Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Transportéry Eitan a houfnice ATMOS pro izraelskou armádu

Datum přidání 13.03.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 24 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Izraelská vláda 11. března schválila dva zásadní modernizační programy izraelských obranných sil IDF (Israel Defense Forces). Prvním programem je nákup „několika stovek“ těžkých kolových obrněných transportérů (OT) Eitan, druhým nákup samohybných houfnic ATMOS.

Foto: Obrněný transportér Eitan; větší foto / IDF 

 

Obrněný transportér Eitan

„Projekty byly schváleny jednomyslně a nyní můžeme oznámit, že v průběhu deseti let čeká IDF výrazná modernizace. IDF vůbec poprvé získá stovky kolových obrněných transportérů s aktivním ochranným systémem a dalšími pokročilými systémy. Také v dělostřeleckých jednotkách se uskuteční skutečná revoluce. Byl schválen projekt modernizace dělostřelectva. Za deset let budou pozemní síly vypadat úplně jinak. Efektivnější, rychlejší a technicky více pokročilé,“ komentoval schválení projektů Avigdor Lieberman, izraelský ministr obrany.


Prototyp nového izraelského kolového OT Eitan byl představen 1. srpna 2016. Eitan má v IDF nahradit zastaralé a velmi zranitelné pásové OT M113. Výrazný impuls k výměně více než půl století starých amerických obrněnců M113 přišel během operace Ochranné ostří (2014), kdy palestinský bojovník pomocí RPG-29 zasáhl jeden M113 a zabil sedm izraelských vojáků.


Eitan ve výzbroji IDF doplní těžké pásové OT Namer. Oproti svému pásovému soukmenovci Eitan nabídne podobnou balistickou ochranu, ale při dvakrát nižší pořizovací ceně. Plusem je také výrazně rychlejší výroba OT Eitan a tedy i zkrácený čas nutný k výměně flotily M113.


Do roku 2027 plánuje IDF získat 531 vozidel Namer. Ve výzbroji IDF se však nachází více než 6000 transportérů M113.


Eitan má využívat technická řešení tanků Merkava a OT Namer – v podstatě půjde o Namer na kolech. Konstrukce vozidla Eitan má být, jako ostatně u všech moderních kolových OT, přísně modulární a s otevřenou architekturou. V budoucnu tak půjde na vozidlo snadno (bez velkých konstrukčních zásahů) umístit nejnovější generaci balistické ochrany nebo přidávat nové komunikační, elektronické, senzorové nebo zbraňové systémy.


První OT Eitan vstoupí do služby v roce 2020. Izraelská vláda oznámila nákup „několika stovek“ vozidel Eitan, ale bez uvedení přesného počtu.


Eitan je zřejmě nejtěžší (35 t) kolový transportér současnosti. Například hmotnost ruského kolového transportéru Bumerang je odhadována na 20 t a hmotnost německého transportéru Boxer na 25 t. Podvozek vozidla Eitan však jistě snese minimálně o několik tun větší zatížení, což umožní v budoucnu na stroj instalovat další pancéřovou ochranu a/nebo zbraňový modul s automatickým kanónem.

 

Video: Eitan / YouTube

 

IDF minulý rok představila dálkově ovládaný zbraňový modul s 30mm kanónem Orbital Mk44 Bushmaster a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. Pro kanón je k dispozici 200 ks a pro kulomet 700 ks munice. Modul je určen v první fázi pro transportéry Namer, ale IDF počítá s instalací modulu rovněž na vozidla Eitan.

 

Zásadní předností OT Eitan je schopnost převážet 12 členů výsadku, tedy celé jedno družstvo IDF. Naopak Namer pojme jen osm vojáků – jedno družstvo je tak převáženo ve dvou vozidlech Namer.

 

Houfnice ATMOS

V aktivní službě IDF slouží 600 samohybných pásových houfnic M109 Doher, což je izraelská modernizace amerických houfnic M109A5 (dodaných v 70. letech). Již v roce 2013 IDF uvažovaly o náhradě houfnic Doher, v úvahu připadala izraelská kolová houfnice ATMOS, německý dělostřelecký modul AGS (Artillery Gun Module) a jihokorejská houfnice K9.

 

Podle rozhodnutí z dubna minulého roku (informaci potvrdil také Janes´s) M109 Doher nahradí samohybná houfnice ATMOS od Elbit Systems, resp. od její dceřiné firmy Soltan Systems.

 

Video: Základ samohybného dělostřelctva IDF budou tvořit houfnice ATMOS (2015) / YouTube

 

Podle webu Globes však houfnice ATMOS neplnila během testů v roce 2017 očekávání IDF. Podrobnosti zkoušek, případné technické změny, ani nové schopnosti houfnice ATMOS oproti dřívejším verzím však nejsou oficiálně známy. K výsledkům testů se odmítla přímo vyjádřit jak firma Elbit Systems, tak izraelské ministerstvo obrany.

 

„V rámci vývoje prototypu mobilního dělostřelectva probíhají zkoušky a demonstrace, aby se otestovaly vyvinuté schopnosti. To je převládající praxe v procesu vývoje. Další testy a demonstrace, které potvrdí všechny schopnosti systému, budou následovat,” uvedlo pouze ministerstvo obrany. Nicméně na základě souhlasu izraelské vlády se zdá, že houfnice ATMOS již podmínky IDF plní nebo existuje řešení, jak je bude plnit.  

 

Na rozdíl od M109 Doher je nabíjecí systém houfnic ATMOS údajně plně automatický. Hlaveň ráže 155 mm (52 ráží) umožní vést palbu na vzdálenost až 40 km. K dispozici bude jak klasická munice, tak munice s koncovým navedením (GPS). Palbu dokáže vést jediný člověk, ale typickou posádku bude tvořit tři až šest vojáků. Houfnici Doher přitom ovládá deset vojáků.

 

IDF však prozatím nerozhodla, zda dělostřelecký modul ATMOS získá kolový nebo pásový podvozek, pravděpodobné jsou obě varianty.

 

Nutno však zdůraznit, že izraelské ministerstvo obrany prozatím výběr houfnic ATMOS přímo a oficiálně nepotvrdilo.

 

Zdroj: Defence.pkGlobeBMPD

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 18.03.2018 Čas: 19:52

Jj, já měl právě dojem, že jsem to někde zaznamenal.

avatar
Gloton Datum: 18.03.2018 Čas: 18:40

Jirosi:
Tak to už do prosince 2017 neplatí.
V prosinci loňského roku byly poprvé v hystorii IDF oficiálně zařazeny do operační služby i kompletní ženské tankové osádky. Dlouho "chlapi" ve vedení armády odolávaly tomuto feminizačnímu tlaku kvůli fyzické náročnosti služby u tankových a těžkých obrněných jednotek, ale v roce 2016 museli ustoupit a byl spuštěn pilotní program k výběru vhodných kandidátek pro výcvik a ten tyto kandidátky v prosinci 2017 úspěšně ukončily. Jedno omezení ale zůstává, osádky nesmí být smíšené.
https://www.idf.il/en/minisites/training-and-preparation/first-female-tank-operators-to-join-the-idf/

avatar
Jirosi Datum: 16.03.2018 Čas: 05:13

Kolt: Existuje(la) instruktorka řízení tanku, ale všichni tankysti jsou chlapi, jako u nás.

avatar
KOLT Datum: 15.03.2018 Čas: 20:06

Muhehe :-) A já myslel, že mají i tankistky, ty snad neobřezávají ;-)

avatar
fenri Datum: 15.03.2018 Čas: 19:47

KOLT nu dobrá, máte recht :-)
Ach ano, já zapomněl na ty Izraelské podmínky TM. Tuším, že jsem četl, že je tam i jiná gravitace a Merkavy neumožňují ovládání neobřezanou obsluhou:-)

avatar
KOLT Datum: 15.03.2018 Čas: 19:40

fenri, tak ošklivý bych k Panduru nebyl, spíš LT-35 vs T-34.

Nicméně nezapomeňte, že to určitě má podvozek optimalizovaný pro izraelské podmínky a u nás by to zapadlo v první louži ;-) Sice zrovna v případě kolové techniky bych tomu věřil spíš než u pásové, nicméně při průjezd bahnem nevypadal až tak neschopně. Jako hrabal, to ne že ne, ale dal to vcelku s přehledem, ačkoliv to bahno nebylo zrovna mělké. Ale třeba si tam přisypali štěrk, když šlo o propagační video ;-)

avatar
fenri Datum: 15.03.2018 Čas: 18:53

Je fakt, že Pandur vedle Eitana vypadá jak Renault FT-17 vedle T-34.

avatar
juhelak Datum: 15.03.2018 Čas: 18:43

kdy že je plánováno odstavení pandurů u nás? už budou aspoň v polovine života ne? až budem hledat náhradu tak bude z ceho vybirat oproti dřívějšku..ˇ
pak to Šlechtová raď..eitan nebo boxer :) ..casem budem stejne vybaveni tak nejak nemecko izraelsky se strnadovou vatou :)

avatar
Jirosi Datum: 15.03.2018 Čas: 15:00

Izrael nasadil celkem zajímavý trend u moderních vozidel, co se týká nárůstu hmotnosti.

avatar
Shelmik Datum: 15.03.2018 Čas: 13:23

Jura99 : prave ze na te fotce mi pripada ze je verze s vertikalnim zasobnikem v zadni cas dela, za uzaverem je rozdil oproti verzi pro 6 lidi . Pak jsem jeste videl vezi s ramenem :)a ten mel neco jako pojezdovy pas u zaveru .
Ps : jinak ang trosku rozumim ;)

avatar
Clanek Datum: 15.03.2018 Čas: 08:50

Nesher:
Tedy ne že byste neměl pravdu, ale ono 3 mld. USD americké vojenské pomoci ročně myslím bude hrát roli. Případně dotace ze strany vlády SRN na nákup ponorek a dalšího vybavení (Izrael platilt jen třetinu ceny), také nejsou k zahození.

Jiste, ale dotace SRN jsou prave na ten nakup ponorek (2/3 ceny), ktere CR resit nemusi vubec, dotace USA je na nakup made in USA techniky, coz Izrael tradicne resit nakupem letecke techniky, ale PVO a pozemni techniku o ktere je tu rec a ktere pocty me udivuji si resi i izrael za sve.

avatar
KOLT Datum: 15.03.2018 Čas: 08:37

Kdybych byl hodně jízlivý (jako že já vůbec nejsem ;-) ): Eitan – nejtěžší kolové OT, váha jak střední pásová BVP; Namer – nejtěžší pásové OT, váha jak nejtěžší tanky; Merkava – jeden z nejtěžších tanků vůbec. A to všechno přesto, že cílem je na všem mít APS. U jedné z nejzkušenějších a technicky nejvyspělejších armád současnosti. Kdo to nedávno tvrdil, že váha nerozhoduje? ;-)

avatar
KOLT Datum: 15.03.2018 Čas: 08:34

Al Capone – také mě to zarazilo. Je jasné, že Namer něco váhy nabere na pásech, ale samozřejmě ani zdaleka ne tolik. Čili buď je to prostě marketing, nebo mají nové materiály. Ale ty by podle mě dokázaly zpětně použít i na Nameru a Merkavě, protože jejich pancéřování je do značné míry modulární.

avatar
KOLT Datum: 15.03.2018 Čas: 08:32

Jura, vždyť vám to Starlight píše – testují novou versi s robotickým nabíjením.

Mmchd, šoupnout to na podvozek Tatry a nabídnou AČR, budu jim nadosmrti vděčnej, pane Lieberman ;-)

avatar
Jura99 Datum: 15.03.2018 Čas: 08:07

Shelmik: self-propelled není samonabíjecí ale samohybné. ATMOS má nabíjení tedy ještě míň automatizované než třeba Caesar, kdovíproč? Izraelci nejsou hloupí a národa mají ještě méně než my, takže asi mají nějaký důvod, proč "plýtvat" lidmi na nabíjení kanonu. Nebo je nějaký nový ATMOS s automatem, od kterého nejsou obrázky.

arr