Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Pozemní technika

Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering

Datum přidání 16.05.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 57 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové obrněné taktické vozidlo Gerlach s pohonem 4×4. Vozidlo se uchází o zakázku slovenského ministerstva obrany (MO SR) na nákup 404 taktických vozidel 4×4 za více než 780 milionů euro.

Foto: Gerlach je vozidlo kategorie MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) ; větší foto / Zetor Engineering

 

Slovenská armáda nová taktická vozidla urgentně potřebuje. Kromě 40 moderních vozidel Iveco M65E 4×4 LMV se slovenská armáda opírá o starší vozidla domácí výroby Aligator. Nová vozidla 4×4 získají slovenské prapory ISTAR, 23. motorizovaný prapor, 21. a 22. mechanizovaný prapor, 5. pluk speciálního určení a vojenská policie.


Jako všude jinde na světě, je prakticky jisté, že zakázku získá domácí výrobce. Jelikož podpora domácího průmyslu také posiluje celkovou národní bezpečnost, jde o logický krok. Ostatně MO SR v podmínkách zadání požaduje maximální zapojení slovenských firem do dodávek vozidel.


Nedávno tak největší šance mělo vozidlo Aligator Master II slovenského výrobce Kerametal. Nyní však Aligatoru přibyl domácí konkurent – taktické vozilo Gerlach od slovenské konstrukční a vývojové kanceláře Zetor Engineering Slovakia, která je součástí slovenského holdingu HTC INVESTMENTS. Holding je vlastníkem i slavného českého výrobce traktorů Zetor.


Gerlach vyvinula slovenská pobočka Zetoru s brněnskou konstrukční kanceláři Zetor Engineering, která má na svědomí návrh bojového vozidla pěchoty Wolfdog, lehkého taktického vozidla Fox, ale i návrhy silničních cisteren nebo muničních vozidel.


V současné době existuje jeden na Slovensku vyrobený prototyp, poprvé viděný na výstavě IDEB 2018. Slovenský průmysl se na výrobě, podle prohlášení zástupců Zetoru, prototypu podílel z 84 % (z celkové ceny prototypu), ale klíčové komponenty, jako motor, převodovka, nápravy a zřejmě i pancíř jsou ze zahraničí.

 

Zatím však není jasné, kde bude probíhat sériová výroba (kde vznikne výrobní linka) a zástupci Zetoru toto nechtěli komentovat. Existuje prý několik možností.“


Sériová výroba je ale nepochybně podmíněná úspěchem ve slovenském tendru. Pokud Gerlach nevyhraje, a nedostane se tak do výzbroje slovenské armády, tedy armády země původu výrobce, jsou jeho exportní šance velmi nízké – tato podmínka exportního úspěchu platí pro každý zbraňový systém vyráběný kdekoliv na světě.


Zajímavé je, že Zetor Engineering Slovakia již dopředu přesně určil výrobní cenu na 398 000 euro, a to pro sériovost 100 vozidel a více. Jde o cenu za holé vozidlo bez senzorového, zbraňového a komunikačního vybavení, avšak již se zabudovanou klimatizací a ochranou proti chemickým, biologickým a jaderným zbraní (filtroventilací).


Při větší sériovosti lze uvažovat dále o poklesu ceny. Dodejme, že tato cena je velmi blízká americkému taktickému vozidlu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), které však bude vyráběno v tisícových sériích. Americké ministerstvo obrany například v letošním roce pro americkou armádu objednalo 2110 JLTV za 1,099 miliardy dolarů.


Vozidlo Gerlach je složeno ze tři samostatných částí. Nejdůležitější je centrální kapsle (kabina) s uspořádáním sedadel 2+2, 2+3 a netradičně 2+4 (v poslední konfiguraci byl představený prototyp). Navíc v průlezu je místo pro případného sedmého člena posádky střelce. Vnitřní prostor a sedačky jsou natolik dimenzované, že bez problémů pojmou vojáky s balistikou, vybavením i osobními zbraněmi.


Jak přímo na místě předvedli vojáci, šestičlenný výsadek dokáže vozidlo z jedné strany opustit velmi rychle. To je důležité při nastřelení vozidla z boku, kdy se musí posádka druhou stranou co nejrychleji dostat ven z kabiny. Přední a zadní náprava je umístěná mimo pancéřovou kapsli, takže při najetí na minu nebo IED energie z výbuchu směřuje mimo prostor posádky.


Foto: Vozidlo pojme šest plně vystrojených a vyzbrojených vojáků; větší foto / Zetor Engineering

 

Předností je zadní oddělený nákladový prostor o objemu 2,3 m3, kde lze uložit osobní věci posádky, munici, kanystry s palivem a vodou, atd. Nákladový prostor lze využít také k instalaci speciálního vybavení (např. nejrůznější senzory) nebo i zbraňových systémů.

 

Pancéřová ochrana je modulární, kdy se na základní pancéřový skelet šroubují pancéřové pláty se zvolenou balistickou ochranou. V základní verzi (i s pancéřovanými pláty), kdy vozidlo má hmotnost 12 tun (12,5 tun pro i 2+4), ochrana proti balistickým hrozbám podle NATO normy STANAG 4569 dosahuje minimálně Level 3. Pancíř tedy odolá průbojné NATO munici 7,62×51 mm s wolframovým jádrem (z 30 m) z útočných a odstřelovacích pušek. 

 

Ochrana proti minám dosahuje úrovně Level 2a/2b, tedy ekvivalentu výbuchu 6 kg TNT kdekoliv pod koly nebo podvozkem. Bezpečí posádky zvyšuje dvojitá podlaha a balistický štít tvarovaný do širokého „V“, Na přáni lze protiminovou úroveň zvednout na Level 3a/3b (8 kg TNT). Otázkou je, jak to ovlivní velikost užitečného zatížení vozidla 1,5 tuny.

 

Vozidlo má být také navrženo na splnění nové normy řešící ochranu proti IED (STANAG 4569 Volume 3). Tato norma však nebyla ještě zveřejněná, takže není známo, co přesně obsahuje – s největší pravděpodobností řeší výbuch IED v určité vzdálenosti od vozidla.

 

Nicméně je nutno zdůraznit, že se jedná o vypočtené hodnoty a vzhledem k existenci jediného prototypu neexistuje ostré testování vozidla Gerlach, zejména proti minám a IED.

 

Foto: Gerlach je jedním z řady obrněných vozidel MRAP a na světovém trhu bude mít početnou konkurenci; větši foto / Zetor Engineering

 

Vozidlo pohání dieselový motor o výkonu 240 kW od německé firmy MTU, který je spárován se šestistupňovou automatickou převodovkou (neznámého výrobce). Typ motoru nebyl určen, ale podle produktového katalogu MTU pro vojenská vozidla se jedná o čtyřválcový motor 6R 106 TD21 (240 kW). Z katalogu se dozvíme, že motor váží 540 kg.

 

Motor vůz zvládne rozpohybovat až na 110 km/h, přičemž jeho palivová nádrž o objemu 220 litrů mu umožní ujet až 800 kilometrů.

 

Podvozek využívá nezávislého zavěšení kol a pro lepší průchodnost terénem lze pneumatiky centrálně z kabiny dofukovat či odpouštět. Řešení náprav, včetně zavěšení kol (a zřejmě i další komponenty náprav) jsou od americké firmy AxleTech.

 

Vozidlo lze přepravovat nákladním letadlem A400M nebo C-130 Hercules, ale díky své šířce (2,5 m) a výšce (2,5 m) jej nelze přepravit slovenským transportním letounem C-27J Spartan.

 

Výrobce počítá s vývojem odvozených variant – dle přání zákazníků. Nabízí se evakuační vozidlo, velitelské vozidlo, vozidlo radioelektronické boje, vozidlo leteckého návodčího, nosič zbraňových systémů, atd. atd.

Dlužno dodat, že na Slovensku je Gerlach sice žhavým kandidátem, ale v okolních zemích bude mít vozidlo silnou konkurenci. Jen v České republice TATRA TRUCKS nabízí obrněné vozidlo Titus a Excalibur Army vozidlo Patriot na podvozku Tatra. Je zde i polozapomenutá Vega od firmy SVOS Přelouč, která nabízí i otevřené taktické vozidlo 4×4 Perun. A nakonec VOP CZ propaguje licenčně vyráběný Ajban 440A.

 

Reportáž z výstavy IDEB, včetně dalších informací a fotek vozidla Gerlach, přineseme v dalším článku.

 

 Zdroj: Zetor Enginnering

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
peter111 Datum: 21.05.2018 Čas: 10:43

Tak já chtěl hlavně upozornit na to, že ty kola jsou stejně velké. Což se mi potvrdilo.

avatar
KOLT Datum: 21.05.2018 Čas: 09:23

V čem je 395/85 R20 menší než 14 R20 :-O Osazuje se na stejný ráfek, je širší a má vyšší bočnici. Co přehlížím?

avatar
PavolR Datum: 21.05.2018 Čas: 09:06

peter111:
Prečo sa trápiť s dĺžkou, keď na výšku je to jednoduchšie? :-) Oshkosh L-ATV má mať výšku 2,6m. Siahajú tie kolesá do polovice výšky? ;-)
Samozrejme dosť zaváži, do akej miery sú nafúknuté.
Každopádne, ako písal tomas.kotnour, JLVT používa dve typy kolies - väčšie 14 R20, čo sú zhodné s Gerlachom alebo Patriou a menšie 395/85 R20, čiže sa môžu nájsť obrázky na jedno i druhé.

avatar
peter111 Datum: 20.05.2018 Čas: 23:30

PavolR: Jestli má to auto (JLTV) 6,25m na délku, tak opravdu to podle fotky vychází na 1.3m průměr:
http://st.motortrend.com/uploads/sites/5/2017/05/Oshkosh-JLTV-side-profile-02.jpg

avatar
PavolR Datum: 20.05.2018 Čas: 19:34

tomas.kotnour: Vďaka za info. :-)

avatar
PavolR Datum: 20.05.2018 Čas: 19:33

peter111:
Neviem ako ktoré vozidlo, čo sa zúčastnilo programu JLVT, ale konkrétne víťazný model - Oshkosh L-ATV - má sotva priemer väčší, než 1-1,1 metra:
http://st.motortrend.ca/uploads/sites/5/2017/05/Oshkosh-JLTV-in-production-02.jpg
https://www.army.mil/e2/c/images/2016/10/19/454245/original.jpg

avatar
tomas.kotnour Datum: 20.05.2018 Čas: 19:14

JLTV: 14 R20 nebo menší 395/85 R20
Gerlach: 14 R20
Pandur II 8x8 365/80 R20 XZL 152 K
Tatry 14 R20, 16 R20
BOV 8x8 14 R20

avatar
peter111 Datum: 20.05.2018 Čas: 18:38

PavolR: No podle fotek vychází průměr kola u JLTV i Gerlachu na +/- 130cm.

avatar
PavolR Datum: 20.05.2018 Čas: 15:41

Hubňa:
JLVT by boli ako náhrada vozidla porovnateľnej kategórie viac než dobrá voľba, lenže ak chcete vozidlo s podobnou priechodnosťou terénom ako má povedzme Patria, musíte sa poobzerať po vozidle s porovnateľne veľkými kolesami, ktoré bude zákonite o primeraných pár ton ťažšie. OSSR sa nechystá nahradiť svoje Ivecá (ktoré má plik špeciálneho určenia), ale obstaráva taktické 4x4 aj v náväznosti novým BOV 8x8
Stačí sa pozrieť, ako sa so svojimi menšími kolieskami trápil Aligátor na decembrovej ukážke. Až jeho novšej verzii dajú väčšie kolesá, môže v konečnom narásť jeho váha aj na 14 ton. Problémy neboli iba v samotnej podmotorovanosti. Išlo by sa Vám do kopca ľahšie na bicykli s menšími, alebo väčšími kolesami?
Nie je to iba o odolnosti a nosnosti, veď porovnateľnú ma aj Iveco2.

avatar
Hubňa Datum: 18.05.2018 Čas: 15:00

Kolt: No já se právě snažím vymyslet, čím v lehkých praporech AČR nahradit IVECO LMV a JLTV mi přijde jako bezkonkurenčně nejlepší volba. Je samozřejmě otázkou, jak na tom AČR vzhledem k plánovaným revizím v její struktuře za pár let s lehkými prapory bude, věřím že zůstanou a náhrada jejich techniky se bude v horizontu let 2022-2025 řešit. Iveca bych poslal krajským rotám AZ, které stejně časem budou muset dostat vlastní techniku a nakoupil právě JLTV, které už by v tu chvíli mohly být lépe dostupné.

avatar
KOLT Datum: 18.05.2018 Čas: 12:51

Hubňa, koukáte na to správně :-) J-LTV sice možná je váhově v kategorii LMV, nicméně odolností by se mělo rovnat či přesahovat M-ATV... Motor pak může mít výkon i přes 300 kW.
Amíci poměrně draze zjistili, že auto a) musí vydržet skutečně hodně, především stran min/IED, ručních zbraní a RPG (B-kit J-LTV váží 360 kg a poskytuje ochranu mimo jiné právě proti RPG); b) musí mít slušnou průchodnost v terénu, protože jinak se zvyšuje šance, že protivník správně odhadne, kudy pojedete, což pochopitelně zvyšuje riziko. Což dalo dohromady požadavek na vozidlo s odolností MRAPu (M-ATV, se kterým byli jinak vojáci docela spokojeni), váhou téměř poloviční (6400 kg) a dostatečně výkonným motorem. V první fázi programu Oshkosh s L-ATV neuspěl, nicméně vyvíjel sám za své a přihlásil se do druhé fáze, v té byl vybrán k testům a nakonec vyhrál. V této fázi bylo s vozily naježděno několik desítek tisíc km, byla podrobena poměrně intenzivním balistickým a praktickým zkouškám. Tuším zlikvidovali cca 10 ks od každého modelu... Výrobci tedy jednak dostaly vývoj částečně zaplacen, navíc pracovali s vidinou ohromné zakázky. I účast v druhém kole se počítá jako dobrá reference.
Mno, a pak se divte, že ostatní vozidla vedle toho vypadají jako těžké krávy... :-/

Co se týče využití, tak J-LTV bude používáno přesně k tomu, k čemu byly používány Humvees, tedy jak jako bojová vozidla motorizované pěchoty, tak jako vozidla podpůrných prvků.

avatar
Sgt Murphy Datum: 17.05.2018 Čas: 22:23

Čo keby tiež Zetor spravil niečo podobné ako Kamaz Typhoon a vypálil tak rybník Titusu a tomu starému Tatrapanu...

avatar
PavolR Datum: 17.05.2018 Čas: 21:42

Hubňa:
Povedal by som to asi takto - Gerlach je vozidlo podobnej kategórie ako Oshkosh M-ATV, zatiaľ čo Oshkosh L-ATV spadá skôr do jednej kategórie s Iveco LMV, s tým, že prebralo nejaké vlastnosti od svojho veľkého brata.
No aké sú reálne rozdiely v taktickom využití týchto vozidiel sa ma radšej nepýtajte. :-)

avatar
JirkaM Datum: 17.05.2018 Čas: 21:02

Česká armáda by mohla Slovákům s tím nákupem trochu pomoct aby cena trochu klesla. Slováci nakupují pušky od CZ, takže je na místě jim to trochu oplatit.

avatar
Hubňa Datum: 17.05.2018 Čas: 21:02

Já hlavně nechápu jednu věc. Můžete mi někdo prosím vysvětlit, jaký velký rozdíl operačním nasazení bude mezi tímto novým 4x4 vozidlem, co vybírá slovenské MO a americkým JLTV? Z mého málo zasvěceného pohledu mají ty vozidla plnit stejné úkoly (opravte mě jestli se pletu), přitom tady Gerlach váží 12 tun a motor má o výkonu 240kW a ostatní jsou na tom podobně. JLTV pak váží, co jsem našel, kolem 7 tun (schopnost zavěšení pod Chinooka), ale záleží na verzi, motor má mít asi 220 kW + užitečné zatížení dle verze, v průměru 2 tuny ... Dle parametrů mi přijde, že ty vozidla, ač ke stejnému účelu, vůbec nejde srovnávat. Háček bude asi v ochraně...? Ale je tam ten rozdíl tak zásadní?

arr