Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Testy vysokorychlostních vrtulníků v Rusku

Datum přidání 08.01.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 28 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V Rusku začalo testování technologického demonstrátoru vysokorychlostního vrtulníku. Ke konci minulého roku poprvé vzlet modifikovaný stroj Mi-24K schopný vyvinout o 30 % větší rychlost oproti původnímu Mi-24/35. To vše při zachování vynikající stability při vysokých rychlostech.

Mi-24K

Foto: Technologický demonstrátor Mi-24K při prvním letu. / MIL

 

Upravený vrtulník Mi-24K označován jako Demonstrátor PSV (Demonstrátor vysokorychlostního perspektivního vrtulníku) testoval především nové listy rotoru. Listy se vyznačují novým designem s výrazně zakřivenými a tvarovanými konci. Vrtulník testoval také novou “pokročilou, modulární a integrovanou” avioniku od předního ruského výrobce elektronických přístrojů KRET.


Konstruktéři očekávají dosažení maximální rychlosti u demonstrátoru 400 km/h, oproti 333 km/h u původní verze Mi-24/35. Připomeňme, že Mi-24/35 patří mezi nejrychlejší vrtulníky a v době svého vzniku byl považován za nejrychlejší vrtulník vůbec.


Cestovní rychlost je očekávána v rozmezí 339 až 359 km/h, oproti 265 km/h u původního modelu. Narostla rovněž stoupavost - 18,3 m/s oproti 15,5 m/s na úrovni moře. Maximální startovací hmotnost Demonstrátoru PSV je 11,5 t.


Testovací vrtulník je poháněn dvojicí turbohřídelových motorů Klimov VK-2500-01. Každý motor vyvine maximální krátkodobý výkon při startu 1745 kW a při ustáleném dlouhodobém letu vpřed 1400 kW. Stejný motor pohání například vrtulníky Ka-50/52 nebo Mi-28. Jedná se o modernizované pohonné jednotky TV3-117 z původních vrtulníků Mi-24/35.


Díky novým listům vzroste maximální rychlost strojů Mi-24/35 o 30 %, v případě instalace na bitevní Mi-28 proporcionálně o 10 až 13 %. Podle informací magazínu Defense Update, pokud půjde testování podle plánu, Mil začne nabízet nové rotory pro vrtulníky od roku 2018.

 

Mi-24K

Foto: Technologický demonstrátor Mi-24K s pomocnými křídly představený na výstavě MAKS 2015. / MIL

 

Vývoj a testy Demonstrátoru PSV financuje jak firma Mil, tak ruské ministerstvo obrany. Připomeňme, že firma Mil i konkurenční Kamov spadá pod koncern Ruské vrtulníky.

 

Ruské ministerstvo obrany společně s koncernem Ruské vrtulníky rovněž “opatrně” pracuje na zcela novém vrtulníku. Ruské ministerstvo obrany požaduje po novém stroji maximální rychlosti až 500 km/h. Prototyp podle současných plánů vzlétne v roce 2018 a sériová výroba se spustí v roce 2022.

 

Požadavky ruského ministerstva obrany a časový harmonogram se však jeví jako nerealistické. Vědecko-technická rada koncernu Ruské vrtulníky v záři upozornila, že při současné úrovni vědy a techniky bude vrtulník klasické konstrukce takových parametrů extrémně drahý na provoz a údržbu. Podle informací AIN Online proto ruské ministerstvo obrany, na základě doporučení rady, pozastavilo finacování řady programů vyvíjející technologie pro zcela nový typ vysokorychlostního vrtulníku. 

 

V současné době drží rekord nejrychlejšího vrtulníku klasické konstrukce anglický typ Westland Lynx, který v roce 1986 ustanovil rekord na hodnotu 401 km/h. Evropský technologický demonstrátor Eurocopter X3 - avšak s dvojicí pomocných vrtulí na křídlech - dosáhl v roce 2013 rychlosti 472 km/h.

 

Připomeňme, že dosáhnout s klasickým vrtulníkem rychlostí větší než 400 km/h je krajně problematické. Při velkých rychlostech konce postupujících listů rotoru dosahují rychlosti zvuku ve vzduchu, zato ustupující listy se pohybují rychlostí, která je nižší než dopředná rychlost vrtulníku, takže na nich vzniká jen velmi slabý vztlak. Za těchto okolností je téměř nemožné udržet bezproblémový ustálený let.


Velmi rychlé vrtulníky jako Eurocopter X3 nebo Sikorsky S-97 (cestovní rychlost 444 km/h) “podvádějí” díky přídavným tažným nebo tlačným vrtulím. 


Zdroj: AIN online

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HonzaH Datum: 11.01.2016 Čas: 07:42

No, Eurocopter má podle Wiki rychlostní rekord 472 km/h (i podle zdejšího článku). A to používá dopředné vrtule. Oproti tomu se rusům podařilo úpravou vytáhnout ze "starýho střepu" 400 km/h. Nejsem nějaký fanda Ruska, ale tohle se jim, podle mne, povedlo.

avatar
Charlie Datum: 10.01.2016 Čas: 23:40

Skelet: mě se na eMku líbí, že konečně zahodili tu zastaralou optiku systému Raduga a konečně tam dali něco plně otočnýho s TV a IR kamerou. Super je i integrace prvků pohonný soustavy z Mi-28 (rotor a nová hlava rotoru, vyrovnávací rotor). Další pecka sou ty vychytávky jako je integrální naviják v podvěsech - to je přesně to, co mechanici využujou na polních letištích a improvizovanejch plochách.

Co se mi na ní ale FAKT nelíbí je uříznutí křídel a pevnej podvozek. Ušetří to hmotnost a nejspíš zlepší vis, ale ta cena (menší počet podvěsů a horší aerodynamika) mi přijde trochu mov vysoká.

Ale určitě to je dobrá cesta.

avatar
skelet Datum: 10.01.2016 Čas: 11:35

David: myslím, že se zde nikdo nebaví o tom, zda-li má smysl nakupovat nové Mi-35
Rase: tohle je demonstrátor, který slouží pro ověřování některých konstrukčních celků. Na to fakt nepotřebuješ vymýšlet nic nového, když máš vhodnou platformu, která dosáhne požadovaných hodnot bez "podvádění". Příslušné data, pak budou přeneseny na další fázi. Třebas s tou tlačnou vrtulí.

avatar
Rase Datum: 10.01.2016 Čas: 10:57

Pod pojmem vysokorychlostní vrtulník si představuji něco jiného, než jsou tyhle upravené Mi-24... kde jsou tlačné vrtule, zdvojený hlavní rotor ?
Porovnejte s vysokorychlostními helikoptérami od Sikorského (S-97 Raider, X-2), nebo Eurocopter X. Tohle vypadá jen jako prodloužený starý vrtulník, s novou kabinou, výkonějším rotorem a zatahovacím podvozkem. Mno konstruktéři od Milu nepřekvapili... pokud to má být nějaký kit na úpravu starých Mi-24 tak je to v pořádku.
Doufám že Kamov přijde s nějakou vychytávkou (hodně se mi jejich konstrukce líbí). Ka-52 si doslova říká o upravení na vysokorychlostní helikoptéru, ale v šuplíku budou mít i něco pokrokovějšího

avatar
David Datum: 10.01.2016 Čas: 07:48

Mi-24/35 je již zastaralý. Nicméně stále je v provozu v celé řadě zemí, stále je vyráběn a stále je exportován. Samozřejmě, především do méně vyspělých, chudších zemí. Ale třeba i do takové Brazílie. Na Mi-24/35 jim vyhovuje pořád to stejné - odolnost, robustnost konstrukce, mohutná výzbroj.
A právě pro takové země - uživatele Mi-24/35 - bude jeho moderní, zdokonalená, rychlejší podoba i nadále atraktivní, možná více než kvalitnější, dražší Mi-28 či Ka-50. Samotné Rusko možná tyto vrtulníky nezavede. Ale i tak věřím, že si najdou dosti zájemců

avatar
skelet Datum: 09.01.2016 Čas: 20:29

Luky: Rusové nasazují v Sýrii (nemodernizovanou?) Mi-24P. Ta nemá rotačák a ani fixní 23mm kanón, ale stejný kanón jako měly Su-25. Tedy dvojhlavňový 30mm kanón. Ten 23mm kanón měla verze "VP", a pak až "M". Přičemž "VP" měla problém s podavačem nábojů, proto dostala přednost verze "P". (Zde se nabízí, proč jsme koupili "V", a ne "P"?)

Charlie: ochranu při pádu řeší právě verze "M". Mimojiné právě proto má již pevný podvozek.

avatar
Luky Datum: 09.01.2016 Čas: 18:32

Skelet: Luky: "líbí se mi logika brojit proti Mi-24 kvůli neobratnosti, nízké pasivní bezpečnostni a nedostatečnému pancéřování, a pak chtít ozbrojenou verzi Mi-171.. kterou mimochodem nemáme :) "

A to je chyba, že ji nemáme. Tady jsem byl trochu nepochopen, protože jsem to bral v ekonomickém kontextu AČR, tedy jako buď - anebo, nikoli jako akademické srovnávání Mi-171 vs Mi-24.
Ono to trošku celé začalo tou Rimrovou poznámkou ve smyslu, že citlivá Evropa nechce plnokrevníky a přitom podívejte se, jak jim ty salvy nad Sýrií sluší.

Já si myslím,že kdyby nebylo vyhnutí, mohli by toto ostřelování shora provádět stejně tak naše 171 (pokud by měly kabeláž a munici) s tím, že by unesli ještě o třetinu víc. Čili co vypustí 3 Mi-24P, zvládli by dvě naše Mi171.
Já tam s Rusy nejsem, věřím, že občas vystřelí i nějaký ten Šturm nebo něco pokropí 23 mm dávkou. Co jsem ale viděl, tak v drtivé většině dělají arty s S-8. Jinak na 171 jdou taky navěsit 23mm a granátomety. U Mi-24 působí hrozně sexy 12,7 rotačák, ale sami rusové ho v Afgánu raději nahrazovali fix 23mm, které si pochvalovali. A naše 171 zas má minigun a dopancéřovaný spodek...

Prostě jsem jen chtěl říci, že reálné možnosti Mi-24 oproti 171 nejsou natolik výrazné, aby to stálo za to v našich podmínkách ten stroj dál provozovat nebo nákladně modernizovat. Jinak se spoustou toho co psal Skelet i Charlie souhlasím.

Mi-171 + Mi-24 + LUH s ŘS = nikdy nebude
Mi-171 + Mi-24(nějak upg.) < Mi-171 (ozbrojená) + LUH s ŘS (dle mě pro AČR)
tohle myslím v kontextu peněz, možných počtů, budoucnosti i předpokládaného využití...ale už to nebudu rozvíjet dál, protože ...Demonstrátor PSV.

avatar
flanker.jirka Datum: 09.01.2016 Čas: 16:18

Trochu se divím, že se v Rusku neubírají podobným směrem jako Sikorsky, Kamov má dost zkušeností s protiběžnými rotory, u kterých se dobře potlačí problém s utupujícími listy.
Zajímavé také bude, že to zkoušejí hned na těžkém stroji, který má nejblíže k reálnému využití.

Tvrdit tu, že někdo s těmito stroji "podvádí" oproti klasické konstrukci, mi připadá asi jako tvrzení, že Me 262 podváděl s tím, že neměl vrtule :-D
Prostě se při vyšších rychlostech dá více využít vztlaku pomocných pevných nosných ploch, nejen těch rotujících a Sikorsky ocasní rotor "jen" otočil.
Osobně považuji za nejživotaschopnější právě princip protiběžných nosných rotorů s tlačnými vrtulemi a menšími pomocnými křídly.

Proč AČR nepořídila více modernizovanou verzi Mi24/35? ...to je jednoduché, v LOM Praha by neměli tolik práce a mašiny by byly dříve k dispozici, po menších úpravách a ve větším počtu, pro mise ve válečném prostředí, stačí se podívat jak vybavené vrtulníky létají jinde, výrobce v té době nabízel jak francouzskou, izraelskou, tak americkou avioniku, stačilo jen říct, a doma si jen dovybavit stroj svými "citlivými" technologiemi, do kterých nechceme nikoho pouštět.

Tady verze vybavena do boje za všech podmínek, TV, infra, laser, plus místo kulometu vpředu dvoukanon
http://www.airforce-technology.com/projects/mi-35m-hind-e/mi-35m-hind-e2.html

avatar
Charlie Datum: 09.01.2016 Čas: 16:03

Pokud jde o Mi-24/35, mají pár opravdu špatných vlastností:

1) velmi nízká ochrana osádky při pádu vrtulníku. Tohle je fakt problém a byl by to asi největší oříšek při případném upgradu typu, každopádně je smutným faktem, že když sebou za stejných podmínek praští 24 a 28, tak z osmadvacítky posádka odejde, z dvacet čtyřky jí odnesou v pytlích.

2) relativní podmotorovanost. Tady je příšinou víc problémů. Jednak jsou to na velikost a hmotnost stroje relativně nevýkonné motory (chtělo by to něco ještě lepšího než jsou VK-2500), druhak celkově zastaralá pohonná soustava. Tohle částečně řeší instalace komponent z Mi-28 (reduktor a další věci), ale přiznejme si, ony ty ruské reduktory nejsou žádná hitparáda a Apache má mnohem lepší s menšími ztrátami. S novou rotorovou hlavou a novými listy, jak je zmíněno v článku, ale dokážeme dostat další šťávu i při původních TV3-117.

3) Celková zastaralost navigačně/pilotážního i zbraňového komplexu. Tady přes to prostě vlak nejede a jak rakety (řízené i neřízené), tak kanon i avionika stojí za bačkoru

4) úroveň aktivní i pasivní ochrany - ten infrarušič za vrtulí je dávno mimo a těch pár výmetnic to taky nespasí. Na druhou stranu, jsou ozkoušené aktivní rušiče a noví typy výmetnic, stejně jako ochlazovače plynů a další věci.

I tak je ale řekl bych lepší mít Mi-24 jako ozbrojený transport než Mi-17 jako ozbrojený transport. 24 je rychlejší, lépe obrněná, má lepší výzbroj a jedinou nevýhodou je lehce menší kapacita a absence rampy.

Mimochodem problémy 24 ve visu josu způsobené velikými křídly, jenže ta velká křídla na druhou stranu dávají tomu vrtulníku tu rychlost - při "plném plynu" dávají až 30% vztlaku. Ta verze pro ruský speciály, která je má zkrácený (a o dost) na tom asi bude hůř co se týče rychlosti, ale nejspíš bude zase líp viset.

avatar
skelet Datum: 09.01.2016 Čas: 13:29

Luky: líbí se mi logika brojit proti Mi-24 kvůli neobratnosti, nízké pasivní bezpečnostni a nedostatečnému pancéřování, a pak chtít ozbrojenou verzi Mi-171.. kterou mimochodem nemáme :)
Operovat tady verzi "D" je rovněž nesmysl, protože vlastníme "V", a na té už se odrazily zkušenosti z Afghánu. Pasivní bezpečnost a let v režimu NOE dost vylepšila verze "M", která nám sice nebyla nabídnuta, ale projekt modernizace V4 počítal s obdobnými kroky. Také kvůli tomu bylo součástí dodávky Mi-35 i balík dokumentace od Milu.
Modernizovaný Mi-35 má stále co nabídnout. Má dost velké výkony, více než slušnou obratnost a i dost velkou palebnou sílu. Ale o tom můžeme diskutovat do nekonečna..
stejně tak můžeme do nekonečna diskutovat o tom, proč se naše Mi-35 nikdy nemodernizovaly (i když s tím byly zakoupeny), proč naše Mi-171 mohou nést jen kulomety, proč se místo Mi-35 nekoupilo něco jiného.. stejně dojdeme jen k tomu, že se promrhalo obrovské množství peněz, přičemž brzy se promrhá i vycvičený personál na nich sloužících.
Za deset let s velkou pompou zavedeme nějaký bitevní vrtulník, nejspíše něco olítaného, a budeme zase spokojení. Do té doby se budeme raději tvářit, že nám stačí LUH, které si vyzbrojíme, aby se neřeklo, že máme policejní sbor.

avatar
Kozlus Datum: 09.01.2016 Čas: 13:04

Matesaax:
Ano, je to primo strasne a amaterske, ze jen upravou listu rotoru a avioniky dosahli na 400 km/h, kdyz ostatni instalujou tlacne vrtule nebo rovnou celej novej vrtulnik.

avatar
Luky Datum: 09.01.2016 Čas: 11:36

Jinak 150km/hod na Šumavě pro D verzi je asi úlet a bylo to myslím míň, ale stejně...

Vzhledem k té spolupráci lehčího a těžšího typu mi právě přijde, že z tandemu např. Mi-171 + LUH by se dalo vytěžit mnohem víc, ať už při výsadkové nebo bitevní misi. A to při částečném ozbrojení obou typů v letectvu.

Mi-24 mi u nás přijde jako taková podivná vrtulníkářská elita, "stíhači" určení pro co a proti komu? Na výsadek nic moc, na samostatnou bitevní činnost težkopádný a blbě vyzbrojený, na boj proto obrněncům s moderní PVO už nepoužitelný...a to v armádě, která má bojově nasaditelných asi 5000 lidí a peněz nemá nazbyt..

avatar
skelet Datum: 09.01.2016 Čas: 11:19

Matesaax: Mi-35 se braly, kvůli tomu, že se měly modernizovat v rámci V4. Přičemž ten program následně krachl (jako každý zbrojní program v rámci V4).

avatar
Matesaax Datum: 09.01.2016 Čas: 11:01

Rusko nam modernejsi verze dvacetctyrky vubec nenabizelo,bud berte tohle nebo nic,takze jina varianta ani nebyla mozna.

avatar
Luky Datum: 09.01.2016 Čas: 11:01

Jak pak ale chápat tohle? :
Díky novým listům vzroste maximální rychlost strojů Mi-24/35 o 30 %, v případě instalace na bitevní Mi-28 proporcionálně o 10 až 13 %. Podle informací magazínu Defense Update, pokud půjde testování podle plánu, Mil začne nabízet nové rotory pro vrtulníky od roku 2018.

Já to beru tak, že když se to osvědčí, vylepší si svoji flotilu Mi-24 a nabídnou to i do zahraničí...
----------------------

Jinak ještě k té obratnosti. Když uvidím vysokou pilotáž prázdného Airbusu 320, řeknu že je úžasně obratný. Neznámená to ale, že se může měřit se Sopwith Snipe..

Tohle považuji za obratný stroj (nebo co dělá Lynx, EC..)
https://www.youtube.com/watch?v=2lakMTYTUKM

Mi-24ka je skoro 18m! dlouhá a 5,5m! vysoká....proboha proč to dál provozovat jako bitevní typ, když je to prastará koncepce, která nebyla nikdy určena k NOE, D verze nedokázala ani bezpečně zaviset v Šumavských "velehorách" a měla předepsanou minimálku 150km/hod...jasně, že to domotorovali, ale tohle heblo je už fakt starý, není nad čím plakat.
------------------------------------------------
Jako vysokorychlostní transport pro speciály asi super, taky se mi líbí, když se tůní místo toho dávat vše na šrot. Ale provozovat to jako samostatný bitevní typ...tak v Africe nebo v poušti (s co nejlepšími motory kvůli létu, aby to letělo)

arr