TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

T-X: Nový cvičný letoun pro americké letectvo

Datum přidání 24.03.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 15 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (U.S. Air Force) představilo požadavky na nový výcvikový program T-X pro americké piloty. V rámci programu T-X americké letectvo nakoupí 350 nových lehkých cvičných letadel jako náhradu za dosluhující stroje Northrop T-38 Talon.

Foto: T-38A Talon. / Public domain

Foto: T-38A Talon. / Public domain

 

T-38 Talon a F-5 Freedom Fighter

Lehký dvojmístný cvičný letoun Northrop T-38 Talon poprvé vzlétl v roce 1959. Jeho podobnost se známějším jednosedadlovým stíhačem Northrop F-5 není náhodná.


Firma Northrop (dnes součástí Northrop Grumman) vyvíjela v 50. letech minulého století dvojsedadlový cviční letoun N-156T a jeho jednosedadlovou stíhací verzi N-156F.


V roce 1956 americké letectvo vybralo N-156T jako nástupce cvičných proudových letounů T-33. Ze stroje N-159F pak vznikl zmíněný stíhač Northrop F-5A/B Freedom Fighter a později F-5E/F Tiger II.


Americké letectvo a Northrop společně na základě letounu N-156T vyvinuli cvičný dvoumístný letoun T-38 Talon. Letectvo zařadilo T-38 do výzbroje v roce 1961. Kromě Spojených států T-38 létal také v armádních letectvech Portugalska, Jižní Koreje, Německa, Turecka a Tchaj-wanu.

 

Foto: Dvojice T-38 25th Flying Training Squadron; větší foto / U.S. Air Force


Letecký výcvik na T-38

Americké letectvo používá T-38 k pokročilému výcviku pilotů stíhacích, bitevních a bombardovacích letounů.


Stroje T-38 spadají pod tři hlavní velitelství MJ (Major Commands) amerického letectva – Velitelství vzdušného boje ACC (Air Combat Command), Velitelství globálního úderu vzdušných sil AFGSC (Air Force Global Strike Command) a Velitelství pro letecké vzdělání a výcvik AETC (Air Education and Training Command).


Velitelství ACC a AFGSC cvičí na T-38 piloty bombardérů B-1 Lancer, B-2 Spirit, B-52 Stratofortress . Velitelství AETC pak piloty pro téměř všechny stroje amerického letectva – F-15Eagle/Strike Eagle, F-16 Fighting Falcon, B-52 Stratofortress, B-1 Lancer, B-2 Spirit, A-10 Thunderbolt, F-22 Raptor nebo F-35 Lightning II.


Piloti na letoun T-38 přicházejí z turbovrtulového Beechcraft T-6 Texan II. Po dokončení výcviku na T-38 přecházejí piloti k výcviku na cílových bojových letadlech.


Pro zajímavost uveďme, že české letectvo používá k základnímu výcviku vrtulové letadlo Zlín Z-142 a k pokročilému L-39 Albatros.

 

Poslední letoun T-38 americké letectvo přijalo v roce 1972. Letitosti konstrukce odpovídá i úroveň výcviku. Piloti na letadlech T-38 nemohou plnit 12 z 18 bodů leteckého výcviku, což způsobuje rostoucí náklady na docvičení pilotů na cílových letadlech (F-15, F-22, F-35 atd.).


Stáří letadel (a z toho plynoucí větší nároky na údržbu) navíc způsobuje, že americké letectvo není schopno udržovat v provozu najednou více než 75 % letadel T-38.

 

Foto: T-38 Talon využívá také NASA k výcviku astronautů; větší foto / NASA

 

Program T-X

Americké letectvo hledá náhradu za T-38 již od roku 2003. Program T-X ale neměl prioritu a později se na zdržení podílelo také snižování rozpočtu amerického ministerstva obrany.


Nyní se však program T-X pohnul kupředu. V rámci programu T-X americké letectvo 18. března vydalo požadavek na informace RFI (Request For Information), ve kterém definuje na sto požadavků na nový letecký výcvikový systém.  Zájemci musí na RFI odpovědět do 10. května.


Mezi požadavky s největší váhou patří dobrá manévrovatelnost letadla, letové výkony a efektivnost simulátoru letadla. Dále je kladen důraz na bezproblémový provoz a nízké nároky na údržbu.


Požadovano je tankování paliva ve vzduchu a snížení spotřeby paliva o 10 % oproti T-38. Podmínkou je start z dráhy dlouhé 2440 m (8000 stop), položené ve výšce 2257 m (7400 stop) – míněno, že letadlo musí pracovat při určitém atmosferickém tlaku.


Požadavkem na dráhu a nadmořskou výšku se chce americké letectvo vyvarovat problémů, které mají T-38 během provozu v letních měsících na výše položených letištích (problémy s řídkým vzduchem).

 

Video: T-38 v akci. / YouTube


Své požadavky představilo americké letectvo předběžně již v roce 2012. Potenciální zájemci tak měli dost času připravit své nabídky.


Očekává se, že výherce americké letectvo vybere v roce 2017. Počáteční operační způsobilosti dosáhne první letka nových cvičných strojů v roce 2023.


V roce 2016 americké letectvo pro vývojové a výzkumné práce na programu T-X připravilo 11,6 milionu dolarů. V roce 2017 12,2 milionu, v roce 2018 107,2 milionu, v roce 2019 262,8 milionu a v roce 2020 275,9 milionu dolarů.


Jací jsou nejvážnější kandidáti? Lockheed Martin a Korean Aerospace Industries nabízejí letoun založený na stroji T-50 Golden Eagle, General Dynamics a Alenia Aermacchi jako výchozí stroj M-346 a Textron AirLand nový Scorpion.


Týmy Boeing/Saab a Northrop Grumman/BEA Systems/L-3 jdou do soutěže se zcela novými cvičnými stroji. V prvním případě půjde zřejmě o zjednodušený derivát stíhačky JAS-39 Gripen. Druhý tým pak vyvíjí zcela novou konstrukci.

 

Zdroj: DefenseNews

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
CerVus Datum: 26.03.2015 Čas: 18:36

Nic ve zlém, ale je to hodně naivní představa, že by tak "zastaralé" letadlo jako je L-159 mělo šanci v tendru u USAF. U 159 zamrz vývoj někdy v roce 2003 a oni potřebují letadlo, které připraví piloty na světově nejpokročilejší letouny. Aero nemá prostředky na pořádnou modernizaci a Americká loby by se nesmířila s tréningovým letounem z Východní Evropy. Takže by byla nulová šance na bohatého partnera za mořem. Buď by to skončilo jako původní 159 nebo jako v případě výroby dílů pro vrtulníky Bell.

avatar
Takeda Datum: 26.03.2015 Čas: 15:37

DIP, Jan Grohmann: Třeba budou chtít dodávat jen cvičná letadla, takže L-39 NG. Ta funkce lehkého bitevníku se podle mě amíkům moc nehodí, když chtějí všechny tyhle bojový funkce hodit na F-35.

avatar
Jan Grohmann Datum: 26.03.2015 Čas: 14:48

DIP, tak jsme to mysleli taky. Každopádně, z DI došla záporná odpověď. L-159 podle všeho přímo armádě prodávat nechtějí.

avatar
D.i.p Datum: 25.03.2015 Čas: 19:58

No moment. A nebyla ta spolupráce s DI hlubší ve smyslu "obchodního zástupce" Drakenu pro americký kontinenty? Mám dojem, že něco takového jsem četl.

http://www.aero.cz/cz/defence-mro/novinky/aero-vodochody-draken-international-podepsaly-dohodu-o-strat/

Ty zakoupené z "přebytku" určitě budou sloužit DI, ale možnost distribuce nových strojů přes Draken je evidentní.

avatar
Firefighter Datum: 25.03.2015 Čas: 13:14

Pánové, vždyť USAF je největší patriot z jejich armád, skutečně si myslíte, že by mohli uvažovat nad zahraniční produkcí?

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 25.03.2015 Čas: 12:48

Jan Grohmann: Ona ta příbuznost je pikantní i v případě izraelských M-346 Lavi na jedné straně a syrských Jak-130 na straně druhé. Přitom si vzpomínám že Aero se v devadesátých letech ucházelo o kontrakt na L-139 pro Izrael a oficiálně měli být odmítnuti se zdůvodněním, že příbuznost letadel, respektive jeho tvar zaměnitelný s Albatrosy v letectvech okolních států by mohly způsobit problémy... :)

avatar
stirling Datum: 25.03.2015 Čas: 11:31

Já netvrdím, že by aero mělo velkou šanci jen si myslím, že pokud je to ve finančních možnostech firmy tak lepší reklamu by si zaplatit nemohli, protože toto výběrové řízení bude sledovat celý svět a potencionální zákazník si řekne, hele tohle letadlo sice nelétá tak rychle ale v ostatním tolik nezaostává, to by nám stačilo a ta cena to je přesně to co potřebujeme.

avatar
Jan Grohmann Datum: 25.03.2015 Čas: 11:21

Mimochodem je pikantní, že M-346 je konstrukčním dvojníkem ruského cvičného stroje Jak-130. Při trošce zjednodušení by mohly Spojené státy a Rusko používat tvarově podobné stroje, i když samozřejmě vnitřní systémy budou zcela jiné.

avatar
Matesaax Datum: 25.03.2015 Čas: 10:49

Aero ví,že tady nemá nejmenší šanci,takže to ani nezkouší.Myslím,že ani BAE Hawk se svým letitým strojem už to tam nevytrhne.

avatar
Karlos73 Datum: 25.03.2015 Čas: 10:34

Pre novy cvicny program T-X bude velky boj. Suhlasim s Panom Grohmann, L-39/159/169 nema sancu, aj z dovodov ktore menoval.
Najsilnejsi hraci su Alenia Aermacchi M-346,BAE Hawk,T-50 Golden Eagle a spolocny pripravovany T-X Boeing/Saab,...
Najvaznejsi je Alenia Aermacchi M-346, ktory si kupuju staty, zavadzajuce nove Lockheed Martin F-35 Lightning II. (Izrael, Polsko v buducnosti).

avatar
stirling Datum: 25.03.2015 Čas: 10:12

Nevím jak moc finančně a logisticky je to náročné podat přihlášku, ale pokud by to jen trošku bylo schůdné tak by mělo aero do toho jít najít si amerického partnera a s nějakou l159NG s tím, že by osadili lepší motor, vyměnili křídlo a dodělali tankování za letu - to samé jako u (l39NG), stlačili by pořizovací cenu a cenu na provoz na minimum a to by byla jejich hlavní zbraň oproti konkurenci. A pokud by to nevyšlo tak budou mít minimálně dobrou reklamu a základ vývoje pro 159 pokud by se našel zákazník.

avatar
Arccos Datum: 25.03.2015 Čas: 10:00

L-159B má možnost instalace nádstavce pro tanování za letu a dokonce se to i testovalo:
http://www.hitechweb.genezis.eu/aero4_soubory/L159B_2.jpg
Věřím, že u L-39NG by se dal naprojektovat taky.
Nicméně nepředpokládám, že by L-159 nebo L-39NG vyhovovaly americkým požadavkům, bohužel. Ale Aero s nimi stejně cílí na jiné trhy, na zákazníky dnes provozující starší verze L-39.

avatar
liberal shark Datum: 25.03.2015 Čas: 09:55

to Jan Grohmann
Ta odpověď DI mně nepřekvapuje. Oni opravdu neprodávají letadla, ale služby. Aero si svoje letadla musí prodávat samo :-). Do tohoto kontraktu by si museli najít US partnera, jinak nemají šanci.

Je absence systému pro tankování ve vzduchu u cvičného (intermediate air training) letadla tak podstatná ? Pokud vím, tak T-38 Talon ji taky nemá. Žáci to přeci mohou cvičit až při pokročilém výcviku na spárkách bojových letadel.

Ukazuje se , že příliš dokonalá cvičná letadla (M-346/Jak-130) jsou tak náročná, že na ně žáci vlastně nemohou přejít bez předchozího výcviku. Tak si myslím, že pilotní výcvik stejně zůstane třístupňový - vrtulové, jednoduché proudové, spárka bojového letadla. A do té prostřední role by se L-39NG přesně hodil.

avatar
Jan Grohmann Datum: 25.03.2015 Čas: 09:40

Bohužel L-39/159 chybí několik věcí, například možnost tankování ve vzduchu a také silný americký partner. Teoreticky by se dal vyvinout podobný letoun... ale to je asi jen fantazie.

Každopádně nás zaujala při psaní článku jiná věc. Americké letectvo pokukuje po nových letounech pro své "letky agresorů" (http://en.wikipedia.org/wiki/Aggressor_squadron), které simulují letadla protivníka.
Draken International bude takové služby nabízet i s pomocí L-159 ALCA americkému letectvu, armádě, námořnictvu, námořní pěchotě ale i obrannému průmyslu - např. při vývoji nových letadel (F-35).
Kontaktovali jsem DI ale bohužel se nám dostalo odpovědi, že neplánují nabízet L-39/L-159 k prodeji americkému letectvu, ani pro program T-X, ani pro letky agresorů.

Cituji:
Thank you for the email. The L-159 ALCAs will be used by Draken for adversary and threat simulation including "Red Air" and JTAC training. The services are typically provided to the US Military, the defense industry and our international allies. It is important to understand that this is a commercial air service that delivers cost savings to our customers. We are not selling aircraft to the USA for things like the T-X / adversary training program.

avatar
mattea Datum: 25.03.2015 Čas: 09:15

liberal shark: kéž by. Bylo by to super, byla by to ohromná reklama, ovšem pochybuju o tom, že se byť i jen přihlásí.

arr