TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Svaly ruské armády: Nákladní automobily

Datum přidání 26.06.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 14 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nejmodernější zbraně nejsou ničím bez kvalitního zásobování. Klíčovou technikou vojenského zásobování jsou nákladní automobily, které převážejí materiál a zásoby pro bojové jednotky. Jak si stojí na tomto poli současná ruská armáda?

Foto: Nákladní automobil Ural 4320; větší foto / Stanislav Kozlovski, CC BY-SA 3.0

Foto: Nákladní automobil Ural 4320; větší foto / Stanislav Kozlovski, CC BY-SA 3.0

 

Sovětské dědictví

Zajímavý článek pod názvem Proces se zasekl od autora Alekseje Ramma přineslo přední ruské vojenské periodikum Vojensko-průmyslový kurýr. Článek se zaobírá současným stavem nákladní dopravy ruské armády a schopnosti poskytovat materiál, zásoby a munici pro bojující jednotky.


Na přehlídce ke Dní vítězství ruská armáda představila nejnovější bojová vozidla, jaké je hlavní bojový tank T-14 Armata, pásové bojové vozidlo Kurganěc nebo kolové bojové vozidlo Bumerang. Avšak jak píše Ramma, zatím „žádný z ruských ministrů obrany nevyřešil reálné problémy s nákladní automobilovou dopravou v ruské armádě, které jsou známe jen úzkému kruhu odborníků."


"Bez automobilové techniky žádná raketa nepoletí, žádné letadlo nevzlétne, žádný tank nepojede a voják zůstane bez munice a potravin. Nákladní automobily dodávají palivo, mazivo, náhradní díly, atd. Vyrábějí tanky, nakupují letadla ale problémy s nákladními vozidly nejsou vyřešeny" cituje Ramma důstojníka odpovědného za organizování logistiky v Jižním vojenském okruhu.


Až do roku 2008 ruská armáda používala automobily zděděné po sovětské armádě. Šlo především o nákladní vozidla Ural, Kamaz (nejrozšířenější vozy současné ruské armády), ale také o typy a značky ZIL-131, GAZ-66, KrAZ a MAZ.


Operační svazky ruské armády a vojenské okruhy mají vlastní brigády technické a materiální podpory (BRDO). Divize a brigády pak disponují prapory technické a materiální podpory (BMO). Pluky armády zajišťují roty technické a materiální podpory (RMO).

 

ZIL-131

Foto: ZIL-131 / Volné dílo


Každá rota praporu BMO (nebo četa roty RMO) je odpovědná za dodávky konkretního bojového materiálu. První rota (četa) je odpovědná za dodávku munice, pátá pak například transportuje palivo. Kromě RMO, BMO a BRMO, každý bojový prapor má k dispozici vlastní četu podpory. Úkolem těchto čet je doprava zásob, munice ze skladů přímo na frontu.


V rámci pluku BMO je pouze 10 až 12 vozidel používáno pro každodenní potřebu. Zbytek vozidel (70 %) je připraveno ve skladech, plně naloženo materiálem, zásoby, municí, a připraveno k výjezdu (avšak bez připojených baterií). V případě poplachu řidiči přicházejí k vozidlům a vyrážejí na určená místa.


Aleksej Ramma upozorňuje, že většina vozidel ve skladech je (resp. bylo) ve špatném technickém stavu. „Když jsem sloužil jako velitel muniční zásobovací roty, neměli jsme jediné plně provozuschopné vozidlo. Samozřejmě, všechny vozidla mohla vyrazit, dokončit cestu, dodat munici. Ale v mnohých motor a brzdy brzy odešly, měli jsme také problémy s elektroinstalací... Všechny mé Kamazy sloužily 15 nebo 20 let a jen část z nich prošla generální opravou," vzpomíná důstojník zásobovací skupiny jedné kombinované armádní formace.


Pro dopravu zásob, munice, ropy, oleje a maziv vojákům přímo na frontu sovětská/ruská armáda využívala vozy GAZ-66, ZIL-131 a Ural . Vozidla vynikala skvělou mobilitou a nenáročnou údržbou. RMO, BMO a BRMO pak byly vybaveny prakticky pouze vozidly Kamaz, které dominují při dlouhých přesunech na zpevněných cestách.


„Vozidla brigády a praporu technické a materiální podpory musí absolvovat dlouhé přejezdy s velkým zatížením, na vzdálenost ne menší než 500 až 600 km po regulérní silnici. Mobilita není tak důležitá, jako pro ty, kteří dopravují zásoby na frontu. V této oblasti Kamaz neměl a nemá konkurenci," uvedl důstojník Hlavního ředitelství pro automobilovou a obrněnou techniku Ministerstva obrany Ruské federace.

 

GAZ-66

Foto: GAZ-66 / Volné dílo

 

Snaha o unifikaci

V polovině devadesátých let bylo jasné, že provozovat čtyři základní platformy nákladních automobilů (Ural, Kamaz, GAZ-66, ZIL-13), je z logistického hlediska neudržitelné. Každé vozidlo vyžadovalo zcela jiné náhradní díly i palivo (benzín, nafta).


V roce 1998 ruská armáda rozhodla o zavedení jediné kolové nákladní platformy založené na rodině vozidel Motovoz společnosti Ural. Šlo konkrétně o vozy Ural-43206 (4 × 4), Ural-4320-31 (6 × 6) a Ural-5323 (8 × 8) . Problémy s vývojem a financemi však posunuly zavádění nových vozidel do ruské armády až na roky 2006 až 2008.


Ruská armáda však nakonec dostala pouze čtyřnápravové vozy Ural-43206, které u frontových jednotek nahradily staré vozy Ural, ZIL-131 a GAZ-66 . Avšak již v roce 2008, po nástupu nového ruského ministra obrany Anatolije Serdjukova do úřadu, upadla firma Ural v nemilost.


Některé jednotky disponovaly novými vozy Ural pouze několik měsíců. Následně však přišel rozkaz všechny nové vozy Ural přesunout do skladů. Úřad Serdjukova rozhodl, že nová vozidla pro ruskou armádu dodá firma Kamaz.


Rozhodnutí Serdjukova i dnes přináší kontroverze. Podle Ramma za rozhodnutím může stát lobování Kamazu, který patří ruskému zbrojnímu gigantu Rostech, a dokonce i korupce. Z technického hlediska však nešlo o nelogický krok. Ural-43206 (4 × 4) vyniká skvělou mobilitou, jednoduchostí a je ideální pro dopravu materiálu na frontu.

 

Šestinápravové a osminápravové vozy Ural však na silnici a pří dopravě materiálu na dlouhé vzdálenosti technicky zaostávají „ve všech ukazatelích" za vozy Kamaz. Podle jednoho důstojníka Jižního vojenského okruhu, který testoval vozidla rodiny Motovaz, byly Ural-4320-31 (6 × 6) a Ural-5323 (8 × 8) „rozmarná a nespolehlivá" vozidla.


Ruská armáda od firmy Kamaz adoptovala rodinu vozidel Mustang - Kamaz-4350 (4 × 4), Kamaz-5350 (6 × 6) a Kamaz-6350 (8 × 8). Dodávky vozidel Kamaz začaly na konci roku 2008. V současné době tvoří vozidla rodiny Mustang 80 až 90 % vozového parku ruské armády, vozidla třídy Motovaz 10 až 15 %. Zbytek tvoří zatím neodepsané stroje ZIL-131, GAZ-66.

 

Kamaz-4350Foto: Kamaz-4350 / Volné dílo


Není všechno zlato, co se třpytí

„Pokud porovnáte starou brigádu s různými typy nákladních automobilů, díky rodině Mustang se tonáž přepravovaného nákladu v poslední době zvýšila. Vzhledem ke shodnosti dílů 90 až 95 % se významně podařilo snížit dodávky dílů a součástek nezbytných pro opravu, a také standardizovat seznam POL (palivo, oleje, maziva – pozn. redakce)," říká důstojník Hlavního ředitelství pro automobilovou a obrněnou techniku, citovány autorem Aleksejem Rammou.


Ukázalo se však, že „frontová" vozidla Kamaz-4350 zaostávají v mobilitě jak za konkurentem Ural-43206, tak i za starými vozidly Ural. „V mobilitě zaostává za Ural-4320 a nesnese takové zatížení. Vozidla uvízla během cvičení v místech, které by Ural projel bez jakýchkoliv problémů. Kamaz má vynikající kamiony, ale pro běžné silnice," uvedl velitel praporu pro materiální a technickou podporu.


Zkouškou pro zásobovací jednotky bylo jaro a léto minulého roku, kdy se ruská armáda přesouvala k ukrajinským hranicím. Ukázalo se, že vozidla Kamaz-4350 trpěla nízkou spolehlivostí. Problémy způsobovala elektronická výbava a málo spolehlivá naftová turbína. Navíc odtáhnout porouchané nákladní vozidlo z výcvikového prostoru do opravárenského střediska trvalo běžně jeden týden.


Armádní úředníci obviňují z nespolehlivosti turbín firmu Kamaz. Avšak firma se brání, že dle návodu musí naftová turbína, po zastavení vozidla, běžet nějaký čas na volnoběh. Tohle není podle firmy Kamaz v ruské armádě dodržováno.


V současné době tak ruské vojenské jednotky používají jak vozidla rodiny Motovaz, tak rodiny Mustang. Například v hornatém a nepřístupném terénu Severního Kavkazu vojenské a policejní jednotky využívají vozidla Ural-4320-31 a Ural-43206. Samozřejmě platí, že součástková základna u rodiny vozidel Motovaz a Mustang je zcela odlišná.


Unifikace ruských nákladních vozidel tak ještě není dokončena. Obrat má nastat až s příchodem nové rodiny nákladních vozidel Tajfun a Platforma.

Zdroj: VPK

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Miroslav35 Datum: 08.08.2016 Čas: 09:05

Chladit turbínu motoru doběhem na volnoběh je opravdu dost náročné. Spolehlivost je ten nejdůležitější faktor, ať už jde o armádní auta nebo o nákladní vozy všeobecně. Souhlasím s Pjekem. Kdybyste někdo potřebovali, tak tady mají kvalitní náhradní díly na náklaďáky všeho druhu. http://eshop.svetluska.cz/

avatar
Torong Datum: 31.07.2015 Čas: 18:10

Finanční systém BRICS? To jako že Čína zahodí cca 80% obchodu pro Putinovy hezké oči? A Brazílii bude takový systém k čemu přesně? No a konečně, dolary a eura ve kterých obchoduje drtivá většina světa včetně zemí, které nezavedly sankce vůči Rusku nějak omezují možnosti prodeje Ruských náklaďáků? Nebude to spíš jejich kvalita, užitné vlastnosti, dostupnost a kvalita servisu a náhradních dílů a konečně nezájem Ruské vlády o cokoli co nemá souvislost s armádou?

avatar
pjek Datum: 31.07.2015 Čas: 17:37

To o nutnosti chladit turbínu motoru doběhem na volnoběh (pod otáčkami spušnění turbíny) je doposud oříškem i pro běžné uživatele civilních turbodieselů. Kamaz má naprostou pravdu, pokud na to poukazuje. Pravidla spolehlivosti je nutno respektovat.

avatar
pjek Datum: 31.07.2015 Čas: 17:33

Ostatně zkušenosti vojenských řidičů v současných polních podmínkách tu demonstruje Sorge a já mám obdobné informace. Ruské stroje se postupně vymaňují z koncepčního prokletí laciné ropy z dob SSSR, protože i pro zásobování je klíčové, aby pohonné hmoty pro bojová vozidla nezkanibalizovaly zásobovací náklaďáky. Faktem je, že koncepce Tajfunů Kamazu má řadu pozitiv včetně zvýšené odolnosti, což v praxi znamená průjezd postřelovanou oblastí bez následků nebo s menšími následky než při použití současných vozidel a tím i jejich menší počet. Po ukončení sankcí a po náběhu finančního systému BRICS pak bude více finančních zdrojů pro vývoj i výrobu.

avatar
pjek Datum: 31.07.2015 Čas: 17:23

->Stirling: Nekritické nadšení sice chápu, ale nesdílím. V odlišném prostředí závodního Dakaru je zcela evidentní, že Tatra pokulhává navzdory implementaci nestandardních moderních technologií. Projet, dojet, vydržet, snadno opravit - tohle řeší naprosto všichni.

->Nesher: Máte pravdu v tom, že i Vítek u Pragy V3S vycházel ze starších konstrukcí, což je ale celkem univerzální přístup, nejde-li o revoluční technologii. Pokud byste měl dobová konstrukční schémata, zjistil byste, že šlo o pouhou inspiraci řešením převodů a hnacích prvků náprav Studbeakerů, která ale doznala u V3S podstatných změn. Ostatně dobře udržovaná P V3S dodnes udivuje průchodností a životností.

avatar
stirling Datum: 28.06.2015 Čas: 09:29

Nevím jak někdo může tyhle pekáče srovnávat s Tatrou - samozřejmě, že ta se svým podvozkem v terénu nemá konkurenci. Tatra 815-7 nejlepší, ale i nejkrásnější vojenský náklaďák současnosti a je úplně jedno kolik má náprav.

avatar
Safi Datum: 27.06.2015 Čas: 02:48

Každé vozidlo vyžadovalo zcela jiné náhradní díly i palivo (plyn, nafta). - chybka v překladu ? Gas = benzín, nezdá se mi, že by měli něco na lpg :-)

avatar
Nesher Datum: 26.06.2015 Čas: 22:10

Sorge
Pochybovat můžete, ale ovlivnění ruské konstrukční školy druhoválečnými Studbakery a GMC je fakt. Ostatně i vámi zmiňovaná Praga V3S má nápravu vycházející z konstrukce amerických nákladních vozidel.

avatar
Matesaax Datum: 26.06.2015 Čas: 22:09

To,ze ruske nakladaky vychazi s americkych vozidel dodanych behem valky je znama vec,o tom netreba pochybovat,ale pro Uraly a Krazy mam slabost,nadherny auta.

avatar
Rase Datum: 26.06.2015 Čas: 21:37

Východní technika (i Tatra) jsou v těžkém terénu asi lepší, leč otázkou je zda tuto superschopnost reálně uplatní (pokud svět nezaplaví rasputica, tak i terén bude sjízdný). Amerikánci jednoduše mají průměrná vozidla (FMTV - dle dojmu, podvozek má ale ze Steyr 12M18), ale patrně dostačují více než dobře a hlavně jsou ve velmi velkých počtech (zde by bylo zajmavé srovnání s ostatními armádami). Ten seznam co dal Blake je hodně zajímavý. Udivilo mě kolik mají těch HEMTT, ty bych hodnotil hodně vysoko i co se terénu týče.

avatar
Sorge-227 Datum: 26.06.2015 Čas: 20:56

Osobne pochybujem ze sovietske nakladne automobily vychadzaju z druhovalecnych americkych strojov. Prave ze sa vobec nevyrovnaju v priechode v tazkom terene. Staci ked si spomeniem ako sme vytahovali moderne americke stroje pomocou nasich 50 rocnych v3s v Pustnej Burke. Preto chcem vediet ci maju podobne stroje ktore sa vyrovnaju nasim a ruskym strojom. Iba ma to zaujima. Nic na tom nevidim zleho. Neviem co ma USA vo vyzbroji.

avatar
Blake Datum: 26.06.2015 Čas: 17:52

Sorge, mne zabralo najst tento link zhruba 20 sekund
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_currently_active_United_States_military_land_vehicles#Prime_movers_and_trucks

Je naozaj nutne pod kazdym clankom o Ruskej technike spominat USA a naopak? Iste, porovnanie je zaujimava vec, ale kym sa tie vozidla nedostanu do identickych podmienok a opakovane, nedaju sa objektivne porovnat. A na cisto technicke udaje staci internet, pisat o tom clanok by bolo zbytocne a zacinat diskusiu dokonca kontraproduktivne, kedze vsetci dobre vieme, kde to skonci. Aj ked obcas mam pocit, ze niektori sa asi prave na to spoliehaju..

avatar
janone5 Datum: 26.06.2015 Čas: 17:48

Slušelo by se podotknout, že Sovětské armádní automobily vycházejí z druhoválečných amerických strojů, které byly SSSR dodány v rámci pomoci.

avatar
Sorge-227 Datum: 26.06.2015 Čas: 17:17

Zaujimalo by ma ake vozidla pouzivaju v USA. Ci sa vyrovnaju ruskym alebo ceskej TATRE?

arr