Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Pozemní technika

Turecko-indonéský střední tank MMWT

Datum přidání 06.12.2016    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 10 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Turecká firma FNSS a indonéská PT.Pindad společně vyvíjejí nový střední tank MMWT (Modern Medium Weight Tank). MMWT vzniká především pro potřeby indonéské armády.

Foto: Vizualizace středního tanku MMWT; větší foto / FNSS

 

Pro rozmáčenou Indonésii i vyprahlý Střední východ

Vývoj středního turecko-indonéského tanku MMWT začal před dvěma lety. V roce 2017 vzniknou dva prototypy - jeden v Turecku, druhý v Indonésii. Mimo to obě firmy postaví prototyp korby pro destruktivní balistické zkoušky. Vývojové náklady se odhadují na 30 milionů dolarů.

 

Indonéská armáda provozuje 42 hlavních bojových tanků Leopard 2A4 a 61 tanků Leopard 2 Revolution. Dále je výzbroji 225 lehkých francouzských tanků AMX-13 (dělo ráže 75 mm), kterým sekunduje 90 lehkých průzkumných tanků FV101 Scorpion (dělo ráže 90 mm). Část vozidel AMX-13 byla modernizovaná a vyzbrojená kanónem ráže 105 mm.

 

Lehké a střední tanky hrají v indonéské armádě velkou roli z několika důvodů. Indonésii tvoří více než 13 000 ostrovů (některé odhady mluví až o 18 000 ostrovech), často velmi hornatých. Indonésie navíc leží v tropickém pásmu s velkým úhrnem srážek.

 

Indonésie proto potřebuje lehké a vysoce mobilní vozidla schopné letecké a námořní přepravy mezi četnými ostrovy. Navíc lehčí vozidla mají lepší průchodnost na rozmáčené nebo jinak nestabilní půdě typické pro velké oblasti Indonésie.

 

MMWT se svým kanónem ráže 105 mm na nejsilnější čelní pancíř hlavních bojových tanků (jako Leopard, Abrams, T-14) nestačí. Hlavní úkoly MMWT jsou však jiné - boj s lehkými a středními obrněnými vozidly, bojovými vozidly pěchoty, či s nejrůznějšími průzkumnými vozidly. Úkolem MMWT bude také přímá palebná podpora pěchoty.


Nicméně podle FMSS dokáže MMWT také bojovat s hlavními bojovými tanky. Jde především o útoky ze zálohy, útoky na boční pancíř hlavních tanků, zadržovací operace a podpora vlastních hlavních bojových tanků.


Hmotnost MMWT je 32 t  až 35 t (podle úrovně modulárního pancíře). V oblasti jihovýchodní Asie, ale i na Středním východě nebo Africe, bude hlavním konkurentem MMWT čínský střední tank VT-5 (33 t až 36 t). MMWT ale díky své velmi příznivé ceně bude konkurovat i ruským obrněným vozidlům.

 

Video: Počítačová animace MMWT. / YouTube

 

Konstrukce MMWT

MMWT je klasické konstrukce s řidičem vepředu uprostřed, se střelcem a velitelem ve věži a motorem vzadu. Korba je vyrobená ze svařovaných pancéřových plátů a posílená modulárním kompozitním pancířem. Podvozek je sendvičové konstrukce pro maximální ochranu proti minám a IED.

 

Podle FNSS základní balistická ochrana MMWT odpovídá úrovni 4 podle STANAG 4569. Pancíř tak posádku chrání před kulometnou municí ráže 14,5 mm ze všech směrů, střepinám 155 mm granátů (na vzdálenost 30 m) a výbuchu 10 kg TNT kdekoliv pod podvozkem.

 

Balistickou ochranu korby lze zvýšit instalaci silnějšího kompozitního pancíře až na úroveň 5 podle STANAG 4569 - tedy proti průbojné munici ráže 25 mm vypálené z 500 m.

 

MMWT získá ověřenou belgickou dvoučlennou věž CT-CV od firmy CMI Defense. Hlavní výzbroj věže tvoří kanón ráže 105 mm s maximálním dostřelem 4 km a koaxiální kulomet ráže 7,62 mm. Na věž lze umístit robotickou stanici s těžkým kulometem nebo granátometem.

 

Věž má automatický nabíjecí systém pro 6 kusů munice. Rychlost palby je 6 až 8 ran za minutu.

 

K dispozici je několik typů munice, od podkaliberní (APFSDS), tříštivo-trhavé (HE) nebo kumulativní (HEAT). Pro ničení bunkrů a jiných opevněných stanovišť může posádka MMWT použít trhavé střely s měkkou hlavou (HESH).

 

MMWT se hodí všude tam, kde se neočekává velké nasazení hlavních bojových tanků. Díky své příznivé ceně je MMWT vysoce zajímavý například pro nejrůznější státy Afriky. 


Zdroj: FNSS

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
CerVus Datum: 11.12.2016 Čas: 21:02

Zajmavé, že nepočítaj s tím novým kanónem pro Leo/Abramse. Váha klesne o tolik, že by dával větší smysl.

avatar
Kozlus Datum: 07.12.2016 Čas: 13:50

Nemelo by vozidlo do tohoto terenu dostat sirsi pasy, aby se lepe rozlozila hmotnost? Navic, pasy na fotkach, kde hlavni stycnou plochu se zemi tvori ty kostky, budou lepsi na zpevnenem povrchu obecne, ale nehodilo by se na mekkou a rozmacenou zem spis neco jinak tvarovaneho?

avatar
Jakub2 Datum: 07.12.2016 Čas: 13:45

Zase srovnáváte 2 různé stroje. Sprut má 125 mm kanon, protože ruské tankové kanony jsou unifikované už pár desetiletí na ráži 125mm. Váhu má nízkou, protože je uzpůsoben pro vzdušný výsadek z Il-76. Tedy úplně jiná filozofie než MMHT.

Pro lehčí tanky je, než ráže děla, podstatnější motor a jízdní vlastnosti... a o těch není v článku ani zmínka, Škoda.

avatar
David Datum: 07.12.2016 Čas: 13:20

Srovnání MMWT s 2S25 je poněkud ošidné. Každé vozidlo vzniklo s odlišnou konstrukční filosofií. 2S25 SPRUT vznikl spíše coby stíhač tanků - a to pro výsadková vojska, resp. VDV. Proto 2S25 má výkonný kanon takřka srovnatelný s kanonem T-90 a jen velmi slabé pancéřování. Oproti tomu MMWT je mnohem těžší, tedy i mnohem lépe pancéřovaný. A vzhledem k tomu, že plní úkoly spíše palebné podpory, je kanon 105 mm postačující.
Zajímavé je třebas srovnání MMWT s dosud velmi rozšířeným T-55. Oba jsou přibližně stejně těžké, mají kanon podobné ráže. Pancéřování asi také bude obdobné, ale u MMWT předpokládám použití modernějších a tedy i odolnějších materiálů. MMWT bude mít i moderní systém řízení palby, elektroniku atd.
Proto MMWT lze vnímat coby náhradu nejen lehkých tanků, ale i středních tanků, jako je T-55. T-55 přitom dosud slouží po světě v obrovských počtech. Takže MMWT může být úspěšnější,než se může zdát

avatar
Marthy Datum: 07.12.2016 Čas: 12:41

Chtěl jsem jen naznačit že pokud LT s váhou 18 tun je dost konstrukčně "pevný"a unese kanón ráže 125mm z MBT nevidím důvod proč by nemohl mít i MMWT silnější hlavní zbraň,klidně třeba německou stodvacítku.Neměl jsem v úmyslu tyhle LT porovnávat,jsou konstrukčně odlišné,ten Ruský je přece koncipován pro výsadkové jednotky.

avatar
jj284b Datum: 07.12.2016 Čas: 12:22

Marthy: co sa tyka exportneho streliva, tak 105mm APFSDS zasa az tak daleko od 125mm APFSDS neuteka.. 400-500mm RHAe na 2000m staci na starsie tanky viac nez dost...

avatar
Marthy Datum: 07.12.2016 Čas: 11:59

Alexa-ani jeden z nich neodolá zásahu tanku...ale ten 2s25 sprut má daleko větší šanci na to nějaký tank zničit,když ho objeví dříve.

avatar
alexa123 Datum: 07.12.2016 Čas: 11:47

Třeba lehký 2s25 sprut má 18 tun,ale kanón ráže 125 mm.

Otázka znie, akú balistickú ochranu má 18 tonové vozidlo - ak to dosť preženiem, tak ho z boku alebo zozadu zlikvidujem vzduchovkou. Takže radšej 35 tonové vozidlo so 105mm kanónom ako 18 tonové so 125mm kanónom.

avatar
Marthy Datum: 07.12.2016 Čas: 11:07

Přijde mi že na svou hmotnost by mohl mít větší palebnou sílu.Třeba lehký 2s25 sprut má 18 tun,ale kanón ráže 125 mm.
Sice tenhle MMWT není určen k boji s tanky,ale v případném boji může snadno nějaké potkat a potom bude zle.

avatar
Rase Datum: 07.12.2016 Čas: 10:26

Indonésii nabízí obdobné vozidlo i Rheinmetall, konkrétně se jedná o modernizovaný Marder osazený věží se 105mm kanónem. Tady je přímo v Indonésii:
http://www.palba.cz/album/albums/userpics/12832/normal_p1686817.jpg

Nevýhodu u MMWT vidím v použití věže Cockerill CT-CV 105HP, která je sice levná, ale je konstruovaná pouze pro kanón ráže 105mm. Vhodnější by asi bylo použití věže Cockerill XC-8 105-120HP. V podstatě je to asi jedno a Turci by MMWT mohli osadit i touto věží, ale stejně...

arr