TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

SuperAV – transportér pro americkou námořní pěchotu

Datum přidání 14.10.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 3 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká námořní pěchota plánuje do budoucna obměnit svá výsadková vozidla. V rámci programu MPC (Marine Personnel Carrier) hledá stroj, který dokáže bezpečně transportovat námořní výsadek dále do vnitrozemí. Jedním z možných adeptů je i obojživelné vozidlo SuperAV od firmy BAE Systems.

SuperAV

Foto: SuperAV vyjíždí z moře na pláž. / BAE Systems

 

Americká námořní pěchota (US Marine Corps) rozvíjí dva koncepty vozidel pro obojživelné operace. Kromě kolového obrněného vozidla MPC to je i obojživelné výsadkové vozidlo ACV (Amphibious Combat Vehicle).

 

Obojiživelné ACV je určeno k rychlé dopravě mariňáků z velkých vyloďovacích plavidel třídy San Antonio a America plujících na horizontu – tedy k dobytí pláže a pobřeží. Vynikající plavební schopnosti mají však za následek jen omezené jízdní schopnosti na souši. Po dobytí pobřeží a k rychlému přesunu do vnitrozemí pak mají sloužit transportéry MPC.

 

Americká námořní pěchota však vlivem rozpočtových škrtů musela zastavit paralelní vývoj obou vozidel. Jasnou přednost má ACV, naproti tomu pokračování programu MPC je odloženo o jeden až šest let.

 

SuperAVFoto: SuperAV / BAE Systems

 

BAE Systems, slovy Johna Swifta, projektového manažera programu MPC v BAE Systems, věří, že US Marine Corps nakonec financování programu MPC obnoví. Britská firma proto dále pokračuje ve vývoji a testování obojživelného transportéru SuperAV.


SuperAV MPC je amerikanizovanou verzí italského transportéru SuperAV 8x8 od firmy Iveco Defence Vehicles. Verze pro americkou námořní pěchotu se od původního provedení liší v několika směrech. Mariňácký SuperAV je větší, aby pojmul zásoby na několik dní, tříčlennou posádku a devítičlenné družstvo mariňáků.

 

Video: SuperAV / YouTube

 

SuperAV pro americkou námořní pěchotu s vyznačuje silnější protiminovou ochranou (podvozek ve tvaru „V“) . Společně s většími rozměry se však úpravy odrazily na hmotnosti, která dosahuje 26 tun (původní verze 18-24 tun). Došlo také ke změně designu trupu (např. odstraněné „blatníků“) pro vylepšení nautických schopností (menší hydrodynamický odpor, větší stabilita na moři).

 

Podle Swifta dokáže mariňácký SuperAV překonat devatenáct kilometrů z dokové výsadkové lodi na pobřeží a poté doplout zpět. SuperAV je však určen především pro operaci ve vnitrozemí. Po vylodění dokáže stroj tři dny samostatně operovat a podporovat výsadek (munice, jídlo, voda). Během tři dnů se očekává, že americká námořní pěchota překoná odpor protivníka vybuduje na pobřeží zásobovací předmostí.

Zdroj: Defense Tech

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Laci Datum: 13.10.2014 Čas: 23:41

Klasický Stryker (licensovaná švýcarská MOWAG Piranha III), který je již zaveden v ozbrojených složkách USA už jen sotva stačí na moderní stroje jako např. GTK Boxer, VBCI, Pandur II nebo Patria AMV / KTO Rosomak / Havoc či vyvíjený SuperAV.

avatar
rainerum Datum: 15.10.2013 Čas: 20:05

myslím že je neplovoucí a na do vývoj aby byl plovoucí by stálo hodně

avatar
David Datum: 15.10.2013 Čas: 09:58

Abych se přiznal, moc nechápu, proč se té soutěže neúčastní i Stryker, který je s výše zmíněnými typy srovnatelný. Jeho zavedení by přitom přineslo ekonomickou úsporu, logistické zjednodušení atd.

arr