 2017 tak bude zajímavé jej porovnat s tím za 2016. Pak se uvidí kam se posunuli.

avatar
Shania Datum: 29.05.2017 Čas: 14:40

Olivav: a jaké ty budoucí schopnosti tu vyzdvihuji, aha, asi externí vyzbroj, 4 AAM interně a nebo 6 AAM..., kooperativní rušení? SATCOM?

Jaký IOC? myslíš FOC asi ne? FOC pro USAF bude na začátku přístího roku.

IOC: f-35a SRPEN 2016, f-35b ČERVENEC 2015, f-35c má byt v 2018-19.

Když posloucháš zprávy ze cvičení, tak nemluví o budoucích schopnostech, ale to co ty stroje aktuálně dokážou... ne to co budou umět, ne co budou moc v budoucnu nest. Jak 2B tak 3i jsou silně omezené v řadě věcí včetně letové obálky, senzorů atd.

DOTE E report není zastaraly vid, tak co tu máme níže v textu?
Víc jak rok stará informace... uvidime v příštím reportu, jestli se to tam neobjeví a nebo ne...

Transonická oblast: povez mi, co si představuješ pod tím problémem dig-in?
Particularly, under elevated “g” conditions, when wing loading causes the effects to be more pronounced, pilots have reported the flying qualities as “unacceptable.”
The program adjusted control laws that govern flight control responses
in an updated version of software released to flight test in March 2016. Results from flight testing of the software changes have not yet been released.

Přehřívání ocasu je kupodivu jen u testovací F-35B a neobjevuje se v reportu A a C? nepřijde ti to divný?

Ale to je jedno, o tom se s tebou nechci hádat, jak jsme psal, ty chyby jsou z testovaní JPO, existovali a nebo pořád existují a pokud jsou označené jako nedostatečné a nebo kritické, je u většiny z nich naplánovanou nějaké řešení a klidně i může být dlouhodobé, to se ale z toho reportu nedočteš.

Co se týká těch chyb v 3F, přímo tam píší

The Services have designated 276 deficiencies in combat performance as “critical to correct” in Block 3F, but less than half of the critical eficiencies were addressed with attempted corrections in 3FR6.


A stanovisko JP0:
The program should consider developing another full version of Block 3F software to deliver to flight test in order to address more known deficiencies.
Partially Concur: The JPO partially concurs with the recommendation consistent with last year’s response. The JPO software development strategy continuously evaluates known deficiencies for inclusion in future software releases. Whether additional software releases are necessary before the start of IOT&E will depend on the severity of the deficiencies, when they are discovered, and warfighter inputs on when and if they require fixes. Currently, the final version of software (3FR6) will have at least two additional updates (increments) to address deficiencies in the Feb to April 2017 timeframe.

F-35A:
October 2017 (without AIM-9X)
November 2017 (with AIM-9X)
F-35B:
November 2017 (Mach 1.3 max)
May 2018 (Mach 1.6 max)
F-35C:
January 2018 (Mach 1.3 max)
February 2018 (Mach 1.6 max)
-----

avatar
Olivav Datum: 29.05.2017 Čas: 13:12

Shania,

neuraz se, ale umíš číst a porozumnět psanému textu?

- to co jsem uvedl je přesná citace a navíc z článku kde F-35 hodnotí pozitivně. Mě je s prominutím někde co si o tom myslíš, ale to, že to řekli zastányci programu nevyargumentuješ.

Pak se ntotiž nediv, když ty Sci-Fi pohádky o F-35 někteří moc nežerou. Apropo 8mil řádků kódu to je dost prostoru pro chyby a updaty :)

To že by Mig-29 nezaměřili jsem nenapsal, takže mi to nepodsouvej. To samé s Pak-Fa a J-20.

Vše je to o tom, že ten program nevychytá ty mouchy tak snadno a rychle. nehledě na fakt, že design draku má taky mouchy. Prostě s to nebude best stroj ve všech oblastech a za všech okolností.

F-22 - tam to není jen o LO povrchu o problémech s povrchem např. u B-2 se psalo dávno předávno. F-35 ho má trvanlivější atd... Vtip je v tom, že se tam mluví o opotřebení draku letadla, pokud se nepletu, že? a To i u te F-35! Dokážeš to pochopit? To není jen o softwaru. Ten slouží jen k tomu, že to letadlo nedovolí pilotovi určité manévry atd.. ale nezmění to celkový design, kde asi budou malé nedostatečky!

Já bych unacceptable performance at supersonic speed (dle pilotů) nepovažoval za banální problém. Omezení nesených zbraní díky vibracím taky není marginální porblém. Přepínání draku jak mechanické tak tepelné taky není zanedbatelný problém!

Zase ti někdo šáhnul na hračku a modlu a ty to nedokážeš rozdýchat.

DOTE E není zas tak zastaralý 2016 - info o tom jestli se na tom pracuje a jak je tam dosti jasně napsané, tak prosím nemlž.

Někde píší řešení až u Block 4 atd... někde zatím řešení není a něco vyřešili 276 chyb je na počátku a myslím, že u 3F zůstává jaksi cca polovina. Až to budou updatovat, tak se jim může vyskytnout problém v jiné konfiguraci.

Např. problém logu do ALIS s IE může být řešen verzí IE či něčím jiným, ale ALIS se vyvine dostane upgrade a pak může harovat něco jiného. Docela "běžná věc".

S tebou fakt nemá asi cenu moc o F-35 debatovat, protože když napíšeš superlativy, které zatím jsou na papíře nebo se nadchneš s "PR akce" zvané Red Flag tak už nehledíš na to, že tu jsou jasné signály, že to tak nemusí být a které nepopírají ani ti co za programem F-35 stojí.

S tebou je to marné. Já ti tu jen naznačuji, že 2020 je rok kdy udou mít první cca vychytané stroje a budou překopávat ty staré. Nic víc nic míň a s vědomím, že to nebude takový overkill jak se prezentuje. Fan Boy jsi protože to bys o to letadle nehledal každý řádek.

To co totiž popisuješ, že F-35 100% umí je to co je zatím na papíře a zdá se, že nad slušným počtem těch schopností visí otazník.

Tahle debata by mohla být nekonečná. Tak si tu klidně postni co cheš, třeba, že F-35 IOC bude dosaženo v plánu. Už před časem jsem tu psal, že to bude 2020 možná a tou dobou už možná bude mít T-50 za sebou i státání zkoušky (nepíší kolik jich budou mít), tak jsem byl pomalu pako a spolu se spolubojovníky za F-35 jsi tu psal jak tomu nerozumím.

Uvidíme kdo bude mít nakonec pravdu. Čas ukáže.

arr