TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Trophy chrání izraelské tanky Merkava a transportéry Namer

Datum přidání 01.02.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 36 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Izraelské ministerstvo obrany vydalo zprávu o úspěšném začlenění aktivního obranného systému Trophy na obrněné transportéry Namer. Aktivní obranné systémy APS (Active Protection System), jako je Trophy, řádově zvyšují odolnost vozidel proti široké škále protitankových zbraní.

Foto: Namer s Trophy APS. / IDF

Foto: Namer s Trophy APS. / IDF

 

Trophy pro Namer

“V minulých týdnech jsme kompletně začlenili a přizpůsobili systém Trophy na vozidla Namer,” uvedl brigádní generál Baruch Matzliach, vedoucí Tankové administrativy MANTAK (Tank Administration) izraelského ministerstva obrany. “Budeme se držet politiky ministerstva obrany vybavit každé nové vozidlo Namer jediným (na světě - pozn. red) operačně nasazeným aktivním obranným systémem."


“Namer s Trophy poskytuje nejvyšší úroveň ochrany pro bojovníky izraelských obranných sil a garantuje jim bezpečnost a značnou výhodu na bitevním poli,” dodal Matzliach.


V současné době v izraelských obranných silách IDF (Israel Defense Forces) slouží 120 obrněných vozidel Namer. Do roku 2027 plánuje IDF provozovat 531 vozidel Namer. Systém Trophy dostanou všechna nová vozidla, zatím se však nepočítá se zpětnou instalací izraelského APS na již vyrobené stroje.


Zajímavé je, že ani Izraeli se nevyhnul konkurenční boj zbrojních firem, který příliš nehledí na blaho vojáků. V roce 2006 izraelská státní společnost IMI představila levnější konkurenční systém Iron Fist. Obě firmy chtěly svůj systém dodávat IDF.


Díky konkurenčnímu boji a neschopnosti izraelského ministerstva obrany přimět firmy ke spolupráci se zavedení izraelského APS na vozidla Namer opozdilo téměř o jednu dekádu.

Video: Na záběrech lze dobře vidět ploché antény radarů a bloky s antimunicí (vícenásobné projektily tvarované explozí). / IDF

 

Trophy - revoluce na bojišti

Od roku 2010 již Trophy chrání izraelské tanky Merkava 4 v přední linii. Systémem Trophy jsou vybaveny všechny tanky Merkava 4 401. obrněné brigády a také 75. prapor 7. obrněné brigády.

 

Díky radarům dokáže Trophy objevit a přesně zaměřit protitankovu munici - např. RPG, všechny druhy protitankových řízených střel (PTŘS) nebo tankové kumulativní střely. Trophy ochrání vozidlo před současným vícenásobným útokem z několika směrů.

 

Firma Rafael současně vyvíjí pokročilejší verzi schopnou ničit tankové podkaliberní střely (munice s penetrátorem). V takovém případě Namer nebo Merkava 4 se teoreticky stanou imunní proti jakékoliv tankové munici. Samozřejmě nelze očekávat 100% obranu proti všem druhům munice za všech podmínek.

 

Trophy od svého nasazení již několikrát prokázat své kvality. V roce 2011 Trophy ochránil tank Merkava 4 a jeho čtyřčlennou posádku před útokem RPG-29. V roce 2012 další tank Merkava 4 díky Trophy odolal útoku PTŘS.

 

Izraelský APS se dostal ke slovu především v roce 2014, kdy Izrael zahájil operaci Ochranné ostří. Těsně před akcí Trophy zničil PTŘS Korent vypálenou z pásma Gazy. Podle izraelských zdrojů během operace Trophy aktivně zasáhl proti desítkám útoků RPG (RPG-7, RPG-29) a PTŘS (Kornet-E a Konkurs).

 

Během operace Ochranné ostří Izrael nepřišel o jediný tank Merkava 4. Boje přitom probíhaly v husté městské zástavbě. Útočníci tak dokázali provádět útoky na izraelské tanky z bezprostřední blízkosti z nejrůznějších pozic - včetně útoků na horní partie tanku.

 

“Tyto tanky (při operaci Ochranné ostří - pozn. red.) byly provozovány 24/7 v náročném městském prostředí, kdy nepřítel na nás ve stovkách případů vystřelil nejrůznější typy munice, zatímco my jsme vystřelili ve stovkách případů na nepřítele,” uvedl po skončení operace Giora Katz, šéf divize pozemních systémů ve firmě Rafael.

 

Foto: Trophy na tancích Merkava 4 prokázal své kvality při operaci Lité olovo v roce 2014; větší foto / IDF

Foto: Trophy na tancích Merkava 4 prokázal své kvality při operaci Ochranné ostří v roce 2014; větší foto / IDF

 

Trophy se dočkal nadšeného ohlasu u posádek tanků. V roce 2014 kapitán Tzuri Dill, velitel tanku ze 401. obrněné brigády, se velmi kladně vyjadřoval k systému Trophy a zdůrazňoval obrovský přínos nové technologie pro morálku posádek.

 

Dill popsal útok pomocí střely Kornet na jeho tank ze vzdálenosti 3,5 km. “Pochopili jsme, že náš tank byl zaměřen, ale systém pracoval jako kouzlo. Díky Trophy byla hrozba zničena. Všechno bylo automatické,” uvedl Dill.

 

“Naše úroveň ochrany a naše palebná síla nám dovolují cítit se velmi sebevědomě. Velitelé našich tanků ví, že mohou jít kdekoliv,” dodal Dill. “Víme, že náš trénink a disciplína, kombinovaná s tímto ochranným systémem, dovolují dělat naši práci, což je najít nepřítele a zabít ho.”

 

Vývoj nekončí

Jedinou nevýhodou Trophy je tak velká cena. Podle izraelských médií těžká verze Trophy (850 kg) pro tanky Merkava 4 stojí 300 000 dolarů. Trophy proto nedostanou všechny obrněné jednotky, ale především prvosledové.

 

Podle generálmajora Guy Zura, šéfa pozemních sil IDF, Izrael připravuje řešení, jak obejít velkou cenu Trophy a ochránit všechny obrněné jednotky. “V ne příliš vzdálené” budoucnosti jediný pokročilý APS ochrání více obrněných vozů, několik málo APS pak “celý tankový prapor, nebo možná brigádu.”


“Je to směr, kterým míříme. I když cena bude desetkrát větší než v případě jednoho systému, nebudeme jich potřebovat 100 nebo 1000, ale možná jen deset,” načrtl Zur plány pro příští roky. V podstatě by mohlo jít o “tankovou” verzi Iron Dome - speciální vozidla začleněná do formace tanků poskytnou ochranu celé jednotce před širokou škálou protitankové munice.


Zdroj: Jerusalem Post

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Gloton Datum: 03.02.2016 Čas: 18:41

jj284b: kdyby byla osádka vzadu, musí být silnější boční pancíř i v zadní části a k tomu navíc oproti současnému řešení podstatně silnější pancíř i zezadu. Co na tom nechápeš?
Zepředu a i boky v přední části musí být silně pancéřované tak jako tak, je proto vhodné úsek pro osádku umístit právě dopředu případně do střední části.
Při uméstění do střední části, musí být ale věž (u nových typů téměř jistě bezosádková) posunuta až dozadu. Nakolik to je problematické třeba vzhledem k velkému zatížení v zadní části a nerovnoměrnému rozložení váhy na pásový podvozek budou mít jistě konstruktéři propočítané.
Ani konstruktéři T-14 Armata jistě nebudou troubové, kteří by nezvážili všechny varianty. Kdyby bylo výhodné řešení osádky v zadní části, jistě by to tak udělali, kór když by jim to ještě více sjednotilo koncept s T-15. Ale i oni opět zvolili koncept s osádkou vepředu, protože je to prostě nejlepší řešení.

avatar
jj284b Datum: 03.02.2016 Čas: 11:56

Rafael: tu nejde o zasah horucou plazmou riadenej strely ale o exploziu hlavice ktora generuje tlakovu vlnu a sposobi ze crepiny strely letia do vsetkych smerov...

Gloton: z boku nie je posadka dostatocne chranena v ziadnom tanku (ziaden neprezije zasah APFSDS projektilom).. pancierova ochrana tankov sa stava na 60 stupnove pokrytie z predu, co znamena ze sa rata s tym ze bocny pancier v predu dostane zasah pod velkym uhlom. Ak by bola posadka v zadu, pri zasahu z prednej polosfery, je oblast ktoru na bocnom pancieri treba ochranit ovela mensia ako v predu.

avatar
Gloton Datum: 03.02.2016 Čas: 01:36

jj284b: osádka vepředu je hodně dobře chráněna i z boku. Umístit osádku dozadu je prostě problematické kvůli pancéřové ochraně osádky.
U nových tanků už budou použity spíše bezosádkové věže, takže k umístění osádky ti zbýva přibližně 1/3 stroje. Dá se to v zásadě rozdělit na třetiny, motořpřevodová část, osádka, hlavní výzbroj.
Takže osádku můžeš dát buď dopředu nebo do středu, když bude věž posunuta více dozadu a motor vpředu.
Když budeš chtít zajistit osádce ochranu i vzadu, bude to hodně váhy v pancíři navíc, tak to prostě je.

avatar
Refael Datum: 03.02.2016 Čas: 00:02

Pro jj284b a Jan Grohmann:

Snad každá PTŘS má bodově směrový účinek paprsku na pancíř, pokud PTŘS tedy nezasáhne přímo pěšího vojáka, ale "pouze" poblíž tank(samozřejmě tam hraje více faktorů), měl by mít voják jenom lehké popáleniny, ovšem kuličky z Trophy musejí být při aktivaci systému rozptýleny do směru přilétající PTŘS, něco jako na bázi brokovnice.
Samozřejmě to píši začne zjednodušeně.
Trophy je určitě perfektní protizbraň, o tom nepochybuji, ovšem u nás zde se i v tisku hovořilo o smrti pěšáka při posledním konfliktu s Gazou, když by zasažen a zabit jednou či hned několika kuličkami(v tom se média rozcházejí) do hlavy.
100%ně chápu, že nelze vystřelit bodově kuličky s přesností odstřelovače.

avatar
jj284b Datum: 02.02.2016 Čas: 20:17

Gloton: posadka nemusi sediet hned pri zadnych dverach. ale v zadnej casti, napr v usporiadani 1 + 2 za sebou. z prednej polosfery by bola ochrana posadky ovela vyssia ako keby sedeli v predu, kym bocny zasah by ich neochranil ani v jednom pripade... tam sa uz skor oplati spoliehat sa na APS..

avatar
Gloton Datum: 02.02.2016 Čas: 17:42

Jak už zmínil Rase, osádka v zadní části opět zvyšuje váhu, protože potom musí být i zadní část panceřovaná jako část přední. Nelze spoléhat na to, že na tank nikdo nevystřelí z boku či zezadu.
Přední část tanku z čela i boků musí být maximálně pancéřovaná tak jako tak, tak je výhodné tam rovnou umístit i osádku, případně ještě do části střední, protože nejvíce chráněný musí být prostor pro osádku.

avatar
jj284b Datum: 02.02.2016 Čas: 17:08

problemy s virtualnou realitou su normalne, no na presun osadky dozadu netreba mat VR prilbu, staci niekolko kamier umiestnenych v predu na vozidle (koli redundancii a poskodeniu) a obraz prenasany na monitor..( navyse, nie je problem riesit to cez zalozny periskop a obraz dostat vodicovi tanku v zadu. (samozrejme vodici radsej pozeraju priamo von, no zasa aj v automobilovom priemysle sa uz upustilo od hlavy vystrcenej z auta pri riadeni... )

avatar
Rase Datum: 02.02.2016 Čas: 15:16

Muhaha:
Mno Německá vláda má pořád problém s prodejem zbraní do některých států. Právě díky Nexteru, může KMW prodat nový tank snáz - oklikou přes Francouze. Nexter má některé technologie, které KMW nemá a hodí se jim (teleskopická munice, experimentovali se stealth tanky, nabíjecí automat atd.). Důvodů pro vznik koncernu KANT je tedy dost. I politicky si pak bude moct říkat "eurotank".
Čistě technicky Francouze nepotřebují, zvládli by tank i sami, ale proč je nevyužít, když to jde (k oboustrané spokojenosti).

jj284b:
přesun osádky do zadní části tanku má drobnou vadu a to dezorientaci v důsledku zpoždění přenosu obrazu. Norové zkoušeli takové brýle co přenášely obraz skrz pancíř (360°) a bylo jim blbě. Časem se to vyřeší, ale zatím to není ideální nápad. Problémů bude asi ale víc - navíc by musel být silně pancéřovaný i zadek tanku (a asi i zkosený)

avatar
Slavoslav Datum: 02.02.2016 Čas: 13:31

Jj284b
V case keď vznikali tieto konštrukcie bola nutnosť minimálne šoféra posadiť dopredu kvôli vyhladu. Tým padom potreboval masívnu pancierovu ochranu kvôli bezpecnosti. Vez je snah dat tiež čim viac dopredu kvôli umozneniu negatívneho nameru a ak by si tam dal aj motor s prevodovkou mal by si všetku váhu sustredenu vpredu.

Keby som ja bol teraz zodpovedný za návrh konceptu tak by som dopredu umiestnil elektromotory. Posadku do stredu v osobitnej kapsule a dozadu generator pre elektromotory + bezposadkovu vez niekde v strede vozidla.

avatar
Muhaha Datum: 02.02.2016 Čas: 13:28

Rase:
Děkuji z link k Leo3.
Já bych měl asi největší obavy z toho, že celý vývoj má být o základu založen na spolupráci s f. Nexter. Přeci jen je vlastněná francouzským státem.

avatar
Muhaha Datum: 02.02.2016 Čas: 13:16

jj284b: Všeci ...
Všichni ne, co třeba jen v článku zmíněná vozidla?
Izraelci v tom sice byli průkopníky, ale motor v předu, chránící posádku, se u nových typů pomalu stává normou.

avatar
jj284b Datum: 02.02.2016 Čas: 12:49

co sa tyka toho Leoparda, nechapem preco vsetci davaju osadku do prednej casti tanku... je to oblast z ktorej sa neskutozne zle vystupuje ak treba vozidlo opustit, pancierovanie korby musit byt dostatocne na ochranenie posadky ktora je prva na rane... skor by som si vedel predstavit posadku v zadu, kde by mala zadne dvere na rychle opustenie vozidla ak treba, motor v predu a municiu nesenu v zasobniku v zadnej casti veze s blow out panelmi.

avatar
Rase Datum: 02.02.2016 Čas: 11:44

sanityangel1:
Ty Leopardy nebudou nové, vláda jen odkoupila 100 tanků, které původně prodala KMW, jako nepotřebné. Všechny Leopard 2 (u Bundeswehru bude 320 Leopardů 2), budou modernizované na jednotný standart 2A7. Nic extra přelomového od toho nečekejte - výsledek ale bude velice funkční.
Němci vyvíjejí Leopard 3 (s přestávkami od konce 90.let). O historii projektu jsem dal dohromady tohle:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=6925

avatar
Jan Grohmann Datum: 02.02.2016 Čas: 09:12

Refael - no kdyby vedle vojáka na vozidlo dopadla PTŘS nebo RPG nedopadl by také nejlíp.

avatar
Hynek Datum: 02.02.2016 Čas: 08:50

Hezký článek, díky za něj. Jen drobná chybička, v roce 2014 proběhla operace Ochranné ostří, Lité olovo se uskutečnilo 2008/2009.

arr