TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Švédové nabídli Chorvatům Gripeny

Datum přidání 15.10.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 7 komentářů    autor autor: Michal Polák

Švédové podle zahraničních serverů nabídli Chorvatům jako náhradu za jejich MiGy-21 své víceúčelové stíhací letouny JAS-39 Gripen. V případě dohody obou stran tak půjde již o třetí zemi, která nahradí výše uvedený sovětský typ právě Gripenem. Ve hře jsou však také starší ruské letouny MiG-29 provozované ještě před dvěma roky Maďarskem.

Gripen

Foto: Gripeny na cvičení amerického letectva, ilustrační foto / Wikipedia, Chief Master Sgt. Gary Emery, U. S. Government


JAS-39 Gripen je víceúčelový stíhací letoun, jehož v současné době provozují Švédsko, Jižní Afrika, Thajsko, Česká republika a Maďarsko. Oba poslední státy přitom mají Gripeny pronajaté jako náhradu za zastaralé MiGy-21. Chorvatsko může tak být již celkově třetí zemí, která by se rozhodla stejným způsobem.

 

Gripeny jsou totiž stejně jako MiGy-21 jednomotorové a oproti dvoumotorovým stíhacím strojům méně náročné na údržbu a provoz. Pod křídla lze podvěsit moderní americké řízené střely vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9 a také středního dosahu AIM-120. Díky tomu se z relativně malého stíhacího letounu stává schopný ochránce vzdušného prostoru. Navíc kromě amerických F-16 se již na Západě jiný jednomotorový nadzvukový letoun nevyrábí.

 

MiG-21 Bis

Foto: Chorvatský MiG-21bis (D) při pojíždění / Wikipedia, Goran Novačić


Navíc lze předpokládat, že Chorvati budou potřebovat nový typ letoun co nejrychleji, s ohledem na početní i technický stav svých MiGů-21. Výrobní linky pro F-16 jsou přitom vytížené (mimochodem výrobou F-16IQ pro Irák) a Francouzi ukončili výrobu svých Mirage 2000 před pěti lety a znovuotevření výrobní linky pro několik málo letounů se asi jen těžko vyplatí. Naproti tomu Švédové jsou údajně schopni poskytnout Gripeny již sedm měsíců od podpisu kontraktu a nabízejí Chorvatům k pronájmu osm strojů.

 

Připomeňme, že chorvatské letectvo doposud provozuje zastaralý sovětský typ MiG-21. Ve výzbroji mají mít Chorvati údajně už jen šest letounů verzí bis (D) a UMD a několik dalších jich má být zakonzervováno. Případnému obchodu nahrává také fakt, že životnost chorvatských MiGů-21 oficiálně končí v roce 2013 a ani počet provozovaných letounů nenapovídá o dobré kondici strojů v letce.

 

maďarský MiG-29Foto: MiG-29S ještě nedávno provozovaný Maďarskem / Wikipedia, KGyST


Do hry údajně měly vstoupit také ruské dvoumotorové stíhací letouny MiG-29, které Chorvatům nabízí ze svých přebytků Maďarsko. Výhodou pro Chorvatsko v případě nákupu maďarských Migů-29 je rychlé dodání celkem 12 letounů, podstatně nižší cena i nenáročná modernizace nutná pro další provoz. Naopak nevýhodou je dražší provoz a také stáří nabízených letounů, které Maďaři obdrželi na začátku devadesátých let v rámci deblokace ruského dluhu.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
ll Datum: 21.10.2012 Čas: 10:31

Tak jasné, že na F-35 finančně nemají, ale stojím si za tím, že by autor článku měl podávat stoprocentní info.

avatar
CerVus Datum: 17.10.2012 Čas: 19:19

Teď koukám, že Spojené Arabské Emiráty v roce 2013 nahrazují 99 mirage 200-9 novějším stíhačem Rafel a hledají kupce na letouny. Zařazovali je do výzbroje od 1998 a spousta jich je modernizovaných na poslední vývojový standard. S cenou 20mil USD jsou ideálním řešením pro AČR. Za 11,5mld můžem získat 30 moderních stíhaček a dalších 8,5 vrazit do výzbroje, servisu a zázemí. Ve srovnání s 10 let starými Gripeny navíc v pronájmu za 20mld se jedná o nabídku snů. Stejně jako Gripeny se jedná o 4+ generaci takže to není krok zpět. A i kdyby nebyl úplně top class, tak na jakékoli případné použití v rámci AČR by více než vyhovoval.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 16.10.2012 Čas: 20:34

Tak tak.. Dalo by se říci, že F-35 si nemůže pořídit nikdo, kdo nemá fungující stíhací letectvo. F-35 ještě neni plně operatibilní a žádnej stát (ani USA) ji neposílá do akce.

avatar
Jan Grohmann Datum: 16.10.2012 Čas: 19:02

F-35 je ještě ve vývoji a pár let stále bude. Navíc ze začátku bude výroba nových F-35 směřovat současným zákazníkům (USa, Británi, Turecko, Izrael,...) a až poté novým. Troufám si říct, že Chorvati by nedosatli F-35 dřív než v roce 2020 +-.

avatar
Ondřej Lacina Datum: 16.10.2012 Čas: 17:26

II: To je sice pravda, ale pochybuji že o F-35 chorvaté přemýšlejí (ono také údržba motoru F-35 je úplně něco jiného než údržba motoru Gripenu, Mirage 2000 nebo F-16). Za prvé kvůli ceně a za druhé pochybuji, že by Lockheed Martin stihl dodat letouny chorvatským vzdušným silám do požadovaného termínu.

Jinak k článku: Docela mi tu chybí informace, že Chorvatsko projevilo zájem o 12 strojů.

avatar
Larin Datum: 16.10.2012 Čas: 17:13

F-35? :D tenhle stroj je trochu jiná cenová...

avatar
ll Datum: 16.10.2012 Čas: 15:43

Pokud vím tak se na západě vyrábí třeba F-35 ;-) Takže to není jen o F16 vs. Gripen

arr