Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Zimní výcvik střediska aktivních záloh 601. skss

Rota aktivních záloh u 601.skupiny speciálních sil ... Více

Námořní technika

Tajemství exportního úspěchu francouzských korvet Gowind

Datum přidání 04.06.2018    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: Jan Buchar

Poptávka zemí na Středním východě a v jihovýchodní Asii po korvetách roste. Francouzská společnost Naval Group, jež se zaměřuje na stavbu plavidel této tonáže, je v obou regionech nesmírně úspěšná, zejména se svou korvetou třídy Gowind.

Foto: Malajsijská korveta Gowind 2500; větší foto / archív autora

 

Deset korvet Gowind se již prodalo  devět z nich se bude stavět v loděnicích přímo u zákazníků. Egypt zakoupil čtyři plavidla s opcí na další dvě. První korvetu získala Káhira loni v září a stavba druhé probíhá v těchto dnech v alexandrijských loděnicích. Malajsie si pořídila šest plavidel, přičemž první plavidlo zahájí sérii zkoušek v příští roce.


O koupi dvou korvet v současné době jednají i Spojené arabské emiráty (SAE). Země jako Kolumbie, Peru, Polsko a Rumunsko si od Naval Group prostřednictvím RFI (Request for Information) vyžádaly oficiální nabídku.

 

Posilování čínského námořnictva a růst jeho aktivit jihovýchodní Asii zvyšuje poptávku po nových plavidlech i v tomto regionu. Francouzský výrobce se snaží vyjít vstříc místním požadavkům na schopnosti plavidel, ke kterým patří například ochrana (nebo bránění přístupu) pobřeží, výsostných vod a výlučných ekonomických zón.

 

Právě v jihovýchodní Asii má řada států územní spory se svými sousedy, které v minulosti několikrát přerostly do otevřených námořních bitev.


Zájem je i v Evropě. Rumunský tendr na čtyři víceúčelové korvety byl vyhlášen v březnu letošního roku. Třída Godwin náleží k jeho hlavním favoritům. Tato akvizice je založena na konkurenčních nabídkách a bude dokončena podepsáním rámcové dohody, uvedlo podle internetových stránek Naval Today rumunské ministerstvo obrany. „Její součástí budou dodávky výrobků a služeb spojených s vyzbrojovacím programem ‚multifunkčních korvet.‘“


„První smlouva, jež bude uzavřena po podpisu rámcové dohody, stanoví tříletou lhůtu, dokdy má být dokončeno a vybaveno první plavidlo. Všechny čtyři korvety budou podle vypsaného tendru hotové do maximálně sedmi let, dodalo ministerstvo.   


Současný trend v námořních silách, ať už v EU nebo na Středním východě, charakterizuje zvětšování vojenských plavidel na výtlak typický pro korvety (cca 2500 - 3000 tun). Získávají tím více schopností, které připomínají spíše menší fregaty. Často se z nich stávají vlajkové lodě námořnictev té které země, jak je například možné pozorovat ve SAE nebo v Malajsii.

 

Video: Gowind pro Egypt. / YouTube


Jejich ozbrojené síly dnes požadují větší dosah, hangár a heliport pro vrtulník, technologicky pokročilé obranné systémy či další specifické schopnosti. Polsko má kupříkladu zájem o vybavení korvet zařízením pro odklízení námořních min. Požadavky ohledně velikosti posádky se také liší. Zatímco na malajsijských plavidlech slouží 130 námořníků, Egypťané si vystačí s polovinou.


Multifunkční korvety Gowind kombinují vlastnosti stealth s odolnou konstrukcí a protivzdušnými, protilodními a protiponorkovými zbraněmi. K jejich výzbroji patří protiponorková torpéda MU90 Impact či protitorpédový systém CANTO-V. Plavidla jsou též vhodná k vykonávání patrolovacích misí včetně ochrany proti pirátům a boji proti převaděčství.


Třída Gowind disponuje zázemím pro jeden vrtulník a blíže neupřesněné množství dronů. Podobně jako u hlídkových lodí Projektu 22460 ruské pobřežní stráže to mohou být třeba rakouské bezpilotní vrtulníky Schiebel Camcopter S-100, v Rusku vyráběné licenčně jako Gorizont Air S-100.

 

Foto: Kapitánský můstek korvety Gowind 2500větší foto / archív autora

 

Korvety Gowind jsou dále vyzbrojeny 76mm automatickým kanónem OTO Melara, dvěma 20mm automatickými kanóny Nexter Narwhal, 16× vertikální odpalovací šachtou VL Mica s protiletadlovými střelami, osmi protilodními střelami MBDA MM40 Exocet (dolet 180 km) a párem odpalovacích zařízení se třemi torpédy.


Korvety Gowind ukazují, jakým se směrem se ubírá obchod se zbraněmi a vojenskou technikou. Jak ukazuje prodej deseti plavidel do Egypta a Malajsie, úspěšnou obchodní strategii představuje lokalizace výroby. Přestože není jasné, jaké procento součástek pro korvety bude vyráběno přímo na území kupujícího státu, dohoda o přenesení výroby k zákazníkovi přináší prodávajícímu plusové body.


Dalším důležitým požadavkem je modularita. Vyhovění specifickým přáním zákazníka vyžaduje určitou flexibilitu při navrhování zbraňových systémů. Na základě požadavků kupujícího se jejich podoba během prodejního procesu často musí měnit. Díky tomuto přístupu uspěla Naval Group jak v Egyptě s korvetami uzpůsobenými pro 65 členů posádky, tak i v Malajsii s plavidly pro 130 příslušníků námořních sil.    


Zdroje:TTU, Naval Today, DefPost  

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 06.06.2018 Čas: 13:03

...taktak... stačí vzpomenout "legendární" ruské motory které sice nepatří k současné světové špičce ale stejně je nedokáží kopírovat jak by chtěli.

avatar
Miroslav Datum: 05.06.2018 Čas: 21:49

No ja konštruktér som a vlastním aj vývojovú konštrukčnú kanceláriu tak by som sa snáď kvalifikovane mohol vyjadriť... Kompletná vykresová dokumentácia je fajn vec ale k výrobe tak veľkého celku je potrebné omnoho viac. V prvom rade treba poznať výrobné technológie ale hlavne nemajú špeciálne stroje, prípravky a nástroje ktoré sú projektované len pre potreby konkrétneho projektu. Mať výkres je ok, aj mať produkt ktorý tvarovo zodpovedá výkresom je ok. Čo nie je ok je mať produkt ktorý nebol vyrobený predpísanými technológiami. A toto si výrobcovia chránia. Nie výkres. V konečnom dôsledku môžu s pomocou výrobnej dokumentácie vyrobiť loď ktorá bude vyzerať ako tá na obrázku. No určite nebude rovnako kvalitná.

avatar
cernakus Datum: 05.06.2018 Čas: 19:46

Crusader:

Pochybuji že konstrukcí rozumíš,jinak by jsi takovou věc nikdy nenapsal.

Udělal jsem jako aktivní VP několik výrobních linek v automobilce a něco jako kompletní výrobní dokumentace neexistuje. Stejné tak neexistuje "kopie" a s papírovou (do úrovně výkresu, schémat a mrtvých modelů) dokumentací si můžeš bez týmu konstruktérů a výrobních odborníků, kteří tu dokumentaci už vlastně nepotřebují, vytřít leda prdel.

A to jsem si jistý, že poloautomatická montážní linka pro automobilový komponent a moderní multifunkční korveta jsou složitosti konstrukce i výroby zcela jiné ligy.

O faktu, že ta výroba v Egyptě bude prakticky jen montáž z dovezených dílů ani nemluvě. 2/3 z těch komponent bude pro Egypt možné zakoupit jen přes Francouze.

avatar
crusader Datum: 05.06.2018 Čas: 19:18

No zase bych Egypťany nepodceňoval. Podle článku bude kompletní výroba v loděnicích v Alexandrii. Pokud budou mít kompletní dokumentaci s předepsanými materiály a zvládnou technologii (a tu zvládnout musí, aby ty 4 korvety byly vůbec vyrobený - a za to ručí Francouzi, protože se je zavázali dodat), nic jim nebrání sekat další a další korvety. Kanóny rádi dodají Italové (nebo Švédi či Švýcaři), stejně je italský, turbíny Němci, rakety Norové, zbytek (elektroniku...) třeba Američané. Nebál bych se, že by to nedali dohromady (nebylo by to jednoduché ale časem by se jim to, třeba i za pomoci zahraničních partnerů, povedlo).

dušan
Nevím jak rozumíte konstrukci (já snad ano, vydělávám si tím nejen na chleba), ale napsat "Ti domáci výrobcovia sa dostanú tak k hotovej výrobnej dokumentácii toho čo majú vyrobiť- bez výpočtov, bez metodiky návrhu a pod. ... čiže dostanú len to na čo by i tak ľahko prišli" říká že moc asi ne.
Když dostanu kompletní výrobní dokumentaci (a navíc ověřenou, ty lodě budou napřed stavět a jednu už mají) nepotřebuju výpočty. Vytvořit návrhy a dokumentaci je ta nejdražší a nejnáročnější věc na celé zakázce. Kdyby dostali kompletní loď, nic by v ruce neměli, udělat kopii je opravdu o inženýrství (navíc loď o pár stovkách či tisících tunách jen tak nerozeberete). A k materiálům, Číňani dneska dělají kvalitnější materiály (především ocel a nerez), a dokonce levnější než evropští výrobci - proč myslíte, že EU a USA uvalily cla na hutní materiály z Číny.

bubamara
Pro fregaty Martadinata se dva ze šesti segmentů trupu dělají v Nizozemsku, bez nich se kompletní loď vyrobit nedá. Počítám, že u ostatních výrobců (např. MEKO) je to stejné. A podle mě chtěli stejný systém Nizozemci a Němci praktikovat i v Egyptě a proto tu zakázku dostali Francouzi, ti strašně rádi prodávají know-how.

danny
Oni nepotřebují kopírovat, budou vyrábět podle originální dokumentace

avatar
bubamara Datum: 05.06.2018 Čas: 16:58

Miroslav: Americké lodě možná jsou pro mnohé drahé a z politického hlediska neprůchodné, zrovna Egypt ale kupuje francouzské Gowindy a Mistraly, stejně jako nedlouho předtím americké raketové čluny Ambassador MK III (financovány z USA).

crusader: Montování objednaných lodí v lokálních loděnicích je jasný trend, který se vztahuje i na konkurenční plavidla typů MEKO a SIGMA. Třeba z nizozemské rodiny SIGMA jsou indonéské fregaty Martadinata částečně montovány jejich loděnicemi a to samé platí pro mexická plavidla Patrulla Oceánica de Largo Alcance (POLA). Analogicky u německé rodiny MEKO se domácí loděnice podílely třeba na malajských hlídkových lodích třídy Kedah, nebo argentinských korvetách třídy Espora. Tedy to asi nebude nic specificky francouzského.

avatar
dusan Datum: 05.06.2018 Čas: 15:36

crusader

Ti domáci výrobcovia sa dostanú tak k hotovej várobnej dokumentácii toho čo majú vyrobiť - bez výpočtov, bez metodiky návrhu a pod. ... čiže dostanú len to na čo by i tak ľahko prišli. Predpokladám, že i materiál bude dodaný výrobcom, lebo vysokopevné ocele nik pri zmysloch nekúpi od noname výrobcov, ale len od preverených výrobcov - európskych prípadne japonských.
Predajca ušetrí časť nákladov a domáci sú spokojní, že to "vyrobili sami" ... a ako už Rase spomenul, všetko "dôležité" bude dodané výrobcom.
Reálne sa toho domáci o výrobe moderných plavidiel nedozvedia nič, resp. len to čo by vedeli zo samotného hotového výrobku.

avatar
danny Datum: 05.06.2018 Čas: 13:40

Crusader: historie nás učí, že ne každý zvládne výrobu a už vůbec v odpovídající kvalitě i v případě, že nakoupí licenci, výrobní linky, přípravky a vlastník vzoru mu dodá inženýry pro rozjezd výroby.
Reverzní inženýrství sice v článcích o Číně v mainstreamových médiích působí asi jako šťourání v nose, ale inženýrstvím se to nenazývá jen tak. A opět, máme řadu příkladů, že ne vždy přesně okopírované výrobky, ale bez znalosti materiálového inženýrství a výrobních postupů fungují aspoň přibližně, jako originál.
Kompletace v zemi užití ale kupující straně umožní provádět část údržby a servisních zásahů doma. Což je nakonec značnou výhodou i pro dodavatele.

avatar
lorgarius Datum: 05.06.2018 Čas: 13:29

Přece se taková elita nebude dotýkat stejných čudliků jako plebs - lol, hadam, ze nebudu ziadne cudliky chytat, aby potom nemuseli zobrat gumu a zmizikovat nejaku blizku dedinku z mapy.

avatar
Clanek Datum: 05.06.2018 Čas: 13:17

Presne tak. Predstava, ze si Egypt koupi 4 kousky a najednou bude umet udelat takovou lod odpredu dozadu, vcetne senzoru, zbrani, motoru... je dost najivni. Nakonec si ji nebudou umet ani natrit bez toho aby jim tu barvu nedodala francouzka firma. Nahoru, dolu, nahoru, dolu... tohle delat stetcem, to je tak to co se se sveri Egyptanum.
Takze pro Naval Groupto furt bude super business a nedivil bych se kdyby nakonec byl i ziskovejsi nez udelat lod jako celek ve Francii pro Francii, s cenou francouzkych delniku atd.

avatar
Rase Datum: 05.06.2018 Čas: 12:58

crusader:
tak předpokládám, že výroba u těchto států probíhá možná tak ohledně nařezání plechů a kompletace. Pohon, elektroniku, zbraně a různé systémy, stejně dodají Francouzi a oni si je už jen namontují. Tedy to ještě neznamená, že si pěstují konkurenci, ale očividně pochopili, že aktuální trend je že zákazník si chce co nejvíc věcí dělat doma. Stejně to je u bévépéček a dneska prakticky všeho, pokud jde o zbrojní výrobu.

avatar
crusader Datum: 05.06.2018 Čas: 12:38

Nevím co je tak úžasného na tom prodat jednu korvetu a 9 korvet vyrábět v Egyptě , v Malajsii....
Tím se jen snížila cena a zákazník výhodně získá projekt, kompletní výrobní dokumentaci a know-how. Vždyť to vlastně znamená naučit Egypťany, Malajsijce (atd.) stavět moderní korvety a za čas mi začít konkurovat. Navíc jde o země, kde se na nějaké smlouvy a s nimi související platby příliš neohlíží (Egypt, SAE).

Jinak tendru na korvety se v Egyptě účastnili i Němci s modulárním konceptem MEKO a Nizozemci s modulárním konceptem SIGMA. Pravděpodobně ale jen Frantíci byli ochotní naučit Egypťany ty korvety stavět doma a proto vyhráli (a asi díky ceně, která tím pádem byla nižší).


cejkis
to je proto aby to námořníci neupatlali špinavýma rukama než dojde k oficiálnímu převzetí a na tom můstku se budou pohybovat nejvyšší představitelé a generalita z obou zemí. Přece se taková elita nebude dotýkat stejných čudliků jako plebs. Co kdyby od nich něco chytli.

avatar
danny Datum: 05.06.2018 Čas: 11:48

Miroslav: deset bodů za trefné shrnutí. Výstižné a pobavilo.
Gowind je opravdu povedená konstrukce. Čistý, funkční design, žádné futuristické systémy, ale dobře odladěné komplexní řešení. Respekt.

avatar
vlasto Datum: 05.06.2018 Čas: 10:49

Cejkis
Stačí si dobre všimnúť, ako sa tvári obsluha :D

avatar
cejkis Datum: 04.06.2018 Čas: 23:48

Může mi někdo vysvětlit, proč při předání korvety mají vše při plavbě zakryté igelity ? 2:06

avatar
Jara Datum: 04.06.2018 Čas: 19:54

Miroslav
Nejprve mne váš koment rozesmál, nakonec jste to ale vlastně vystihl velice dobře

arr