Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Letecká technika

Trápení u konce? Rakousko ukončuje provoz stíhaček Eurofighter

Datum přidání 11.07.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 40 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Rakouské letectvo v roce 2020, tedy po 13 letech provozu, vyřadí všech 15 stíhaček Eurofighter Typhoon z výzbroje. Důvodem jsou velké provozní náklady a malé schopnosti letounu.

Foto: Rakouské stíhačky Eurofighter Typhoon; větší foto / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

 

Nákup a provoz rakouských stíhaček Eurofighter již od počátku provází kontroverze a problémy. Na začátku nového tisíciletí Vídeň plánovala nakoupit 24 stíhaček Eurofighter, později počet snížila na 18 strojů, za které chtěla utratit 1,8 miliardy euro.


S nákupem stíhaček ale nesouhlasila rakouská veřejnost - v roce 2002 se v petiční akci proti nákupu Eurofighterů vyslovilo 624 tisíc lidí, tj. 11 % voličů. Účelem akce bylo přimět parlament k vydání ústavního zákona, podle něhož vláda nesmí evropské stíhačky nakoupit - petiční akce ale neměla úspěch a Vídeň pokračovala s výrobcem stíhaček, tedy firmou Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, ve vyjednávání.


V roce 2007 nakonec rakouské ministerstvo obrany snížilo počet objednaných strojů na 15. Ve stejném roce pak rakouské letectvo převzalo první letoun Eurofighter Typhoon prvního výrobního balíku (Tranche 1). Jednotková cena letounu pro rakouské letectvo, samozřejmě včetně pozemního zabezpečení a příslušenství, dosáhla 114 milionů euro. Dlužno dodat, že šlo o částečně použité stroje původně určené pro německé letectvo. 


Už tehdy ale začaly vážné problémy. Podle rakouské vládní kontrolní kanceláře, Vídeň podle původní smlouvy měla získat 18 stíhaček Eurofighter druhého výrobního balíku (Tranche 2) za jednotkovou cenu 108 milionů euro, nakonec ale zvolila hůře vybavenou a dražší verzi.


Úplně první vyrobené stíhačky Eurofighter Tranche 1 mají jen omezené schopnosti vést boj vzduch-vzduch a chybí jím některé pokročilé schopnosti radaru, avioniky a možnost použít nejnovější zbraně. Stíhačky také nemají schopnost vést boj vzduch-země, jako pozdější výrobní verze.


V roce 2012 začala obchod vyšetřovat rakouská prokuratura z důvodu podezření z korupce. Podle rakouských vyšetřovatelů měly úplatky dosahovat přes 100 miliónů euro, navíc mělo docházet v souvislosti s touto částkou i k praní špinavých peněz. Peníze určené k úplatkům údajně skončily na účtech fiktivních firem v daňových rájích a později byly využity jako "všimné" pro rakouské politiky a úředníky.


V roce 2014 se zase zjistilo, že z důvodu rozpočtových škrtů je pro 15 stíhaček Eurofighter vycvičeno pouze 12 rakouských pilotů.


V únoru letošního roku nakonec rakouské ministerstvo obrany podalo žalobu proti firmě  Airbus, která má hlavní slovo v joint venture Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, pro podezření z podvodu při objednávce letadel Eurofighter. Rakousku měla vzniknout škoda nejméně 183,4 milionu euro (pět miliard Kč) - podle rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila však škoda může dosáhnout až 1,1 miliardy euro. Airbus samozřejmě jakékoliv obvinění popírá.

 

Video: Rakouské Eurofightery / YouTube


Podle zprávy z vyšetřování by si Rakousko nevybralo Eurofightery, kdyby o jejich vybavení mělo pravdivé informace. „Pokud by nedošlo ke klamání o podstatných okolnostech (obchodu), nerozhodla by se Rakouská republika pro nákup stíhaček Eurofighter, ale pro nákup stíhaček JAS 39 Gripen, které nabídla společnost SAAB, a ušetřila by tak značné výdaje," stojí podle agentury APA ve zprávě ministerské vyšetřovací komise.


Nakonec 7. července rakouský ministr obrany Doskozil zaúkoloval generální štáb, aby vypracoval plán vyřazení stíhaček Eurofighter Typhoon z výzbroje. Důvodem jsou především enormní provozní náklady a velmi nákladné budoucí modernizace.


Pode rakouského ministerstva obrany nutné modernizace a provozní náklady na dalších 30 let provozu stíhaček Eurofighter přijdou rakouské daňové poplatníky na 4,4 až 5,1 miliardy euro. Přitom díky nákupu nebo pronájmu osmnácti strojů Gripen E/F nebo F-16 za stejné období dosáhnou úspory 0,1 až 2 miliardy euro.


Rakouské ministerstvo obrany zvažuje jak nákup, tak pronájem 15 jednomístných a tři dvoumístných stíhaček. Letouny mají být vybaveny moderními zbraněmi vzduch-vzduch a být schopny trvalého nasazení - tedy minimální údržby na počty odlétaných hodin.


Pro zajímavost uveďme, že v roce 2020 rakouské ministerstvo obrany plánuje vyřadit 17 podzvukových letounů Saab 105OE. Jedním ze zvažovaných adeptů je i český L-159 ALCA, ale podle rakouských médií mají největší šanci výkonnější italské stroje M-346, na kterých aktuálně cvičí rakouští piloti. Pro české Alcy však hrají nižší pořizovací a provozní náklady, rychlejší doba dodání a také samozřejmě reálné bojové zkušenosti z Iráku.

 

Zdroj: Flight Global

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
StandaBlabol Datum: 16.08.2017 Čas: 22:26

to pjek:

"Celkem se divím, že po úspěšných létech s Drakeny nezůstali v Rakousku u provozně nenákladných strojích od Saabu. Inu, kam se hne lobbista z USA, tam pak trpí nejen ekonomika, ale celá společnost."

A víš ty, že Gripeny používají americké motory - na rozdíl od Eurofighteru - takže z každého prodaného kusu mají Američani slušné peníze?

A že Eurofighter vyrábí konsorcium firem, kterým patří Airbus? A že to je hlavní konkurent Boeingu? A že dopravní letadla Boeing jsou nejdůležitější položkou amerického exportu? A že kvůli skrytým subvencím pro Boeing a Airbus si EU a USA opakovaně navzájem hrozí sankcemi?

To že by USA lobovali za Eurofighter je asi stejně pravděpodobné jako to, že by Rusové lobovali za dovoz plynu z USA nebo Saudské Arábie do Evropy. Nebo Skoti za dovoz irské whiskey. Svatá prostoro...

avatar
pjek Datum: 16.08.2017 Čas: 21:38

Mimochodem, odkud asi byly donedávna ty evropské projekty asi řízeny, z Bruselu snad? Že už i Němci nahlas říkají, že před Amíky panáčkovat již nehodleají...

avatar
pjek Datum: 16.08.2017 Čas: 21:36

Skelete, dnešní svět je o informacích, ti, kdo se zasekli v nekritické konzumaci pseudoinformací a dezinformací, ti mají zaděláno na velký problém. Takže doporučuji jízdu na prověřených informacích :)

avatar
pjek Datum: 16.08.2017 Čas: 21:33

To to trvalo. Neutrální země se v této záležitosti chovala jako poslušný mopslík.

avatar
flanker.jirka Datum: 14.07.2017 Čas: 15:22

A je to tu, výsledek, který v Rakousku přinesla ignorace vlastních obyvatel, asi přes horu úplatků na vlastní voliče nedohlédli. Země, která měla celou dobu Saaby a dostala kdysi dávnou hodně zajímavou exclusivitu i na Gripeny se rozhodla proti zdravému rozumu.
Pevně doufám, že si tento článek a jeho zdroj přečtou všichni herci, filozofové a ekonomičtí manageři z MO, než se rozhodnou koupit vrtulníky.

Rakousko si hold bude muset pořídit něco efektivnějšího, v úvahu lze počítat snad jenom nějakou variantu Gripenů nebo s rizikem korejské FA 50 Golden Eagle. Troufám si říct, že lepší variantou byly i pronajaté F 5 ze Švýcarska, než taková drahá pokladnička, ještě v ořezané výbavě, jsem zvědav jak dlouho jim vydrží UH 60, tam je ekonomika provozu také hodně na hraně oproti evropským typům.

Pokud tu rozebíráte ekonomiku, tak vůbec nezáleží na nějakých procentech HDP daných do armády, ale spíše na konkrétním objemu peněz správně investovaných, můžeme i u nás můžeme dát třeba 5% HDP do obrany, stejně to bude vyhozeno z okna, protože jsou tam netáhla, která slyší jen na lobbing a prospěchářství.

avatar
Lyšák Datum: 14.07.2017 Čas: 14:14

To dejf:
JAS-39E/F v r. 2020 je reálný. Už byl proveden zálet a letové zkoušky běží.
Rovněž se podivuji rakouskému odklonu od švédských Jetů, na kterých jejich letectvo stálo dlohá léta, a létaly a cvičili se na nich prakticky generace rakouských pilotů...

Zpět k článku, zavedení Eurofigteru v Rakousku je jen dalším příkladem zkorumpovaného nákupu, anebo jen vítězství lobistů nad skutečným spotřebitelem (letectvo). Pro tak malý stát byl opravdu velkorysý luxus pořizovat dvoumotorové těžké stroje. Nesmyslnost toho rozhodnutí podporuje konečný počet zavedených letounů, který je na hraně použitelnosti (pohotovost-údržba-výcvik-rezerva?). Obdobné problémy nakonec vidíme i doma. Za stejné peníze mohli mít i jižní sousedi modermí víceúčelové letouny a ve vyšších počtech, bez stresu při plánování, a s menšími náklady i s větším možným náletem pro piloty...

avatar
KOLT Datum: 14.07.2017 Čas: 12:27

puuupava, jenže musíte také počítat s výrazně vyššími provozními náklady (platy, služby, nájmy atp.), čili přepočet na HDP má jistý smysl. Obecně platí, že čím méně peněz na armádu dáváte, tím více má porovnání přes HDP smysl, protože vám běžné výdaje schramstnou větší část rozpočtu. A běžné výdaje jsou právě závislé na HDP (per capita) víc než investiční, protože rakouský voják bere v absolutních číslech o poznání víc než český. Naopak v investicích jde více o absolutní hodnoty, protože jeden tank stojí +- stejně nás i Rakušany.

avatar
KOLT Datum: 14.07.2017 Čas: 12:22

A "entito" by z genderových důvodů bylo rodu středního, tzn. entito, bez entita... neplést s jelito! To by byl krásný svět :-)

avatar
skelet Datum: 13.07.2017 Čas: 23:13

Mel bych o dost jednodussi zivot. Za vse by totiz mohl nekdo jiny. Bud zli kapitalisti nebo elitari nebo komunisti (idealne zly zidokapitalistickyelitarskykomunista). A ja bych chtel vybudovat genderove vyvazenou socialne hyperkorektni spolecnost, kde bychom se oslovovali "entito", aby se nekdo necitil ublizeny (co kdyby se nekdo povazoval za prvoka)

avatar
KOLT Datum: 13.07.2017 Čas: 22:40

skelet, vy byste skutečně také chtěl psát takové cypoviny? :-)

avatar
raziel87 Datum: 13.07.2017 Čas: 22:14

Nešetři mě. Mysli si, že na klystýru stojí Rakousko a vítěztví je naše!

avatar
skelet Datum: 13.07.2017 Čas: 21:59

asi to bude tím, že ti bojovníci proti zlému kapitalismu rozumí všemu nejlépe.

avatar
skelet Datum: 13.07.2017 Čas: 21:59

pjek: nevím na čem jedeš, ale chci to taky. Eurofighter nemá s americkými lobbysty co dělat. Je to totiž čistě evropský projekt, který jako předražený koupila levicová rakouská vláda.

avatar
pjek Datum: 13.07.2017 Čas: 21:56

Celkem se divím, že po úspěšných létech s Drakeny nezůstali v Rakousku u provozně nenákladných strojích od Saabu. Inu, kam se hne lobbista z USA, tam pak trpí nejen ekonomika, ale celá společnost. Švédové si to ale s těmi připrchlíky zatraceně pohnojili...

avatar
pjek Datum: 13.07.2017 Čas: 21:53

Co dodat? Předražené pořízením provozně i v důsledku bojové neefektivity. Ano, kapitalismus selhává již prakticky všude, jen to ještě velká část obecenstva nechce vidět. A nemyslete si, že jsem pro návrat debilního elitářského marxistického systému! Jen nesmíme být přeborníky ve vylévání vaničky i s dítětem...

arr