Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

T-Bird: Americko-bulharské bitevní letadlo

Datum přidání 26.06.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 11 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na výstavě Paris Air Show 2017 bulharská firma LASE (Light Armed Surveillance Engineering) představila lehké patrolovací a protipovstalecké letadlo T-Bird. Letoun využívá jako platformu americký turbovrtulový stroj Thrush T510G a unikátním způsobem kombinuje východní i západní technologie.

Foto: T-Bird s podvěsným kontejnerem s elektro-optickým kulovým senzorem; větší foto / LASE 

 

Letoun T-Bird je příspěvkem Bulharska do stále populárnější kategorie turbovrtulových bitevníků, které jsou postaveny na platformě původně zemědělských letadel. Podobné stroje jsou ideální například k ochraně hranic, sledování zájmové oblastí (díky nízké rychlosti a dlouhé výdrži ve vzduchu) nebo pro konflikty nízké intenzity - např. protipovstalecký boj, boj proti terorismu, pašerákům drog, atd.

 

Výhodou turbovrtulových bitevníků jsou jejich minimální pořizovací a provozní náklady (oproti proudovým letadlům), velká nosnost a odolnost, schopnost operovat z polních letišť a minimální nároky na provozní zázemí. O podobná letadla tak neprojevují zájem jen chudší státy, ale také například americké letectvo.

 

Bulharský dvousedadlový T-Bird využívá drak amerického letadla Trush T510G. Díky americké platformě T-Bird dokáže ve vzduchu zůstat až 14 h nebo přeletět maximální vzdálenost 1287 km (při rychlosti 217 km/h ve výšce 2300 m). S maximálním bojovým nákladem 1450 kg dokáže zůstat v místě nasazení 4 až 5 h. Cestovní rychlost T-Bird je 250 km/h a maximální 300 km/h.

 

Oproti zemědělskému stroji Trush T510G bulharský bitevník získal kevlarové pancéřování motoru a prostoru posádky, zesílené palivové nádrže, protipožární systém, průhledový HUD displej a digitální avioniku přízpůsobenou pro brýle pro noční vidění. Podle reklamních materiálů firmy LASE pancéřování poskytuje ochranu proti puškovým střelám ráže 7,62×39 mm (AK-47) vypálené ze vzdálenosti 200 m.

 

Foto: Pilotní kabina T-Bird; větší foto / LASE

 

Na poli bitevních turbovrtulových letadel T-Bird soupeří s několika typy - např. Iomax Archangel, L3 Longsword nebo Super Tucano. Oproti jmenovaným, a především typu Super Tucano, T-Bird vyniká mnohem nižšími pořizovacími náklady a především jedním unikátem - schopnosti použít sovětskou leteckou výzbroj.

 

To bude jistě velmi zajímavá přednost především pro státy Afriky, Středního východu a Střední Asie, které si nemohou pořídit drahou západní výzbroj (ať už z finančního nebo politického hlediska) a přitom mají velké zásoby sovětské letecké munice. Především pro neustále probíhající konflikty v Africe se bitevník T-Bird jeví jako ideální vojenský nástroj - ostatně podle vyjádření zástupců firmy LASA se již pro T-Bird našel první zákazník.

 

Na výstavě Paris Air Show 2017 firma LASE představila T-Bird s bloky UB-16 a UB-32 pro neřízené rakety S-5 ráže 57 mm a kontejnery UPK-23-250 s dvojicí automatických kanónů GŠ-23 ráže 23 mm. Letoun může použít i další sovětskou leteckou výzbroj, jako jsou například neřízené rakety S-8 ráže 80 mm nebo nejrůznější letecké bomby. Celkově letoun nabízí šest závěsných bodů pro výzbroj.

 

Foto: T-Bird s maketami výzbroje (kontejner s dvojicí kanónů GŠ-23 a bloky neřízených raket ráže 57 mm) na výstavě Paris Air Show 2017. Makety vznikly na 3D tiskárně; větší foto / LASE 

 

T-Bird, díky možnosti použití sovětské výzbroje, bude lákavým produktem pro stávající uživatele letadel Su-22, Mig-29, JF-17, F-7 nebo vrtulníků Mi-24/35 a Mi-8.

 

Hlavním senzorem letadla T-Bird je průzkumný, sledovací, zpravodajský a zaměřovací kontejner TR-POD od rakouské firmy Airborne Technologies umístěný v aerodynamickém pouzdru pod nosem letadla. Informace z kontejneru jsou přenášeny na klasické i průhledové displeje v pilotní kabině.

 

TR-POD využívá elektro-optické a infračervené stabilizované senzory, systémy pro vedení signálového zpravodajství (COMINT / SIGINT), datalink umožňující přenos dat mezi letounem a jednotkami na zemi. TR-POD rovněž dokáže navádět přesné zbraně vzduch-země. 

 

Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Iris-T Datum: 27.06.2017 Čas: 16:02

Asi chápu kam to míří, zastane za vrtulník při mnohem nižších nákladech a hlavně nebude vyžadovat údržbu. Využití sovětských raket je pro tvůrce skvělý krok. Nadruhou stranu, povstalci a rebelové běžně mají těžké kulomety a protiletadlové kanony. Už náboje kolem .50 cal by tenhle ptáček těžce nesl. O ZPU a ZU-23 nemluvě. Přitom to podle videí vypadá, že těžký kulomet je na každé druhé Toyotě.

Chápu válku o náklady, ale nechtěl bych letět nad povstalci s ničím pomalejším než L-39. Alca už je drahá, Albatrosu by pár závěsníků navíc slušelo.

avatar
Charlie Datum: 27.06.2017 Čas: 08:08

Na začátek technická: kontejner UPK-23-250 neobsahuje dvojici, nýbrž jen jeden kanon GŠ-23. Takovouhle hrubou chybu bych nečekal, a na chybu v překladu se to nedá hodit (ve zdroji je to správně).

demagog: stále se tu v diskuzích pomíjí jedna důležitá vlastnost techniky, a tou je cenová dostupnost. K čemu vám je super éro, které místní povstalci nemají jak ohrozit, když si ho nemůžete pořídit (a to pomíjím, že v těch státech občas ani nejsou piloti a pozemní personál, kteří by zvládli pilotáž a údržbu).

A to že vás občas trefí nějaké ZPU nebo ZU, s tím se holt nedá nic dělat, k válce ztráty jaksi patří. Většina zákazníků v africe nějakou mrtvolu tu či támhle moc neřeší a o veřejné mínění se tam taky tak moc starat nemusí.

avatar
skelet Datum: 26.06.2017 Čas: 23:01

demagog: ale to přeci záleží na kupci, aby zhodnotil to co chce. Je to jak u výběru auta - něco je moc, něco málo :)
Do té Sýrie bych bral tu Alcu (v původně zvažovaném výzbrojním schématu), do Mali už myslím stačí tenhle práskovač.

avatar
demagog Datum: 26.06.2017 Čas: 22:58

skelet: Zalezi ako definujete povstalcov, v Syrii disponuju povstalci (rebeli) bezne ZPU a ZU-23. Myslim ze na takomto bojisku nebude mat toto lietadlo dlhu zivotnost.

avatar
skelet Datum: 26.06.2017 Čas: 22:47

zas tu z toho nedělejme vědu. Tyto letouny jsou zde od počátku a jsou vlastně zakladately letadel COIN. Jsou určeny proti povstalcům, s tím že dokáží sejmout i něco trošku vyspělejšího. Proti regulérní armádě jsou už bezzubá.
Ostatně on ani ten Scorpio není nic víc, než to co byl Atlas Impala (MB-326), AT-37, Hawk 200, L-159 atd. Vždyť i to M346 teď představilo verzi a lá L-159/Hawk 200.

avatar
KOLT Datum: 26.06.2017 Čas: 22:40

Aby si ovšem podobné vychytávky nenechali montovat drogový baroni do svých letadel... A ještě víc bych se bál využití takovýchto strojů různými soukromými armádami v Africe. Na "práškování" sousedního etnika ideální :-( Zvlášť, když výzbroj typu S-5 se v tamních podmínkách bude asi shánět o poznání snadněji než Hydry. Njn, pokrok nezastavíš :-/

avatar
demagog Datum: 26.06.2017 Čas: 22:35

Matesaax: Myslim ze tento stroj sa prave snazi cielit na trh kde by sa ani vrtulnik nevyplatil. Podla tej vyzbroje na fotke sa totiz nejedna o ekvivalent nejakej MD-500 ale skor Mi-8. Myslim ze na praskovanie kokainovej plantaze nikde v Bogote je to idealne ale vela ich asi nepredaju.

avatar
Matesaax Datum: 26.06.2017 Čas: 22:13

Mě osobně přijde,že o tuhle kategorii letadel reálně nikdo nestojí,jen výrobci se snaží vzbudit pocit,že jde o nějaký trhák.Stejné úkoly v pohodě zastanou víceúčelové vrtulníky a nahrazovat něčím podobným letouny jako Su-22 či Mig-29 je směšné.Ostatně nedělám si valné iluze ani o bitevních variantách Super Tucana či jeho americké konkurenci.
Mezi všemi projekty lehkých bitevníků vidím jako jediný nadějný americký Scorpion.

avatar
skelet Datum: 26.06.2017 Čas: 18:07

škoda, že se už nedělá Turbo Čmelák, tím spíše že tuhle mašinku pohání motor GE H80, což je modernější Walter M601

avatar
niko Datum: 26.06.2017 Čas: 13:51

No myslim, ze Tucano a T-Bird su dva neporovnatelne stroje. A to asi vo vsetkych parametroch. Tiez predstava, ze niekto urobi 14 hodinovy let v T Birde ja absolutne nerealna. V zasade nemam nic proti tymto ozbrojenym "Cmelakom", no myslim, ze ak sa nejaka armada NATO rozhodne ist do turbovrtuloveho bitevnika, malo by to zacinat niekde od Tucana vyssie.

avatar
Clanek Datum: 26.06.2017 Čas: 10:42

Zminit v jednom clanku Mig-29 a T-Bird vyzaduje velkou davku kuraze. Za sebe s temi rychlostnimy parametry muze zastat praci vrtulniku, mozna, vzdyt i to super tucano s max. rychlosti letu temer 600kmph je vedle T-Birdu az neuveritelny rychlik.

Je to ale zvlastni doba, na jednu stranu tu mame supermoderni zbranove systemy ala F-35, T-50, railguny a dalsi, a na stranu druhou si je muze dovolit stale min a min statu coz otvira trh navratu o X dekad zpet, k technice davno prezite (ale levne).

arr