TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Strážný anděl pěšáků A-10 Thunderbolt II zachráněn

Datum přidání 14.01.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 31 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (US Air Force) zmrazilo plány na brzké vyřazení bitevních letadel A-10 Thunderbolt II ze své výzbroje. Původní záměr vyřadit legendární letadla A-10 vyvolal ve Spojených státech velké vášně. Záchrana A-10 se nakonec přeměnila ve vysoce citlivou politickou záležitost.

Foto: A-10 Thunderbolt II nad Afghánistánem v roce 2011. Větší obrázek / U.S. Air Force

Foto: A-10 Thunderbolt II nad Afghánistánem v roce 2011. Větší obrázek / U.S. Air Force

 

U.S. Air Force provozuje 345 bitevních letounů A-10 Thunderbolt II. Přímo pod letectvo spadá 191 strojů. Velitelství záložních vzdušných sil AFRC (Air Force Reserve Command), jedno z hlavních velitelství amerického letectva, provozuje 48 letadel. Zbývajících 106 bitevních letounů A-10 je v podřízenosti letectva Národní gardy ANG (Air National Guard).


Podle původních předpokladů měla být všechna bitevní letadla A-10 Thunderbolt II stažena z výzbroje v letech 2017 až 2019. Díky vyřazení A-10 letectvo ušetří peníze a lidskou sílu ve prospěch nových stíhaček F-35A Lightning II. Vyřazení všech A-10 přinese během prvních čtyř let úspory ve výši 4,2 miliardy dolarů.


Letectvo navíc přikládá neúprosnou statistiku. Od roku 2001 zajišťovaly blízkou palebnou podporu z 80 % víceúčelové letouny (F-16, F-15) nebo bombardéry (B-1, B-52). Právě víceúčelové letouny jako je F-16 nebo F-15 mohou podle letectva převzít úkoly A-10.


Oproti mnohem rychlejším víceúčelovým letounům je A-10 navíc mnohem náchylnější proti systémům protivzdušné obrany, jako jsou protiletadlové střely typu Stinger nebo Igla. Naopak pancéřovaní A-10 poskytuje ochranu pilotovi a klíčovým částem letounu před palnými zbraněmi.


Podle posledních informací magazínu Defense One se americké letectvo rozhodlo pro pozdější stažení A-10 z výzbroje. Oficiálním důvodem je probíhající letecká kampaň proti Islámskému státu, kde čistokrevné bitevní letadla A-10 hrají významnou roli.


V říjnu minulého roku poslalo americké letectvo na tureckou základnu Incirlik 12 bitevních letadel. Bitevníky nahradily v Turecku šest stíhaček F-16. Svou roli hraje i nedostatek letounů amerického letectva pro blízkou pozemní podporu - tedy pro přímou podporu jednotek na bojišti. Roli A-10 v budoucnu převezmou stíhačky F-35, ale jejich počet je v současné době nedostatečný.

 

Video: Pozemní pěšaci "milují" především 30mm rotační kanón GAU-8 Avenger s kadencí 4200 ran za minutu. Kanón dokáže (na rozdíl od bomb) ničit protivníka nacházejícího se jen desítky metrů od vlastních sil. / YouTube 


Proti stažení letadel se dokonce postavili politici z amerického Kongresu. Poslední dva roky právě Kongres blokoval snahy amerického letectva vyřadit letadla A-10 z výzbroje.


Informace magazínu Defense One, který se odvolává na své zdroje z Pentagonu, jsou zatím neoficiální. Kolik letadel A-10 a na jak dlouho si americké letectvo hodlá ponechat se dozvíme příští měsíc, kdy Pentagon pošle do Kongresu návrh obranného rozpočtu na fiskální rok 2017.


“Myslím si, že pokud to odložíme (vyřazování A-10 - pozn. red.) a začneme o něco později, možná nechat si letadla o něco déle, tak to je něco, co odpovídá dnešní situaci a jak ji vidíme v budoucnu,” uvedl v listopadu minulého roku generál Herbert “Hawk” Carlisle, vedoucí Velitelství pro vzdušný boj ACC (Air Combat Command) amerického letectva.


Podle Carlisle může odložení trvat několik let, ale určitě k vyřazení A-10 nakonec dojde. Nyní potřebuje americké letectvo bitevní letadla pro operace v Afghánistánu, Sýrii, Iráku a pro možné mise v Jemenu nebo Libyi.


"Zdá se, že administrativa letectva konečně přichází k rozumu a uznává význam A-10 pro životy našich vojáků a národní bezpečnosti,” uvedla republikánka Martha McSally v reakci na článek Defense One. McSally je plukovník ve výslužbě a sloužila 26 let v letectvu. Jako první ženský pilot se v americkém letectvu zúčastnila bojové operace.


“S rostoucím globálním chaosem a zmatkem, nemůžeme si prostě dovolit vyřadit z arzenálu naši nejlepší leteckou zbraň blízké pozemní podpory bez zajištění řádné náhrady,” uvedl v reakci na článek další zastánce A-10, republikánský senátor John McCain.


Zdroj: Military

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 16.01.2016 Čas: 15:27

pro Iceman8241
už nevím, kde jsem to četl, ale někde bylo, že ty modernizované verze SU-25 s novými motory s tuším o 400kg větším tahem každý, pustí to letadlo přes 1000 kmh, ale je fakt, že v papírech se uvádí jen 975kmh.
Ta letadla můžou nosit dost aerodynamicky přívětivou zátěž jako velkorážové neřízené střely (bez raketnice) nebo v námořní verzi dokonce BVR AA střely (pak nesou ale radar).

avatar
Shania Datum: 16.01.2016 Čas: 00:22

muhaha: tech kompozitnich luku maji uz ted vic jak 3000 a jmenuji se F16, F15E

neni to o tom, ze by se cekalo na f35, ta bude mit dostatecne pocty az okolo 2030, kdy bude koncit vetsina techto letadel.

avatar
Muhaha Datum: 15.01.2016 Čas: 22:08

Celé je to o tom, že se nad tím rozhodnutím - "dnes se zbavíme všech oštěpů, protože zítra bychom měli dostat kompozitní luky" - pozastavil někdo rozumný a vyhodnotil je jako předčasné a tedy potenciálně rizikové.
Což samozřejmě potěšilo oštěpařské servismany :)

avatar
alexa123 Datum: 15.01.2016 Čas: 16:50

Principiálne podobný problém by mali mať Rusi so svojimi Su-25. Ponechajú ich vo výzbroji alebo ich vyradia? Aj oni musia šetriť, cena ropy klesá, štátny rozpočet krváca takže aj Rusi musia zefektivniť svoje letectvo či sa im to páči alebo nie.

avatar
Luky Datum: 15.01.2016 Čas: 16:44

Su-25 údajně v Čečně s oblibou používali lehké R-60 jako AG zbraň...dlouho před nimi to dělali Izraelci s termoverzemi R-530...

avatar
Shania Datum: 15.01.2016 Čas: 16:30

Luky: dělají se nějaké testy jak využít Sidewindery jako AG zbraň, nevím v jaké je to ale stadiu.

avatar
Luky Datum: 15.01.2016 Čas: 16:16

Kozlus
Tak naše Gripeny třeba zatím nic než Mausera nemají...a mohlo by se teoreticky stát, že by je poslali na nějaký "hi-value target" v pickupu během air policingu...tohle by se mohlo stát i F-16ce v AA konfiguraci, protože by prostě byla blízko...

avatar
Iceman8241 Datum: 15.01.2016 Čas: 16:11

Luky: Moc rád bych viděl hrábě s výzbrojí letět přes 1000 km/h. Výkony A-10 jsou poplatné zadání programu A-X, tj. výdrž nad bojištěm několik hodin a nanejvýš pár desítek minut boje.

avatar
Shania Datum: 15.01.2016 Čas: 16:05

Kozlus: občas se tak pořád děje (u všech stíhaček), dokonce nedávno byl článek jak se jedna F-16 vrátila s provrtaným ocasem.. proti těmto cílům si to můžou dovolit.

http://www.militarytimes.com/story/military/2015/10/19/f16-damaged/74218954/

avatar
Kozlus Datum: 15.01.2016 Čas: 15:58

Ehm, chtel bych videt situaci, kdy by bylo nejlepsi reseni poslat F-16 aby zautocila kanonem.

avatar
Charlie Datum: 15.01.2016 Čas: 15:48

M164: A-10 má i v souboji kanon/kanon proti Šilce celou řadu výhod, největší je ale mnohem větší kalibr kanonu.

Tento způsob zteče má přesně vypracovanou taktiku:
1) A-10 se začne přibližovat k bodu odpálení zbraní. Při tom využívá terén ke krytí do poslední chvíle (a podle toho i volí bod zteče).
2) V optimální vzdálenosti odpaluje pilot krátkou salvu. A-10 přitom těží z faktu, že jeho 30mm kanon má větší výkon než 23mm Šilky, a navíc A-10 střílí dolů, zatímco Šilka "nahoru). Bod odpalu tak leží mimo efektivní dostřel kanonů Šilky.
3) okamžitě následuje odval a manévr od cíle.

Celé to je postavené na tom, že pilot A-10 má určitý čas, než k němu střely Šilky doletí, přičemž on je schopen provést úhybný manévr dříve, a také že může pálit z větší vzdálenosti, než je účinný dostřel 23mm kanonů.

Takže proti Šilce má A-10 šanci a dokonce bych řekl, že tahá za delší konec provazu. Koneckonců, proč asi přišla do výzbroje Tunguska?

avatar
Luky Datum: 15.01.2016 Čas: 15:23

Stanyk: Btw, v jakém letadle, pokud byste museli, byste raději seděli při plnění bojových misí na Sýrií? F16, F15, A-10?

Z těchto tří bych volil F-16. Na levné cíle má cool 20mm rotačák (i když o tom by to nebylo), může dobře reagovat i na vzdušné napadení a když zatopí pod kotlem, má nej akceleraci při malé ploše jako cíl...

avatar
Luky Datum: 15.01.2016 Čas: 15:18

V Gruzii se možná neosvědčily staré SU-25, nová verze s lepším vybavením a senzory se naopak osvědčila.

SU-25 je na tom o něco lépe než A-10, protože létá i přes 1000km/hod, takže se její rychlost může blížit operační rychlosti nadzvukových strojů v nízké výšce. Oproti tomu naložená A-10 se může plácat na rychlostech kolem 500km/hod...
Navíc SU existuje i v námořní verzi.

avatar
jj284b Datum: 15.01.2016 Čas: 15:16

v podstate sa nic nezmenilo od WW2... pesiaci na zemi nechcu ucinnu podporu, radsej chcu podporu vidiet na vlastne oci aby im to dvihlo moralku... za WW2 bitevne lietadla v skutocnosti znicili len 10% z nimi hlasenych znicenych cielov, no ich utoky na pozicie nepriatela mali pozitivny vplyv na vlastnych vojakov a negativny na nepriatela. Otazka je, ci je dnes stale potreba takymto dost riskantnym sposobom zvysovat vlastnym vojakom moralku, alebo im skratka zabezpecit presnu a ucinnu letecku podporu, napr lietadlami zo strednych vysok presne navadzanou municiou..

avatar
m164 Datum: 15.01.2016 Čas: 15:05

GAVL:

Close air support je podpora v blízkosti vlastných jednotiek, nie priama podpora "na dohľad". Pre ilustráciu, na CAS sa využívajú i B1B Lancer.

Celý problém rozhodla skôr Ukrajina, kde CAS vykonávaný nízko letiacimi strojmi, medzi dvoma stranami na porovnateľnej technologickej i profesionálnej úrovni, bolo naprosté fiasko. Rovnako sa Su25 dvakrát zrovna neosvedčilo ani v Gruzínsku.

Lietadlá nad Sýriou sú absolútne bezpredmetné, nakoľko výškový dosah teroristov je do 5km a preto sú opäť najideálnejšie lacné drony, ktoré vydržia dlho vo vzduchu. Zase sa vraciame k tomu, že A-10 (resp. Su25) tvorí strednú cestu medzi lacnými malými strojmi ako sú drony a medzi sofistikovanejšími viacúčelovými. Tieto lietadlá zaniknú rovnako ako zanikli stredné /ľahké bombardéry, kedy ich schopnosti dostatočne nahradili viacúčelové, prípadne útočné stroje.

arr