TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Turbovrtulový bojový letoun IOMAX Archangel Block 3

Datum přidání 04.09.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma IOMAX vyvíjí nový turbovrtulový bojový letoun Archangel Block 3. Stroj lze využít jak k průzkumným, tak i k bitevním úkolům. Firma vychvaluje letoun jako ideální prostředek pro protipovstalecké/protidrogové operace nebo pro ochranu hranic.

Foto:  IOMAX Archangel Block 3 s výzbrojí na letecké výstavě Air Show Paris 2013. / IOMAX

Foto: IOMAX Archangel Block 3 s výzbrojí na letecké výstavě Air Show Paris 2013. / IOMAX

 

Turbovrtulové letouny proti povstlacům

Poptávka po průzkumných a bojových turbovrtulových letounech roste především v zemích, které bojují proti teroristickým, kriminálním, pašeráckým či drogovým organizacím. Jaký je hlavní důvod? Turbovrtulové letouny stojí jen zlomek ceny, co moderní proudové letouny a násobně levnější je také letová hodina.

 

Například letová hodina stíhačky F-16 přijde přibližně na 25 000 dolarů. Nemluvě o ceně stroje, nutnosti rozsáhlého pozemního zabezpečení, komplikovaném servisu, cenách náhradních dílů, náročném výcviku pilota, atd.

Turbovrtulový motor (od toho turbovrtulový letoun) se dá považovat za hybrid vrtulového a proudového motoru - většina částí je stejná jako u proudového motoru. V podstatě to je proudový motor, jehož energie se však použije k pohonu vrtule a pouze necelých 10% výkonu se přímo podílí tahovou silou na pohonu letadla. Wikipedia

Nízká cena a letová hodina turbovrtulového stroje je doslova strategickou výhodou. Provozovatel je schopen za velmi nízké náklady stroje vysílat do vzduchu v kratších intervalech a trvaleji udržovat svou přítomnost ve vzduchu. Navíc stroje poháněné vrtulí, díky své nízké rychlosti, jsou ideální k hlídkování a k útokům na pozemní cíle.

 

Foto: IOMAX Archangel Block 3. / IOMAX

 

Ukázkovým příkladem je Irák. Irácké letectvo využívá turbovrtulové letadla AC-208 "Combat Caravan" (Cessna 208 Caravan) osazené laserem naváděnými střelami AGM-114 Hellfire k útokům na sunnitské povstalce z Islámského státu.

 

Zřejmě nejznámější turbovrtulový stroj A-29 Super Tucano naopak slouží v brazilském letectvu. Zde s úspěchem působí proti pašeráckým a drogovým skupinám v Amazonském pralese. S úspěchem zasahuje také proti pašeráckým letadlům letící v nízké letové hladině.

IOMAX Archangel Block 3

Americké turbovrtulové letadlo IOMX Archangel je určeno k průzkumným, sledovacím a zpravodajským úkolům ISR (Intelligence, Aurveillance and Reconnaissance). Elektronické systémy letadla dovolují rovněž provádět údery přesnými zbraněmi na pozemní cíle.

 

Foto: Ait Tractor AT-802 je stroji Archangel velmi podobný, oba vycházeli z původního práškovacího letadla z 50. let minulého století konstruktéra Lelanda Snowa.  Všimněte si speciálního kontejneru s kulovém pouzdrem, radarem a datalinkem. / IOAMX

Foto: Air Tractor AT-802 je stroji Archangel velmi podobný, oba vycházejí z původního práškovacího letadla z 50. let minulého století konstruktéra Lelanda Snowa.  Všimněte si speciálního kontejneru s kulovým pouzdrem, radarem a datalinkem. / IOAMX

 

Archangel je již druhy bojový letoun firmy IOMAX. První letoun byl v podstatě upravený civilní práškovací stroj Air Tractor AT-802. Na rozdíl od svého předchůdce Archangel vychází z civilního stroje S2R-660, avšak je již od základu postaven jako čistě vojenský letoun.

 

Archangel je dvousedadlový, tandemově uspořádaný stroj. V případě přání zákazníka je možné stroj vybavit vystřelovacími sedačkami. Vpředu sedí pilot, vzadu operátor průzkumných systémů nebo zbraní. Piloti mají k dispozic moderní kokpit s multifunkčními displeji a také průhledovým displejem.

 

Stroj disponuje šesti závěsnými body pro zbraně pod křídly. Pod trup letounu lze umístit kulové otočené pouzdro s elektrooptickými senzory a laserovým značkovačem (např. Star SAFIRE 380-HLD nebo WESCAM High Definition MX-15), případně specializovaný kontejner s kulovým průzkumným pouzdrem, radarem se syntetickou aparaturou schopným zaměřovat pohybující se cíle na zemi, výstražnými systémy a datalinkem.

 

Foto: Přístrojová deska pilota a operátora si nezadá s nejmodernjšímí proudovými letouny. / IOMAX

 

Na zbraňové závěsníky pod křídla lze umístit kontejner GAU-19B s 12,7mm rotačním kulometem, přesně naváděné pumy Paveway II GBU-12, GBU-58 Laser Guided Bombs, laserem naváděné střely AGM-114 Hellfire nebo turecké laserem naváděné 70mm střely Roketsan Cirit.


Maximální startovací hmotnost letounu je 6710 kg. Turbovrtulový motor Pratt & Whitney PT6A-67F o výkonu 1250 kW (1600 koní) uděluje letoun nejvyšší rychlost 390 km/h. Cestovní rychlost je 333 km/h.

 

Přeletová vzdálenost bez zbraní je 2500 km. V případě ISR mise (bez zbraní) vydrží letoun ve vzduchu hlídkovat 10 hodin.

Zdroj: IOMAX

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 05.09.2014 Čas: 11:21

TO jsou věci - díky za tip, pohledám.
MInimálně by to bylo vhodné jako originální předloha pro RC model, žlutých Čmeldů už je moc :)

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 04.09.2014 Čas: 17:11

RiMr71:
Koncem osmdesátých let opravdu existoval prototyp militarizované verze Turbočmeláku Z-137 :) Nedávno o tom vyšel v L+K velice zajímavý článek s mnoha fotkami od člověka, který na něm pracoval.

avatar
RiMr71 Datum: 04.09.2014 Čas: 10:59

...no ty bláho... AirTractor se zuby :)

To by šlo i se Čmelákem, resp. Z-37T/Z-137 :)

arr