TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

TR36TD: Nová evoluce vrtulníku

Datum přidání 06.10.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americké ozbrojené síly skrze programy JMR/FLV a AAS plánují radikálně obměnit svou vrtulníkovou techniku. Ač největšími favority obou programů jsou velké letecké společnosti, bez šance nejsou ani menší společnosti. Jako menší zjevení působí společnost Karem Aicraft, která se svým strojem TR36TD je mezi finálními účastníky programu JMR/FLV.

Karem Aicraft TR75

Foto: Karem Aicraft chce při konstrukci TR36TD využít zkušeností z programu JFTL (Joint Future Theater Lift). Na obrázku stroj TR75 nabízený pro program JFTL. / Karem Aicraft

 

Vítěz programu JMR/FMV začne od roku 2030 postupně nahrazovat stroje UH60 Black Hawk i AH-64 Apache vrtulníkem zcela nové konstrukce. Americká armáda má zájem až o 4000 strojů – transportních, záchranných, bojových nebo MEDEVAC.

 

V současné době běží devítiměsíční koncepční fáze, kdy zúčastněné firmy mají rozpracovat své řešení pro program JMR/FMV. Velení US Army následně vybere dvojici nejlepších návrhů. Vítězná dvojice poté postaví do roku 2017, za armádní peníze, funkční prototypy svých vrtulníků.

 

O úspěch v soutěži bojuje čtveřice firem. AVX Aircraft  nabízí stroj s koaxiálními rotory a dvojici zapouzdřených tlačných vrtulí. Bell sází na svůj konvertoplán V-280 Valor a Boeing/Sikorsky pak rozpracovává vrtulník založený na technologickém demonstrátoru X2 (S-97 Raider).

 

Posledním soutěžícím je černý kůň soutěže Karem Aicraft se strojem TR36TD. Karem o svého stroje prosazuje patentovanou technologii optimalizované obvodové rychlosti rotoru OSTR (optimum-speed tiltrotor). Ač TR36TD svým vzhledem připomíná V-22 Osprey, vynikat má lehčí a jednoduší konstrukcí, větší rychlosti dopředného letu a větší operační nadmořskou výškou.

 

Hlavní výhodou konceptu OSTR má být proměnné řízení otáček rotorů. Podle fáze letu (dopředný let, vis ve vzduchu, atd.) mohou být sníženy otáčky rotorů až o 40 %. Výsledkem má být optimální zatížení (větší účinnost) lopatek rotorů.

 

Jedna z největších výhod oproti konkurenci je bezkonkurenčně největší rychlost letu ze všech kandidátů. AVX a Boeing/Sikorsky nabízejí stroje s maximální dopřednou rychlostí letu 426 km/h, Bell u svého V-280 Valor pak 520 km/h. Konvertoplán TR36TD je však údajně schopen dosáhnout cestovní rychlosti až 660 km/h.

 

Zdroj: Aviation week, Altair

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr