TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

TerraMax™ UGV - nákladní automobily již nepotřebují řidiče

Datum přidání 15.08.2012    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nástražné výbušné systémy IED mají na svědomí mnoho lidských životů. Lákavým terčem pro pokládače IED jsou především pomalé a málo pohyblivé pozemní zásobovací konvoje, které lze velmi snadno zasáhnout. Armádní velitelé proto koketují s myšlenkou, zdá již nenastala doba nasadit bezosádková pozemní vozidla schopná samostatného pohybu.

TerraMax

Foto: Nákladní automobil Oshkosh vybaven sadou TerraMax™ / Oshkosh

 

Hudba vzdálené budoucnosti? Naopak! Realita dnešních, či spíše již včerejších dnů. Američtí Mariňáci ve dnech 24. července až 5. srpna úspěšně vyzkoušeli bezosádková pozemní vozidla (UGV) založené na podvozcích a technologiích firmy Oshkosh. Nyní čeká vozidla ostré nasazení v Afghánistánu.

 

Přesněji řečeno, americká Marína vyzkoušela technologický kit TerraMax™ UGV (Unamanned Ground Vehicle) od společnosti Oshkosh. Jde o speciální sadu, která může být nainstalována do libovolného staršího nebo i zcela nového nákladního automobilu – třeba i do české TATRY.

 

Díky technologii TerraMax™ je nákladní automobil schopen autonomního pohybu s dozorem – např. na rizikovém čele konvoje. Lze také nastavit sledovací režim, kdy nákladní automobil bude následovat vedoucí vozidlo.

  

Technologie TerraMax™ používá ke své orientaci v prostoru GPS, radar a multispektrální senzory (infračervené, denní/noční kamery s vysokým rozlišením). Mezi senzory je také tzv. LIDAR (Light Detection And Ranging), což je: “metoda dálkového průzkumu měření vzdálenosti na základě výpočtu rychlosti odraženého pulsu laserového paprsku od snímaného objektu“. Výsledkem laserového měření je tisíce prostorových bodů, s přesnými souřadnicemi, díky nimž lze vytvořit podrobnou 3D mapu okolí.

 

LIDARFoto: Jednotlivé body získané systémem LIDAR lze klasifikovat podle jedinečné výšky nad terénem, odrazivosti nebo spektrálních vlastností. Systém, tak dokáže rozeznat nízkou/vysokou vegetaci od terénu, budovy nebo člověka apod. / Saudi Geomatics

 

Vozidlo vybavené sadou TerraMax™ se ovládá přes speciální zobrazovací modul a ovládací „joypad“.  Operátor může snadno upravovat a spravovat pohyb a rychlost vozidla, zadávat novou trasu nebo rovnou ovládat více vozidel najednou.

 

Podle potřeby může operátor sedět v těžce opancéřovaném MRAPu umístěném v zadní části konvoje, nebo sedět daleko na základně – pokud lze docílit přímého spojení (např. přes komunikační vzducholoď).

 

Video: Názorná ukázka vlastností vozidla TerraMax™ UGV / Oshkosh


Stojí za to připomenout, že americká armáda již testuje v Afghánistánu také dopravní bezpilotní vrtulníky K-MAX – a to velmi úspěšně. Vojáci vrtulníky využívají od prosince 2011, a díky kladným ohlasům je jejich testovací mise prodloužena až do března 2013.

 

Podle Pentagonu ještě není určené datum, kdy se k strojům K-MAX připojí také bezosádkové nákladní automobily TerraMax™ UGV. Bude to však nepochybně velmi brzo, vždyť již do roku 2015 chtějí mít Američané 1/3 svého vozidlového parku vybaveno autonomními vozidly.  Zdá se, že doba vozidel bez posádky je již tady.

Zdroj: DefenseTech, Oshkosh

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Alex Datum: 02.09.2012 Čas: 11:15

Tohle ušetří hodně životů... ale když tak to čtu tak si Amerika a ostatní země dělá z Afghánistánu testovací oblast pro své vynálezy :D

avatar
palo Datum: 20.08.2012 Čas: 00:39

co takto dialkovo riadene vozy? ked to ide u lietadiel, preco nie u nakladakov?

arr