Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Turecko spouští sériovou výrobu tanků Altay

Datum přidání 26.04.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 9 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Turecko-katarská společnost BMC vyhrála multimilardový kontrakt na sériovou výrobu nových tureckých hlavních bojových tanků (MBT) Altay. Turecká armáda v první fázi požaduje 250, postupně však až 1000 tanků Altay.

Foto: Tank Altay je důkazem vyspělosti tureckého průmyslu; větší foto / BMC

 

Tank Altay pozitivně neovlivní jen vojenské schopnosti turecké armády, ale také politické, ekonomické a vojenské vztahy Turecka s dalšími zeměmi Středního východu, zejména s Katarem. Celková finanční hodnota programu, včetně exportu tanků do jiných zemí, má v následujících 20 letech dosáhnout až 30 miliard dolarů.


Podle sekretáře pro otázky obranného průmyslu tureckého ministerstva obrany Ismaila Demira, první tanky Altay opustí nově vybudovanou výrobní linku BMC za 18 měsíců. Demir nicméně uvedl, že se jedná o velmi ambiciozní harmonogram. Kromě motoru a převodovky (viz dále) bude prvních 250 tanků využívat pouze turecké technologie, resp. technologie domestikované z jihokorejského tanku K2 Black Panther.

 

Sériová výroba tedy začne snad v roce 2020, avšak s neznámou rychlosti výroby – spíše ve vyšších desítkách kusů ročně (s ohledem na potřeby turecké armády a exportu). Vzhledem k rychlosti výroby, nutnosti vojenských přijímacích testů a nutnosti proškolit osádky, budou tanky Altay hrát významnější roli v turecké armádě až kolem roku 2025.


„Zahájíme s touto skupinou [BMC - pozn. red.] jednání, protože se ukázala jako nejlepší uchazeč,“ uvedl pro Defense News nejmenovaný úředník ze sekretariátu pro obranný průmysl (SSM) tureckého ministerstva obrany. BMC je jedním z největších civilních výrobců aut v Turecku a v soutěži porazil konkurenční firmy Otokar a FNSS.


Dlouhou dobu přitom byla favoritem právě společnost Otokar, která v roce 2008 získala od SSM kontrakt na vývoj a stavbu čtyř prototypů tanků Altay ve výši 500 milionů dolarů. Otokar na začátku minulého roku dokončila s prototypy tanků Altay kvalifikační testy, včetně testů taktické mobility a odolnosti při působení v nepříznivém terénu a klimatu.


V červnu minulého roku, oproti očekávání, však SSM s firmou Otokar přerušila výhradní spolupráci. Problém byla údajně „neuspokojivá“ nabídka firmy ohledně sériové výroby tanků Altay. SSM se poté rozhodla spustit otevřenou soutěž pro sériovou výrobu, i když je otázkou, jak při takto vrcholných zbrojních projektech (nota bene v Turecku) je soutěž otevřená a na kolik se jedná o politiku.


BMC však mimo jiné přislíbila vyřešit zatím nejpalčivější problém tanků Altay – chybějící tureckou pohonnou jednotku. V únoru letošního roku BMC uvedla, že vyčlení 200 vývojářů (70 ze zahraničí) pro návrh tureckého motoru. Na konci minulého roku ostatně turecké úřady vyhlásily soutěž na vývoj domácího power-packu pro Altay v hodnotě 1 miliardy dolarů.


BMC plánuje vyvinout celou rodinu dieselových motorů o výkonech 234 kW (400 koní) až 1103 kW (1500 koní), tedy nejen pro MBT, ale také pro nejrůznější kolová a pásová obrněná vozidla.


Cílem snažení je v maximální míře omezit politicky problematickou závislost Turecka na vojenských technologiích ze zahraničí – již v roce 2015 turecké společnost Tumosan vyhrála kontrakt ve výši 100 milionů dolarů na vývoj tankových motorů. Firma Tumosan se spojila s rakouskou AVL List GmbH, ale spolupráce byla ukončena v roce 2016, jako součást rakouského embarga na vývoz zbraní do Turecka.

 

Video: Testování prototypů tanků Altay. / YouTube


„Existuje stále nejistota ohledně pohonného balíčku [zahrnuje převážně motor, převodovku a transmisi - pozn. red.],“ uvedl v záři minulého roku pro Defense News zdroj z tureckého průmyslu. „Místní průmysl vede rozhovory s dvěma německými společnostmi o pohonném balíčku, ale vše je ukryto pod politickými mraky.“


Turecký Úřad pro veřejné zakázky potvrdil, že turecký průmysl jedná s německým výrobcem motorů MTU a výrobcem převodovek Ren. Avšak osud rozhovorů je nejasný, protože od minulého roku, kdy turecký prezident Recep Tayyip Erdogan obvinil Německo a Evropu z nacismu a rasismu, a zároveň navázal úzkou spolupráci s Ruskem, vztahy mezi Tureckem a Evropou výrazně ochladly.


Údajně se vedou rozhovory o dodávkách pohonných soustav z jiných zemí, ale zdroj citovaný Defense News odmítl být konkrétní. Již dříve se ale spekulovalo například o spolupráci s britskou divizi amerického výrobce motorů Caterpillar. Je tedy stále nejasné, jaké motory prvních 250 tanků Altay získá. 


O samotných takticko-technických rysech MBT Altay není moc co říct, protože se jedná o tank klasické konstrukce, s osádkovou věží a dělem ráže 120 mm (55 kalibrů) s manuálním nabíjením. Samozřejmostí je spřažený kulomet ráže 7,62 mm a dálkově ovládaný modul s kulometem ráže 12,7 mm.


O klíčových technologiích (které by lépe popsaly bojovou hodnotu tanku), jako je úroveň pancéřování (to je ale obecně tajná informace u všech tanků), případně nové protitankové domácí munici, stabilizaci kanónu, nebo o senzorovém (termální pozorovací přístroje), elektronickém, softwarovém (systémy řízení palby a řízení boje) a komunikačním vybavení nejsou bližší informace. Dá se však očekávat, že nejsilnější vrstvy čelního pancíře věže odolají jakékoliv současné i blízké protitankové munici.

 

Zdroj: Hurriye DailyDefense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jara Datum: 27.04.2018 Čas: 22:19

Tak tipnul bych si že v Altay skončí ukrajinský powerpack využívající dvoutaktní turbodiesel ten dává 1500 koní a Ukrajinci potřebují peníze takže Turkům ochotně prodají všechny potřebné licence. Ono není míč možností jediní kdo dělají takhle vykoné powerpacky jsou Němci,Rusové a Ukrajinci a jo v US to taky zmáknou (asi)

avatar
PavolR Datum: 26.04.2018 Čas: 21:45

Nešpekulujme o rýchlosti výroby niečoho, čoho pohonná jednotka možno ešte neexistuje ani na papieri. :-) A hlavne si treba uvedomiť, že Leopardy v čase, kedy dosahovalo tempo ich výroby špičku, boli technologicky trocha iné stroje, než tie dnešné, prekopané, alebo hoci aj Altay, čiže rýchlosť výroby sotva možno prirovnávať.

avatar
Lukas Datum: 26.04.2018 Čas: 21:43

Turcy maja tysiące M48 i leopardów 1. Altay nie musi być najlepszym czołgiem - wystarczy że będzie najbardziej tureckim.
To i tak będzie ogromny "skok" możliwości dla armii.

A dla przemysłu długa seria produkcyjna nowoczesnego (choć nie nowatorskiego) pojazdu da podstawy do budowy za 15-25 lat kolejnego wozu - następcy leopardów 2 i zmodernizowanych M60.

Tak się buduje kompetencje...

avatar
Rase Datum: 26.04.2018 Čas: 20:26

Clanek:
však jo, oni i ti Němci dokázali sekat ty Leopardy 2 sekat jak Baťa cvičky, neskutečným tempem. Tedy záleží jako vždy na poptávce, pak se dá stíhat hodně zajímavé tempo. Další věcí je, že Turci jsou stát, od nichž spousta zemí ráda koupí nový tank, i kdyby nebyl tak dobrá jako Abrams, Leopard nebo T-90. Zkrátka už jen z důvodu, že je od nich. Spojení s Katarem je tedy skvělý plán, byť je zajímavé, že to nevyhrál Otokar

avatar
Clanek Datum: 26.04.2018 Čas: 19:59

@Rase
Pokud by to vazne bylo jak pisete a ja si tam pridam to "sakra", tedy ze by je dokazali produktovat sakra levne a sakra rychle, tak i to je znak kvalitniho tanku. Ne nejlepsiho, ale kvalitniho a moderniho ano, jen proste jiny pristup. Takova "moderni T-34", ale ta ma taky sve kouzlo (treba pro staty kde "lidi je jako sr@cek").
Pro turky bude mit kouzlo hlavne to ze si je muzou postavit kolik chteji a budou si je moct stavet ikdyz se treba Nemecku nebude libit co s nima delaji. Nenechat si kafrat do svych veci, to bude nejvetsi motivace.

avatar
dusan Datum: 26.04.2018 Čas: 19:36

„Místní průmysl vede rozhovory s dvěma německými společnostmi o pohonném balíčku, ale vše je ukryto pod politickými mraky.“

Ten "pohonný balíček" (prekladať by to mal ten kto tomu rozumie : ) je samozrejme najväčší problém a vyvynúť spoľahlivý výkonný powerpack je veľká výzva i pre veľké firmy....ten turecký bude možno rýchlo, ale sotva reálne použiteľný. Možno tak za 10 rokov sa dopracujú k použiteľnému (nie dokonalému) systému....resp. to vzdajú a dohodnú sa na dodávkach od niekoho kto s tým má viac skúseností.

avatar
Rase Datum: 26.04.2018 Čas: 19:34

alexa123:
kvalitní tank bych dal do uvozovek. Turkům jde jen o to, aby byly levné a daly se nasekat ve velkém počtu. Ve výsledku mě ale nenapadá nic, v čem by měl být lepší než třeba modernizovaný Leopard 2A4. Bude sice nový, ale to je tak všechno. Žádný nabíjecí automat, nebo něco podobného. Zkrátka když se bavíme o moderním tanku, tak si spíš představím japonský Type 10 (ten má neskutečný modulární pancíř). Tady nevidím nic "extra" - přesně to ale turci vlastně chtějí

avatar
alexa123 Datum: 26.04.2018 Čas: 17:39

... BMC však mimo jiné přislíbila vyřešit zatím nejpalčivější problém tanků Altay – chybějící tureckou pohonnou jednotku...

Takže vysokotlaký licenčne vyrábaný nemecký kanón 120mm aj s muníciou nie je problém? Elektronika ako taká pôvodom asi tiež zo zahraničia nie je problém? Pancier pôvodom pravdepodobne zo zahraničia tiež nie je problém? Pretože tento tank ako taký je podľa mňa väčšinou iba LEGO skladačkou špičkových komponentov vyvinutých v zahraničí, ktoré Turci iba vyselektovali poľa svojich požiadaviek a vyrobili z toho podľa všetkého naozaj kvalitný tank.

avatar
RiMr71 Datum: 26.04.2018 Čas: 17:31

"nejsilnější vrstvy čelního pancíře věže odolají jakékoliv současné i blízké protitankové munici"

...to je možná pravda, ale jestli se nechají zase ochcávat towkaři z boku a zezadu...

arr