Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Datum přidání 19.12.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 28 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových letadel L-39 ZA/ART. Aero Vodochody nabízí Thajsku lehké bitevní letouny L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aicraft) nebo L-39 NG (Next Generation).

Foto:  L-39 ZA/ART Královských thajských vzdušných sil. / RTAF

Foto: L-39 ZA/ART Královských thajských vzdušných sil. / RTAF

 

Královské thajské letecké síly RTAF (Royal Thai Air Force) vlastní 36 stíhaček L-39 ZA/ART (thajské označení B.KhF1). Většinu strojů Thajsko získalo z České republiky v 90. letech minulého století. Téměř všechny thajské L-39 jsou navíc vybavené moderní izraelskou avionikou a jsou schopny používat západní výzbroj.

 

Thajsko modernizované využívá L-39 především k bitevním úkolům. Thajské L-39 mohou shazovat americké pumy Mk. 81/82/83, bomby s napalmem BLU-10A/B,-23/B,-32B/C,-27/B, kazetové bomby CBU-59/B,-71A/B nebo odpalovat neřízené rakety CRV-7 a Mk.40. Letouny jsou také schopné působit proti letadlům se střelami AIM-9 Sidewinder.

 

Čtyři stroje však pochází již z 80. let minulého století. Starší stroje nejsou modernizované a končí jim pomalu technická životnost. Právě čtyři dosluhující L-39 plánuje Thajsko nahradit novými stroji. Cena zakázky se odhaduje na 3,5 miliardy bathů (2,5 miliardy Kč).

 

Jelikož Thajsko plánuje stále provozovat letouny L-39, šance Aero Vodochody v tomto obchodě nejsou malé. Thajsko navíc vlastní, stejně jako Česká republiky, 12 švédských stíhaček JAS-39C/D Gripen, což skýtá potenciál pro spolupráci.

 

„Víme o zájmu thajské armády, probíhají o tom jednání, ale žádné bližší informace v tuto chvíli nemůžeme poskytnout,“ uvedl pro server E15.cz mluvčí Aera Tomáš Cícha. Kromě český letounů Thajsko zkoumá nabídky také z Ruska, Jižní Koreje, Itálie a Číny. Bohužel další informace nejsou k dispozici.

 

Aero Vodochody mohou nabídnout Thajsku dva typy vhodných letadel. V prvé řadě jde o lehké bitevní a cvičné stroje L-159 a cvičné stroje L-39 NG, které jsou však teprve ve vývoji.

Zdroj: IHS Janes, E15

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
D.i.p Datum: 24.12.2014 Čas: 09:29

Tak ty kliky co systematicky škodí známe. Jedna z nich seděla nedávno na MZ.

avatar
Karlos Datum: 23.12.2014 Čas: 19:49

Je to presne jak pisete.

Proste smes toho nejhorsi co se muze stat.

Bohuzel to u nas porad pretrvava a nejen ve zbrojnim odvetvi.

Asi Izraelci malo plati politikum. Musi se zeptat pana Kalouska jak u nas prorazit, za 25let s tim ma bohate zkusenosti i tucne konto. Ehmm, vlastne to mu nekdo z rodiny dal ty penize, tak jako vsem jemu podobnym.

Ja doufam, ze to Aero jeste rozjede a L 159 si zavalci. Byla by to super fotka nebo video, jak nekde nekomu zatapi a je na ni chvala.
Treba se to zvladne v tom Iraku. Cilu bude dost a dlouho.

avatar
CerVus Datum: 23.12.2014 Čas: 14:12

Izrael hlavně nabízel, že bezplatně upraví některé jejich zbraně pro L-159 výměnou za zapůjčení jednoho kusu. Už nevím přesně o jaké rakety se jednalo, tuším že neřízené. Tady se raději nakoupily dražší rakety ze Švédska.

avatar
Charlie Datum: 23.12.2014 Čas: 13:27

Za neúspěch L-159 ve světě může zejména naprostý diletantismus a nezájem politické reprezentace na jendé straně a pasivita a laxnost Aera na straně druhé.

Po revoluci se bohužel v havlovské klice a celorepublikově rozmohl názor, že vyrábět zbraně je špatné a prodávat je ještě horší, takže valná většina trhů, kde jsme měli vynikající pověst, se prostě opustila, a nové se nezískávaly. Skoro mi při pohledu zpět přijde, že někdo Američanům přislíbil, že se na to vysereme a nepolezeme jim do zelí.

V situaci, kdy leželo třicel L-159 ve skladu, se mohlo klidně dohodnout v Jižní Americe jakési turné, při kterém by se třeba pět nebo deset letadel naložilo na loď a na místě pak mohli naši piloti ukázat, co to éro umí. Jihoamerické státy dlouho řeší problém leteckého pašování narkotik, přičemž na stíhání malých kurýrních letounů jsou velké stíhačky drahé a nepraktické a malé turbovrtuláky, které na to používají, zase poněkud pomalé a bez radaru. L-159 perfektně splňuje většinu požadavků na tyhle úlohy - má radar, slušnou cestovní rychlost, přitom si zachovává obratnost a ovladatelnost při nízkých rychlostech, je laciné na provoz, pokud vím, tak i schopné operovat z nijak špičkových letišť... a je velký rozdíl, jestli letadla prodáte za 20 mega soukromé firmě, nebo ozbrojeným složkám za ten samý peníz, protože letoun, který má ve výzbroji více letectev, se prodává lépe než něco, co má jen jeden stá v pár kusech.

Tady u nás le státní podpora exportu obranných technologií téměř neexistuje, což firmy musely pracně zjišťovat (ERA vyvíjela hodně aktivit ve vlastní režii), přitom je to divné, protože na těchle výrobcích je velká přidaná hodnota, čili velké zisky a tudíž by státu plynuly slušné příjmy z daní, jenže erár radši holí obyčejné občany na spotřebce, DPH a dalších daních.

Mimochodem proč nemá naše republika užší vztahy s Izraelem, který nám dosud nezapomněl naší pomoc (byť nadiktovanou ze SSSR) při jeho válce za nezávislost? Přitom Izraelci mají přesně to, co potřebujem a spolupráce by byla výhodná pro obě strany.

avatar
D.i.p Datum: 23.12.2014 Čas: 11:59

Tak to Embargo nemusí být jen o konkrétním dílu, ale pouze čistě politické. Nejlepší by bylo koupit motor s licencí vč. technologie. Ale to je asi nereálné.

avatar
Karlos Datum: 22.12.2014 Čas: 23:37

L-159 urcite neni za zadnym zenitem. Hodil by se jen maly upgrade (jiz ted jsou nejake kusy v ACR vybaveny novymi displeji, co jsem cetl, pak by to chtelo zamerovaci kontajner - byl zkousen Litening III a tankovaci nastavec a mate spickove letadlo).

Krehke a prakticky k nicemu jsou L39 - jen hloupe zbrane, prakticky nepozitelne. To ze je Syrane pouzivaji na bombardovani, kdy nejde o presnost je pravda.

Jedina vyhoda L39 je nenarocnost na obsluhu. Ale to je jako s trabantem, taky jezdil a byl nenarocny na obsluhu.

L39NG je ve hvezdach zda nekdy bude.

Cpat do nejakeho letadla motor z vychodu muze jen firma, ktera nemysli. Na zapade je dostatek motoru, ktere by urco US neembarkovali. Ale to je vetsi politika, do ktere opravdu nevidime.

avatar
z.a.p Datum: 22.12.2014 Čas: 21:02

L-39 neni ani zdaleka bezzuby nastroj boje proti pozemnim cilum.
Zde je stranka ukazujici tento letoun v barvach Syrske republiky. Byl pouzit opakovane proti vzbourencum (FSA) pro ktere je pravym postrachem: http://www.sas1946.com/main/index.php?topic=31096.0

avatar
CerVus Datum: 22.12.2014 Čas: 14:49

J.D. ještě k těm motorům. Většina těchto vojensko-průmyslových závodů se nachází na východě Ukrajiny, proto o tu oblast Rusové stojí a pár podniků dokonce i nutně potřebují. Bojím se, že by to mohlo způsobovat Aeru problém s dodávkami.

avatar
CerVus Datum: 22.12.2014 Čas: 14:43

Když ta 159 podle mě moc na boj není. To letadlo si jen na něco hraje. Na to aby poskytovalo CAS je moc křehké, nemá pancéřování a ani únikovou rychlost. Nosnost také žádný zázrak. Vybaveni kokpitu už také není aktuální, stačí se podívat na konkurenci. I ta vznikající 39NG je už trochu dál. V době vzniku bylo na průměru teď bez investic do dalšího vývoje je jednoduše zastaralé, což v tak nabité konkurenci je značný faktor. Nesmíme zapomínat že o koupi nerozhodují piloti, kteří možná mají raději klasické přístroje, ale převážně politici a civilisti obecně, kteří prostě budou preferovat velké dotykové obrazovky, které najdou i moderních stíhačkách.
Obecně bych větší šanci dával L39NG s přihlédnutím k tomu, že mají ve výzbroji i 39 ks AlphaJetu v bitevní variantě a tudíž budou preferovat čistě tréninkový stroj pro přechod z turbovrtulových pc-9.

avatar
J.D. Datum: 22.12.2014 Čas: 14:00

jen bych chtěl podotkonou že díly u 159 už nejsou žádný problém, někde sem četl že se jim podařilo sehna vyhovující ukrajinské motory a avionku napůl od nás a něco můžu koupit i ve Francii takže USA už jsou defakto ze hry, jen záleží jak to oni prodají

avatar
D.i.p Datum: 22.12.2014 Čas: 11:33

Tady asi záleží taky na struktuře letectva. Pro F-35 je asi potřeba sofistikovanější cvičný letadlo, ale taky můžete brát ze zkušených pilotů např. z Gripenu.

Krom toho Thajsko asi mít F-35 nebude, takže proč M346? Navíc stíhací roli tyhle letadla stejně nezastanou a jsem přesvědčen, že L-159 je jako bitevník lepší. L-39NG bude zase podstatně levnější.

S dalším vývojem L-159 Aero asi čeká, jak se záměry podaří aplikovat na jednodušší L-39NG. A pro L-39 je asi vhodnější doba.

avatar
liberal shark Datum: 22.12.2014 Čas: 07:55

Mám jen dvě poznámky:

Velmi záleží na tom, co Thajsko od nových letounů požaduje - bude-li to výcvik pilotů, pak jim stačí L-39NG, jestli chtějí spíš útočný letoun, je vhodnější L-159. Oba vhodné typy by Aero muselo teprve dovyvinout. L-39NG je zatím jen na papíře, v L-159 by museli nahradit komponenty, které US výrobci nechtějí vyvážet.

Cena 2,5 miliardy CZK - tj. nějakých 110 milionů USD, není zas tak astronomická. Vychází na nějakých 28 milionů USD na letoun a dolar už taky není, co býval :-). Třeba Gripen má stát 29 - 44 milionů Euro (Wiki).

avatar
z.a.p Datum: 21.12.2014 Čas: 16:49

Nejsme v tom smeru v nesouladu; rekl bych prave naopak.

Rozbalite-li jakykoli spotrebni vyrobek (mluvim o zdejsim trhu) dojdete z 90% k tomu samemu: vyrobeno v Cine. Pritom samozrejme, obaly a jmena na nich jsou prudce americke. Tak to je se vsim pane, vcetne zalezitosti 'obrany' nebo utoku chcete-li..

avatar
CerVus Datum: 21.12.2014 Čas: 15:32

z.a.p: já na to koukal spíš z pohledu mateřské firmy. Apple taky vyrábí součástky v Číně a dušuje se Americkou kvalitou.

avatar
z.a.p Datum: 21.12.2014 Čas: 14:49

Jeste pro Cervus v souvislosti s puvodem elektroniky - komponenty jsou temer vylucne z Ciny, ac nektere klicove jsou z Japonska s tim, ze intergrace vc. programovani se provadi ve Statech - vetsinou v silicon valley. Rovnez tak je znacne 'osvetlujici', ze kdyz se dostanete do nejake americke hi-tech firmy zjistite, ze osazenstvo je z vetsi casti azijske ethnicity (Indove vedou v programovani). Jsou to v 80% kontraktori s bezpecnostnim proverenim po dobu smlouvy - nikoli stali zamestnanci. Az jim termin skonci, bud se prodlouzi a nebo jdou jinam. Tak je to s 'lojalitou a utajenim' - vse jde skrze penize a zisk.

arr