Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Námořní technika

Trump: Letadlové lodě zůstanou u "zatracené" páry!

Datum přidání 18.05.2017    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 23 komentářů    autor autor: Luboš Přikryl

USS Gerald R. Ford (CVN 78) vyplula v dubnu na otevřené moře kvůli testování lodních systémů. Nové technologie letadlové lodě USS Gerald R. Ford však nejsou bezproblémové a negativně se k nim vyjádřil i americký prezident Donald Trump.

Foto: Americký prezident Donald Trump na návštěvě letadlové lodě USS Gerald R. Ford. / Public Domain

 

Ačkoliv letadlová loď USS Gerald R. Ford (CVN -78) je doslova a do písmene “technologický klenot”, stejně jako mnoho dalších pokročilých zbraňových systémů poslední doby se nevyhnula průtahům, nárůstu cen a kontroverzím.


USS Gerald R. Ford používá například pokročilý elektromagnetický katapult EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) - ten se ale v poslední době stal terčem kritiky z nejvyšších míst.


Na letadlových lodích se katapulty staly nutností, hlavně s nástupem těžších proudových strojů v 50. letech minulého století. Všechny americké letadlové lodě dosud používají parní katapulty. 


Princip fungování parního katapultu - lodní turbína vytvoří páru, která se krátkodobě uskladní pod vysokým tlakem. Následně dojde k uvolnění tlaku a píst uvede v pohyb tažný systém s letadlem na palubě.


Parní katapulty se ukázaly jako velmi spolehlivé, mají ale i řadu nevýhod. Obrovské síly vytvářené katapultem kladou vysoké nároky na konstrukci a údržbu lodě. Systém sám o sobě je velmi masivní, a omezuje tak nosnost letadlové lodě.


Podle stránek Modern Naval Vessels celková hmotnost systémů parního katapultu, včetně konstrukčních úprav lodi, dosahuje 1000 t. Pára je navíc vytvářena z mořské vody, a následné odsolování komponentů parního systému je náročné a nákladné.


U parních katapultů navíc nejde nastavit sílu, jakou píst působí na letadlo - ta je pevně daná. Současné americké letadlové lodě třídy Nimitz s parním katapultem tak nemohou vysílat do vzduchu lehčí letadla. To je problém především s rozvojem relativně lehkých bezpilotních letadel.

 

Video: Pomocí parního katapultu lze vysílat do vzduchu jen těžká letadla. / YouTube


Odpovědí na neduhy parních katapultů je katapult EMALS od společnosti General Atomics. Ten místo pístu používá lineární elektromagnetický motor. EMALS řeší většinu problémů svého parního předchůdce. Je lehčí, nepřichází do kontaktu s mořskou vodou a jeho výkon je precizně říditelný.


Jedná se však o velmi složitý systém a jeho vyladění do funkční podoby se několikrát protáhlo. Každopádně i přes komplikace EMALS zdárně prošel vývojem, a byl úspěšně nainstalován na letadlovou loď USS Gerald R. Ford. Ovšem ani tak nemá, zdá se, budoucnost jistou - problém je mimo jiné jeho obrovská cena.


Prezident Donald J. Trump navštívil letadlovou loď USS Gerald R. Ford začátkem března. Trump se mimo jiné negativně vyjádřil právě k technologii EMALS. Podle Trumpových slov jsou nové katapulty zbytečně drahé a složité.


Trump se nechal slyšet, že nový systém je nákladný, složitý a „zbytečně digitální“, tedy i náchylný pro potenciální kybernetické útoky a softwarové chyby. Trump preferuje použití staršího parního systému Mk 13 z letadlových lodí třídy Nimitz.

 

Video: Pozemní testy katapultu EMALS (2013). / YouTube


“Znělo mi to špatně. Digitální. Mají digitální. Co to je digitální? Navíc je to velmi složité, musíte být Albert Einstein, aby jste to pochopil,” uvedl Trump v rozhovoru pro magazín Times. “Řekl jsem - chtějí koupit více letadlových lodí. Řekl jsem, jaký systém se chystáte použít…'Pane, zůstáváme u digitálního.' Řekl jsem, ne nezůstanete. Zůstane u zatracené páry, digitální stojí stovky milionů dolarů navíc a to není dobré.”


Připomínky Trumpa odmítl kdokoliv z námořnictva, loděnice nebo firmy General Atomics komentovat s tím, že nebyli přítomní návštěvě Trumpa. Zatím také není jasné, zda připomínky Trumpa mohou mít nějaký vliv na dřívější vládní rozhodnutí pořídit konkretní technologii (EMALS), jejíž nákup je navíc ošetřen smluvně.


Americké námořnictvo již začalo nakupovat materiál pro instalaci katapultu EMALS na druhou letadlovou loď John F. Kennedy (CVN-79) a uzavřelo kontrakt s firmou General Atomics ve výši 527 milionů dolarů na dodávky katapultu EMALS na třetí letadlovou loď Enterprise (CVN-80).


Zdroj: USNI News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 25.05.2017 Čas: 00:40

tak třeba nám to poutavě vysvětlí:
https://www.youtube.com/watch?v=lntKiBQ8chQ

avatar
cejkis Datum: 19.05.2017 Čas: 22:43

Postup je takový, že zelený od katapultů ukazuje hmotnost nastavenou na katapultu. Pilot potvrzuje svou hmotnost či pokynem zvyšuje či snižuje. Následně upevnění kočky, sklopení deflektoru, náběh motoru na plný výkon a povolení ke startu. Odpálení provádí operátor katapultu z "bubliny" na palubě po finální kontrole.

Rovněž se nastavuje protizávaží při přistání dle přistávací hmotnosti letadla.

Jinak by to ani nešlo když se podíváte na hmotnosti F14, S3, F18, C2.

avatar
cejkis Datum: 19.05.2017 Čas: 22:35

A šetrnější k přilbovému zaměřovači :-D

avatar
Rorij Datum: 18.05.2017 Čas: 22:47

Jistě, že parní katapult umí regulovat tah, podle hmotnosti vypouštěného letadla. :D
To co neumí a co měl zřejmě autor článku na mysli, je že EMALS umí sílu zvyšovat postupně během urychlení vypouštěného letadla, což je šetrnější k vypouštěnému stroji.

avatar
Trantaris Datum: 18.05.2017 Čas: 20:29

Asi tak cejkis, regulace na takovém zařízení mi přijde jako samozdřejmost. Škrtit nebo sesřikovat páru sme uměli už v první průmyslové revoluci. Ve zdroji takové zhovadilosti nejsou, schválně jsem se díval .. Luboš Přikryl by to mohl trochu polepšit aby se to dalo číst bez facepalmů...

avatar
cejkis Datum: 18.05.2017 Čas: 19:37

Mám vážné pochybnosti o informaci, že parní katapult na třídě Nimizt neumí regulovat tah jezdce :-)

Hádanka pro autora. Co ukazuje člověk nad hlavou na fotce v odkazu ?

https://qph.ec.quoracdn.net/main-qimg-5e0a0660cfec887cb430d980e1103a76-c

avatar
Trantaris Datum: 18.05.2017 Čas: 15:34

Musel se založit účet.. takové technické sračky sem zvyklý číst tak na idnesu, v turbíně se pára asi těžko vytváří, to bude spíš reaktor a parogenerátor. Neschopnost regulace je stejná americká demence jak zvolení toho vola co nedokáže pochopit lineární elektrický motor.

avatar
A_V_V_A Datum: 18.05.2017 Čas: 13:40

Tak pokuď se Donald bojí kybernetického útoko, softwarové chyby, EMP atd. Tak by měl navrhnout novou třídu lodí protože radary, komunikace, zbrane, letadla vše může být napadeno. Typnul bych to na dřevěnou konstrukci(kvůli stelt), plachty protože motory jsou drahé, místo letadel horkovzdušné balony a jako zbrane luky šípy možná katapult.

avatar
vlasto Datum: 18.05.2017 Čas: 12:38

V roku 2035 postavia lietadlovku, ktora sa bude volat Donald J. Trump a bude mat katapult EMALS :)

avatar
Luky Datum: 18.05.2017 Čas: 12:02

pozn. : (teda prej to umí i v Harrachově)

avatar
Luky Datum: 18.05.2017 Čas: 12:01

zatraceně, jasně že bude...za mě už tři

měli by od Rusů koupit technologii skokanskýho můstku (ať přispěju konstruktivně :).

avatar
RiMr71 Datum: 18.05.2017 Čas: 11:54

100x radši tohohle "debila" než cylonku Clintonovou nebo toho tlučhubu Obamu!
___________

Tak co, už je autor článku spokojený? Rozjíždíme ten hate podle jeho představ? Bude dost rekl. prokliků?

avatar
Rase Datum: 18.05.2017 Čas: 11:47

Mluví bez rozmyslu a dost emotivně, otázkou i je, zda mu někdo vůbec vysvětlil výhody tohoto systému (jak píše Shania). Trumpovy reálné kroky jsou ale dost logické (asi díky poradcům). Nově Trump přiklepl mimořádnou finanční injekci k financování vývoje nového stíhacího letounu 6.generace. Původní rozpočet projektu na rok 2017 počítal s financemi 20,6 mil.usd. Prezident Trump se ale rozhodl rozpočet osminásobně navýšit na sumu 167,8 miliónů dolarů (!)

ps. na drony bych se v případě letadlových lodí neodvolával. Když se kouknete na projekt Tern, tak ten má stejně startovat kolmo (jako Pogo).

avatar
Henrich7 Datum: 18.05.2017 Čas: 11:33

Najlepšie, keď taký primitív a debil ako on, mudruje do všetkého čomu nerozumie.

avatar
KOLT Datum: 18.05.2017 Čas: 10:57

Proč mi to připomíná soudruhy z 50. let? Aha, už vím – nerozumím tomu, tedy je to zbytečné (buržoazní, feudální přežitek, imperialistické.... dosaď dle vlastní úvahy). Značná část primitivů se chová tímto způsobem, nic nového. Problém nastane, když se dostanou k moci.

arr