Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Datum přidání 17.07.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 399 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

 

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.


Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.


Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.


Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.


Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.


Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.


V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

 

Video: Venom v akci. / YouTube

 

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.


Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.


Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.


UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.


Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.


Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.


Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.


Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.


"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.


Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

 

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland


AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.


Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.


Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

 

Video: AW139 promo. / YouTube


Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.


"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.


Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 SurionFoto: Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

 

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.


"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.


KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

 

Video: KUH-1 Surion / YouTube


Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.


Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

 

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
kazd Datum: 06.10.2016 Čas: 23:52

Jak překvapivé (ironie)

Výsledky Stropnického
- vyhozené peníze za sokoly
- rozdrbaná současná LZS, protože neuměl Babišovi vysvětlit, že armáda nemá na převzetí od soukromníků
- dle rozhodnutí komise nebude AČR schopna zajistit LZS ani po roce 2020
- zpackaný tendr na nové víceúčelové
- zničená Mi 171š na cvičení ve Španělsku

Ale umí se tvářit, že strašně přemýšlí...
TF_HU by nám mohl vysvětlit jako tomu vůbec ,ale vůbec nerozumíme.....

Předpokládám, že se teď vezmou dvě miliardy, a nelejou se do LOMu, který je cugrunt aby udržel Hindy nějak v provozu..

avatar
Nesher Datum: 06.10.2016 Čas: 23:16

Tak vrtulníky asi jen tak nebudou, Stropnický to dnes odpískal na bezpečnostním výboru sněmovny s tím, že žádný z nabízených strojů nesplňuje požadavky armády a navíc je cena vyšší než se čekalo ( 12 mld. minimálně). Z čehož plyne jediné, vojáci absolutně netuší co chtějí, respektive to co chtějí nikdo ani nevyrábí a ještě k tomu by chtěli mercedes za cenu fabie. Čekám návrat k myšlence na modernizaci Mi 24 s tím, že se to veřejnosti prodá jako úspora ve smyslu všichni kradou, jen my čerpáme. V tomto světle jsem zvědavý jak dopadne tendr na madr radary, vzhledem k mozkovému trustu na MO a gen. štábu ( taky to má umět skoro všechno) m obavu, že úplně stejně.

avatar
petres Datum: 10.09.2015 Čas: 08:59

Vypadá to, že by mohlo dojít k zajímavému posunu týkajícího se ceny Bellů (zatím oficiálně nepotvrzeno). Z 15 mld. Kč by mohlo být 10 mld. Kč za 12 ks. Viz
http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/usa-z-ceny-za-vrtulniky-cesku-slevi-tvrdi-jejich-vyrobce-1225931

avatar
OndrejK Datum: 28.08.2015 Čas: 17:30

No ona Mi-24 není zrovna vrcholem odolnosti. Byla stavěna a pancéřována zejména do podmínek předpokládaného střetu východu se západem. Stejně jako ve Vietnamu mnoho amerických pilotů upřednostňovalo klasickou UH-1 před AH-1 tak i v Afghánu řada ruských pilotů raději než Mi-24 volila Mi-8/17 se střelci v bočních střílnách. Čímž neříkám, že bitevní vrtulník dnes nemá své opodstatnění ale Mi-24 ač je tak označována podle mě nikdy klasickým bitevním vrtulníkem nebyla.

avatar
Luky Datum: 28.08.2015 Čas: 13:56

Dobře mířená RPG sundá i Mi24 a ještě se do ní lépe trefuje. Nedržte se mýtů o "létajících tancích". I nejlépe pancéřované vrtulníky jsou jen lehké "létající OT" (pokud mají kapacitu). Jinak by to neletělo.

avatar
pjek Datum: 28.08.2015 Čas: 12:55

Ach jo, zase překlepy... "...zadání "víceúčelový"..." Webmaster by mohl podumat nad možnostmi editace právě vložených příspěvků. Předem děkuji :)

avatar
pjek Datum: 28.08.2015 Čas: 12:52

K těm třem jen tolik, že Mi-24/35 nenahradí ani jeden v bojové odolnosti a palebné síle. Pokud je zadáví "víceúčelový, tak jde o ústup od bojových parametrů k neocivilním. Dobře mířená RPG pak spolehlivě sundá všechny tři. Opakuji, nejvýhodnější pro ČR je počkat dva až tři roky. Pak bude jasněji...

avatar
pjek Datum: 28.08.2015 Čas: 12:44

IMHO je nezbytné vyčkat. Za dva tři roky bude svět výrazně jiný než byl doposud. Zbytečné projekty za zbytečně vysoké náklady dnes jsou pouze okovem budoucích otroků, lhostejno zda v míru či v chaosu bojů.

avatar
OndrejK Datum: 25.08.2015 Čas: 20:27

No mám právě podobné zprávy, že u pilotů vede Venom/Viper. Osobně se mi to jeví taky nejideálnější.

avatar
CerVus Datum: 25.08.2015 Čas: 16:10

Tak to je jasné, že se pilotům bojových vrtulníků nebude chtít přesedlat na střední výceúčelové.

avatar
JoeCarney Datum: 25.08.2015 Čas: 15:56

Pokud vím, tak jak posádky, tak pozemní personál jsou jednoznačně pro Venom/Viper

avatar
OndrejK Datum: 23.08.2015 Čas: 17:42

Docela by mě zajímalo čím by Mi-24 nejraději nahradili jejich piloti.

avatar
CerVus Datum: 20.08.2015 Čas: 15:32

Koukám že gunship verze Suriona má přijít ve 2020. Na nosníky na křídlech má jít namontovat až 6 TOW popřípadě pouzdra s kulometnou a raketovou výzbrojí. Proto se o něm mluví. Jenže 2020 je už celkem pozdě.
Ale Korejký LUH nevypadá vůbec špatně.http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=1369

Luky: Jo to mi je jasné, že si to Chorvati zaplatí v servise a USA se zbaví uloženek.

avatar
Luky Datum: 20.08.2015 Čas: 15:07

Nic není "zadarmo"....detaily kontraktu neznám, ale zeptejte se Chorvatů za deset let provozu. Tady se taky už mnohokrát zvažoval nákup olétaných F-16 před generálkou (asi skoro "zadarmo")

avatar
CerVus Datum: 20.08.2015 Čas: 15:02

Dobrá, tak proč je dali Chorvatům zadarmo?

arr