Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Turbovrtulový bojový letoun IOMAX Archangel Block 3

Datum přidání 04.09.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma IOMAX vyvíjí nový turbovrtulový bojový letoun Archangel Block 3. Stroj lze využít jak k průzkumným, tak i k bitevním úkolům. Firma vychvaluje letoun jako ideální prostředek pro protipovstalecké/protidrogové operace nebo pro ochranu hranic.

Foto:  IOMAX Archangel Block 3 s výzbrojí na letecké výstavě Air Show Paris 2013. / IOMAX

Foto: IOMAX Archangel Block 3 s výzbrojí na letecké výstavě Air Show Paris 2013. / IOMAX

 

Turbovrtulové letouny proti povstlacům

Poptávka po průzkumných a bojových turbovrtulových letounech roste především v zemích, které bojují proti teroristickým, kriminálním, pašeráckým či drogovým organizacím. Jaký je hlavní důvod? Turbovrtulové letouny stojí jen zlomek ceny, co moderní proudové letouny a násobně levnější je také letová hodina.

 

Například letová hodina stíhačky F-16 přijde přibližně na 25 000 dolarů. Nemluvě o ceně stroje, nutnosti rozsáhlého pozemního zabezpečení, komplikovaném servisu, cenách náhradních dílů, náročném výcviku pilota, atd.

Turbovrtulový motor (od toho turbovrtulový letoun) se dá považovat za hybrid vrtulového a proudového motoru - většina částí je stejná jako u proudového motoru. V podstatě to je proudový motor, jehož energie se však použije k pohonu vrtule a pouze necelých 10% výkonu se přímo podílí tahovou silou na pohonu letadla. Wikipedia

Nízká cena a letová hodina turbovrtulového stroje je doslova strategickou výhodou. Provozovatel je schopen za velmi nízké náklady stroje vysílat do vzduchu v kratších intervalech a trvaleji udržovat svou přítomnost ve vzduchu. Navíc stroje poháněné vrtulí, díky své nízké rychlosti, jsou ideální k hlídkování a k útokům na pozemní cíle.

 

Foto: IOMAX Archangel Block 3. / IOMAX

 

Ukázkovým příkladem je Irák. Irácké letectvo využívá turbovrtulové letadla AC-208 "Combat Caravan" (Cessna 208 Caravan) osazené laserem naváděnými střelami AGM-114 Hellfire k útokům na sunnitské povstalce z Islámského státu.

 

Zřejmě nejznámější turbovrtulový stroj A-29 Super Tucano naopak slouží v brazilském letectvu. Zde s úspěchem působí proti pašeráckým a drogovým skupinám v Amazonském pralese. S úspěchem zasahuje také proti pašeráckým letadlům letící v nízké letové hladině.

IOMAX Archangel Block 3

Americké turbovrtulové letadlo IOMX Archangel je určeno k průzkumným, sledovacím a zpravodajským úkolům ISR (Intelligence, Aurveillance and Reconnaissance). Elektronické systémy letadla dovolují rovněž provádět údery přesnými zbraněmi na pozemní cíle.

 

Foto: Ait Tractor AT-802 je stroji Archangel velmi podobný, oba vycházeli z původního práškovacího letadla z 50. let minulého století konstruktéra Lelanda Snowa.  Všimněte si speciálního kontejneru s kulovém pouzdrem, radarem a datalinkem. / IOAMX

Foto: Air Tractor AT-802 je stroji Archangel velmi podobný, oba vycházejí z původního práškovacího letadla z 50. let minulého století konstruktéra Lelanda Snowa.  Všimněte si speciálního kontejneru s kulovým pouzdrem, radarem a datalinkem. / IOAMX

 

Archangel je již druhy bojový letoun firmy IOMAX. První letoun byl v podstatě upravený civilní práškovací stroj Air Tractor AT-802. Na rozdíl od svého předchůdce Archangel vychází z civilního stroje S2R-660, avšak je již od základu postaven jako čistě vojenský letoun.

 

Archangel je dvousedadlový, tandemově uspořádaný stroj. V případě přání zákazníka je možné stroj vybavit vystřelovacími sedačkami. Vpředu sedí pilot, vzadu operátor průzkumných systémů nebo zbraní. Piloti mají k dispozic moderní kokpit s multifunkčními displeji a také průhledovým displejem.

 

Stroj disponuje šesti závěsnými body pro zbraně pod křídly. Pod trup letounu lze umístit kulové otočené pouzdro s elektrooptickými senzory a laserovým značkovačem (např. Star SAFIRE 380-HLD nebo WESCAM High Definition MX-15), případně specializovaný kontejner s kulovým průzkumným pouzdrem, radarem se syntetickou aparaturou schopným zaměřovat pohybující se cíle na zemi, výstražnými systémy a datalinkem.

 

Foto: Přístrojová deska pilota a operátora si nezadá s nejmodernjšímí proudovými letouny. / IOMAX

 

Na zbraňové závěsníky pod křídla lze umístit kontejner GAU-19B s 12,7mm rotačním kulometem, přesně naváděné pumy Paveway II GBU-12, GBU-58 Laser Guided Bombs, laserem naváděné střely AGM-114 Hellfire nebo turecké laserem naváděné 70mm střely Roketsan Cirit.


Maximální startovací hmotnost letounu je 6710 kg. Turbovrtulový motor Pratt & Whitney PT6A-67F o výkonu 1250 kW (1600 koní) uděluje letoun nejvyšší rychlost 390 km/h. Cestovní rychlost je 333 km/h.

 

Přeletová vzdálenost bez zbraní je 2500 km. V případě ISR mise (bez zbraní) vydrží letoun ve vzduchu hlídkovat 10 hodin.

Zdroj: IOMAX

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 05.09.2014 Čas: 11:21

TO jsou věci - díky za tip, pohledám.
MInimálně by to bylo vhodné jako originální předloha pro RC model, žlutých Čmeldů už je moc :)

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 04.09.2014 Čas: 17:11

RiMr71:
Koncem osmdesátých let opravdu existoval prototyp militarizované verze Turbočmeláku Z-137 :) Nedávno o tom vyšel v L+K velice zajímavý článek s mnoha fotkami od člověka, který na něm pracoval.

avatar
RiMr71 Datum: 04.09.2014 Čas: 10:59

...no ty bláho... AirTractor se zuby :)

To by šlo i se Čmelákem, resp. Z-37T/Z-137 :)

arr