+ Úvod + Profil redakce + O webu + Přihlášení + Registrace
Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách ... Více
Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala ... Více
Přesun je nedílnou součástí vojenského umění. ... Více
Blog a recenze SOLDATO Team

Sledujeme pro Vás síť
12:46 | EK navrhla vytvoření kodexu pro nakládání s dezinformacemi, České Noviny |
---|---|
08:00 | Buldozery izraelské armády, Vojsko.net |
21:45 | Moskva prý zneužila záběry z natáčení filmu o chemickém útoku, České Noviny |
17:28 | Evropa a USA musí společně čelit výzvám, uvedl Macron, České Noviny |
17:08 | Prezident jmenoval generálporučíka Aleše Opatu novým náčelníkem generálního štábu, army.cz |
+ Zobrazit více článků z internetu |
Poslední komentáře
![]() | 26.04. 23:12 PavolR okomentoval článek Bojové vozidlo BVP-1 vstává v ruské armádě z mrtvých |
---|---|
![]() | 26.04. 22:46 logik okomentoval článek Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X |
![]() | 26.04. 22:03 ARES okomentoval článek Izraelské houfnice ATMOS na tatrováckém podvozku pro Thajsko |
![]() | 26.04. 21:45 PavolR okomentoval článek Turecko spouští sériovou výrobu tanků Altay |
![]() | 26.04. 21:43 Lukas okomentoval článek Turecko spouští sériovou výrobu tanků Altay |
![]() | 26.04. 21:34 Lukas okomentoval článek Bojové vozidlo BVP-1 vstává v ruské armádě z mrtvých |
Nejoblíbenější články
Letecká technika
TR36TD: Nová evoluce vrtulníku
06.10.2013
rubrika:
Letecká technika
0
komentářů
autor:
Jan Grohmann
Americké ozbrojené síly skrze programy JMR/FLV a AAS plánují radikálně obměnit svou vrtulníkovou techniku. Ač největšími favority obou programů jsou velké letecké společnosti, bez šance nejsou ani menší společnosti. Jako menší zjevení působí společnost Karem Aicraft, která se svým strojem TR36TD je mezi finálními účastníky programu JMR/FLV.

Foto: Karem Aicraft chce při konstrukci TR36TD využít zkušeností z programu JFTL (Joint Future Theater Lift). Na obrázku stroj TR75 nabízený pro program JFTL. / Karem Aicraft
Vítěz programu JMR/FMV začne od roku 2030 postupně nahrazovat stroje UH60 Black Hawk i AH-64 Apache vrtulníkem zcela nové konstrukce. Americká armáda má zájem až o 4000 strojů – transportních, záchranných, bojových nebo MEDEVAC.
V současné době běží devítiměsíční koncepční fáze, kdy zúčastněné firmy mají rozpracovat své řešení pro program JMR/FMV. Velení US Army následně vybere dvojici nejlepších návrhů. Vítězná dvojice poté postaví do roku 2017, za armádní peníze, funkční prototypy svých vrtulníků.
O úspěch v soutěži bojuje čtveřice firem. AVX Aircraft nabízí stroj s koaxiálními rotory a dvojici zapouzdřených tlačných vrtulí. Bell sází na svůj konvertoplán V-280 Valor a Boeing/Sikorsky pak rozpracovává vrtulník založený na technologickém demonstrátoru X2 (S-97 Raider).
Posledním soutěžícím je černý kůň soutěže Karem Aicraft se strojem TR36TD. Karem o svého stroje prosazuje patentovanou technologii optimalizované obvodové rychlosti rotoru OSTR (optimum-speed tiltrotor). Ač TR36TD svým vzhledem připomíná V-22 Osprey, vynikat má lehčí a jednoduší konstrukcí, větší rychlosti dopředného letu a větší operační nadmořskou výškou.
Hlavní výhodou konceptu OSTR má být proměnné řízení otáček rotorů. Podle fáze letu (dopředný let, vis ve vzduchu, atd.) mohou být sníženy otáčky rotorů až o 40 %. Výsledkem má být optimální zatížení (větší účinnost) lopatek rotorů.
Jedna z největších výhod oproti konkurenci je bezkonkurenčně největší rychlost letu ze všech kandidátů. AVX a Boeing/Sikorsky nabízejí stroje s maximální dopřednou rychlostí letu 426 km/h, Bell u svého V-280 Valor pak 520 km/h. Konvertoplán TR36TD je však údajně schopen dosáhnout cestovní rychlosti až 660 km/h.
Zdroj: Aviation week, Altair
Udělte článku metály: |
Počet metálů: 4.8 / 5
|
Související články
Přidej komentář
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!