Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Námořní technika

Stíhačky F/A-18E/F Super Hornet pro indické letadlové lodě?

Datum přidání 31.08.2017    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 22 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americký Boeing nabízí indickému námořnictvu víceúčelové stíhačky F/A-18E/F Super Hornet. Podle Američanů F/A-18 dokáží bez problémů startovat z indických letadlových lodí se skokanským můstkem. Za prodej letounů bude v záři přímo v Indii orodovat také americký ministr obrany James Mattis.

super

Foto: F/A-18E/F Super Hornet / Boeing

 

Indické námořnictvo údajně trápí technické problémy s ruskými stíhačkami MiG-29K. Podle indických médií také existují vážné spory o tom, kdo má neustále opravy hradit. Indické námořnictvo se navíc údajně cítí firmou MiG (celým jménem Ruská letecká korporace MiG) podvedeno.


"Kořeny těchto problémů (provozuschopnost a závady) spočívají ve velmi špatné kontrole kvality v ruském vojensko-průmyslovém komplexu a žalostné podpoře výrobků, které ruský průmysl dodával indickému námořnictvu za posledních 25 let," uvedl pro indická média Arun Prakash, bývalý náčelník štábu indického námořnictva. "Vše navzdory skutečnosti, že vývoj MiG-29K byl zcela financován indickým námořnictvem."


Podle vyjádření ruské strany se však informace médií nezakládají na pravdě. “Ani nám nebo naším partnerům nebyly hlášeny údajné problémy s provozem ruských letadel značky MiG. Zejména je zvláštní vidět tuto informaci po úspěšném absolvování námořního cvičení Malabar-2017 v Bengálském zálivu, kde MiGy-29K/KUB provozované z letadlové lodě Vikramaditya prokázaly dobré výsledky,” uvedla Anatasia Kravčenko, ředitelka tiskového oddělení firmy MiG.


Kravčenková navíc uvedla, že indické lodě INS Vikramaditya a INS Vikrant (uvedení do služby 2020) jsou založeny na ruských technologiích a mohou být provozovány pouze s ruskými letadly.


V každém případě indické námořnictvo v rámci programu MRCBF (Multi-Role Carrier Borne Fighters) poptává 57 nových námořních stíhacích letadel. Číslo se jistě zvýší po vstupu třetí letadlové lodě INS Vishal do služby v roce 2025.


Kromě Rusů se o tendr zajímá firma Boeing se stíhačkou F/A-18E/F Super Hornet, francouzská Dassault Aviation se stíhačkou Rafale M a švédský SAAB s námořní verzí stíhačky JAS-39 Gripen – Gripen Martime.


Boeing nedávno uspořádal v indickém hlavním městě Dillí mediální akci propagující F/A-18E/F Super Hornet. Podle Američanů F/A-18E/F nemá problém operovat z indických letadlových lodí se skokanským můstkem a klasickým brzdným lanovým systémem jde o tzv. systém STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery).


Boeing nabízí indickému námořnictvu Super Hornet nejnovější verze Block III – hlavní předností nové verze je nižší čelní radarový průřez (RCS), infračervený senzor umístěný na nose středové palivové nádrže, pokročilé prostředky radioelektornického boje, nejnovější radar typu AESA, modernizovaný kokpit a přídavné horní konformní palivové nádrže.


Stíhačky F/A-18E/F údajně nepotřebují žádné zásadnější úpravy, aby mohly působit z letadlových lodí INS Vikramaditya a INS Vikrant a rozměry letadel odpovídají nárokům na jejich umístění na palubě, uvnitř lodě a také při přepravě lodními výtahy.


"Udělali jsme spoustu simulací s indickým námořnictvem, abychom lépe porozuměli jejich požadavkům a jsme přesvědčeni, že Super Hornet může fungovat na všech jejich letadlových lodích, a to jak těch dnešních, tak i budoucích,” uvedl pro indický magazín Livefist Dan Gillian, viceprezident pro programy F/A-18 a EA-18 ve firmě Boeing. "Myslíme si, že můžeme působit na palubě, byt plně nasaditelní a být schopni provádět mise s příslušnou výzbroji, abychom poskytli námořnictvu to, co potřebují.”


Nezbytným předpokladem úspěchu v indickém tendru je ctít filozofii “Make in India” – tedy maximální zapojení indického průmyslu do výroby. Boeing připomíná, že ve Spojených státech je do výroby F/A-18 zapojeno 60 000 lidí a 800 firem.


Boeing slibuje “maximální zapojení” indického průmyslu, jeho napojení do globálního dodavatelského řetězce a výstavbu továrny pro finální montáž F/A-18 přímo v Indii.


"Mluvíme o vybudování továrny nové generace v Indii. Myslíme si, že Super Hornet je nejvyspělejší letoun, který Indie může vyrábět, což povede k nové generaci letadel, kterou Indie sama navrhne a postaví (v této továrně – pozn. red.),” uvedl Gillian a dodal, že F/A-18 Super Hornet bude fungovat jako prvosledové letadlo minimálně do roku 2040.


Připomeňme, že druhá indická letadlová loď INS Vikrant získá ještě skokanský můstek, ale třetí INS Vishal již obdrží katapult (systém COTOBAR). Indové dokonce projevují zájem o technologii elektromagnetického katapultu EMALS.


Boeing zdůrazňuje, že F/A-18 dokáže startovat jak ze skokanského můstku, tak i z lodí s katapultem. Naproti tomu MiG-29K je v současné době omezen pouze na působení z lodí se skokanským můstkem - MiG ale nevylučuje jeho úpravu i pro systém COTOBAR.

 

Zdroj: Life.ruFlight Global

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Centaur Datum: 02.09.2017 Čas: 08:46

BRIC: spolčení libovolného počtu chuďasů nevygeneruje ani jednoho milionáře. Problém zde zúčastněných zemí není v jejich potenciálu ale ve schopnosti ho využívat. Příčiny této neschopnosti jsou v každé zemi jiné, stejně tak jsou různé obchodní i zahraničně-politické zájmy. To vše dopředu vylučuje efektivní spolupráci v rovině jiné, než propagandistické. Viz "zlatý rubl" jako mezinárodní platidlo, které již brzy vytlačí prohnilý dolar.

avatar
liberal shark Datum: 02.09.2017 Čas: 06:47

Palubní letouny musí být od počátku konstruovány pro náročnější podmínky provozu na LL. MiG-29 je lehký pozemní frontový stíhač a žádné dodatečné úpravy ani ladění z něj nikdy spolehlivý palubní letoun neudělají.
EF-18 sice asi může startovat z můstku (britský vynález pro Harriery), ale s menším užitečným zatížením než při startu z katapultu.

avatar
Superme Datum: 01.09.2017 Čas: 13:28

Tonotime - Země BRICS spolu nemohou mít "silné spojenectví". Minimálně né všechny. Právě Indie má velké problémy s Čínou. Rusové také nikdy nebudou spojencem druhé velmoci, která má logicky jiné zájmy než oni a mohou ty jejich ohrozit. Momentálně to tak sice může vypadat, ale jakmile se Číňan začne šťourat kam nemá, je po "spojenectví". Brazílie má největší dovozce v podobě EU, pak USA a až poté Čína. Ve vývozu vede také EU, pak Čína a USA. Přičemž do Číny jdou hlavně suroviny, zatímco do EU a USA výrobky s vyšší přidanou hodnotou. Navíc pro Brazílii je dost důležitý samotný jihoamerický trh. A nakonec.... Brazílie letos požádala o členství v OECD.

Co se Turecka týče, tak si jsem jistý, že to nebude trvat dlouho a Erdogan se opět připlazí k tomu, komu tak často vyhrožoval. Rusko, Izrael a nově i Írán jsou toho krásným příkladem. Turecko vyváží do EU téměř 50% zboží a do USA skoro dalších 5%. Čína v první 10 ani není. Ovšem je třeba na Erdogana pořádně zatlačit.

avatar
dusan Datum: 01.09.2017 Čas: 11:20

tctx

Netvrdím, že F-18 by neboli dobré .. len hovorím, že v kombinácii s katapultom by to bola efektívnejšie riešenia a stálo by za úvahu radšej riešiť druhý člen - t.j. lietadlovú loď.

Tonetime

Jednotlivý členovia skupiny BRICS sú samozrejme dôležití ... a určite vedie robiť efekfívne partnerstvá, ale predstavovať BRICS ako nejakú ekonomickú či vojenskú protiváhu západu (EÚ, NATO) je nezmysel. Jednoducho na to majú príliš rozličné záujmy a podmienky.

Čína síce ide i do kvality v ekonomike ... ale stále je to skôr o kvantite. Čína nie je vôbec nejaká superkvalitná ekonomika - je tam silný neefektívny štátny sektor, ktorý bude treba reformovať. I tie oficiálne čísla rastov berú ekonómovia s určitou rezervou - predsa je to dosť korupčne založená totalita.

Čína má síce veľkú ekonomiku, ale výkon na obyvateľa je ešte stále slabučký. A v podmienkach slabého výkonu sa dosahuje rast pomerne ľahko. Čím vyspelejšia krajina, tým je to ťažšie.

Čo sa týka cien ropy - tie znížilo masívna ťažba v USA z bridlíc. Nebolo to vôbec o Rusku .... nejaké pašovanie je bezpredmetné ... ak má význam, tak regionálne.
Ceny "dorazila" snaha Saudskej Arábie o vyradenie amerických ťažiarov ... čo evidentne nevyšlo. Taká India však tomu môže len tlieskať... má lacnejšie zdroje.

avatar
tctx Datum: 01.09.2017 Čas: 10:15

Dušan:

Nechápu styl uvažování.

S MiG-29 jsou problem, s F-18 pravděpodobně nebudou, tak je špatný nápad pořizovat F-18, protože by to byla "degradace"?

Anebo raději přestavíme letadlovky :)))

Trochu jako WTF ;)

avatar
Tonotime Datum: 01.09.2017 Čas: 10:04

K Dušanovi
Možno reálne ešte za Mao-Cetungu, v čase kultúrnej revolúcie a hladomoru nemala reálne šance ani Čína. Dnes už v mnohých smerov ekonomickí dobehla USA. Je len otázkou času, kedy sa dotiahne vojenský na Rusko a USA v sile armád.
Po skončení druhej svetovej sa našlo tiež málo ľudí, ktorí by predpokladali, že porazené a devastované štáty ako Nemecko a Japonsko sa dostanú do elitnej prvej 5 ekonomických veľmocí a do prvej desiatký vojenských veľmoci. To že nemajú svoje jadrové zbrane neprikladám veľmi na váhe. Svoje ekonomiky majú postavené tak, že ak sa ich rozhodnú vyvinúť tak to nestačíme ani zaregistrovať. V Japonsku sem tam prepuknú diskusie, o jadrovom programe a Japonsko nepodpísalo dohody o nejadrových skúškach. Japonsko ma elitnú raketovú vesmírnu agentúru JAXA. Podobne bola na tom aj devastovaná Južná Kórea.
Takže problém BRICS a Šanghajského spolku, či Rusko-Čínsky spojenectiev nejde až tak podceňovať, či zľahčovať.
Nejde mi tiež do hlavy prečo sa dnes na Internete tak mlčí o stavbe prieplavu v Nikaragui s Čínskou-Ruskou podporou. A to aj zo strany krajín BRICS.

Nevedno čo majú v simulovaných programov na superpočítačoch naše superveľmoci za geostratégie, koncepcie. Napríklad problém Sýrie. Ako Rusko tam mohlo rýchlo stratiť svoje námorné základne ako aj na Kryme. Prinieslo to ale aj veľa problémov s utečencami a teroristami v EU. Geostratégovia dobre vedeli, že utečenci a teroristi ťažko doplávajú na chatrných loďkach do USA. Ale do EU a Ruska to budú mať oveľa bližšie. Kvôli teroristom sa umlčali mnohí ľudia, kvôli celoplošnému špehovaniu. Dnes je už celoplošné špehovanie v EU asi silnejšie ako v Číne. Teroristi tiež museli pašovať ropu, to tiež tlačilo svetové ceny ropy na dol. Čo prospieva veľmi na Západe ako aj naším ekonomikam aj dnes.
Rusko to devastovalo a zabránilo dokončiť ambiciózne prezbrojenie a podobne. Takže premenných je veľa a ja nemám superpočítače a nepoznám toľko premenných ako naše superveľmoci, tajné služby, geostratégovia. Tí nám všetko na nos nehodia v čase hybridných vojen a propagánd, čo sú pre naše veľmoci hlavné stratégie, nepriatelia, hrozby a predpokladané straty.

Na vojne som ocenil veliteľov, ktorí nám otvorene povedali, že nech si nerobíme ilúzie veľmi o sebe, v štýle... Vojaci zo stratami sa počíta! Najprv splň rozkaz a až potom sa môžeš sťažovať!
Ale vždy sa nájdu ľudia typu Snowden, ktorí nie zo všetkým súhlasia. U jedných sú potom zradcovia hodní postaviť ich pred súd za vlastizradu. U druhých ľudia, ktorých treba oceniť nobelovou cenou mieru ako Sacharova.
Oceňujem preto takéto Internetové wéby, ktoré nám, čo to umožňujú nahliadnuť o armádach rôznych štátov a zaujať možno čosi správnejšie stanoviska.

avatar
madrabbit Datum: 01.09.2017 Čas: 10:01

Refael:
Jednoduse receno: v letadle na FLIR neni misto.tak ho dali do predni casti podtrupove naloze.

avatar
Refael Datum: 01.09.2017 Čas: 09:02

Co přesně znamená "infračervený senzor umístěný na nose středové palivové nádrže"?
Jakou má funkci na nose středové palivové nádrže?

avatar
dusan Datum: 01.09.2017 Čas: 08:53

BRICS síce existuje .... a isto majú jej členovia niektoré spoločné záujmy ... ale reálne to nemá na svet veľký vplyv a určite sa nedá hovoriť o "silnom spojenectve". Hlavne ruské médiá s tým síce operujú ... ale ide len o politiku, reálne sa to napr. v obrannej politike vôbec neprejavuje.

Mimochodom taká India a Čína sú už dlhodobé konkurentmi a v minulosti sa stretli i vojensky ... i keď len v pohraničných zrážkach. Brazília je v takej ekonomickej situácii, že myslí len na prežitie ... a nie na zmenu siločiar svetovej politiky.

Skrátka BRICS nie je o nič viac ako G20, alebo ostatné podobné formáty ... čosi sa pokecá ...využije sa to na jednanie o spoločných záujmoch ... ale to je tak asi všetko ... taký lepší a hlavne dôležitejší debatný krúžok.

avatar
Tonotime Datum: 01.09.2017 Čas: 08:33

Ide o lanárenie Indie do zväzkov bližších so Západom, alebo USA.

V minulej studenej vojne mala Čína takzvanú doložku najvyších výhod od Západu kvôli hrozbe ZSSR.
V nedávnej minulosti ale došlo k vytvoreniu silného spojenectva krajín BRICS a Šanghajského vojenského spolku. BRICS kde je aj India predstavuje cez 3 miliárdovy trh, lacnú pracovnú silu. Rusko, Čína, India sú vesmírne a jadrové veľmoci. Rusko a Čína majú vlastné vesmírne navigácie podobné GPS. Niečo na regionálnej úrovní stavia aj India, včera jej údajne zlyhala na takom projekte raketa.
Rusko je rozľahla zem plná energii, ropy, plynu a nerastov.
Embargami sa dotlačilo Rusko silnejšie do Čínskej sféry spolupráce.
Ja to označujem za veľkú chybu, aj keď asi nepoznám všetke premenné vo vzťahov.
Podľa všetkého Západ mohol zlanáriť do svojich spolkov Rusko.
USA sa asi nechceli deliť o moc z Ruskom vo svojej sfére na Západe.
Ide asi aj o to že v Arktíde sa zrýchlene topia ľady. Vznikne tam dôležitá lodná cesta, je tam plno nerastov a ropy. V blízkej dobe sa asi pochytia o nejaké územia USA s Kanadou s Ruskom. Putinovci veľmi ustupovať nechceli a neustále posiľujú svoje Sibírské jednoty. Embarga na Rusko najviac šli do ťažiarenských zariadení.
Podľa geostratéga G. Friedmana šlo aj o zabránenie Rusko- Nemeckých vzťahov (nazančene aj Rusko-EU vzťahy, alebo Pilsudský rozšíreny sanitárny koridor) a preto asi aj Ukrajinská tragédia. Link je na youtube: Místem války Europa?
https://www.youtube.com/watch?v=pI-va5FISwE
V USA vždy potrebovali aj silného nepriateľa na ospravedlnenie zbrojenia, alebo 18 biliónových dlhov doma.
Čo teda ostáva Západu najmä USA?
Rozbiť ekonomické spolky ako sú BRICS, Šanghajský spolok, alebo aspoň zabrániť jeho rozvíjaniu, spomaliť ho.
Dokonca podľa linku vyššie amerického geostratéga Friedmana ani EU, ako budúci veľký hospodársky konkurent to nemá vyhraté a všeličo sa proti nemu robí. V rámci koncepcie sa určite hodí aj Brexit, veď Briti sú stále najväčší spojenec USA. Aj v špehovaní majú najväčšie doložky výhod u NSA.
Ak to na Západe vrie medzi spojencami (Napríklad špehovanie spojencov v NATO a EU, Brexit a podobne)
Tak prečo by to nevrelo medzi v spoločenstve BRICS a Šanghajskom spolku?
India bude mať ešte dlho pohraničné spory s Čínou, ako aj s Pakistanom, ktorý nedávno tiež prestúpil do Šanghajského spolku. S kým tam v tých zoskupeniach môže rátať o pomoc voči Indie? No predsa s Čínou.
Čína ešte nedávno zahájila ambiciózny program "Hodvábne cesty"

Ak sa uľahčí vyzbrojiť Indiu aj Západnými zbraňami, nebude musieť India hľadať veľké ústupky, konsenzus vnútri BRICS. Ale veď aj Putinovci chcú zlanáriť také strategické Turecko do Rusko-Čínskych zoskupení a dodať mu hoc aj elitné S-400. Už sa vôbec neboja kopírovania ako v prípade dodávok Číne.
Prečo by Západ nechcel zlanáriť Indiu do užších zväzkov?
Keď si ešte jeho zbrojovky môžu riadne zarobiť?
Ak to už v blízkej budúcnosti nejde s Ruskom, Čínou, či kvôli embargam?
Veď niektorí na Západe si dobre pamätajú, že zbyvalých smrteľných nepriateľov, ako Japonsko, Nemecko, Južná Kórea si hospodárskou spoluprácou vychovali verných spojencov a elitné ekonomické, vojenské veľmoci.

avatar
darkstyle Datum: 01.09.2017 Čas: 08:33

s indiou momentalne che byt kazdy kamarat..

a india sa zacina pomaly viacej odklanat od ruskej techniky..
ano uz zacate projekty s rusmi dokoncuje..
ale na jeden uspesny projekt typu brahmos mas oproti tomu jeden a viac neuspesnych ako mig-29mk, alebo aj mig-30 - ani s nimi nie su 2x spokojny..
taktiez indovia tvrdia, ze sice o malo, ale nedosahuju to co mali naslubovane..

problemom podla mna z pohladu indie je, ze rusko im ponuka technologie na spoluvyvoj.. a usa im ponuka technologie zavedene + nejaku evolucnu zmenu..

odskusane veci ktore su uz nasadzovane v 1000-kach hodin po celej zemeguli..
+ nejaky ten lift na ne, ktory je vsak uz nasadeni /ten lift/ na inom stroji..
takze aj ta evolucia je o prisposobovani a nie vyvoji..

ved ak india kupi ponukane F-16+F-18 s AESA radarmi mensieho vykonu - bude mat stale lepsie AESA radari ako ma rusko k dispozicii.. a ma ich odskusane a odladene, pokym ruske sa len idu odladovat..


a hlavne v letectve kde india ma obrovke mnozstvo mig-21, ktore rusko nedokazalo zamenit za poslednych 30 rokov nicim adekvatnym, a je to fakt - ano indovia su mozno neporiadny, ale tie nahrady co im ponukaju rusi sa netesia nejakej extra obrovskej oblube v inych statoch sveta, aby sme mohli len tak povedat - je to ich chyba.. asi chyba bude troshken inde..

a pristup ruska tiez tomu nepomaha - americania vedia co znamena nas zakaznik, nas pan.. india hovori, nekvalitne - rusko hovori nie..
to by si ziadna americka firma nedovolila - sklopila by usi aj keby nemala india pravdu - spravila by nejaky bezvyznamni facelift a podmazla by koho bolo treba, aby bolo ticho..
mozno to znie hrozivo, pre nejakeho pravdolaskara - ale ak si budes vymienat vypady v mediach ako to robia teraz rusi - nejake nove objednavky ti india neposle - ved verejna mienka indov, ktory volia ich politikov je najsilnejsia vec..

avatar
dusan Datum: 01.09.2017 Čas: 08:00

jj284b

Však to je ten problém : )

Schopnosti amerického stroja sa pri "skákaní" nevyužijú .....je teda otázkou či ho na túto úlohu degradovať ....či neriešiť skôr napr. zmenu konštrukcie rozostavanej druhej lietadlovej lode. Stálo by to isto veľa ... pár rokov by to zdržalo zaradenie do výzbroje ... ale Indovi by mali hodnotnejšie plavidlo s výkonnými strojmi, ktoré by mohli byť plne využité. Tretia lietadlová loď už je projektovaná s katapultami ...tam už problém nie je.

avatar
jj284b Datum: 01.09.2017 Čas: 07:50

dusan: F/A-18 je palubne lietadlo so zvysenou odolnostou trupu, nejake skakanie z mostika pre nu nebude ziaden problem... no MiG29K koli svojej slabej konstrukcii by start z katapultu neprezil... a to ani nevravim o pristavani, ktore maju Migy problem ustat bez poskodenia...

avatar
Superme Datum: 31.08.2017 Čas: 21:52

Indie je v tom regionu extrémně důležitá - a Trump to ví. Proto mají Američané s Indy dobré vztahy a dali jí přednost před Pákistánem, stejně jako Rusové. Indie by mohla sehrát klíčovou roli v omezení vlivu Číny v regionu.

avatar
dusan Datum: 31.08.2017 Čas: 20:23

Čo sa týka palubného letectva, tak Indovia už sú momentálne "nastavení" na mostíky ... a dve lietadlové lode sú tak akurát pre MiG-29K. Tretia LL už má byť veľká a tam je FA-18E/F optimálny. Dá sa určite upraviť na "skákanie" ale zdá sa mi to taký istý nezmysel, ako upravovať cestné športové auto do terénu ... dá sa to, ale ideál to nikdy nebude.

Ako optimálne sa mi zdá jednoducho sa dohodnúť s Rusmi na vyladení MiG-ov pre dve prvé lietadlové lode .... a ak by sa nedalo, tak skôr "meditovať" na ich porspektívnom nahradení strojmi F-35B v rátane úpravy, resp. modernizácie lietadlových lodí.

arr