TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Trpké libyjské plody arabského jara

Datum přidání 16.09.2012    Rubrika rubrika: Události     komentáře 16 komentářů    autor autor: Ctirad Sviták

Důvodem útoku libyjců na americký konzulát v Benghází, během nějž zahynul americký velvyslanec a další tři lidé, nemusel být jen protest proti kontroverznímu filmu „Nevinnost muslimů“. Stejnou roli mohla sehrát i snaha bojovníků teroristické organizace Al Káida pomstít smrt svého vůdce Saída Šihrího.

Benghazi

Foto: Část hořícího amerického konzulátu v Benghází – Reuters

 

Uvedla to francouzská tisková agentura AFP. „Smrt Saída Šihrího posílila entusiasmus a rozhodnost našich bojovníků pomstít se těm, kdo se vysmívají našemu náboženství a útočí na našeho proroka,“ citovala z prohlášení jemenské buňky Al Káidy agentura AFP.

 

Útok na americký konzulát v Benghází však není jediným znepokojivým signálem toho, že Západ ztrácí nad situací v Libyi kontrolu. A že libyjskou politiku stále více řídí islámští radikálové, napojení především na jemenskou odnož Al Káidy.

 

Saíd ŠihríFoto: Saíd Šihrí - donedávna druhý muž v hierarchii Al Káidy / AP

 

Agentura AP informovala, že libyjská protivzdušná obrana ve čtvrtek večer a v pátek dopoledne ostřelovala americká bezpilotní letadla, která se nad městem v souvislosti s předchozím útokem na americký konzulát objevila. Z tohoto důvodu bylo také na 12 hodin zcela přerušeno letecké spojení s Benghází.

 

Právě raketou, odpálenou z amerického bezpilotního letounu, která zasáhla jeho auto, byl počátkem září zabit v Al Kajdou kontrolované jižní části Jemenu Saíd Šihrí. Ten byl až do své smrti mužem číslo dvě v hierarchii této teroristické organizace na Arabském poloostrově.

 

Šihrí byl v roce 2007 propuštěn z vězení na základně Guantánamo a bylo mu umožněno odjet do Saúdské Arábie. Následně se připojil k nově vzniklé odnoži Al Káidy na Arabském poloostrově a postupně se dostal do jejího vedení. Už loni byl terčem útoku amerického bezpilotního letadla, ale tehdy vyvázl.

 

terorismusFoto: Hořící auto v prostorách amerického konzulátu v Benghází – Reuters

 

Jemenská buňka Al Káidy patří v současné době k nejaktivnějším jak v regionu, tak ve světě. Její vůdci se před časem přihlásili například k autorství balíkových bomb, které byly objeveny na poštách poblíž Londýna a v Dubaji a také k zodpovědnosti za zřícení nákladního letadla v Sjednocených arabských emirátech v roce 2010.

 

Již počátkem léta ředitel britské kontrarozvědky MI 5 Jonathan Evans ve svém vystoupení před médii vyjádřil znepokojení nad tím, že se Al Káidě po dlouhé době v průběhu takzvaného „arabského jara“ podařilo získat masovou podporu mezi místními obyvateli.v řadě zemí této oblasti.

 

„Kruh se uzavírá. Al Káida se z Arabského poloostrova přes Afghánistán rozšířila do řady jiných oblastí. Poté, co se ji z mnoha zemí podařilo vytlačit, vrací se do míst, kde se zrodila,“ uvedl tehdy Evans. V současné době se ozbrojenci této teroristické organizace vedle svých aktivit v Jemenu a Libyi významnou měrou podílejí především na protivládních operacích

povstalců v Sýrii.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Deadog Datum: 18.09.2012 Čas: 18:28

to Left:diky rad vyridim :) brachu to urcite velice potesi:)

avatar
Left Datum: 18.09.2012 Čas: 17:20

To Deadog: To snad neni možný :D :D :D
Ještě jsem u toho komentáře měl včera připsaný: "Nenechte se odradit tím, že má ve svých článcích tuny (gramatických, stylistických) chyb."
Pak mě nějak napadlo, že Deadog by mohl být on, protože když něco v Armádních novinách napíše (okomentuje), tak mi to vlastně téměř mluví z duše a nějak se to shoduje s tím, co píše pan Peszynski na idnesu. Řekl jsem si, že kdyby si to náhodou přečetl, tak by ho to mohlo naštvat, nebo až odradit od psaní blogů. Nakonec jsem to teda smazal.
Potom, co jsem ten koemntář odeslal, tak jsem se nad tím zamyslel a usoudil jsem, že asi něco bude na tom, že o mě hodně lidí říká, že jsem naivní a že jsem myslel nějak nesmyslně, když jsem to psal.
No...a dneska vidim to, co vidim :D
Prosím vyřiďte bratrovi, že obdivuju jeho zaujetí šířit pravdu a měnit naši společnost k lepšímu i když je to často těžké, což usuzuji podle stupidních komentářů pod jeho blogy. Už několikrát jsem mu chtěl nepsat, že by bylo dobré to dotahnout někam dál, pokud bude mít čas a náladu.
Ta chvála vlastně patří i Vám, protože se snažíte šířit pravdu pro změnu tady :)
Ještě teď tomu nemůžu uvěřit.

S pokoru vůči Vám oběma (případně i dalším z rodiny :D ),
Left

avatar
Nicolaj Datum: 18.09.2012 Čas: 16:48

S tou první republikou to má něco do sebe, ale je to proto, že by zde existovala tradice nepřerušeně, nikoliv absencí komunismu ( kdyby ji přerušil jakýkoliv jiný režim, vyšlo by to z hlediska bohatství státu pravděpodobně na stejno )

avatar
Nicolaj Datum: 18.09.2012 Čas: 16:46

Left: To je věc politického názoru, pravičáci tvrdí že se vzpamatováváme z komunistické vlády, komunisti zase že vše bylo v pořádku a špatně je to až teď. Já dávám přednost současnému režimu, ačkoliv obojí má své pro a proti. Každopádně je jasné, že "nejdražší" je vždy změna. Byla to právě revoluce, která nám přinesla největší problémy. Dodnes řešíme finanční ztráty vzniklé státu privatizací, nikoli komunistickou vládou. Je to prostě cena za změnu ( dle mého k lepšímu ) kterou je nutno zaplatit. Je to prostě fakt, ať už se nám to líbí nebo ne- buďme tedy realisté a připusťme to.

avatar
Deadog Datum: 18.09.2012 Čas: 08:02

to Left: ten blog znam velmi dobre je to muj bratr:)

avatar
Left Datum: 17.09.2012 Čas: 23:39

Deadog: Doporučuji vám blog Tomáše Peszynského na idnes. Projeďte si i jeho starší články. :)

Operátor SPECTER: To doufám, že víš, co si o tom myslíme. Opravdu bych byl zvědavej co bys povídal, kdyby válka probíhala na našem území a umírali by naši blízcí. Můžemé být rádi v jaké době a na jakém místě žijeme i přes všechny naše problémy.

Nicolaj: Nevzpamatováváme se ze Sametové revoluce, ale z let 48-89, kdy probíhalo vymývání mozku a ničení společnosti, hodnot, tradic a i ekonomiky. Troufám si tvrdit, že kdyby na našem území v nějaké formě pokračovala první republika, tak by jsme dnes byli na úrovni Švýcarska - možná ještě výš, vzhledem k našemu těžkému průmyslu a vlastně nejlepší "startovní pozici" ze všech evropských států, jelikož jsme nebyli válkou poškozeni.

avatar
Operátor SPECTRE Datum: 17.09.2012 Čas: 21:54

Co se stalo se stalo lidi je na světe dost ať se lidi vraždi sami a přirozene tak redukovali populaci na zemi než aby nás strikali. Nějakými chemtracy atd válka je z určitého pohledu prospěsna i když vím co si o tom myslite

avatar
Nicolaj Datum: 17.09.2012 Čas: 20:49

Je potřeba si uvědomit, že v Libyi byla za pomoci NATO ( a byl bych rád kdyby se přestalo mluvit o USA protože dle mého názoru zde nesehráli zdaleka tak důležitou roli ) vláda absolutistická, avšak držící dění v zemi pevně v rukou. Nový režim musí ujít ještě dlouhou cestu než dokáže to co ten minulí ( právě mi jako Češi o tom víme své, vždyť se ze sametové revoluce vzpamatováváme dodnes ). Pozice státu byla tedy oslabena což vede k vytvoření lepších podmínek pro radikální islamisty a kriminální živly. To že by se z Libye stal proamerický stát ze dne na den je také dost nepravděpodobné. Vůdci libyjského povstání jsou možná proevropští ale rozhodně ne proameričtí, pokud jde tedy o útoky proti USA nebudou pravděpodobně islamistům v realizaci bránit, vždyť by je to stálo spousty zdrojů. Myslím si že ze strany evropských států by bylo dobré dovést práci do konce a více podporovat demokratickou vládu v jejích začátcích, čímž by odebrala prostor teroristům. Naopak spojené státy by neměli do dění zasahovat, přilejou jen olej do ohně.

avatar
Deadog Datum: 17.09.2012 Čas: 16:37

za sve emoce se omlouvam ,mate pravdu psal sem to nasrany , budu se snazit je drzet pod kontrolou ,ale prehlizet veci s kterymi nesouhlasim nebudu a napisu co si o nich myslim.
Jinak cerpam informace s ruznych blogu a vojenskych webu jako je napr, Longwarjournal ,blogy na neviditelnem psu ,a blogy lidi ktere znam nebo se mi libi na idnes jako napr. blog pana Ivo Cermana

avatar
Petr Kaprál Datum: 17.09.2012 Čas: 14:56

Avionic-naprosto souhlasím,číst diskusi na novinkách kde na jedné straně nadávají že se USA cpou kam nemají(tj.arabský svět)a na druhé straně ve stejné větě(!!)píšou že tam rusové vlítnou a udělají tam pořádek,to je pro mě něco nepochopitelného....doufám že většina tak to "myslících"lidí se shormažďuje na novinkách a tady jsou lidé kteří jsou schopni situaci hodnotit objektivně

avatar
Ctirad Sviták Datum: 17.09.2012 Čas: 13:48

Pro Deadog:
1/ nemyslím si, že agentury AP a Reuters jsou protizápadně orientované. Ve zpravodajství obou z nich se hovoří o ostřelování amerických bezpilotních letadel libyjskou protivzdušnou obranou. Tedy ne o vystřelení jedné nebo dvou raket z přenosných protoletadlových zařízení, ale o "oastřelování"...
2/ pokud pochybujete o informacích, uvedených v článku, myslím, že bude dobré, pokud si sám najdete nějaké zdůvodnění toho, proč ve čtvrtek pozdě odpoledne, nebo vpodvečer, vedení letiště v Benghází (nebo libyjská vláda, to z agenturních zpráv není jasné) rozhodla o okamžitém zrušewní letového provozu nad tímto městem
3/ Jestliže někdo ostřeloval americká bezpilotní letadla (evidentně nešlo o vystřelení jedné rakety), tak kdo vlastně kontroluje situaci v zemi, pokud to nebyla libyjská armáda?
4/ Jen tak mimochodem, bezletovou zónu nad Libyí zajišťovali evropští členové NATO, naopak USA se na tom nepodílely. Kontrola nad politickou situací v té, které zemi pak podle mne spočívá ne ve vojenské přítomnosti, ale v tom, že jsme pomohli odstranit diktátora a že se v takovéto zemi nedostal režim, který je jiným způsobem diktátorský nebo fundamentaliastický. To podle mne případ Libye, a nejde jen o události v Benghází, není.
5/ Mimochodem, názor, že se situace v Libyi vymyká představám Západu, tj. že Západ ztrácí kontrolui, nebylo opsané tvrzení, ale můj osobní názor na základě zpousty článků a analýz, které jsem si přečetl :-)

avatar
Avionic. Datum: 17.09.2012 Čas: 12:09

S tím co jste napsal Jane můžu jen souhlasit,myslete hlavou lidi.Ptejte se,vyzvídejte,neberte vše jako danou věc,ověřujte si a nezapomeňte na to ,že jste v NATO.

avatar
Jan Grohmann Datum: 17.09.2012 Čas: 11:32

Zpráva o útoku libyjské armády proti americkým bezpilotním letounům přišla z americké tiskové agentury AP, tak jak je psáno v článku. AP asi těžkou můžete označovat jako "protizápadní zpravodajský hnůj". Pokud tvrdíte opak, zkuste přiložit zdroj Vaších informací -je to určitě dobrým zvykem.
Jinak kontrola přeci neznamená vojenskou přítomnost. Kontrola je o spolupráci mezi libyjskou vládou a západními státy, také o tom, že libyjská vláda své západní kolegy informuje o svých cílech a záměrech. Je to o tom, zda se do libyjské vlády, armády a policie neinflirtují teroristické skupiny, atd. atd. To je přeci obrovské vážné bezpečnostní riziko, které nemůžeme ignorovat. To se nezmiňuji ani o vyjádřeních britské MI 5.
Jen ještě bych poprosil, abychom se oprostili od ignorování informací jen podle toho, že neodpovídají mému prozápadnímu / prorusko-čínskému vidění světa. Je mi jasné, že podobné informace jsou pro někoho emočně nepříjemné, ale jen proto, že ve Vás vzbuzují negativní emoce, automaticky je neodsuzujte.
To samozřejmě platí i pro druhou stranu, kdy anti-americky naladění čtenáři ignoruji vše, co staví USA do dobrého světla a bezmyšlenkovitě automaticky přejímají vše, co USA diskredituje a podporuje jejich víru ve zlé a ďábelské USA.
Zkuste se odprostit od emocí, protože pokud jednáte pod vlivem emocí, jednáte iracionálně,podle svého romantického vidění světa, které však většinou s realitou nemá nic společného.

avatar
Deadog Datum: 17.09.2012 Čas: 11:00

Jarda P: jde mi o ty naznaky a klamna tvrzeni ikdyz opsana z vyjadreni jinych zpravodajskych agentur ,zapad ztraci kontrolu v zemi kde se ji ani nepokusil ziskat apd. , Libyjska armada strilela na Americany apd. ,to sou dezinformace ktere pomahaji sirit spatny pocit o nas samych ,paneboze my jsme zapad snad ne ? Copak my mame nejakou kontrolu nad Libyi? Byli tim zapadem mysleni Americani ? Zcela jiste ,copak americani maji v Libyi nejaky vojensky kontingent ze muzou ztracet kontrolu ? To sou protizapadni - tendence ktere maji za nasledek to ,ze lidi maji na co nadavat ,hlavne pak na Ameriku
Toto je v dusledku protizapadni a nejhorsi je ze to vytvareji sami zapadni novinari ,vytvareji mainstreamovy nazor ze zapad ,ze amerika se chova jak nenazrany parchant ,coz neni pravda.
Ano ,sem uz na to dost precitlively a stve me to

avatar
Jarda P. Datum: 17.09.2012 Čas: 10:30

Deadog:

Nijak jsem z článku nepocítil, že by byl protizápadní.

arr