Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

Turecká bojová vozidla PARS 4×4 a KAPLAN-20

Datum přidání 07.05.2015    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 16 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Turecká společnost FNSS Defence Systems představila na probíhající výstavě International Defence Industry Fair 2015 (IDEF 2015) v Istanbulu dva projekty obrněných vozidel. Prvním je projekt lehkého obrněného vozidla PARS 4×4, druhým pak bojové vozidlo pěchoty KAPLAN-20.

Foto: Turecké bojové vozidlo pěchoty Kaplan-20; větší foto / FNSS Defence Systems

Foto: Turecké bojové vozidlo pěchoty KAPLAN-20; větší foto / FNSS Defence Systems

 

KAPLAN-20

Bojové vozidlo pěchoty KAPLAN-20 navazuje na projekt lehkého průzkumného vozidla KAPLAN, poprvé představeného na výstavě IDEF 2013. KAPLAN-20 však oproti svému předchůdci vyniká dvojnásobnou hmotností (20 tun).


KAPLAN-20 je soukromou iniciativou firmy FNSS Defence Systems. Turecké ozbrojené síly však podle očekávání během pár let začnou hledat náhradu za bojová vozidlá pěchoty ACV-15 a obrněné transportéry M113. KAPLAN-20 lze přitom využít jako obrněný transportér nebo bojové vozidlo pěchoty.

 

Pro „bojovou“ verzi lze využít dvojčlennou věž nebo dálkově ovládanou věž FNSS Tebe. Na výstavě IDEF 2015 lze spatřit FNSS Tebe s 30mm kanónem ATK Bushmaster Mk 44 a spřaženým kulometem 7,62 mm. Kanón je schopen používat dva druhy munice.  


V případě přání zákazníka je možné věž osadit i rychlopalným kanónem ráže 40 mm nebo dokonce tankovým kanónem ráže 105 mm.

 

Video: KAPLAN-20 v reportáži magazínu Army Recognation. / YouTube

 

Bojové vozidlo pěchoty KAPLAN-20 kromě tříčlenné posádky pojme šestičlenný výsadek. Jako obrněný transportér (bez věže) KAPLAN-20 převeze roj až osmi vojáků.


Podle firmy FNSS Defence Systems vozidlo vzniklo čistě v turecké režii. Nicméně blok pásů, kol a pokročilé odpružení je německé výroby. Stejně tak je zahraničí pohonná jednotka, pancíř a elektronické systémy.


Vozidlo je navrženo tak, aby udržovalo na bojišti krok s novým tureckým hlavním bojovým tankem Altay. Maximální rychlost je 70 km/h a měrný výkon 16 až 18 kW na tunu (22 až 25 koní). Přesný typ zahraničního motoru však ještě nebyl vybrán. Dojezd na cestě je 600 km.


KAPLAN-20 je šest a půl metrů dlouhý, přes tři metry široký a dva metry vysoký. Vozidlo je obojživelné.

Foto: PARS 4×4 se čtveřicí protitankových raket; větší foto / FNSS Defence Systems

Foto: PARS 4×4 se čtveřicí protitankových raket; větší foto / FNSS Defence Systems 

 

PARS 4×4

Projekt vozidla PARS 4×4 naopak vznikl přímo pro potřeby tureckých pozemních sil. PARS 4×4 na první pohled připomíná německo-nizozemské vozidlo Fennek. Nejde o náhodu, neboť firma FNSS Defence Systems se na projektu vozidla Fennek přímo podílela.


Primárním účelem PARS 4×4 je boj s obrněnými vozidly protivníka. Počítá se také s vývojem průzkumné a velitelské verze podporující PARS 4×4 s protitankovou výzbrojí.


Konstrukce vozidla chrání posádku před účinky chemických, biologických a jaderných zbraní. Stroj je vybaven modulovým pancéřováním, jehož úroveň lze snižovat nebo zvyšovat podle přání zákazníka.


Korba je připravena pro instalaci řady zbraňových nebo senzorických systémů. Dálkově ovládanou zbraňovou stanici lze osadit protitankovými střelami nebo 20/25mm rychlopalným kanónem.

 

Foto: PARS 4×4 je vybaven dvojicí malých lodních šroubů; větší foto / FNSS Defence Systems

Foto: PARS 4×4 je vybaven dvojicí malých lodních šroubů; větší foto / FNSS Defence Systems  


Senzorická a elektronická výbava je silně závislá na přání zákazníka. Až pětičlenná posádka má v základu řadu integrovaných denních a nočních kamer. Pomocí nočních kamer lze vozidlo řídit i bez zapnutých světel.


Vozidlo je pět metru dlouhé, dva metry široké a necelé dva metry vysoké. Oproti konkurenčním vozidlům PARS 4×4 nabízí větší vnitřní prostor. Podle tiskové zprávy FNSS Defence Systems dosahuje měrný výkon vozidla 18 až 22 kW na tunu (25 až 30 koní).


Maximální rychlost vozidla je 120 km/h a dojezd 700 km. Pohon všech kol lze vypnout, například při jízdě na silnici, a snížit tak spotřebu. Vozidlo je obojživelné, zadní dvojice šroubu dovoluje vozidlu plout rychlostí až 8 km/h.


Samozřejmostí je skvělá strategická mobilita. PARS 4×4 lze přepravovat v podvěsu vrtulníku Boeing CH-47 Chinook nebo letadlem Lockheed Martin C-130H Hercules.

 

Zdroj: Defence Blog, Defence Blog

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
martin Datum: 11.05.2015 Čas: 12:18

1) zkosení zesiluje v průřezu pancíř ( nakloněný o 45° má průřez oproti rovině 1,4 krát
větší, základní matika).
2) vzhledem k charakteru vozidla nebude pancéřování nějak extremní, takže se snaží nestavět pancíř kolmo na trajektorii střely v žádném pravděpodobném úhlu

avatar
Mattauch Datum: 08.05.2015 Čas: 20:16

Ohledně skosení pancíře, tak jako to má LEO 2, či tento turecký projekt. Domnívám se že záměem je velký úhel skosení při zachování menších rozměrů věže. Pokud by zkosení pancíře nebylo zalomené, došlo by buď k zvětšení rozměrů (možný problém například s příklopem řidiče), nebo by bylo nutné zmenši úhel skosení, což má patrně vliv na balistickou ochranu. Předpokládám tedy, že smysl je v zachování základní funkčnosti techniky, při maximalizaci ochrany. Když do vozidla nemůže nasednout řidič, je celkem k ničemu že je fakt odolná... :)

avatar
Sgt Murphy Datum: 08.05.2015 Čas: 12:39

Táto filozofia nebude fungovať pri tanku T-90 ktorý využíva bloky ERA - Explosive Reactive Armor.

avatar
Sgt Murphy Datum: 08.05.2015 Čas: 12:31

NERA - Non Explosive Reactive Armor.

Bloky nie sú silné na to aby strely heat alebo sabot veľkých ráží zastavili alebo odrazili. Samotná heat exploduje pri náraze na NERA ale smerom na hlavný pancier zatiaľ čo KE strela sa čiastočne roztriešti bez zmeny trajektórie letu takže zas smeruje proti hlavnému pancieru tanku.

Obrázky tu. http://forum.worldoftanks.com/index.php?/topic/434211-about-modern-mbt-design-philosophy-angled-armor-and-modern-ammunition/

avatar
Kusa Datum: 08.05.2015 Čas: 09:55

Mluvím o Leopardu.

avatar
Kusa Datum: 08.05.2015 Čas: 09:54

Jestli se nepletu tak NERA je v podstatě výbušnina která svým výbuchem neutralizuje kinetickou energii střely. V tom případě proč výsledná energie směřuje zase do korby. Samozřejmě při zásahu do spodní strany NERA. Mnohem smysluplnější my připadá systém použitý u Merkavy kde je tvar věže podle mých laických představ ideální.

avatar
Sgt Murphy Datum: 08.05.2015 Čas: 00:16

Left: Leo 2 vo verziách A5, A6, A7 majú prakticky vežu takú istú ako vo verzii A4. Tie zošikmené plochy na tanku sú prídavné bloky NERA pričom základný pancier tanku chráni miesta s pancierom nula nula nič dostatočne a tieto bloky sú dizajnované tak aby neodkláňali strelu po zásahu do týchto slabých miest.

V ostatných prípadoch by sa mohlo jednať o závažnú chybu tzv. shot-trap (viz. wiki)

avatar
Left Datum: 07.05.2015 Čas: 23:42

To Kusa: Taky si to už nějaký ten pátek říkám. Na mě to působí absolutně kontraproduktivně, jelikož nejen, že to nechává nechránění prostor, ale ještě to může projektil anebo energii z kumulativní střely pomoci se dostat přesně do místa, kde je pancíř nula nula nic...

Udivuje mě to třeba u Leopardů 2, tuším, že ve verzích A5, A6 a A7. Starší měli úplně jinou věž.
Naopak třeba britský Challenger 2 to má pořešené naopak tak, aby se nic do této oblasti nedostalo.

Třeba mi to někdo osvětlí :)

avatar
Kusa Datum: 07.05.2015 Čas: 21:53

Ano dorazem ztrácí energii ale proč není prostě šikmá od spodku na horu? Pod věží jsou periskopy nebo jiné senzory. Jakou to má výhodu, když za ni stojí odklánět střelu do korby?

avatar
Rase Datum: 07.05.2015 Čas: 20:48

Zmíněný kryt kanónu používají hlavně Němci a to jak u Pumy tak i u Marder Evolution. Jinak se dá najít i u různých projektů stealth tanků (to ale není tento případ). Dle mého se jedná o poznávací znak německé techniky (ze které ta turecká silně vychází)

avatar
fenri Datum: 07.05.2015 Čas: 20:45

Možná to krytí hlavní snižuje odraz radiolokátorů. Kulaté tvary nejsou nic moc...

avatar
Deadog Datum: 07.05.2015 Čas: 20:42

A jeste se mi libi veta:
"Podle firmy FNSS Defence Systems vozidlo vzniklo čistě v turecké režii. Nicméně blok pásů, kol a pokročilé odpružení je německé výroby. Stejně tak je zahraničí pohonná jednotka, pancíř a elektronické systémy."
A kanon je Bushmaster a co je teda Turecke?:)
No nic, libi se mi .

avatar
Deadog Datum: 07.05.2015 Čas: 20:35

Obehnani hlavne krytem je podle me zalezitosti ochrany samotne hlavne ,mozna i jeji chlazeni, mozna kryti proti termosenzorum a skoseni ma urcite smysl,jelikoz strelu odkloni a ta ztraci energii a nemyslim si ze spoj veze a korby je primo nekde na hrane pancire, takze strela pujde max do stropu korby. Turky moc nemusim , nelibi se mi jejich politika, ale jedno jim uprit nemuzu, vsechny jejich obrnaky maji designove opravdu zmakle:)

avatar
Kusa Datum: 07.05.2015 Čas: 18:59

Viděl bych to na čistě designovou záležitost. Mě spíš zaráží "módní " trend předku věže tvarovanou do V nemůžu se zbavit dojmu že to není moc praktické. Pokud dojde k zásahu do spodní poloviny tohoto pancíře může dojít k svezení střely do nejslabšího místa a tím je otočný spoj věže a korby. A nebo mi něco uniká?

avatar
alexa123 Datum: 07.05.2015 Čas: 17:16

Moja otázka súvisí ale aj nesúvisí s touto témou. Najnovšie BVP-čka resp. OT-čka majú hranatý kryt (obal) kanónu. Aká je jeho funkcia? Čo tým chcel "básnik t.j. konštruktér povedať"?

arr