Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Události

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Datum přidání 27.02.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 33 komentářů    autor autor: Jan Buchar

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace Su-57. Na sociálních sítích se jako první objevily snímky jejich přistávacích manévrů na letecké základně Hmímím. Počet přítomných Su-57 se zdroj od zdroje liší, přičemž nejčastěji jsou uváděny dva (Janes). Výjimkou ovšem nejsou ani tři (BMPD) či čtyři (Kommersant) exempláře. Nasazení letounů probíhá velmi pravděpodobně v rámci vojskových zkoušek, které začaly v létě loňského roku.

Foto: Su-57; větší foto / Public Domain  

 

Počátek vývoje letounu Suchoj Su-57 sahá do roku 2001. První zkušební let byl proveden v roce 2010 od srpna 2017 je letoun označován jako Su-57. Loni v prosinci uskutečnil první let s novou pohonnou jednotkou Izdělije 30.


Su-57 dosud nebyl ruským letectvem zařazen do aktivní služby (nebyly ukončeny vojskové zkoušky), a proto mohlo být jeho nasazení v Sýrii provedeno pouze jako součást zkušebního programu. Jurij Borisov, náměstek ruského ministra obrany, podle zpravodajské společnosti Jane’s 8. února letošního roku uvedl, že Su-57 dokončil první fázi testů. Dokončení druhé fáze (s novými motory Izdělije 30) se očekává v roce 2019.  


Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov deníku Kommersant nastínil několik možných důvodů, proč Moskva v Sýrii své stíhací letouny páté generace nasadila.V první řadě uveďme plánované zkoušky a testy. Zařízení musí být prověřeno v boji, domnívá se Puchov. Důležitou roli hraje i získání reputace, jež by dala nový impuls směrem k završení vývoje letounu.Z pohledu fungování ruských leteckých sil v Sýrii není vyslání Su-57 potřeba, nicméně o přínosu jeho nasazení bude možné mluvit až po jeho zakončení, řekl Puchov.  


Internetové stránky Business Insider zdůrazňují i marketingový význam nasazení. Rusko se snaží posílit vývozní potenciál Su-57 prostřednictvím jeho přítomnosti v Sýrii, přestože se stále ještě nachází ve vývoji. Jako v boji prověřený letoun má u řady zákazníků větší šanci na úspěch. Syrské nasazení může být směřováno především vůči Indii, z které se ozývají hlasy pro ukončení rusko-indického multimiliardového programu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). FGFA konstrukčně přímo vychází ze Su-57.


„Může nést i zbraně, i když to není hlavním cílem, přidává další názor Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické. „Už od svého začátku bude prověřený bojem. Pomůže to [nasazení v Sýrii] přizpůsobit sériovou výrobu, uvedl pro internetové stránky The National Interest.  

 

Další pochopitelný důvod vyslání ruských letounů představuje snaha shromáždit co nejvíce provozních zkušeností a údajů o výkonu. Su-57 v Sýrii, kde aktivně působí řada typů západních bojových letounů, nepochybně testují prostředky radioelektronického průzkumu, boje a také výkonný radiolokátor N036 Belka s nepohyblivou plošnou fázovou anténou a elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array). V Sýrii tak má Su-57 jedinečnou možnost testovat svou avioniku, elektroniku a senzory proti západním letounům a získat cenné zkušenosti pro další vývoj.


Tweet: Dvě Su-57 na ruské základně Latakija vyfotil izraelský satelit. / YouTube

 

„Vlastnosti radaru potvrdily svou účinnost ve dvou hlavních kategoriích, při snímání vzdušného prostoru i zemského povrchu,“ řekl deníku Izvestija Jurij Bělyj, generální ředitel společnosti NIIP, jež N036 vyrábí. „Poučili jsme se z nedostatků přechozího vývoje a využili jsme nejnovější vědecké poznatky.“ 

 

Kromě toho se spekuluje o tom, že ploché antény radiolokátorů jsou rozmístěny po obvodě trupu Su-57, podobně jako tomu je u amerického konkurenta F-22A Raptor. Ruský odborník na vojenství Aleksej Leonkov pro deník Izvestija uvedl, že rozmístění radiolokačních modulů na povrchu Su-57 pilotovi poskytuje téměř úplný přehled o situaci v rozsahu 360° kolem letounu.

 

„Pilot uvidí vše, co se kolem něj děje, a navíc ve všech směrech, řekl Leonkov. „V současných leteckých střetnutích, v nichž se letadlo snaží zasáhnout jak protivzdušná obrana, tak i nepřátelské letectvo, poskytuje pohled dokola velkou výhodu. Součásti radiolokátoru Su-57 se s největší pravděpodobností nachází v přední hraně křídla, na svrchní i spodní části trupu a také v ocasních plochách.“

 


Video: Záběry stíhaček Su-57 nad Sýrii. / YouTube

 

Ruské stíhací letouny páté generace mají mít šest radiolokačních systémů, jejichž přesná konfigurace není veřejně známá. Velmi pravděpodobně budou pracovat v několika odlišných vlnových délkách.


Ve srovnání se staršími typy dokáží radiolokátory typu ASEA odhalit cíl na delší vzdálenosti, jsou přesnější a lépe odolávají činnosti radioelektronických rušičů. N036 proto může být využit k celé řadě úkolů jako je vyhledávaní vzdušných a pozemních cílů, navigace a mapování, a to vše v prostředí se silným elektronickým rušením.     

 

V současné době ruské letectvo provozuje devět prototypů Su-57, z toho poslední má finální verzi avioniky. V letošním roce má ruské letectvo obdržet poslední desátý prototyp a jedenáctý, který bude mít již finální konfiguraci určenou pro sériovou výrobu.

 

Video: Ruská stíhačka páté generace Su-57 / YouTube

 

Otázkou je, jaké zbraně mohou vůbec současné Su-57 používat. Například v případě F-35 je vývoj postupný a teprve na základě testování a zkoušek jsou postupně vyvíjený nové verze software, které umožní používat nejnovější generaci přesných zbraní.


U Su-57 není například známo, že někdy podstoupilo ostré testování zbraňových systémů, nota bene přesných zbraní vzduch-vzduch nebo vzduch-země. Nedá se proto předpokládat, že s ostrými zbraňovými testy Su-57 začne v Sýrii.


Dodejme, že v rámci státního vyzbrojovacího programu Rusko do roku 2023 celkově získá 18 až 24 stíhaček Su-57. O dalším nákupu Su-57 rozhodne až další vyzbrojovací program, který bude přijat za pět let. Nicméně nic nebrání tomu, aby stíhačka Su-57 byla nabízena na zahraničních trzích a podařilo se tak vytížit výrobní linku, která byla kvůli Su-57 postavena.


Zdroje: Izvestija, BMPD, Kommersant, Jane’s, National Interest, Business Insider

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PavolR Datum: 06.03.2018 Čas: 19:03

Po exhibícii toho najnovšieho, čo vedia poslať do vzduchu im padlo jedno z najstarších: https://svet.sme.sk/c/20774988/v-syrii-havarovalo-ruske-nakladne-lietadlo-zahynulo-32-ludi.html

Pozerám, že minulý rok padlo vo svete rekordných 5 An-26 asi by bolo na čase začať tie stroje vyraďovať a hľadať, čím ich nahradiť - aj najmladším je už cez 32.
Už ich lieta iba okolo 270-280, z čoho vyše 2/5 v Ruských vzdušných silách

avatar
givicz Datum: 03.03.2018 Čas: 20:12

Potvrzeno: Dva ruské letouny páté generace Su-57 absolvovaly v Sýrii dvoudenní bojové testy
https://www.securitymagazin.cz/defence/potvrzeno-dva-letouny-pate-generace-su57-absolvovaly-v-syrii-dvoudenni-bojove-testy-1404059237.html
O čem se spekulovalo minulý týden, se stalo realitou. Dva letouny Su-57 byly skutečně dopraveny do Sýrie na dvoudenní bojové testy. Nyní informaci potvrdil ruský ministr obrany Sergej Šojgu.

,,Letouny zde opravdu byly. Ne dlouho, jen dva dny. Během těchto dnů absolvovaly Su-57 testovací program včetně bojových zkoušek," prohlásil včera Šojgu novinářům. Spolu se dvěma stroji Su-57 byly v Sýrii i další letouny, které monitorovaly funkčnost zbraňových systémů ruských stíhačů páté generace.

Šojgu také novinářům sdělil, že testy proběhly úspěšně. Podle něho bude dokončen testovací program letounů páté generace tento rok

avatar
svang Datum: 03.03.2018 Čas: 15:41

Ty fotky udajnych Su-57 zaparkovanych v Latakii jsou podvrh. Nemeli byste tady sirit prokazatelne **** news.
Sergej Sojgu: "As for the photos which were published, I don’t know where they came from. The planes were inside hangars all the time [when parked]."

avatar
flanker.jirka Datum: 01.03.2018 Čas: 20:47

fotr: nějaké okoukávání asi nebude třeba, F 22 standardně působí delší dobu i na západě Aljašky, byli s nimi i v pobaltí a v roce 2014 Malajsie provedla cvičení s jejich SU 30 MKM právě s F 22 USAF. Otázkou je kdy a za jakých okolností používají F 22 namontované odražeče demaskující skutečnou odraznou plochu. Své zkušenosti s nimi mají i Němci s první tranchi Typhoonu.

avatar
KóĎA Datum: 01.03.2018 Čas: 18:30

vypadá to na malý výlet. Už jsou doma.

avatar
logik Datum: 01.03.2018 Čas: 18:00

Givitz - ruský zdroj, bez jediného odkazu "ven" - a příběh o amerických instruktorech uprostřed území, které má Asad už měsíce obklíčené.

Máš jakýkoli důvod se domnívat, že jsou ty informace pravdivé? Že to není pohádka "pro domácí publikum", jak byl pomstěn ten Deir er Zoir?

avatar
givicz Datum: 01.03.2018 Čas: 12:33

Tak SU-57 již mají za sebou první bojové nasazení.. :) udeřily ve Východní Ghútě mezi zraněnými mají být i Mezi zraněnými byli také američtí instruktoři.... Útok směřoval s největší pravděpodobností proti výcvikové základně radikálů podporovaných USA.

Российские Су-57 отомстили за бойцов ЧВК «Вагнера», ударив по позициям боевиков в Восточной Гуте...
Источник: https://politexpert.net/93420-rossiiskie-su-57-otomstili-za-boicov-chvk-vagnera-udariv-po-poziciyam-boevikov-v-vostochnoi-gute?utm_medium=referral&utm_source=lentainform&utm_campaign=politexpert.net&utm_term=1268398&utm_content=6085706

avatar
Tonotime Datum: 01.03.2018 Čas: 10:57

Nasadenie a testovanie SU-57 je len ďalším signálom, že koniec občianskej vojny v Sýrii je v nedohľadne.
Svoje zbrane si tam skúšajú ako USA, tak Rusko, Izrael, Irán, Turecko.
Bojovým nasadením a vyzbrojovaní sú aj kurdi, ktorí by radi založili svoj štát, alebo čo najväčšiu autonómiu v Sýrii, Iraku, Turecku, neake tie ropné polia.
Ináč sa dá konflikt popísať ako súboj o výklad pravosti islamu medzi shitmi a sunnitmi.
Prebiehajú aj krvavé súboje o dominanciu medzi teroristickými zoskupeniami o vplyv na výklad islámu, ako Alkaida, Isil, al-Nusra, shitsky Hizballáh a podobne.
Svojho ostrého nasadenia sa tam dočkali aj nemecké slávne tanky Leopard 2 cez Turecko. Ostré nasadenie a skúšky zaznamenali Ruské, Izraelské, Iránske, západné dróny, letectvo a rakety. A cez teroristov aj nejaké Čínske drony.
Západne tajné služby tiež veľa získali. Pomocou utečeneckých migrácii, teroristov sa oslabila kritika celoplošného špehovania sveta. Dostalo sa im rozsiahlej modernizácií a miliárd a právomoci. Veď už možno ani nebudeme musieť chodiť na spoveď.
Svetové ceny ropy tiež klesli, teroristi, ako aj Asádovci museli pašovať ropu hlboko pod svetové ceny, čo tiež tlačilo svetové ceny ropy nadol. Oslabilo to dosť Rusko v plánoch na ambiciózne prezbrojenie.
Rusi ale dosiahli na ďalších 50 rokov prenájom v Sýrii na svoje letecké a námorne základne od oslabených Asádovcov. Veď im vlastne vyhovuje oslabená a rozdelená Sýria. Asádovci budú ešte veľmi dlho závislí na Ruskej vojenskej pomoci. Ešte Syrskú tragédiu využiť čo najviac na marketing vojenských systémov.
Spokojnejší sú určite aj v Izraeli. Jedného z nebezpečných protivníkov majú na dlho mimo hru.
Obamovcom a spol nevyšiel na plno geopolitický plán rozšíreného Pilsudského koridoru. Ten rátal s obkľúčiť Rusko zo západu nepriateľskými štátmi od Baltu po Čierne more. Ak ho rozšírime o Turecko, člena NATO, naraz sme sú na hraniciach Sýrii a Iraku. No podarilo sa znepriateliť smrteľne Ukrajinu s Ruskom. Podarilo sa zatiahnuť do nepriateľských embárg EU a Rusko. Podarilo sa presadiť protiraketové systémy v Európe. Podarilo sa oslabiť EU ako jedného z ekonomických rivalov USA.
Dalo sa geostrategický rátať, že utečenci, často infiltrovaní teroristami na chatrných lodiach skôr doplávajú do EU, Ruska ako do USA.
Kurdi teda už majú svoje bojové skúsenosti, výzbroj, ropné polia a môžu sa snažiť založiť štát po vzoru Izraelu.
Irán v oblasti začína mať čoraz silnejší vplyv.
Najviac nespokojní z vývoja občianskej vojny v Sýrii a Iraku sú asi len Saudi. Veď im vďaka tomu klesli svetové ceny ropy a boja sa osy osy Irán-Irak-Sýria. Svoje veľmocenské chúťky si cez výklad pravosti Islamu rozdávajú aj v Jemene. A tak prezident Trump cestoval na svoju prvú cestu k Saudom a nie do Európy. Zo Saudmi uzavrel zbrojný kontrakt za 300 miliárd $. Až som mal s toho dojem, že Saudi sú oveľa demokratickejší totalitný režim ako Severná Kórea. Saudi ale už majú neaké pochybnosti a tak uzavreli vojenské kontrakty aj s Ruskom napríklad na systémy PVO S-400. Dotlačilo to ale Saudom čiastočne reformovať občianske práva. A tak už u Saudov budú môcť jazdiť autami aj ženy a podobne. Na niektorých umelých ostrovov už nebudú platiť plné islámske zákony Saudov pre zahraničných turistov.
Turistika sa aspoň čosi zlepšila v niektorých Európskych štátov, aspoň v tom nám čosi ekonomický okrem nízkych svetových cien ropy pomohli tí teroristi. Pre Západných milionárov sa stali Islamské destinácie príliš rizikové. Teroristi pomohli Europanom aj čosi zastaviť nástup islamizácie a dočkali sme sa aj k prvým zatvoreniam mešít, čo bolo pred Sýrskou občianskou vojnou nemysliteľné.
Aké je nebezpečné pomáhať rozpútavať občiansku vojnu u susedov si nedávno vyskúšal na vlastnej koži Turecký Erdogan.
Odhadujem, že mu pred prevratom nečakane pomohli Ruské tajné služby a preto taký nečakaný obrat v Rusko - Tureckých vzťahov.

avatar
fotr Datum: 28.02.2018 Čas: 13:39

Nedomnívám se že by jim USA dali nějakou příležitost si ,,osahat" F22 a F35 jak tu někteří píšou. Právě naopak USA bude jistě velice pečlivě sledovat vše co těchto nových strojů týče. Faktem ale je že testování má největší cenu právě za podmínek co nejblíže reality a testování ve válečné zóně je k nezaplacení a to i jako marketink pro možný vývoz. Vždy dobře vypadá když se nabízí něco co už někde uspělo než stroj který k ,,prachu" nikdy ani nečichl.
Všem pěkný den.

avatar
PetrV Datum: 28.02.2018 Čas: 02:15

Ze strany Ruska jde určitě ve velké míře o marketing. Něco jako , podívejte se jak nám stroj 5.generace létá. Na světě je dost států, které mají peníze a nechtějí riskovat, že se za 3 roky vymění v USA prezident, zase nějaký Obama a ten začne na tyto státy tlačit přes podporu výzbroje. V Rusku se komunismus nevrátí, pokud tam jaký kdy byl. Nyní je to oligarchy řízený pragmatický stát, vymění se osoby, ale zákazník a peníze rozhodují. Rusové prodají skoro cokoliv komukoliv, když zaplatí. Jinak nevěřte moc západní propagandě o zkorumpovanosti režimu v Rusku. Já tam občas svoje výrobky prodává. Obchodní jednání se hodně liší od toho západního, protože základem jsou v Rusku osobní vztahy, po mailu nic nevyřídíte, je třeba osobní kontakt. Na západě se o osobních profitech taktně, spíš pokrytecky, mlčí. V Rusku je to součást seznamovacího rozhovoru. Byrokracie tam není o nic víc zkorumpovaná než v ČR, jen vůči cizinci jsou ruští ouřadové nedůvěřiví, bez tuzemce sebou , je to těžké. Dohody dodržují.

avatar
petris Datum: 28.02.2018 Čas: 00:19

Tak určite že je v tom aj marketing a nie len pre Su-57 ale všeobecne pre ruskú leteckú techniku. Druhý dôvod je natrénovať systémy aktívneho a pasívneho vyhladávania cielov Su-57 na skutočných stíhačkách NATO a Izraelu. Tiež môže ísť o snahu vyprovokovať NATO stíhačky, obzvlášť F-22 alebo izraelské 35ky k snahe "ošahať" si Su-57 svojimi radarmi a pritiahnuť ich tak do radarového pokrytia ruských pozemných rádiolokátorov Bukov, S-300/400, low bandových radarov rodiny kasta, gamma, protivnik a pod. aby objektívne vyhodnotili schopnosti týchto radarov. Príp. tiež môže ísť o to prítomnosťou práve týchto systémov či Su-57 a ruských awacsov, donútiť USA používať kútové odrážače na F-22 a tým ich urobiť ľahšie viditelné pre ruskú/sýrsku PVO pre prípad že by mali chuť na nejaké dobrodužstvo.

avatar
flanker.jirka Datum: 27.02.2018 Čas: 22:02

Moudřejší asi budeme, až za pár měsíců, určitě se budou chtít sami nščím pochlubit. Je možné, že chtějí dokázat i opodstatněnost dražších technologií na novém letadle, obdobně jako se USA rozhodli nasadit F 22, i když teoreticky nemuseli, dost kvalitních letadel mají i bez nich.

avatar
givicz Datum: 27.02.2018 Čas: 20:25

Dá se předpokládat, že v Sýrii budou testovány zbraně určené pro externí závěsníky a především pro vnitřní zbraňové šachty Su-57 (na spodku trupu mezi motorovými gondolami) – jejich vypouštění v různých výškách, odolnost naváděcích systémů a datalinkového spojení v podmínkách silného radioelektronického boje, při působení protivzdušné obrany (zde nejsou myšleny poměrně primitivní přenosné protiletadlové komplety, nýbrž sofistikovaná PVO Izraele, protivzdušné komplexy amerických plavidel ve Středozemním moři apod.) a při permanentní vzdušné přítomnosti potenciálního protivníka („koalice vedená USA“).

Typickými zbraněmi PAK FA, využitelnými v konfliktech typu syrského, jsou malorozměrné řízené pumy KAB-250 (viz foto níže) s laserovým nebo satelitním naváděním nebo „rodina“ modulárních řízených střel Ch-38. Tyto supermoderní a vysoce přesné zbraně mohou být odpalovány z vnitřních zbraňových šachet Su-57 a díky rozličným typům navádění mohou ničit širokou škálu cílů na vzdálenost až 40 kilometrů.
http://www.eurasia24.cz/vojenstvi/item/2749-potvrzeno-su-57-jsou-v-syrii-a-budou-nasazeny-v-boji-zde-jsou-podrobnosti

avatar
Iceman8241 Datum: 27.02.2018 Čas: 20:18

T-50 má na kontě shoz několika hloupých pum, jinak žádné testování zbraní nepodstoupil. Spolu s palubním kanónem jsou to jediné použitelné zbraně. Systémy palebné kontroly a protiopatření nejsou dokončeny. Integrovaná suita senzorů loni začala vývoj úplně od nuly, poté, co se systém vyvíjený od roku 2004 ukázal jako nedostatečný. To jsou informace dohledatelné na ruskojazyčném internetu od zdrojů blízkých UAC - koncorcia, pod které spadá i konstrukční kancelář Suchoj.

Je to reklamní tah a hazard s hardware a životy posádek. Suchoj ovšem potřebuje peníze na vývoj a zákazníky. FGFA je mrtvá a po dokončení 12. stroje není pro koho vyrábět.

avatar
raziel87 Datum: 27.02.2018 Čas: 17:38

2 Charlie

píše se o T-50-9 a T-50-11 v termínu 21.2.2018 + minimálně jeden další potvrzený T-50 tuším 23.2. (spíše ale dva).

Osmý (9) a devátý letový prototyp (11) je už z 2. fáze zkoušek a je vybaven kompletní avionikou, takže lze předpokládat, že tam oba stroje létají s A-A výzbrojí v trupových šachtách

arr