TACTICAL PRO

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Těžký vrtulník CH-53K King Stallion v ceně stíhacího letadla

Datum přidání 19.04.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 17 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo začátek sériové výroby těžkého vrtulníku CH-53K King Stallion. Americká námořní pěchota (US Marine Corps) odebere 200 vrtulníků CH-53K. Avšak cena vrtulníku si nezadá s cenou stíhacího letadla.

Foto: CH-53K King Stalion; větší foto / Sikorsky

 

Unikátní bojový stroj

Těžký vrtulník CH-53K je určen pro kyvadlovou dopravu Mariňáků a vojenského materiálu z výsadkových lodí třídy America a Wasp na souš. Námořní pěchota přistoupila k vývoj CH-53K z důvodu neustálého zvyšování hmotnosti výstroje, výzbroje a zbraňových systémů.


Podle oficiálních stránek námořní pěchoty CH-53K v podvěsu přepraví nejen obrněná vozidla Humvee a budoucí JLTV, ale dokonce bojové vozidlo pěchoty LAV-25. Vrtulník CH-53K v podvěsu unese náklad o hmotnosti 12 200 kg (celkově 16 300 kg) - prázdná hmotnost LAV-25 je přitom 10 900 kg, bojová hmotnost (posádka, vybavení, munice, palivo) 12 800 kg.


Unikátní externí hákový systém CH-53K umožní přepravit až tři samostatné zásobovací kontejnery (munice, vybavení, voda, atd.) na tři různé předsunuté základny. Vysazování jednotlivých kontejnerů přitom značně urychluje trojitý hákový systém.


Ve vnitřním prostoru vrtulníku lze přepravit dvě standardní vojenské přepravní palety 463L určené pro letecké zásobování nebo až 55 Mariňáků - tj. celou jednu četu nebo až čtyři střelecká družstva (4×13 mužů).


Další klíčovým atributem je trojice nových turbohřídelových motorů General Electric T408 (GE38-1B) o výkonu 3×5,6 MW, což je výrazně více než u předchozího modelu CH-53E (3×3,3 MW). CH-53K díky výkonným motorům a novým kompozitním listům rotoru odkáže létat v mnohem vyšších výškách při mnohem vyšších teplotách vzduchu.


Obrovský výkon trojice motorů GE38-1B přenáší mohutná soustava převodovky, hlavy rotoru a transmise o hmotnosti 5280 kg, což je více, než váží prázdný vrtulník UH-60 Black Hawk. Pouze samotná převodovka má hmotnost 2390 kg. Pro srovnání, hmotnost převodovky ruského dvoumotorového vrtulníku Mil Mi-26 je 3639 kg.

 

Video: CH-53K bude největší vrtulník v Ozbrojených silách Spojených států. / YouTube

 

Výroba a cena

Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo spuštění výroby prvních 26 vrtulníků CH-53K v rámci počáteční nízkosériové výroby LRIP (Low Rate Initial Production). V roce 2018 pěchota získá první čtyři stroje a počátečních operačních schopností IOC (Initial Operation Capability) dosáhne první letka CH-53K na konci roku 2019.

 

Plná sériová výroba se rozběhne v roce 2021, kdy bude firma Sikorsky schopna námořní pěchotě dodávat 14 CH-53K ročně.

 

Avšak unikátní vlastnosti CH-53K jsou patřičně drahé. Podle poslední hodnotící zprávy Assessments of Selected Weapon Program kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) z března 2017, celý program CH-53K (vývoj a nákup vrtulníků) přijde na 26,5 miliardy dolarů - mimo provozní náklady.

 

Video: V říjnu 2016 CH-53K úspěšně prošel počátečním operačním testováním, při kterém mimo jiné v podvěsu přepravil náklad o hmotnosti 5400 kg na vzdálenost 180 km a vrátil se zpět. / YouTube

 

Podle článku magazínu Bloomberg z konce března si ale celý program vyžádá 29 miliard dolarů. Stejný magazín pak v pondělí informoval o nárůstu ceny na 31 miliard dolarů. Jde však o neoficální ceny, které nechalo vedení Pentagonu bez komentáře.

 

Rozdílné ceny mohou být dány odlišným započítáním položek do programu. Podle magazínu Bloomberg cena 31 miliard dolarů obsahuje nejen výzkum/vývoj a pořízení jednotlivých vrtulníků, ale také nákup náhradních dílů, obslužného zařízení, atd. Přesnou metodologii výpočtu ceny programu ale magazín nezveřejnil.


Pokud zůstaneme u původních oficiálních čísel, tak čistě za nákup 200 ks CH-53K námořní pěchota vydá 19,3 miliardy dolarů, tj. průměrně 96,5 milionu dolarů za jeden vrtulníku.

 

Cena prvních vrtulníků vyrobených v rámci LRIP série je dokonce 122 milionů dolarů za kus, což je více, než aktuálně stojí stíhačky F-35 Lightning II. Nicméně po rozběhnutí sériové výroby cena poklesne na 40 milionů dolarů - přesto jde stále o cenu, za kterou se prodávají stíhačky F-16 nebo JAS-39 Gripen.  


Zdroj: GAODefense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Strategist Datum: 21.04.2017 Čas: 17:07

Charlie a RiMr71: sám bych to nenapsal líp, 100 procentní souhlas

avatar
KOLT Datum: 21.04.2017 Čas: 16:03

Ten příměr vůbec kulhá na všechny čtyři. Spousta evropských států je spíš v situaci chlapa, kdy manželce nezaplatí nový zub, protože by neměl na cigarety a dárky pro milenku. Stačilo by přestat hulit a šu*at mimo domov, hned by bylo na spravení zubů. A možná i na nové auto pro manželku...

avatar
Charlie Datum: 21.04.2017 Čas: 11:44

V dobách, kdy státy nefinancovaly přebujelý sociální systémy (který jsou ve svým důsledku neuvěřitelně asociální), z rozpočtů neplynuly miliony na různý programy integrace a další nesmysly, kdy jsme byli přesvědčení, že naše kultura je ta nejlepší (protože opravdu jedna z nejlepších byla) si evropské státy mohly dovolit velké, dobře vyzbrojené armády.

Dneska se financuje každá cypovina, leckterej má doktorát z genderový antropologie (ale dobrýho obráběče abys hledal lupou) nebo jiný nepostradatelný vědy, ale když přijde na lámání chleba a na louce se ukempuje tlupa loupežníků přivandrovalejch z cizí země, co přepadá dostavníky, tak je odsud nejni nikdo schopnej vystrnadit, přitom by to za pár hodin vyřešila žandarmérie s bajonetama. Vagabundi se sem přihrnou, pracovat nehctěj, ale o dávky si můžou vyřvat hlasivky. Jinej přivandrovalej vagabund se v televizi netají tím, že nikdy nedělal, jeho žena je bůhví jak dlouho doma taky, ale byt mají obří a luxusně zařízenej. Kde na to vzali?

Ve finále sme v situaci, že se vybudovala tak sociálně spravedlivá společnost, že je vlastně nejvíc nespravedlivá - lidi co pracujou musej koukat, jak jim těžce vydřený prachy seberou a pak je dávaj netáhlum, co se celej den povalujou na lavičkách v parku a ještě se jim smějou do xichu, aby svoje živitele pak v noci okradli a zbili, za což se jim zas nic nestane.

avatar
tomas.kotnour Datum: 20.04.2017 Čas: 20:37

Tak snad se také dočkáme jednou obdobných manévrů, jaké dokázal zakládající této řady
https://www.youtube.com/watch?v=VC2E8RJE3Jo&feature=youtu.be

avatar
Luky Datum: 20.04.2017 Čas: 14:44

Ano RiMre, a proto RUDÉ socialistické Německo zvažuje nahradit jejich letité CH-53 novými CH-53K...
https://www.flightglobal.com/news/articles/germany-to-choose-between-chinook-and-ch-53k-for-hea-420964/

avatar
logik Datum: 20.04.2017 Čas: 12:47

Reduktory a převodovky pro takové výkony jsou obrovská věda (např. i na F35 je právě jeden z nejsložitějších konstrukčních prvků právě převodovka na ventilátor pro STVOL).

Jednak se to musí perfektně spočítat - čím to lépe navrhneš a spočítáš, tím to má méně dynamického namáhání a tedy je třeba menší robustnost.
Pak je třeba mít perfektní materiálové inženýrství, které to umožní zkonstruovat z dostatečně pevných materiálů a tím moci snížit váhu.
A nakonec se to pak musí také co nejpřesněji vyrobit, protože nepřesnosti ve výrobě tam přidávají další momenty a vibrace.

U nás v republice opravdu umí počítat reduktory na vrtule jeden člověk.... (Pravděpodobně teda podobné věci hodně dobře uměj lidé v Plzni, kteří se pohybujou kolem turbín pro elektrárny, ale praxe přímo v letectví je tady asi dost nenahraditelná).

Marfoloděj: Mi-26 je výkonnej v podstatě stejně. Starší je - ale s čím jiným bys to srovnával?

Charlie: Nebude rozdíl v tom, že turbopropy maj v sobě zabudovanej reduktor, zatímco turbohřídele spoléhaj na externí?

avatar
fulcrum Datum: 20.04.2017 Čas: 12:33

Gorn: A nemá 45. mpr nahradit u 4. brn 43. vpr , který by měl přejít společně s průzkumnými a speciálními útvary do nové brigády?

avatar
Charlie Datum: 20.04.2017 Čas: 10:45

marfolodej: samozřejmě vám nepovím, co se rusovi nepovedlo u hlavního reduktoru, byla to podle všeho nějaká konstrukční chyba která způsobovala vibrace a přehřívání. Co přesně sem nikdy nečetl a vím, že třebas při porovnávání reduktorů u Ka-52 a AH-64 se ten Apačovej jevil jako modernější (menší hmotnost, vyšší účinnost, alespoň tedy podle ATM), ale co přesně to způsobuje...

avatar
marfolodej Datum: 20.04.2017 Čas: 09:58

heh, srovnávat s Mi-26, kterje je o cca 30 let starší a výkonnější...nooo :-)

Jen tak bokem téma článku mě napadlo, při srovnání hmotnosti té převodovky...Mi-26 tele jak vrata a lítá, Mi-28 drobeček a ta převodovka nefachá jak má a nefachá...to je prostě divný...co rus neumí? To je nějaké čudné když u Mi-17, 24, 26 to lítá skoro samo...nějak mi to nende do hlavy...

avatar
Charlie Datum: 20.04.2017 Čas: 09:48

Jen technická - ty motory jsou turboHŘÍDELOVÉ - jejich výkon je vynášen hřídelí "k dalšímu zpracování" - v tomhle případě soustava reduktorů.

Turbovrtulový motor se říká jednotce u letadel, kde je vrtule jaksi součástí jednotky (tj youstava motor-převodovka-vrtule tvoří celek pohonné jednotky.

Je to nemlich to samý, ale zavedený názvosloví je holt takhle....

avatar
Gorn Datum: 20.04.2017 Čas: 08:59

juhelak: 3. lehká brigada? Co to jako je?

Pokud vím tak je plánovaný jeden prapor (45. mpr) a je velká otázka jak jej naplní a kde se vezme technika.

avatar
fenri Datum: 20.04.2017 Čas: 07:52

Hřebeček se mi vždycky líbil, ale ta cena je peklo a nemám pocit, že by to bylo dlouhodobě a ve významných počtech udržitelné. Každopádně ale impozantní mašina.

avatar
liberal shark Datum: 20.04.2017 Čas: 06:47

To juhelak: pro lehkou brigadu by se mi vic libily nove konvertoplany :-).

avatar
juhelak Datum: 19.04.2017 Čas: 21:31

kolik by jsme jich potřebovali aby se tam vešla celá ta plánovaná 3. lehká brigada i z vybavením?:)) byla by pak nejmobilnejsi v Evropě :))

avatar
Superme Datum: 19.04.2017 Čas: 20:35

RiMr71 - Hezky napsáno :)

arr