TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

TR-X: Lockheed Martin lobuje za nástupce U-2S Dragon Lady

Datum přidání 01.04.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Lockheed Martin za vlastní náklady vyvíjí nové výškové špionážní letadlo TR-X. Lockheed nabízí americkému letectvu 30 výškových letadel TR-X za 3,8 miliardy dolarů jako náhradu za U-2S Dragon Lady a RQ-4B Global Hawk.

TR-X

Foto: Vizualizace TR-X za letu. / Lockheed Martin

 

Problematický RQ-4

V současné době americké letectvo k výškovému leteckému průzkumu používá dva stroje - ikonický U-2S Dragon Lady a bezpilotní RQ-4B Global Hawk. Podle současných plánů letectvo vyřadí U-2 z výzbroje v roce 2019 a přenese všechny povinnosti výškového průzkumu na bezpilotní RQ-4B.

 

Lockheed Martin však doufá, že americké letectvo přesvědčí k vývoji nástupce letadla U-2. Důvodem jsou především špatné zkušenosti letectva s provozem RQ-4B, které prakticky po všech důležitých stránkách zaostává za U-2.


Bezpilotní RQ-4B zaostává ve výšce letu, nosnosti, senzorovém vybavení, schopnosti létat v civilním leteckém provozu (problém všech bezpilotních letadel), nedostatečném zdroji elektrické energie (omezená možnost použití náročných senzorů) nebo v malé odolnosti proti špatnému počasí - RQ-4B tak lze nasadit jen v 50 % potřebných případů.


Ostatně americké letectvo nevyřadí U-2 z výzbroje dříve, než se podaří přenést senzorové vybavení U-2 na bezpilotní RQ-4B. Northrop Grumman, výrobce RQ-4B, již provádí letecké testy s novými senzory. Projekt modernizace RQ-4B přijde americké daňové poplatníky na 2 miliardy dolarů.


“Rok 2019 je datum kdy věříme, že prokážeme schopnost Global Hawku používat senzory v současné době nasazené na U-2,” říká generál Mark Welsh, náčelník štábu amerického letectva. “Jakmile dokončíme testování, připravíme přechodový plán z U-2 na Global Hawk. Dokud nedokončíme tuhle práci, předpovídáni delší budoucnosti nemá moc smysl.”

 

U-2

Foto: U-2 Dragon Lady. / Public Domain


Řešení jménem TR-X

Naproti výše uvedenému Lockheed připravuje alternativní plán vývoje nového špionážního letadla TR-X kombinující (doslova) to nejlepší z U-2 a RQ-4. Lockheed navrhuje využít klíčové díly (konstrukční celky, senzory, software, atd.) z obou letadel a využít je pro stavbu TR-X.


TR-X je navrhován jako výškový, kradmý bezpilotní letoun. V podstatě Lockheed navrhuje opustit ne příliš povedenou konstrukci RQ-4B a vytvořit nové průzkumné bezpilotní letadlo na základě U-2. Pro TR-X se počítá s proudovým motorem GE Aviation F118 (pohání U-2 i B-2 Spirit) bez přídavného spalování, se senzorovým a komunikačním vybavením z U-2 nebo např. se systémy pro bezpilotní let vyvinuté pro RQ-4B.


“Používá (TR-X - pozn. red.) hodně systémů z Global Hawku a U-2,” vysvětluje Scott Winstead z legendárních vývojových laboratoří Skunk Works, kde projekt letadla TR-X vzniká. “Ve skutečnosti 90 % našich systémů pro mise, senzory, užitečné zatížení a avionika je znovu použitelná a 80 % dílů je rovněž znovu použitelných. Díky použití motoru z U-2 ušetříte spoustu peněz.”


Původně Lockheed zvažoval vývoj stroje s operační výškou 23 500 m (77 000 stop), ale k tomu je potřeba dvoumotorový (dražší) stroj. Maximální výška letu jednomotorového TR-X proto zůstane stejná jako v případě U-2, tedy 21 300 m (70 000 stop).


Pro průzkum země TR-X využije pokročilé senzorové vybavení U-2 - především mapovací radar se syntetickou aparaturou Raytheon ASARS-2B (dosupný od roku 2018) a širokospektrální kamery s velmi vysokým rozlišením UTC Aerospace Systems MS-177.

 

MS-177

Foto: Snímek ze senzoru MS-177 (vzdálenost letadla od budovy je neznámá); větší foto / Northrop Grumman


Kanibalizace U-2 a Global Hawku

Lockheed nabízí americkému letectvu postupnou přestavbu letadel U-2 a Global Hawk tak, jak se bude blížit konec technické životnosti a nutnost generálních oprav. Každý vyřazený letoun, místo toho, aby na něm byla provedena generální oprava, bude rozebrán a díly využity na stavbu nového letadla TR-X.


Podle Lockheedu zabere 6 až 8 let “vytěžení” flotily 33 letadel U-2 a další dva roky nahrazení flotily 33 bezpilotních letadel RQ-4B Global Hawk. “Na konci desetileté periody získáte 30 TR-X, které vám dají větší schopnosti než máte nyní,” vysvětluje Winstead.


TR-X podle svých tvůrců bude kradmý letoun s nízkou radarovou stopou. Konstruktéři se například snaží veškeré senzorové vybavení umístit tak, aby TR-X vykazoval, co nejmenší čelní radarový průřez.


“S nízkým radarovým podpisem pro lepší přežití, společně s pokročilým obranným systémem, dostanete něco, co má lepší schopnost přežití než dnešní F-35,” říká Winstead. “Nebude nenápadný (stealth - pozn. red.), ale bude schopen přežít.”


Výdrž TR-X je vypočítána na 24 hodin bez doplnění paliva za letu. Podle Lockheedu americké letectvo požaduje letoun schopny zůstat ve vzduchu alespoň 40 hodin, i s doplňováním paliva za letu. Bezpilotní RQ-4B vydrží ve vzduchu více než 32 hodin.


V každém případě se TR-X ve vzduchu tak rychle nedočkáme. Velkou neznámou jsou prezidentské volby v roce 2017, které mohou výrazně zamíchat se zbrojními výdaji. Podle Winsteada nezačne vývoj letadla dříve než v roce 2024 a první stroj se tak dostane do výzbroje až v roce 2030.

 

Zdroj: Flightglobal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Left Datum: 01.04.2016 Čas: 16:49

Prezidentské volby v USA jsou letos v listopadu, v roce 2017 (leden) je inaugurace.



Asi vědí, co dělají, ale působí to na mě tak, že se to bez kompromisů neobejde.

avatar
Rase Datum: 01.04.2016 Čas: 11:40

Hodně se mi líbí plán použít díly jak z RQ-4 tak i U2, pro novou zcela novou, moderní konstrukci.
Ve Skunk Works vznikaly a vznikají opravdu neuvěřitelné stroje, nemají konkurenci a nezdá se že by je něco / někdo mohl, byť jen vzdáleně, dohnat.

arr