TACTICAL PRO

Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ... Více

Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Ženy v kokpitu jako příznak demografické krize ruské armády

Poprvé od druhé světové války se ženy v ruských ... Více

Letecká technika

Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR; část 4.

Datum přidání 12.06.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 18 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Cílem posledního dílu seriálu Transportní letouny CASA C-295M v Armádě ČR je popsat možnosti rozvoje dopravních letadel C-295M CASA ve Vzdušných silách Armády České republiky.

Foto: Technologický demonstrátor letadla včasné výstrahy a řízení C-295M CASA. / Public Domain

 

Rozvojové schopnosti letounu C-295

Při posuzování a hodnocení každého vojenského letounu se zohledňuje řada faktorů. Takticko-operační vlastnosti, spolehlivost, odolnost, pořizovací náklady, provozní náklady či náročnost údržby. Za velmi důležité se všeobecně považují rovněž tzv. rozvojové schopnosti daného typu.

 

Jde tedy o možnosti daného letounu v průběhu času, co nejsnadněji přijmout nejen příslušná vylepšení/modernizace vyplývajících ze zkušeností z operačního provozu, ale i o možnost vzniku dalších nových nebo odvozených verzí.

 

V dané oblasti neexistuje lepší případ mimořádných rozvojových schopností než čtyřmotorový C-130 Hercules.


V případě vojenských dvoumotorových taktických transportních letounů má ze současných typů nejlepší rozvojové schopnosti právě stroj C-295, o čemž svědčí skutečnost, že výrobce připravil a průběžně přichází se stále dalšími variantami:

 

Foto: MUSIC (Multi Spectral Infrared Countermeasures) / Public Comain

 

C-295 a systém obrany MUSIC

Výrobce na konci listopadu 2015 oznámil, že letoun C-295M byl použit pro praktické zkoušky komplexního systému obrany proti protiletadlovým řízeným střelám MUSIC (Multi Spectral Infrared Countermeasures) od izraelské firmy Elbit Systems.

 

Zkoušky se uskutečnily přímo v průběhu mezinárodního cvičení EMBOW na v německém Meppenu. Celá záležitost je společným projektem španělského a izraelského obranného průmyslu na ukázku a vyzkoušení tohoto komplexu obrany, pro který se do současné doby rozhodlo 10 uživatelů.

 

Foto: Pohledy na cívku s tankovací hadicí. / Public Domain

 

C-295 jako tankovací letoun

V posledním čtvrtletí roku 2015 představila společnost Airbus Defence další možnou aplikaci stroje C-295 - vytvořila speciální soupravu schopnou instalace do nákladového prostoru, která umožňuje konverzi transportního C-295 do role tankovacího stroje. Celou instalaci tankovací soupravy pro C-295 tvoří pět palet, na kterých jsou namontovány tři palivové nádrže, každá o objemu 2000 litrů, ovládací prvky a cívka s 27 m dlouhou tankovací hadici.

 

Centrální tankovací hadice se za letu odvíjí i zatahuje při otevřené zadní nákladové rampě, takže vzhledem k rychlostnímu omezení letu s otevřenou rampou by se primárně jednalo o systém pro doplňování paliva vrtulníkům.

 

To ale v žádném případě není na závadu, protože řada letectev pociťuje nedostatek tankovacích kapacit, především pro pátrací a záchranné mise v prostoru bojové činnosti (CSAR), při akcích speciálních jednotek nebo například při záchranných akcích nad mořem. Proto má tato možnost adaptace standardního transportního C-295 na vzdušný tanker velkou perspektivu.

 

Prakticky každý uživatel strojů C-295 si po zakoupení tankovací sady může získat dnes tolik potřebnou a zdůrazňovanou schopnost vzdušného tankování, aniž by musel zakoupit nový jednoúčelový typ. Navíc instalace tankovací sady nevyžaduje žádné změny v palivovém systému C-295, či jeho konstrukce. Takže tankovací C-295 nebude vyžadovat vysoké finanční náklady (jako při pořízení nového specializovaného type), samozřejmě s výjimkou nákupu sady a odborného výcviku posádek.

 

První letové testy zahrnující tzv. suchá spojení se s vybraným letounem C-295W uskutečnily ještě v roce 2016 a během letošního roku bude tankovací systém připraven k operačnímu použití.

 

Foto: AC-295 / Public Domain


Letoun palebné podpory AC-295

Za spolupráce Airbus Defence & Space, americké firmy Orbital ATK a jordánské společnosti KADDB vzniká rekonstrukcí standardního transportního stroje C-295 verze palebné podpory AC-295.

 

Stejně jako v případě již vytvořeného menšího letounu palebné podpory AC-235, dostane nový AC-295 do trupu v kontejneru lafetovaný 30mm automatický kanon M230LF s bočním výstřelem, závěsníky pro laserem naváděné řízené střely AGM-114 Hellfire II a raketnice pro přesně naváděné rakety APKWS ráže 70 mm.

 

Původní stroje palebné podpory AC-235 se tak osvědčily při bojích s islámskými fundamentalisty v Sýrii a Iráku, že si jordánské letectvo objednalo nejen zmíněnou přestavbu jednoho C-295M na verzi AC-295, ale zřejmě i další dva stroje tohoto typu.

 

Foto:  Nádrž na vodu o objemu 3500 uvnitř nákladového prostoru C-295. / Public Domain

 

C-295 pro hašení požárů

Společnost Airbus Military na konci roku 2013 představil hasičskou úpravu letounu C-295 spočívající v instalaci vodní nádrže o objemu 3500 litrů do nákladového prostoru. Z ní se pak voda vypouští pomocí dvou otvorů ve spodní části trupu.

 

Výrobce již uskutečnil několik praktických letových testů, při nichž se ověřovala zejména řiditelnost stroje během shozu vody. Při praktickém nasazení letoun pojme dvě nádrže po 3500 litrech.

 

Letoun včasné výstrahy a řízení

Firma Airbus Defence and Space provedla sérii zkoušek C-295 upraveného do role letounu včasné výstrahy a řízení AEW&C (Airborne Early Warning & Command). Technologický demonstrátor tohoto provedení nese na hřbetě otočný radom o průměru 6 m, který obsahuje anténu speciálního radiolokátoru s elektronicky vychylovaným paprskem (AESA) od izraelského výrobce IAI/ELTA.

 

Demonstrátor letounu C-295 AEW&C během zkoušek prokázaly, že vlastní letoun může spolehlivě složit jako platforma pro nesení a využívání zmíněného radiolokačního kompletu, přičemž takto vybavený stroj by zvládl obdobné úkoly jako větší a nákladnější letouny AEW&C .

 

Foto: C-295 s protilodní řízenou střelou Marte Mk.2/S. / Public Domain

 

Nosič protilodních řízených střel

Společnosti Airbus Military a MBDA v minulosti provedly zkoušky protilodní řízené střely Marte Mk.2/S, instalované a odhazované z křídelního závěsníku transportního letounu C-295. Tyto testy se uskutečnily v rámci rozšiřování výzbroje námořní hlídkové a protiponorkové verze letounu C-295 MPA, která již nyní může nosit například torpéda Mk.46.

 

Střela Marte je 3,85 m dlouhá, její hmotnost činí 310 kg a dosah je přes 30 km. Během letu k cíli využívá vlastní inerciální navigační systém, závěrečné navedení pak zajišťuje vlastní radar.

 

Obrazová příloha - přepravní kapacita a akční rádius C-295

 

DOPRAVNÍ verze – maximální přepravní kapacita je 50 cestujících.

 

TRANSPORTNÍ verze – maximální přepravní kapacita je 68 osob (3 řady sedaček).

 

VÝSADKOVÁ verze – maximální přepravní kapacita je 47 výsadkářů.

 

CARGO verze – maximální přepravní kapacita 5 palet 88“x108“

 

MEDEVAC verze 1. -  max. 24 nosítek + 5 členů zdravotnického personálu

 

MEDEVAC verze 2. – max. 12 nosítek + 1 jednotka ICU + 6 členů zdravotnického personálu

 

Mapa č.1: Naznačený akční rádius 1840 km stroje C-295M českého letectva se 47 výsadkáři


Mapa č.2: Naznačený akční rádius 1390 km stroje C-295M českého letectva s nákladem 7700 kg, respektive akční rádius 4000 km s nákladem 5600 kg.

 


Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jirosi Datum: 14.06.2017 Čas: 17:09

Jediná varianta co mi přijde rozumná je ta s tankováním. Ale popravdě 6t paliva ?

To už mi přijde lepší je sdílet plnohodnotné tankery podobně jako se dnes podílíme na AWACS.

http://vtm.e15.cz/ceske-nebe-strezi-letouny-awacs

avatar
Maximus Datum: 14.06.2017 Čas: 14:51

Pro AČR má význam mít max 6ks C-295, kde svoji úlohu asi splní dobře, ale spravna cesta je jít v budoucnu do větší kategorie transportních letadel jako je KC-390, který má významně lepší transportní schopnosti včetně převozu voj. techniky (vešel by se tam i napr. Caesar na podvozku Tatra 8x8) a primární schopnosti pro využití jako vzdušneho tankeru jsou jistě příjemný bonus. To se ani nezmiňují o velkém podílu českého know-how a výroby na tomto letadle - na rozdíl od Casy či Herculesu.

Uvedené "tuněni" C-295 má stejný smysl, jako se pokoušet vytunit Fabii 1,2 HTP :-).

avatar
KOLT Datum: 14.06.2017 Čas: 13:43

Pokud AWACS, tak jako modulární záležitost pro KC-390 ;-) Dovnitř by se dal kontejner s elektronikou a místem pro obsluhu, zvnějšku navěsily serepetičky včetně disku, vše odnímatelné... Hezké sny :-)

avatar
skelet Datum: 14.06.2017 Čas: 09:48

Awacs varianta by pro nás byla zajímavá pouze tehdy, pokud bychom do ní šli s Poláky, s těmi by byla dobrá spolupráce i na letounech kategorie ELINT.

avatar
stirling Datum: 14.06.2017 Čas: 09:31

KOLT: souhlas, tyhle počty jsou pro nás v současnosti maximum a tak trochu ideál.
marfolodej: bereš spartana jako velkou modlu a naopak si myslím, že jako doplněk k
C130/KC390 je lepší casa.
Obecně ale debata o AWACS či jiné speciální variantě je podle mě zatím mimo a položek u AČR je před AWACS strašně moc. Dokonce bych si vsadil, že AČR nikdy AWACS mít nebude, ale při našem "lobbingu" člověk nikdy nemůže vědět jestli se z toho nestane "priorita".

avatar
KOLT Datum: 14.06.2017 Čas: 08:24

12 kusů C-27J nebo C-295, co bychom s nimi dělali ;-) To raději 6 a k tomu 3 C-130J nebo KC-390.

avatar
marfolodej Datum: 14.06.2017 Čas: 07:42

ta univerzálnost C-295 je taková složitá, ale letovým parametrům C-295 to hrozně ubere, protože rezervy prakticky nemá.
Naproti tomu C-27J má rezervy velké. Má i verzi gunship a pro elektronický boj. Šoupnout na Spartana radar pro AWACS, tak nejenže bude s velkou pravděpodobností dál v pohodě lítat a to hodně vysoko, ale dalo se naložit i více paliva a pak i hodně dlouho.
prostě nebrat přemotorovanej C-27J byla podle mě chyba. Tak 12 kousků by se u nás hodilo.
CASA prostě nemá žádný rezervy a to podle mě musí taktický letadlo mít.

avatar
skelet Datum: 13.06.2017 Čas: 17:05

Drobne upozorneni. Tenhle Awacs je ve stejne kategorii jako americky E-2 nebo svedsky Erieye. Oba dva systemy jsou pouzivany v mnoha statech, a Frontex o ne zatim zajem neprojevil. Tedy krom jednoho awacs na bazi P-3, ktery vlastni americke ministerstvo vnitrni bezpecnosti

avatar
kazd Datum: 13.06.2017 Čas: 15:13

AWACS i tanker by byl dobrý tak pro Frontex na střežení hranic.
Pro armádu nepoužitelné z hlediska parametrů zavedených konkurenčních strojů.
Klidně mě kamenujte, ale připomíná mě to přestavbu práškovacího letadla Z37T a Z 142 atd z moravanu Otrokovice na vojenské speciály pro střední Ameriku aby se zvětšil odbyt.

avatar
stirling Datum: 13.06.2017 Čas: 14:15

Ohledně hodnocení budoucích variant se nesmí zapomínat že i casa se posunula o kousek dále a verze W, má optimalizace právě ohledně letových schopností, takže spousta současných nedokonalostí může být odstraněna/zmírněna.

avatar
skelet Datum: 13.06.2017 Čas: 13:51

Švédská konkurence Erieye má operační hladinu 6km, a v této výšce detekuje cíle na vzdálenost 450km.
A ten gunship vyvíjí s Jordánci, kteří jej i používají, takže se dá předpokládat, že zákazník ví co dělá

avatar
Jakub2 Datum: 13.06.2017 Čas: 13:44

Jsem docela skeptický ohledně schopností C-295M v roli gunshipu a AWACS.

AC-295 má jen jeden automatický kanon? To je dost málo - USAF chtělo nové AC-130J taky vybavit jen jedním 30 mm kanonem (taky Bushmaster v gatlingu), ale velice rychle zjistili, že houfnice je daleko levnější než SBD nebo APKWS a tak už ji tam zase chtějí + nějaký další malorážový kanon (ale ne 40mm Bofors). Já bych do AC-295 nacpal ještě další 30 mm Bushmaster a vynechal drahé Hellfire. Za méně peněz víc muziky.

A ten AWACS? E-3 Sentry létají v běžné operační výšce 30 000 ft a nelétají tam z plezíru, ale kvůli výkonům. C-295M má problém doškrábat se do 30 000 ft prázdný a s půlkou paliva už dnes - s těžkým radarem, vybavení a operátory na palubě bude poletovat ve 20 000 ft. Takže výkony (dohled, dolet) půjdou rapidně dolů.

avatar
niko Datum: 13.06.2017 Čas: 13:02

Podla mna, ak kupovat tankery, tak sa dohodnut so Slovakmi a Poliakmi a nakupit uz nieco poriadne. Nie tankery pre vrtulniky, ktore nikto nepotrebuje. Povedzme 3 A 330 MRTT a prevadzkovat to na zmiesanej letke. Vsetky 3 letectva by tym dostali moznost realne tankovanym obsluhovat svoje letky lietadiel a zvysit tak potencial svojich letectiev. A zvysila by sa aj ich prepravna kapacita, ktora zatial tak velmi chyba. A celkovo uroven prepravy. Kedze je rozdiel nieco prepravovat na strednu vzdialenost rychlostou 500 km/h s dostupom 7500 m a na velku vzdialenost, s dostupom 12.500 m rychlostou 850 km/h. Vyrazne limitujucim faktorom, ktory vsak to vsetko posuva do oblasti sci-fi asi ale bude cena - cca. 250 mil. € za kus.

avatar
skelet Datum: 13.06.2017 Čas: 11:26

sice představa MH-47G v barvách AČR je lákavá, ale o jejich pořízení silně pochybuji.
Ale tankovací Casa kvůli výcviku našich pilotů? teď musí spoléhat na bratrskou pomoc, ale tak by už to bylo doma. Je ovšem otázka kolik by tankování z C295 našim pilotům dalo. Ale KC-130 nebo KC-130 s touto možností.. to už by pak mohli i na Island bez cizí pomoci :)

avatar
niko Datum: 13.06.2017 Čas: 10:16

No ono s otvorenou rampou by bol urcite problem aj s dostupom, nie len s rychlostou. Taktiez 6000 litrov nie je az tak vela. V zasade je to tankovanie dobra hracka, no je otazne, ci to ACR treba. Kolko vrtulnikov potrebuje CR dotankovavat ? Kolko vrtulnikov ACR vobec ma zariadenie na tankovanie pocas letu ? Chapal by som, ak by ACR povedala, ze chce lietadlo, ktore zvlada "stratotankovanie", kedze sa robia vseliake prelety a zaroven by sa dotankovavali spojenecke lietadla nad Ceskom. Takyto tanker ale pre ACR z mojho pohladu nema ziadny zmysel.

arr