Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Pozemní technika

TerraMax™ UGV - nákladní automobily již nepotřebují řidiče

Datum přidání 15.08.2012    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nástražné výbušné systémy IED mají na svědomí mnoho lidských životů. Lákavým terčem pro pokládače IED jsou především pomalé a málo pohyblivé pozemní zásobovací konvoje, které lze velmi snadno zasáhnout. Armádní velitelé proto koketují s myšlenkou, zdá již nenastala doba nasadit bezosádková pozemní vozidla schopná samostatného pohybu.

TerraMax

Foto: Nákladní automobil Oshkosh vybaven sadou TerraMax™ / Oshkosh

 

Hudba vzdálené budoucnosti? Naopak! Realita dnešních, či spíše již včerejších dnů. Američtí Mariňáci ve dnech 24. července až 5. srpna úspěšně vyzkoušeli bezosádková pozemní vozidla (UGV) založené na podvozcích a technologiích firmy Oshkosh. Nyní čeká vozidla ostré nasazení v Afghánistánu.

 

Přesněji řečeno, americká Marína vyzkoušela technologický kit TerraMax™ UGV (Unamanned Ground Vehicle) od společnosti Oshkosh. Jde o speciální sadu, která může být nainstalována do libovolného staršího nebo i zcela nového nákladního automobilu – třeba i do české TATRY.

 

Díky technologii TerraMax™ je nákladní automobil schopen autonomního pohybu s dozorem – např. na rizikovém čele konvoje. Lze také nastavit sledovací režim, kdy nákladní automobil bude následovat vedoucí vozidlo.

  

Technologie TerraMax™ používá ke své orientaci v prostoru GPS, radar a multispektrální senzory (infračervené, denní/noční kamery s vysokým rozlišením). Mezi senzory je také tzv. LIDAR (Light Detection And Ranging), což je: “metoda dálkového průzkumu měření vzdálenosti na základě výpočtu rychlosti odraženého pulsu laserového paprsku od snímaného objektu“. Výsledkem laserového měření je tisíce prostorových bodů, s přesnými souřadnicemi, díky nimž lze vytvořit podrobnou 3D mapu okolí.

 

LIDARFoto: Jednotlivé body získané systémem LIDAR lze klasifikovat podle jedinečné výšky nad terénem, odrazivosti nebo spektrálních vlastností. Systém, tak dokáže rozeznat nízkou/vysokou vegetaci od terénu, budovy nebo člověka apod. / Saudi Geomatics

 

Vozidlo vybavené sadou TerraMax™ se ovládá přes speciální zobrazovací modul a ovládací „joypad“.  Operátor může snadno upravovat a spravovat pohyb a rychlost vozidla, zadávat novou trasu nebo rovnou ovládat více vozidel najednou.

 

Podle potřeby může operátor sedět v těžce opancéřovaném MRAPu umístěném v zadní části konvoje, nebo sedět daleko na základně – pokud lze docílit přímého spojení (např. přes komunikační vzducholoď).

 

Video: Názorná ukázka vlastností vozidla TerraMax™ UGV / Oshkosh


Stojí za to připomenout, že americká armáda již testuje v Afghánistánu také dopravní bezpilotní vrtulníky K-MAX – a to velmi úspěšně. Vojáci vrtulníky využívají od prosince 2011, a díky kladným ohlasům je jejich testovací mise prodloužena až do března 2013.

 

Podle Pentagonu ještě není určené datum, kdy se k strojům K-MAX připojí také bezosádkové nákladní automobily TerraMax™ UGV. Bude to však nepochybně velmi brzo, vždyť již do roku 2015 chtějí mít Američané 1/3 svého vozidlového parku vybaveno autonomními vozidly.  Zdá se, že doba vozidel bez posádky je již tady.

Zdroj: DefenseTech, Oshkosh

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Alex Datum: 02.09.2012 Čas: 11:15

Tohle ušetří hodně životů... ale když tak to čtu tak si Amerika a ostatní země dělá z Afghánistánu testovací oblast pro své vynálezy :D

avatar
palo Datum: 20.08.2012 Čas: 00:39

co takto dialkovo riadene vozy? ked to ide u lietadiel, preco nie u nakladakov?

arr