Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Námořní technika

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Datum přidání 02.01.2018    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 19 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým vzletem a kolmým přistáním STOVL (Short Take-Off and Vertical-Landing). Letouny mají operovat z vrtulníkových nosičů třídy Dokdo a Izumo.

Foto: F-35B Lightning II se připravuje ke startu; větší foto / Public Domain

 

Námořnictvo Jižní Koreje v roce 2007 zavedlo do výzbroje vrtulníkový nosič Dokdo stejnojmenné třídy. Sesterská loď Marado vstoupí do služby v roce 2020. Výtlak obou plavidel je 14 300 tun.

 

Každé plavidlo dokáže přepravovat a podporovat deset vrtulníků (maximálně 18), jako jsou UH-1H, UH-60P nebo Super Lynx. Mimo to každá loď přepraví až 720 mariňáků, deset tanků, deset nákladních vozidel, tři dělostřelecké systémy, sedm obojživelných výsadkových vozidel AAV a dvě vznášedla LCAC.


Japonské námořnictvo nedávno zavedlo od výzbroje dva vrtulníkové nosiče, podle japonské terminologie vrtulníkové torpédoborce, Izumo a Kaga (třída Izumo) o výtlaku 27 000 tun. Lodě třídy Izumo dokáží podporovat provoz 14 vrtulníků (maximálně 28), převážet 400 mariňáků a až 50 vozidel (kategorie 3,5 t).


Mimo to od roku 2009, resp. 2011, japonské námořnictvo provozuje vrtulníkové nosiče Hjúga a Ise (třída Hjúga) o výtlaku 19 000 tun.


Jihokorejské i japonské vrtulníkové nosiče jsou navrženy i pro provoz a podporu letadel typu STOVL, jako je americký F-35B Lightning II. Podle deníku Defense News, který se odvolává na neoficiální informace z jihokorejského a japonského tisku, Soul a Tokio zvažuje právě nákup letounů F-35B pro lodě třídy Dokdo a Izumo.


Podle japonské tiskové agentury Kjódó lze F-35B využít k ochraně vzdálených japonských ostrovů, především proti rostoucím mocenským ambicím Číny. Ze stejného důvodu Japonsko pro plavidla třídy Izumo nakoupilo pět konvertoplánů V-22 Osprey. Lodě třídy Izumo dokáží podporovat provoz až deseti F-35B.

 

Video: MV-22B americké námořní pěchoty na palubě vrtulníkového nosiče Dokdo. / YouTube


Jihokorejská tisková agentura Jonhap uvedla, že k nasazení F-35 na lodích třídy Dokdo může dojít do roku 2020.


Pro případný provoz stíhaček F-35B však musí plavidla obou tříd projít poměrně náročnou úpravou. Je třeba zesílit palubu lodí, aby odolala horkým spalinám startujícího a přisávajícího F-35B. Stejně tak horké spaliny mohou poškodit jakoukoliv nechráněnou část lodi. Kritickými částmi jsou například můstek, záchranné čluny, antény, senzory nebo navigační systémy.


Případné úpravy budou zahrnovat i nový sklad zbraní a zvětšení zásobníků paliva pro letouny. Naopak instalace skokanského můstku není nutná, protože paluby lodí Izumo (248 m) a Dokdo (199 m) jsou dostatečně dlouhé pro start F-35B.

 

Video: Provoz na lodi Izumo / YouTube


Letouny F-35B mohou operovat i z velmi krátkých (na ostrovech) nebo poškozených letišť na pevnině. V případném konfliktu budou japonská nebo jihokorejská letiště prvním cílem útoku balistických raket. Stíhačky F-15, které tvoří páteř jihokorejského a japonského letectva, přitom potřebují ke svému startu (podle množství nesené výzbroje) 3000 m dlouhou rozjezdovou dráhu.


Teoreticky může Japonsko a Jižní Korea uvažovat i o nákupu AV-8B Harrier americké námořní pěchoty, která zmíněné letouny začne postupně nahrazovat právě za F-35B. Ostatně o AV-8B Harrier se zajímá Turecko – to ale nemá žádné vhodné lodě pro provoz letounů kategorie STOVL, i když před časem usilovalo o nákup vrtulníkového nosiče HMS Ocean Královského námořnictva.


V současné době Japonsko závazně objednalo 42 stíhaček F-35A Lightning II – tedy verzi s klasickým startem a přistáním. Jižní Korea objednala 40 stíhaček F-35A. Obě země ale v budoucnu pravděpodobně nakoupí další F-35A, Jižní Korea již otevřeně mluví o nákupu dalších 20 F-35A.

Zdroj: The Drive

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 07.01.2018 Čas: 08:29

" že by stávající paluba trpěla provozem F35B, když na ní dováděj V-22"
...když se Dejfe podíváš pozorně na video s V-22 v článku, tak si všimneš, že V-22 přistává//střih//V-22 je na palubě s běžícími motory, levý motor mimo palubu, pod pravým motorem je na palubě položený obdélníkový díl chránící palubu před spalinami//střih//V-22 odlétá, "matrace" je pryč a je odtažená vedle hangáru...
....takže tolik k tomu tvému "dovádění"...

avatar
dejf Datum: 04.01.2018 Čas: 22:49

no zrovna CVN Enterprise mi nepřijde jako ideální prostředek, kterej by šel někomu udat. byla to dost unikátní loď, jediná svý třídy, takovej vytuněnej kitty hawk s 8! reaktorama, (měla bejt vyřazena už v roce 1981?) třída nimitz je zase jiná (a všechny postavený sou stále ve službě) a nějak mi nede do hlavy, kde by inzerovaný příjemci sehnali cca 6000 chlapů do posádky a jestli maj aspoň těch 60ks bojeschopnejch letadel a vrtulníků, aby to nerejdilo po oceánech poloprázdný. o tom, že je k tomu potřeba zbytek operačního svazu radši nemluvit. až touhle optikou si člověk uvědomí, co vlastně američani dokázali vybudovat, schopnost do armády dostat lidi, postavit takhle komplikovaný zařízení, vybavit letadlama, všechno to rozchodit a zajistit takovou údržbu, aby je někdo bral vážně. však si vzpomeňme, jak se všichni pošklebovali kuzněcovu a když se člověk koukne po zbytku světa, tak jediný francouzi můžou aspoň šoupat nohama... a nemyslim si, že by chtěli druhej kousek, i kdyby to byla sesterská loď charlese de gaulla.

taky je fajn koukat na to optikou toho, co velká letadlová loď říká: my k tobě můžeme přijet a házet ti bomby na hlavu a ty s tim skoro nic nemůžeš udělat. a na nás nemůžeš, takže dokud se nepodvolíš, tak to na tebe bude padat. neni to nic negativního, je to prostě takhle nastaveno, ale nemyslim, že má někdo další touhu do něčeho takovýho cpát prachy a špinit si ruce v kdejakym průseru. a schválně se koukněte na mapu světa, kolik tak napočítáte států, na který se z letadlový lodě moc nemůže. tak zběžně: kazachstán (a všechno za kaspickym mořem) mongolsko, něco v africe a možná paraguay. nepočítám evropu a širé pláně matičky rusi... (USAF dokáže tyhle případy jistě řešit)

takže si myslim, že na vlastní ochranu sou menší "výsadkový" lodě s STOVL letadlama (F35B) a konvenčním pohonem víc než přijatelnej kompromis, víc fakt potřeba neni. zastane to 80% práce za 20% nákladů, to považuju za dobrej byznys, ještě když těch zbylejch 20% práce vlastně neni ani požadovanejch a ty prachy de daj použít jinde. na globální velmoc je prostě potřeba mít spoustu věcí, prachy, schopný lidi (spoustu) , vhodný a ubránitelný místo na světě, technologie a hlavně chuť dělat špinavou práci a pak poslouchat kecy z celýho světa, když původní záměr nevyjde.

no na to, že toho o geopolitice moc nevim z toho vyšel docela dlouhej příspěvek.

avatar
Jofo Datum: 04.01.2018 Čas: 20:53

CerVus: Tomu chapem ze po 2 sv vojne ich obmedzili, ale myslim ze je na case to zmenit. hlavne kvoli cine a jej potencialu a ohrozenie JP

Vdaka za ten odkaz na wikipediu. Mna len napadlo preco USA nepredava stare lietadlove lode svojim spojencom. Napr.podla wikipedie minuly rok vyradili USS Enterprise myslim ze po mensich opravach a modernizacii moze tato lodka kludne 20 rokov plavit po vodach. Myslim ze nejaky blizky spojenec USA by ju kupil napr Australia ,ENG,JP atd..
Chcem len tym povedat ze takto podste by sa zvisila sila spojencov USA keby nesrotovali tieto lodky ale ich predavali dalej ako sa to robia s tankami,lietadlami atd.

avatar
CerVus Datum: 03.01.2018 Čas: 00:36

Jofo: Vlastnictví útočných letadlových lodí jim zakazuje ústava, takže nemohou nést stíhací letouny. (Teď ji zase upravovali formou dodatků, ale tuším že se stále neodvážili upravit tenhle bod.)
V podstatě to jsou lodě určené k výsadkům, humanitárním/transportním účelům, ochranu lodních tras, výsostných vod a hospodářského prostoru. Přitom si stále zachovávají relativně levný provoz.
V případě potřeby na ně navíc vždy mohou umístit alespoň Ah-64.

avatar
Miroslav Datum: 02.01.2018 Čas: 23:31

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Seznam_amerických_letadlových_lodí

avatar
Miroslav Datum: 02.01.2018 Čas: 23:28

Jofo: Uvedom si, že plnohodnotná lietadlovka je dosť drahá záležitosť, ako na obstaranie, tak aj na prevádzku. Lietadlová loď slúži skôr na projekciu sily v globálnom meradle. Japonsko a JK také ambície nemajú. Ich ambície sa začínajú a končia pri pobreží KĽDR a Číny. Preto je im plnohodnotná lietadlovka zbytočná. Na svoje potreby im stačí aj menšia vrtuľníková loď z ktorej môžu vzlietnuť aj F-35B.

A čo robia s vyradenými lietadlovkami američania? V prvom rade je vyradenie určitý proces ktorý trvá celé roky. Ide hlavne o ten reaktor, primárny okruh a palivo. Po dekontaminacii idú do šrotu. Normálne na Wikipédii nájdeš údaje kedy bola loď vyradená a kedy poslaná na zošrotovanie

avatar
Jofo Datum: 02.01.2018 Čas: 23:13

Pytam sa ako laik, ale aky zmysel ma pre Japonsko a JK lode s vrtulnikovymi nosicmi. Je dobre mat par takýchto lodiek ale nebolo by pre JP a JK lepsie mat vo vyzbroji lietadlovu lod ved japoncici ich za 2 sv. vojny mali. Viem ze po 2sv vojne sa podľa článku 9. ústavy vzdali vlastnej armády a teraz maju len sily sebaobrany.
Druha taka otazka je trochu mimo temu ale co robia USA s vyradenými lietadlovimi lodami? Srotuju ich alebo len tak kdesi kotvia v zalive?

avatar
Shania Datum: 02.01.2018 Čas: 23:00

Teplotní namáhaní paluby je problém z dlouhodobého hlediska a důležité je co mají pod palubou za kabeláž a potrubí. Ale stejný problém by měli i s Harrierem a Osprey má s tím mít také potíže.


Harriery USC budou na hranici životnosti a ty lepší vyřadí jako poslední, tak nevím kdo by co chtěl kupovat.

avatar
dejf Datum: 02.01.2018 Čas: 22:48

jo tak jestli se nevejdou dvě vedle sebe, tak je to pěknej opruz, to logistiku v hangáru komplikuje. ale stejně bych se radši přetrh, abych tam narval F35, než abych zaváděl hariery. je to chtě-nechtě další klumpr do baráku, kterej se musí servisovat a na kterýho sou potřeba vyškolený piloti, což F35 (i když B je o dost jiná) trochu smazává. a bál bych se, že hariery, který amíci vyřaděj budou vyřazený ne proto, že už se jim nelíběj, ale proto, že už to fakt nemá (minimálně pro ně) smysl znova generálkovat.

no myslim, že tuhle akci bude fajn sledovat, co z toho nakonec vyleze. aby nakonec nevyšlo levnějc hodit ty lodě do šmelcu a postavit to znova a líp. jestli tuhle akci sleduje někdo z našeho MO, tak je asi fakt rád, že nemáme moře. tvl teď sem si jenom na vteřinku představil, jaká by z toho vyšla blamáž, no radši si to necham pro sebe.

avatar
daniel78 Datum: 02.01.2018 Čas: 22:15

co se velikosti hangáru týče, tak jsem dohledal rozměry
Hanger Size (LxWxH): - 550 ft. x 80 ft. x 22 ft. (44,000 ft. sq.)

Tedy šířka 80ft (24,38m), což při šířce F-35B 35.0 ft (10.7 m) by mělo stačit. Takže F-35B by se měly zcela náhodou vejít i dvě vedle sebe :-) Celkem by se jich tam mělo vejít cca 12 + ještě něco navíc k tomu.

K výtahu jsem ale dohledal, že u u Hyuga class měly být 20x10 a 20x13. U Izumo by to ale mělo být 20x13 a 14x15 a další 3 malé pro výzbroj apod. Ovšem je otázkou, jak to zaokrouhlili, případně zda můžou zaparkovat F-35B do výtahu i úhlopříčně...

Co se týče rozjezdové dráhy, tak třeba už kdysi počítali s novými výkonějšími motory, který by měl být o 10% výkonější, stejně se dřív k novým F-35B asi nedostanou. Zvýšení výkonu motoru bylo očekávatelné a zcela jistě dlouho plánované.

Co se týče materiálu apod. tak to ani náhodou netuším.

Nechce se mi věřit, že by Japonci postavili Izumo tak, aby se tam F-35B nevešlo po menších úpravách.

avatar
marecino Datum: 02.01.2018 Čas: 21:55

aky bojovy zmysel ma taka lod bez stihaciek? hlavny ucel je potom vysadok pozemnych jednotiek nie? ved ked pozeram na tie vrtulniky, co su tam na co? v pripade ze sa stretnene s lodami protivnika (vacsou bojovou) nema sancu.....cize co bude robit tato lod bez stihaciek? pojde dobit naspat obsadeny ostrov? .... nejako mi unika pointa tychto lodi proti cine

avatar
CerVus Datum: 02.01.2018 Čas: 21:38

Problémy by měly být v šířce hangáru (21m), který nepojme dvě F-35B(11m) vedle sebe (nedají se sklopit křídla), předního výtahu, který je pro F-35 malý, krátké rozjezdové dráhy (Izumo má 248m, minimální rozjezdová dráha F-35B je 240m) a materiálu paluby a veškerého vybavení na ní, která nesnese teplotu přistávající stíhačky. Něco z toho už se můžou pokusit vyřešit u druhé stavěné lodě. Každopádně jich teď loď pojme maximálně 8.

Zajímavé je, že na zahraničních webech píší, že by neměl být velký problém Izuma upravit na provoz harierů, které budou amíci nahrazovat. Ty mají o 1,8m menší rozpětí, poloviční váhu a při přistávání pod sebou tolik nezatápí. Japonci by jimi ale získali zkušenosti s provozem stvol letounů a údernou sílu, kterou ty lodě teď nemají.

avatar
dejf Datum: 02.01.2018 Čas: 21:09

no spíš s tim japonci počítali od začátku a sice asi potřebný komponenty nemaj na skladě, ale dokumentace k tomu jistě je. takhle maj možnost chlácholit veřejný mínění, dokud je to potřeba. a až se priority změní, tak hurá do doku a přeskládat. a do tý doby klidně přivítat na palubě kdejakýho potentáta, ať si pásmem ten výtah přeměří, že se prostě nevejde.

pod ten plech, co je na palubě už nikdo nevidí, ale že by stávající paluba trpěla provozem F35B, když na ní dováděj V-22, no mam trochu problém tomu věřit. rozhodně představa kombinace F35B a B61-12 zatim neni pro koreu a japonsko reálná, ale bejt číňanem, tak bych na to myslel. co není dneska reálný, to mu může za pár let v nějakym průšvihu klidně spadnout na kedlubnu.

představa, že by se crcali s AV8B, když stejně budou mít F35A (japonsko i j.korea), no mě se to představuje dost blbě, hlavně by tim popřeli celej smysl JSF. a stavba velkýho CV, co by s tim dělali, stejně to půlku času prostojí v doku na údržbě, nějak se mi nezdá, že by jejich zájmy ležely na druhý straně planety.

avatar
marfolodej Datum: 02.01.2018 Čas: 20:10

refit bude něco stát, ale veřím tomu, že min. s Harierama japonci počítali.
A věřím tomu, že gdyby japonci popustili uzdu vášni, tak dokáží postavit velmi dobré CV a rozhodně lepší než číňané nebo rusové.

avatar
Shania Datum: 02.01.2018 Čas: 17:56

všechny US LHD taky budou potřebovat refit, takže záleží jak moc změn to bude vyžadovat a jestli jsou ochotni je udělat.

arr