Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Události

Syrská protivzdušná obrana sestřelila ruský průzkumný letoun Il-20M

Datum přidání 18.09.2018    Rubrika rubrika: Události     komentáře 373 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Podle ruského ministerstva obrany komplet S-200 syrské protivzdušné obrany (PVO) omylem sestřelil ruský turbovrtulový průzkumný letoun Iljušin Il-20M. Ruské letadlo bylo sestřeleno nad Středozemním mořem a všech 15 členů posádky zahynulo.

Foto: Iljušin Il-20M (2009); větší foto / Kirill Naumenko, CC BY-SA 3.0

 

Podle ruského ministerstva obrany byl Il-20 sestřelen kvůli letecké operaci Izraele, při které čtyři izraelské stíhačky F-16 včera 17. záři v 22:00 večer zaútočily na íránské cíle poblíž syrského města Latakia. „Průnik k cíli byl proveden v nízké výšce od Středozemního moře,“ uvedl generálmajor Igor Konašenkov, mluvčí ruského ministerstva obrany.


Izrael varoval ruskou stranu pouze minutu před útokem a Il-20M se tak podle ruské strany neměl čas stáhnout do bezpečné zóny.


Izraelské stíhačky F-16 se navíc podle Rusů měly „skrýt za ruské letadlo“ a tím letoun vystavily palbě syrské PVO. „Il-20, který má efektivní odrazovou plochu řádově větší než F-16, byl sestřelen raketou komplexu S-200,“ uvedl Konašenkov. „Izraelští letci se schovávali za ruským letadlem a vystavili ho úderu syrských prostředků PVO.“


Spojení s posádku Iljušinu se ztratilo v 23:00 ve vzdálenosti 35 km od břehů Sýrie. Ruské ministerstvo obrany původně okamžitě obvinilo ze sestřelení Il-20 francouzskou fregatu Auvergne (třída FREMM), která se pohybovala v oblasti.

Ve stejné době radiolokační stanoviště kontroly vzdušného prostoru zaznamenalo start raket z prostoru působení francouzské fregaty Auvergne,“ citovala ruská tisková agetura TASS prohlášení ruského ministerstva obrany. Francouzská vláda ale účast na incidentu kategoricky odmítla a také Rusové již nyní uvádějí, že Il-20 sestřelila syrská PVO.


O incidentu telefonicky hovořil ruský ministr obrany Sergej Šojgu se svým izraelským kolegou Avigdorem Liebermanem. Dle Šojga vina za sestřelené ruské letadlo a smrt posádky leží čistě na izraelské straně a Rusko si vyhrazuje právo přijmout odvetné kroky. Kancelář izraelského ministra obrany rozhovor odmítla komentovat.  


Nicméně podle nejnovějšího stanoviska Vladimíra Putina Izrael nenese žádnou odpovědnost za sestřelení letadla. “Jde o výsledek celého řetězce nešťastných událostí,” uklidňoval celou věc Putin na tiskové konferenci s tím, že by dnešní situace neměla být srovnávana se sestřelením ruského stíhacího bombardéru Su-24 v roce 2015.


„Jedná se o jinou situaci, protože turecký stíhač záměrně sestřelil naše letadlo. Zde to vypadá jako řetězec tragických náhodných okolností, protože izraelské letadlo nesestřelilo naše letadlo,“ řekl Putin a dodal, že je třeba se na vše podívat do detailu. Putin ale také uvedl, že jeho postoje jsou koordinovány s ministerstvem obrany a jsou s jeho vyjádřením plně v souladu.


V současné době již ruské lodě objevily zónu dopadu sestřeleného Il-20. „Na paluby ruských lodí byly vyzvednuty části těl členů posádky, jejich osobní věci a také úlomky letadla,“ stojí v tiskovém prohlášení ruského ministerstva obrany.


Podle izraelského deníku The Israel Times izraelské letectvo přiznalo útok na cíle v Sýrii a vyjádřilo zármutek nad smrtí 15 ruských vojáků. Nicméně podle Izraelců leží plná odpovědnost na straně Sýrie.


„Izrael obviňuje režim Assad, jehož armáda sestřelila ruské letadlo, plně zodpovědný za tento incident. Izrael také považuje Írán a teroristickou organizaci Hizballáh za zodpovědné za tento nešťastný incident,“ napsala v prohlášení izraelská armáda. Izraelské letouny pravidelně útočí na íránské cíle v Sýrii, často na sklady zbraní, které Írán používá k zásobování teroristického hnutí Hizballáh v Libanonu.

 

Dle Izraelců syrská PVO střílela do oblasti, aniž by se obtěžovala zjistit, zda jsou v oblasti ruská letadla. Podle Izraelců navíc syrská PVO vypustila rakety až ve chvíli, kdy byly stíhačky F-16 v izraelském vzdušném prostoru.


Co se ve skutečnosti stalo je zatím nejasné. Klíčová otázka je, jak mohla syrská PVO zasáhnout ruské letadlo a jak se vlastně střela S-200 na ruský letoun navedla. Nabízí se možnost, že ruské špionážní letadlo Il-20 mělo vyplý radiomaják. Ostatně s vyplým radiomajákem létají ruské letouny také nad Pobaltím a Baltským mořem.


Tomu odpovídá i to, že Syřané nevěděli o ruském letadlu v oblasti. S vypnutým radiomajákem byl pro syrskou PVO ruský Il-20 pouze další podezřelý objekt a Syřané si ho mohli lehce splést s izraelským pilotovaným či nepilotovaným letadlem.


Letoun Il-20M je určen pro radioelektronický, radiolokační a optický průzkum. Hlavním úkolem letounu je získávání informací o komunikačních systémech, o poloze a počtu radiolokačních stanic a také pořizování špionážních snímků v průběhu letu. Letoun často podniká špionážní lety nad Baltským a Černým mořem.

 

Komplet S-200 je určen k likvidaci leteckých prostředků letících ve velkých a středních výškách v podmínkách aktivního a pasivního radioelektronického rušení. Tento systém pracuje za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Naváděcí radiolokátor 5N62 kompletu S-200 předává informace o cíli do řídícího počítače rakety a po startu je raketa naváděná samostatně vlastní radiolokační hlavicí. V Sýrii je pravděpodobně verze S-200V Vega-E s dálkovým dosahem 17 km až 240 km, výškovým 0,5 km až 40 km. 

 

V každém případě bližší informace se dozvíme během následujích dnů.

 

Zdroj: BMPD, RIA, The Times Of Israel

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Czertik Datum: 24.09.2018 Čas: 16:58

tak lidi, rusove uz syranum dodaji nove systemy s-300... a predpokladam ze tentokrat budou mit dostatecne moderni systemy aby dokazali jak syrska tak i ruska letadla identifikovat jako pratelska. Otazka je co se syrskymy s-200 - zustanou ve vyzbroji, nebo budou vyrazeny ? Skutecne by me zajimalo jak sou syrani s munici pro ne, protoze nove rakety do tohoto systemu pravdepodobne nikdo vyrabet nebude, nebo ze by syrani na ne meli linku ?

Gagnut
ano, jiste zalezi, kam a jak se raketa strepinami trefi, a vzhledem k arabske lenosti a udrzbe, davam sanci tomu, ze se mohle temer minout a tudiz rusove mohli mit sanci bojovat o zachranu, ale 200kg hlavice je 200kg...vezmi si jaky radius strepin ti dela 60g granat, a ted si vezmi ze mas k dispozici 333x vic trhaviny a zeleza...

avatar
Olivav Datum: 24.09.2018 Čas: 14:44

KOLTE,

to je prostě pakárna. Jak jsem postoval u druhého článku na tohle téma. Mají tam S-400 a ani neví, že Izrael útočí jinde než jim řekli v raportu.

To musí mít Izrael teď strach z JEDNÉ baterie S-300, kterou dostane Sýrie, když S-400 jim neumožnila se zorientovat ve vzdušném prostoru Sýrie.

Izrael a možná i ostatní už ví, že Ruská PVO není tak zázračná, jak se o ní myslelo, když tohle prohlásil samotný Šojgu. A navíc Libermann to řekl jasně, že pro Izrael se v podstatě nic nemění.

https://www.timesofisrael.com/liberman-strikes-in-syria-to-continue-despite-downing-of-russian-plane/

avatar
KOLT Datum: 24.09.2018 Čas: 14:03

Hele, je to jak při prvních debatách kolem MH-17 – všechno svědčí proti Rusům (tehdy spíš opolčencům), ale kremloboti vymýšlejí jednu šílenější teorii za druhou, aby tu ruskou blbost vysvětlili. Good luck!

avatar
KOLT Datum: 24.09.2018 Čas: 14:01

SARH střela se nezaměří na jiný cíl, zaměřuje ji operátor radaru. Kolikrát tady ještě tahle blbost zazní? F-16 by musel letět pár metrů kolem Il-20 (v 2D pohledu operátora radaru), aby k ní střelu "přivedla". Takže by letěla ve stejné letové hladině, naprosto jasně viditelná pro veškerou PVO, pár desítek kilometrů od baterií S-200, těsně po útoku, ve chvíli, kdy Syřané prskali do vzduchu všechno, co měli. Tak určitě....

avatar
daniel78 Datum: 24.09.2018 Čas: 13:46

tak tohle bude ještě zajímavé https://defence-blog.com/army/russia-to-send-advanced-s-300-missile-defense-systems-to-syria.html

avatar
omacka Datum: 24.09.2018 Čas: 13:25

Il-20M měl ruský IFF systém, je potřeba si taky uvědomit jak probíhá napojení IFF přes PVO síť na jiné prostředky PVO, i Syrské, bez větších problémů do toho půjdou napojit syrské BUKy-M2E a Pantsire-S1/S2, a teď ještě S-300PMU2 s ruskou obsluhou, protože ty výnosy z ruských PVO prostředků přes takovou společnou PVO síť jdou lehce napojit na tyto moderní komplety. Představa, že operátor u 50 let staré S-200, běžících na elektronkách po odpalu může mít jakékoliv informace z této PVO sítě je jen teoretická a dost iluzorní, když má co dělat aby udržel cíl na oscilátorech a to je těch operátorů víc, maximálně by mohl teoreticky před odpalem zjistit na PC kam je napojen výnos z PVO sítě, co je to za cíl ve směru takovém a výšce takové, jestli vlastní/cizí, ale asi těžko to zjisti už při letu PLŘS, když ta se zaměří na kontrastnější cíl než původní pár sekund předtím než jej zasáhne, protože ten střelecký radar a jednoduché algoritmy běžící na analogovém počítači nedokáží využít jakákoliv externí digitální data, tak aby operátor na monitoru dostal upozornění, že se např. PLŘS zaměřila na jiný cíl.

avatar
madrabbit Datum: 24.09.2018 Čas: 09:36

givicz:
1) Il-20 neměl IFF pro vyloučení omylu ze strany syrské PVO - chyba, zanedbání nebo kašlání na spojence.
2) Il-20 šel dolů po úspěšném zásahu syrské PVO.

Smiř se s tím - Il-20 sundala SÝRIE.

Jestli se tam motali nebo nemotali Izraelci F-16 na tom NIC nemění. Když místo zloděje zastřelím kojící matku - mám z toho průser já, ne zloděj.

Nauč se s tím žít. Posádka Il-20 zemřela kvůli lemrácké kooperaci mezi Ruskem a Sýrií a kvůli chybě při obsluze S-200 (dodaný a modernizovaný také Ruskem). Důvodem je kašlání Rusů na své spojence - v rámci NATO a i dalších cvičení používání IFF není problém i mezi partnery. A to, že syrské PVO při náletech stříli jenom aby pozvedla morálku a vykázala činnost je celkem prokazatelné.

avatar
skelet Datum: 23.09.2018 Čas: 21:52

Givicz: ok, beru. F-16letěly nízko, takže byly proti S-200 v bezpečí. A nač tedy kruci vypálili syřani tu S-200? Na Il-20? A proč se tedy pak odpoutala F-16 od zbytku skupiny (kde byla dle tebe v bezpečí), rychle vystoupala k Il-20 (kde už v bezpečí nebyla) a byla tam až do střetu rakety s Il-20? To skoro vypadá, jako by ta F-16 chtěla zarušit střelu a ochránit tím Il-20?

avatar
logik Datum: 23.09.2018 Čas: 21:46

givitz:
Ty si fakt demagog. To, že Rusové říkají, že nelžou, dokazuje, že nelžou?
Fakt mě bavíš.

"Podle Konashenkova se při přípravě na briefing vzaly v úvahu materiály poskytnuté izraelskou stranou."
To ano - snažili se to upravit tak, aby to s nimi bylo co nejméně v rozporu. Proto posunuli začátek útoku o dvacet minut dříve, aby bylo udržitelné, že prý izraelci volali jen minutu před útokem.
Bohužel pro ně, v Syrské televizi měli zpravodajství o útoku s uvedeným časem (který sedí s Rusy dříve uvedenými daty ohledně času útoku, ale už ne se současnými), takže jim to zas nesedí. Holt lež má krátké nohy.

To, že tím udělali z Izraelské akce ještě nesmyslnější podnik, kdy se měli Izraelská letadla hodinu producírovat v dosahu syrské PVO jen tak z plezíru, je už jen třešnička na dortu.

avatar
givicz Datum: 23.09.2018 Čas: 21:34

logik generálmajor Igor Konashenkov má pro tebe vzkaz na RT news....

Ministerstvo obrany varovalo před nesprávným výkladem informování o havárii IL-20
https://russian.rt.com/world/news/557333-minoborony-il-20-krushenie

Ministerstvo obrany varovalo před nesprávným výkladem instruktážních materiálů o situaci při havárii ruského letadla Il-20 na Středozemním moři.
Oznámil to oficiální zástupce oddělení, generálmajor Igor Konashenkov.

"Jednoduchá chronologie katastrofy Il-20 a akce izraelské letecké síly ze 17. září, prezentované na briefingu, jsou založeny na objektivní kontrole vzdušné situace z různých radarových aktiv v Sýrii," uvedl.

Podle Konashenkova se při přípravě na briefing vzaly v úvahu materiály poskytnuté izraelskou stranou.

"Ruské ministerstvo obrany má další nevyvratitelné údaje o tragédii z 17. září, které potvrzují materiály brífingu," dodal.

avatar
logik Datum: 23.09.2018 Čas: 21:14

" a když letí nad mořem tak ta vzdálenost je podstatně kratší..."
To si vyčetl kde?
Je pravda, že sea clutter v případě rozbouřeného moře je poněkud těžší odstranit. Nicméně to velmi záleží na velikosti vln. V pondělí večer byl vítr
https://www.timeanddate.com/weather/syria/damascus/historic
velmi slabý a tedy vlny byly malé. V takových podmínkách není důvod, aby měl radar S-200 tak krátký dosah, ani náhodou.

avatar
Torong Datum: 23.09.2018 Čas: 20:43

@givicz

"Izrael má Syrskou PVO zmapovanou do puntíku jaké mají radary, jaké rakety a určitě přesně vědí také jaký mají dosah takže i vědí kde mohou bezpečně zakempit..."

A proč by to dělali? Nechtělo se jim ještě domů? Nebo byl mimořádně hezký výhled? To jsou fakt ubohé výmluvy co tady zkoušíš...

avatar
logik Datum: 23.09.2018 Čas: 20:43

"hele logik ... v té prezentaci máš radarová data .. tipni si je udělej si obrázky a porovnej třeba polohu civilních letadel, která na těch záznamech jsou také s daty např. z flightradar24.. myslím, že to bude sedět... "

Auuuuuuuuuu. A jak si prosímtě myslíš, že když někdo bude chtít zfalšovat radarová data že to asi udělá? Že by tak, že vezme reálný data, a do nich domaluje, co potřebuje?
Takže co to dokazuje? Že by nic?

Že tě to baví se za ty peníze ze sebe dělat takovýho blba? A to si fakt myslíš, že my jsme tak blbí, že Ti na to skočíme?

"přesně vědí také jaký mají dosah takže i vědí kde mohou bezpečně zakempit..."
Jasně, a proto nedávno přišly o stíhačku.....
Navíc, co tam tu hodinu dělali? Počítali broučky?

avatar
logik Datum: 23.09.2018 Čas: 20:39

givitz:
Prý záleží na výšce - tak ještě jednou:
Evidentně ty stíhačky viděli i ruské radary, které jsou níže položené, než Syrské.
Sejmutá F16 byla proti kopcům a také nijak vysoko.

Navíc - jelikož Ruské letadlo bylo v 5000m, a stíhačky se údajně za něj schovávaly, tak také museli být alespoň nějaký čas v 5000m.

Jasně, už vidím, jak tvrdíš, že tam těch 5000m vystoupaly a pak zas šli dolů.... Jasně, vzhledem k tomu, že tam se měli pohybovat hodinu, a stejný výstup a dolů museli kvůli GBU absolvovat už před tím, tak takový scénář je nesmyslný. Nestačilo by jim palivo, i jen hodinový let "na hladině moře", kterej tady tvrdíš, je palivově dosti náročnej.
Viz např.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=1102
"On low-alt bomb runs with two tanks, we could hold 540 knots ground speed and fly for well over an hour. Not too shabby, as after dropping we could come out at 600 knots in mil power. So 250 miles out, then back without refueling. "
Podkřídlové fuel tanks pro F16 poberou 2400galonů paliva každá...
https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/104505/f-16-fighting-falcon/

Ty chceš po F16 více než dvouhodinovej let (hodinu na místě, více než půl sem a půl sem)
v nízkém profilu, a k tomu nejméně dvě vystoupání do vyšší letové hladiny, od Sufy, která má taktéž dvě fuel tanks, ale jen 450galonový.
https://www.airforce-technology.com/projects/f-16i/

To je prostě nesmysl. Kdyby tam byly tu hodinu, tak rozhodně nemohli bejt celou dobu nízko....

avatar
givicz Datum: 23.09.2018 Čas: 20:31

hele logik ... v té prezentaci máš radarová data .. tipni si je udělej si obrázky a porovnej třeba polohu civilních letadel, která na těch záznamech jsou také s daty např. z flightradar24.. myslím, že to bude sedět...

Izrael má Syrskou PVO zmapovanou do puntíku jaké mají radary, jaké rakety a určitě přesně vědí také jaký mají dosah takže i vědí kde mohou bezpečně zakempit...

arr