Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Testování stíhaček F-35 Lightning II nejnovější verze Block 4

Datum přidání 04.05.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 22 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké letectvo (USAF) začíná s počátečními testy čtvrtého výrobního bloku (Block 4) stíhaček F-35 Lightning II. Letouny F-35 Block 4 získají mimo jiné nejnovější zbraňové systémy, nové funkce radiolokátoru, vylepšenou fúzi dat nebo nové schopnosti prostředků radioelektronického boje (REB). Verze Block 4 má také odstranit chyby, které trápí současné F-35.

Foto: F-35A Lightning II odhazuje laserem naváděnou pumu GBU-12 Paveway; větší foto / USAF

 

V současnosti stíhačky F-35 všech verzí (letectvo, námořnictvo, námořní pěchota) jsou vylepšovány na verzi Block 3F, a to především pomocí softwarové aktualizace. Programové vybavení Block 3F je nutné k dosažení plných operačních schopností (FOC) stíhaček F-35, tedy schopností vést plnohodnotný boj vzduch-vzduch a vzduch-země (vzdušné potlačování, blízká pozemní podpora, boj s protivzdušnou obranou, atd.).


Programové vybavení F-35 řídí zejména ovládaní letounu za letu (určuje letovou obálku), funkce radiolokátoru, komunikaci, navigaci a identifikaci, REB, fúzi dat ze senzorů a samozřejmě řídí používání zbraní.


Také v případě Block 4 se točí převážně vše okolo programového vybavení, ale letoun dostane např. i nový počítačový hardware. Stíhačky F-35 verze Block 4 vstoupí do provozu v roce 2022 a získají mimo jiné počítačem řízenou automatickou ochranu před srážkou se zemí AGCAS (Auto-Ground Collision Avoidance System). AGCAS dokáže při letu v nízké výšce letu předpovídat trajektorii letu letadla a automaticky zabránit potenciální srážce se zemí.


Klíčovým vylepšením však bude možnost používat chytré pumy GBU-53/B SDB II (Small Diameter Bomb II). GBU-53/B se schopností zasahovat bodové pohyblivé i statické cíle za všech podmínek se stane stane nosnou municí vzduch-země amerického letectva pro následující dekády. GBU-53/B kromě inerciální/satelitní navigace senzorová hlavice obsahuje milimetrový radar, nechlazený infračervený senzor a čidlo pro laserové navedení. SDB II dokáže ničit cíle ukryté v mlze, kouřové cloně nebo písečné bouři na vzdálenost větší než 40 km.


„Integrace SDB II již začala a samotné letové testy začnou v roce 2019,“ uvedla kapitánka Emily Grabowski, mluvčí USAF. Modernizace Block 4 je rozdělaná do několika fází, přičemž od roku 2024 mají stíhačky F-35 být schopné používat i nejnovější jaderné pumy B61-12. Dále se počítá s použitím zahraničních zbraní, jako evropské střely vzduch-vzduch Meteor, ASSRAM, norské protilodní Joint Strike Missile nebo tureckých HGK, SOM.


Instalace Bloku 4 je již součástí nedávno přijaté modernizační strategie C2D2 (Continuous Capability Development and Delivery) pro letouny F-35. Strategie C2D2 má (po Bloku 3F) mnohem účinněji a rychleji zavádět nejnovější technologie (nové zbraně, senzory, elektroniku, atd. atd.) a programové vybavení do letounu F-35. Podobná modernizační strategie je naprosto nezbytná, protože jednak mají F-35 létat do roku 2070, jednak se v budoucnu střetnou s nejmodernějšími stealth letouny protivníků.


Samo letectvo popisuje C2D2 jako nahrávaní aplikaci do chytrého mobilu V budoucnu stíhačky F-35 dostanou softwarové vylepšení (nebo opravy) každých šest měsíců.


„Představte si: Pilot nastoupí do stíhačky, nastartuje ji a oživí se velký panoramatický displej v kokpitu. V letounu máme různé senzory. Jedním z nich je elektro-optický systém, nazvaný EODAS  [klíčový pasivní senzor F-35 - pozn. red.]. Představte si, že se objeví malé okno s nápisem:‚Nejnovější aktualizace softwaru EODAS připravena ke stažení. Ano nebo Ne?‘ Stejně, jako na vašem smartphonu,“ vysvětluje viceadmiral Mat Winter, šéf společné programové kanceláře F-35 v Pentagonu.


Takovým přístupem lze například nejen velmi rychle rozšiřovat letovou obálku F-35, přidávat nové funkce radiolokátoru, ale také rychle opravovat případné softwarové chyby, které současné letouny F-35 pořad mají a které snižují (někdy údajně výrazně) bojeschopnost letounu.

 

Video: Testování F-35 bylo (resp. stále je) nejkomplexnější a nejsložitější v celé letecké historii. / YouTube


Podle Wintera z celkových 52 nových schopností verze Block 4 je 80 % o úpravách softwaru.


Stíhačky F-35 letos v dubnu po 12 letech dokončily systémový vývoj a testování SDD (System Development and Demonstration). Od té doby, podle údajů Lockheed Martin, letouny F-35 při testech provedly 9200 vzletů, zůstaly ve vzduchu 11 000 hodin a splnily 65 000 testovacích bodů. Například letoun F-35B s krátkým vzletem a kolmým přistáním provedl více než 1500 testovacích kolmých přistání na palubách lodí. Jen pro testování F-35 má Lockheed vyhrazeno na 1000 inženýrů, pilotů a členů pozemního personálu.


Letouny provedly 183 testů odhozu zbraní a 46 ostrých zbraňových testů se zasažením cíle. Například nedávno F-35 za pomocí pasivního senzoru EOTS (Electro-Optical Targeting System) a britských střel ASRAAM zničila najednou dva vzdušné cvičné cíle.


Nic však není zadarmo, a v případě F-35 to platí dvojnásob – modernizační úsilí C2D2 si mezi roky 2018 až 2024, podle viceadmirála Mathiase Wintera, vyžádá 10,8 miliardy dolarů. V této částce budou zahrnuty pouze vývojové práce a dalších 5,4 miliardy dolarů bude stát zavedení vylepšení (Block 4) do téměř (v té době vyrobených) 1000 F-35.


Celý program stíhačky F-35 je pět let pozadu – podle plánů z roku 2009 měla plné tempo výroby (až 160 letounů ročně) být dosaženo již v roce 2013. Navíc podle kritiků až po dokončení první fáze programu C2D2, resp. Block 4, v roce 2024 skončí skutečný vývoj F-35 a letoun dosáhne schopností, které byly od něj na začátku požadovány.


V současné době po celém světě léta 270 F-35 a v letošním roce Lockheed dodá dalších 91 letadel.


Zdroj: Warrior Maven

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
BobbyRay Datum: 05.06.2018 Čas: 15:32

Panove, vy porad s velikosti pumovnic uvazujete po staru. Podle vsech propagacnich simulaci bojiste budoucnosti prece staci aby kousek za F35 letel transportni letoun nalozeny strelami vseho druhu a F35 bude pres datalink prebirat rizeni vypalenych strel - at uz to budou HARMy, GBU, derivaty Tomahawku a nebo AMRAAMy, apod.

avatar
Luky Datum: 22.05.2018 Čas: 11:30

tak už jim u IAF potvrdili nějakou tu akci

https://www.haaretz.com/israel-news/iranians-fired-32-rockets-at-israel-during-flare-up-israeli-air-force-1.6110706

avatar
KOLT Datum: 09.05.2018 Čas: 06:18

Já jsem docela zvědavý, jak to tam chtějí nacpat, 6 AMRAAMů má v pumovnicích i F-22 (ta má tedy navíc dvě AIM-9 v "pumovničkách"). Ono i 4+2 by bylo podstatné zlepšení.

avatar
Strategist Datum: 08.05.2018 Čas: 23:26

KOLT: díky za odpověď, no inerně + externě to vypadá hezky, ale snad brzo zvládnou těch 6 středních dovnitř protože pouze 4 střední je dosti málo pokud by létali AA misi v stealth modu

avatar
KOLT Datum: 08.05.2018 Čas: 18:04

Interně dokáže nést v tuto chvíli 4 AA střely (lehké nebo střední nebo kombinace). Externě může k tomu mít na 4 závěsech po dvou středních a na 2 krajních závěsech po jedné lehké, čili celkem 12 středních (AIM-120) a dvě lehké (AIM-9) jako maximum. V budoucnu se počítá s úpravou vnitřních pumovnic, aby se do nich vlezlo 6 středních raket, čili zvládne 14+2. Vcelku slušná porce :-) Shania určitě bude vědít, kdy že mají zvětšené pumovnice "přijít do služby".

avatar
Strategist Datum: 08.05.2018 Čas: 15:20

Jaká je nejlepší možná konfigurace zbraní pro Air to Air Combat u F35?
Myslím jakože kolik AA zbraní zvládne interně a popřípadě kolik externě navíc?

avatar
petres Datum: 08.05.2018 Čas: 08:47

a zlepšování motorů pro F-35 bude pokračovat v podobě motorů s proměnným cyklem:

http://www.armadninoviny.cz/budouci-motory-pro-stihacky-f-35-lightning-ii.html

http://www.armadninoviny.cz/americke-super-motory-pro-stihacky-6-generace.html

avatar
Jirosi Datum: 08.05.2018 Čas: 06:01

alexa123: Tak zrovna výměna motoru za podstatně lepši už v plánu je.

http://www.armadninoviny.cz/budouci-motory-pro-stihacky-f-35-vykonnejsi-uspornejsi-a-levnejsi.html

avatar
Shania Datum: 07.05.2018 Čas: 22:55

I když většina nových schopností bude diky novému softwaru, hardwarových změn bude i tak dost, v tomhle se nijak nebude lišit od 4gen.

Každých 6 měsíců soft aktualizace, každé dva roky modernizace hardwaru (čipy a podobně)

Mimo to bude nový EOTS, DAS už měl být snad i vyměněn za lepší verzi, pravděpodobně dojde k modifikace motorů. Mělo by dojít i k možnosti nest 6 AAM interně.

Vsadím se, že také bude neustále docházet k vyměně jednotlivých komponentů za spolehlivější.

Takže bude spousty Hardwarových změn ještě do 2025.

Tady jsme hodil pár slajdůk bloku 4.

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=520&sid=68c2cdc6225970fe532aaecd1dd46169&start=1540

alexa123: nevím jak jsi to přesně myslel, ale block 3F odpovídá zhruba tomu kde byla F-16C, nejde to přímo porovnávat.

Co se týká schopností, mimo počtu integrovaných zbraní, je F-16V daleko za 3F.

avatar
demagog Datum: 07.05.2018 Čas: 22:37

alexa123: vidim ze o tom ake budu naroky na drak a motor o 40 rokov mate pomerne presnu predstavu, mohli by ste upresnit aj to ake konkretne zlepsenia SW ocakavate tak aby mohli byt prevadzkovane na tom starom HW? Ocakavate nejaku revoluciu v spracovani signalov alebo multiplexovani dat pre pilota? Alebo tato revolucna architektura ma umoznit le drobne ladenie na zaklade dat z "pola" a dostat lietadlo do vzduchu skor aj za cenu ze to bude nedorobok?

avatar
alexa123 Datum: 07.05.2018 Čas: 18:11

damik
... Presne tak. A taky hodne lidi nechape ze F35 je designovana na SW updaty s minimalisaci HW/draku updatu. Coz je o hodne rychlejsi a efektivnejsi zpusob nez treba u te F16. Rusky pristup je jeste pomalejsi.
Budoucnost je ve vyrobe univerzalnich letadel/draku/HW, kde bude 80% modernizace pochazet ze SW a 20% z HW/draku/motoru ...

Pre menej chápavých - drak a motor F-35 sa z hľadiska STEALTH v najbližších 15-40 rokov veľmi nezmení ( pre menej chápavých je hardware "železo" t.j. konštrukcia lietadla). Ak sa niečo zmení a ono sa to bude permamentne meniť, tak to bude software lietadla. Až na druhom mieste bude nejaká úprava draku resp. motoru.

avatar
Sokrates Datum: 07.05.2018 Čas: 18:06

stetula: V Rusku to rozhodne nefunguje tým spôsobom, že piloti dostanú kompletné stroje, ktoré sú plne bojaschopné.
Su-35S sa začala sériovo vyrábať v roku 2010 a ochranu vzdušného priestoru začali vykonávať až v roku 2015, navyše vyzbrojené len raketami R-73 a R-27T. Až v roku 2016 sa objavili s novšími R-77 a oficiálne boli Su-35S zaradené do služby až v septembri 2017. Navyše až mesiac po zavedení bola zverejnená informácia, že stíhačky majú integrovanú protilodnú strelu Ch-35:
https://www.leteckymagazin.sk/l/arzenal-stihaciek-su-35s-sa-rozsiril-o-protilodnu-strelu-ch-35/
Podobne to bolo s MiGmi-29K - sériová výroba prebiehala v rokoch 2012 až 2015, zavedené boli v júli 2016 a až na jeseň 2017 mali integrované strely Ch-31, ktoré nie sú žiadnou novinkou:
https://www.leteckymagazin.sk/l/palubne-stihacky-mig-29k-kub-ziskali-nove-strely/
A čo sa týka amerických F-35, tak už od jesene dostáva plne bojaschopnú verziu USAF a od apríla 2018 aj Austrália:
https://www.leteckymagazin.sk/l/australia-dostala-prve-plne-bojaschopne-f-35a/

avatar
flanker.jirka Datum: 07.05.2018 Čas: 17:26

Jsem zvědav do jaké míry se letectva naučí správně všechny vychytávky používat. To bude vyžadovat mnohem více výcviku na simulačních blocích než letové akce. Pilot se tam stává prakticky pouze operátorem zbraňových systémů.
Aby to nedospělo k tomu, že se budou operátoři dělit na bombarďáky a stíhače, tak jako dříve se takto vyráběla letadla.

avatar
damik Datum: 07.05.2018 Čas: 17:19

>> Prvá verzia bol F-16A/B a mala schopnosti na úrovni svojej doby. Potom prišla verzia C/D tiež s nejakými schopnosťami a výkonmi svojej doby. A za ňou verzia E/F a tak ďalej a tak ďalej.

Presne tak. A taky hodne lidi nechape ze F35 je designovana na SW updaty s minimalisaci HW/draku updatu. Coz je o hodne rychlejsi a efektivnejsi zpusob nez treba u te F16. Rusky pristup je jeste pomalejsi.

Budoucnost je ve vyrobe univerzalnich letadel/draku/HW, kde bude 80% modernizace pochazet ze SW a 20% z HW/draku/motoru ...

avatar
alexa123 Datum: 07.05.2018 Čas: 17:15

RiMr71
... O problémech a stavu vývoje a zavádění jako je u F-35 mohou Rusové u T-50 jen tiše snít..

Ak by cena ropy bola min. 100 USD, tak by nemali dôvod snívať ale už by začali riešiť konkrétne problémy pri zavádzaní Su-57 do služby.

arr