TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Těžký dopravní vrtulník CH-53K připraven ke startu

Datum přidání 06.08.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká námořní pěchota připravuje první let nejnovější generace těžkého vrtulníku Sikorsky CH-53. Nový stroj označovaný jako Sikorsky CH-53K Super Stallion má větší rozměry a osazen byl trojicí nových, velice výkonných motorů. K jeho výrobě byly použity nejmodernější materiály.

 Foto: Grafická představa vrtulníku CH-53K za letu / Sikorsky

 Foto: Grafická představa vrtulníku CH-53K za letu / Sikorsky

 

Americká námořní pěchota podepsala roku 2006 s firmou Sikorsky smlouvu v hodnotě 3,5 miliardy dolarů na vývoj vrtulníku CH-53K Super Stallion. Vývojové práce mají skončit v roce 2019. Poté hodlá odebrat 200 vrtulníků CH-53K Super Stallion. Cena za celý program (vývoj a nákup všech strojů) se nyní odhaduje na 23,17 miliardy dolarů.

 

První let vrtulníku byl původně naplánován již na rok 2011. Ovšem vyskytly se finanční a technické problémy, a tak byl odsunut na rok 2014. Vzrostla i výrobní cena, původně se totiž počítalo s náklady 18,8 miliardy dolarů za celý program.

 

Podle vládní organizace GAO (Government Accountability Office) je však nyní program vrtulníku "zdravý" a je na dobré cestě splnit všechny očekávané požadavky. K největším přednostem mají patřit: větší cestovní rychlost, násobně větší přepravní efektivita, celkové letové výkony a odolnost v boji.

 

Video: Sikorsky CH-53K Super Stallion / YouTube

 

Přestože stroj připomíná svým drakem starší stroje CH-53E, díky rozsáhlým konstrukčním změnám vznikl v podstatě jiný typ. Srdcem nových strojů je trojice turbohřídelových motorů General Electric GE38-1B (3 x 5600 kW). Motory umožňují cestovní rychlost o 37 km/h vyšší než v případě CH-53E.

 

Taktéž umožní vrtulníku CH-53K přepravovat 15 900 kilogramů nákladu (CH-53E 12 200 kg). Modernější pohonné jednotky mají rovněž o 25 % nižší spotřebu než General Electric T64-GE-416/416A na CH-53E.

 

CH-53K podává oproti svému předchůdci násobně lepší výkony při přepravě těžkých materiálů. "Požadavkem je zvednout 12 247 kg (27 000 liber – pozn. redakce) nákladu, přepravit jej do vzdálenosti 177 kilometrů, zůstat 30 minut na místě a pak se vrátit zpět na výsadkovou loď, to vše při vysokých teplotách prostředí. Pokud bychom to chtěli provést dnes, ´Echo´ (CH-53E – pozn. redakce) je schopen takto přepravit 4000 kilogramů," říká plukovník Robert Pridgen, manažer programu vrtulníku CH-53K Super Stallion.

 

Připomeňme si známý fakt, že teplý vzduch nebo značná nadmořská výška snižují tlak okolního vzduchu. V takovém prostředí lopatky rotoru vrtulníku neposkytují dostatečný vztlak. Tento problém je patrný především ve vysokohorském afghánském prostředí.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Air_Force Datum: 06.08.2013 Čas: 11:34

Vskutku, pojem "vztlak vzduchu" jsem slyšel toliko v souvislosti s balonovým létáním :-)

Leč vztlak vytvářený křídlem/rotorem závisí atmosférickém tlaku, resp na hustotě vzduchu, která na něm závisí.

Bohužel, výkony helikoptér tím značně trpí. Výkonnější motory a moderní konstrukce rotoru tyto nevýhody může snížit, ale stále je mnoho míst, kam vrtulník nemůže.

avatar
Pavel Datum: 06.08.2013 Čas: 10:42

Připomeňme známý fakt........, že tlak vzduchu a vztlak vzduchu jsou rozdílné pojmy.

arr